• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronografer från senast 50-talet!

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Från 1947
20160201_153118.jpg
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Snygg, men är du säker på årtalet? Loggan känns inte som den stämmer med 40-tal, vad baserar du årtalet på? :)

Den här frågan har jag också ställt. Svepande t-loggan är ju mer tidsenlig. Men urmakaren som jag köpte den av hade en till kronograf från samma period med denna enkla loggan med serif-typsnitt. Och jag har sett andra kronografer från perioden med denna logga, på exv. c24. Så jag antar att vissa klockor hade denna logga under 40-talet. Eller att detta kanske är ersättningstavlor när dessa skickades in på service senare?

Hur som helst daterades klockan med hjälp av serienumret i urverket. Baklocket är korrekt också (har tittat på massa bilder och jämfört samt pratat med tissot-kunniga).
 
Den här frågan har jag också ställt. Svepande t-loggan är ju mer tidsenlig. Men urmakaren som jag köpte den av hade en till kronograf från samma period med denna enkla loggan med serif-typsnitt. Och jag har sett andra kronografer från perioden med denna logga, på exv. c24. Så jag antar att vissa klockor hade denna logga under 40-talet. Eller att detta kanske är ersättningstavlor när dessa skickades in på service senare?

Hur som helst daterades klockan med hjälp av serienumret i urverket. Baklocket är korrekt också (har tittat på massa bilder och jämfört samt pratat med tissot-kunniga).
Okej, kan vara så! Eller att de tillverkat klockor med lite äldre urverk! Tror den icke kursiva loggan kom tidigt/mitten på femtiotalet :)
 
Den här frågan har jag också ställt. Svepande t-loggan är ju mer tidsenlig. Men urmakaren som jag köpte den av hade en till kronograf från samma period med denna enkla loggan med serif-typsnitt. Och jag har sett andra kronografer från perioden med denna logga, på exv. c24. Så jag antar att vissa klockor hade denna logga under 40-talet. Eller att detta kanske är ersättningstavlor när dessa skickades in på service senare?

Hur som helst daterades klockan med hjälp av serienumret i urverket. Baklocket är korrekt också (har tittat på massa bilder och jämfört samt pratat med tissot-kunniga).
Vad har urverket för nummer btw? Skulle vara kul att se vad min Tissot-bok säger!
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Sans-serif om vi ska vara petiga ;)

Jag tycker att det mer ser ut som ett serif-typsnitt, typ Garamond eller Georgia.

Det skulle vart kul om du kollade upp klockan i din bok! Återkommer med nummer

Edit: 1749665 är numret på urverket. Har fastställt datumet med en sökning på detta nummer i dateringstabellen.
 
Senast ändrad:
Jag tycker att det mer ser ut som ett serif-typsnitt, typ Garamond eller Georgia.

Serifer ha "fötter" eller pinnar som sticker ut i ändarna av bokstäverna. En Sans Serif är sans (utan) dessa. Men det vet du säker, kan vara så att det är jag som inte ser dem på bilden pga komprimeringen. Och tror de använt både en logga med och enutan :)
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Sandkvist[/QUOTE skrev:
Min käresta, en Tissot från ca 1946 med cal "C27.4H" från Lemania, även känt som C.27 eller 27 CHRO C12 och som senare blev känt som Lemania 2310 eller Omega c.321! Det sistnämnda är alltså urverket som Omega satte i den första Speedmastern!

Kort sagt, så har den en känd bror, men min "lilla" Tissot (ca 36mm) är inte fy skam den heller :)
Hur/var får man tag på en sådan? och vad får man vänta sig att hosta upp? man kanske skulle sikta in sig på en gammal kronograf. Är det mycket osäkerhet involverat om man inte är urmakare själv?
Mycket frågor på en gång men blev lite exalterad
Edit:lyckades till och med fucka upp citatet men det kanske funkar ändå
 
Hur/var får man tag på en sådan? och vad får man vänta sig att hosta upp? man kanske skulle sikta in sig på en gammal kronograf. Är det mycket osäkerhet involverat om man inte är urmakare själv?
Mycket frågor på en gång men blev lite exalterad
Edit:lyckades till och med fucka upp citatet men det kanske funkar ändå
Gick en snarlik på Tradera idag för ca 7kkr, fin men med lite ruff urtavla. Har sett liknande i prisklasserna 15-19kkr som "köp nu" på diverse sidor. Är de nyligen servade är det ingen fara, men behöver de renoveras/servas kan det tyvärr bli dyrt då det tydligen är ont om reservdelar.

Finns mängder av roliga vintage-kronografer i alla prisklasser. Brukar gå att hitta från 2500kr och uppåt!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Den här frågan har jag också ställt. Svepande t-loggan är ju mer tidsenlig. Men urmakaren som jag köpte den av hade en till kronograf från samma period med denna enkla loggan med serif-typsnitt. Och jag har sett andra kronografer från perioden med denna logga, på exv. c24. Så jag antar att vissa klockor hade denna logga under 40-talet. Eller att detta kanske är ersättningstavlor när dessa skickades in på service senare?

Hur som helst daterades klockan med hjälp av serienumret i urverket. Baklocket är korrekt också (har tittat på massa bilder och jämfört samt pratat med tissot-kunniga).

Okej, kan vara så! Eller att de tillverkat klockor med lite äldre urverk! Tror den icke kursiva loggan kom tidigt/mitten på femtiotalet :)
Jag tror att den fått den där urtavlan/visarna vid senare tillfälle.
 
Topp