• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kronografer från senast 50-talet!

Kamelen

Cartier
Tyckte väl jag kände igen uppsättningen av visare och kronor. På din är 24h visaren använd som en andra tidszon-visare? Eller tänker jag fel? Måste vara galet ovanlig iaf? Aldrig sett en ute i det vilda till salu.
Orginalvisaren är utbytt från början satt där en blixtvisare som skall riktas mot solen och på så sätt skall man kunna räkna ut sin bäring finns ett par moderna varianter på detta system(Maurice Lacroix).
tror det får räknas som ett ovanligt ur som ej kommer upp till salu så ofta och är hyfsat okänt.
På Galletworld.com finner du all info under rubriken Multichron Navigator GMT
 
Senast ändrad:
Trevlig helg! :)
2016-03-26 11.22.08-1.jpg
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Orginalvisaren är utbytt från början satt där en blixtvisare som skall riktas mot solen och på så sätt skall man kunna räkna ut sin bäring finns ett par moderna varianter på detta system(Maurice Lacroix).
tror det får räknas som ett ovanligt ur som ej kommer upp till salu så ofta och är hyfsat okänt.
På Galletworld.com finner du all info under rubriken Multichron Navigator GMT

Sjukt kool, samma verk som "covergirl" (noname) på detta referensverk!
Var det en sån visare orig?
image.jpeg
 

Ragge

Cartier
20160403_204641.jpg
20160403_204715.jpg
20160403_204745.jpg

Köpte mig ett reseminne. Påminner starkt om en Auricoste Just fast omärkt. Innehåller nog ett Lemania cal 19 i någon form. Kanske någon här känner det närmare? Är lite tveksam om kronan är original. Säljaren påstod föstås det. ;-) . Den funkar bra, och den ska inte säljas så det spelar ingen större roll. Jag är nöjd! :)
 

Rolfen

Rolex
Jag har aldrig riktigt fattat grejen med kronografer, har aldrig behövt tidtagning (förutom äggklockan i köket). Dessutom tycker jag kronografer är plottriga, föredrar "rena" urtavlor, till och med datumfönster stör mig. Men allt detta var innan jag hittade detta forum och framförallt denna tråd. Har verkligen fått upp ögonen för gamla kronografer (ju äldre desto bättre), då dom är sagolikt vackra. Jag var helt enkelt tvungen att skaffa en själv, det blev en Fludo Westbury med Landeron verk. Sedan dess har den blivit min favorit klocka och jag kan inte se mig mätt på den då jag finner den gudomligt vacker.

Fludo_Westbury.jpg


Fludo_Westbury2.jpg


Fludo_Westbury3.jpg


Fludo_Westbury4.jpg
 
Nu vet jag att det inte är den typen av tråd men vad säger vi om denna?
Bandhornen ser crazy ut på vissa av bilderna men det är nog en synvilla skulle jag tro, men i övrigt gillar jag storlek och patina :)
image.jpg
 
Topp