Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Bra skrivet!Klistrar in från dagens klocka i vintagedelen trots att det inte står KS på tavlan.
Dagens klocka, Seiko Chronometer 5626-7100 från 1971, kan nog behöva en förklaring eftersom den är ovanlig.
I början av 60-talet och fram till mitten så tyckte dom japanska tillverkarna att dom kunde kronometercertifiera klockor själva istället för att skicka dom till Europa.
Det gillade inte dom Europeiska kronometerinstituten och klocktillverkarna alls och dom fick sluta med det och 1969 öppnades ett fristående institut som kontrollerade och utfärdade certifikat i Japan.
Både Seiko och Citizen skickade klockor dit och för Seikos del mest King Seikos som fanns både som vanliga och som KS Officially Certified Chronometer.
Men den här klockan är en exportversion av KS Chronometer som Seiko då inte använde KS på tavlan, baksidan eller spännet.
Att dom inte är vanliga beror nog på att Seiko i början på 70-talet mest exporterade enklare mekaniska, dykare och kronografer och fantastiskt moderna kvartsklockor.
Tror att få utanför Japan ville köpa en lite dyrare mekanisk Seiko då.
Hoppas ni står ut med en lite längre utläggning i dagens klocka tråden.
Bra skrivet!
En trevlig modell helt klart. Har tyvär sålt min
Själv tycker jag dock att tavla och visare är snyggare på 56k och 45k-7000
Klistrar in från dagens klocka i vintagedelen trots att det inte står KS på tavlan.
Dagens klocka, Seiko Chronometer 5626-7100 från 1971, kan nog behöva en förklaring eftersom den är ovanlig.
I början av 60-talet och fram till mitten så tyckte dom japanska tillverkarna att dom kunde kronometercertifiera klockor själva istället för att skicka dom till Europa.
Det gillade inte dom Europeiska kronometerinstituten och klocktillverkarna alls och dom fick sluta med det och 1969 öppnades ett fristående institut som kontrollerade och utfärdade certifikat i Japan.
Både Seiko och Citizen skickade klockor dit och för Seikos del mest King Seikos som fanns både som vanliga och som KS Officially Certified Chronometer.
Men den här klockan är en exportversion av KS Chronometer som Seiko då inte använde KS på tavlan, baksidan eller spännet.
Att dom inte är vanliga beror nog på att Seiko i början på 70-talet mest exporterade enklare mekaniska, dykare och kronografer och fantastiskt moderna kvartsklockor.
Tror att få utanför Japan ville köpa en lite dyrare mekanisk Seiko då.
Hoppas ni står ut med en lite längre utläggning i dagens klocka tråden.
Ah, tyvär så fick den göra plats för annat.Aja baja, inte sälja så intressanta modeller trots mindre roliga visare och tavla.
Notera GS sekundvisare.
Hur såg din ut?
Riktgt fina! Enligt mig den snyggaste boetten!Nu är vi på djupt vatten... efter ett par år av att titta på auktioner och i gamla kataloger av KS och GS har ögat/hjärnan lärt sig att klicka vidare när man ser sånt här. En KS kaliber i GS-boett, smala visare med lysmassa? Ingen KS-logo? Nej, fake, scrolla vidare. Nu måste jag alltså revidera den inlärda kunskapen. Riktigt spännande! Är det original-länk?
Själv är man kvar i barnbassängen med dessa två "standard" KS.
Nu är vi på djupt vatten... efter ett par år av att titta på auktioner och i gamla kataloger av KS och GS har ögat/hjärnan lärt sig att klicka vidare när man ser sånt här. En KS kaliber i GS-boett, smala visare med lysmassa? Ingen KS-logo? Nej, fake, scrolla vidare. Nu måste jag alltså revidera den inlärda kunskapen. Riktigt spännande! Är det original-länk?
Själv är man kvar i barnbassängen med dessa två "standard" KS.
Så fin! Jag är erbjuden att köpa en 56 i guld. Nära mint condition, men dyr. Därav tvekar jag liteBlev KS idag med 45 från 68.
Så fin! Jag är erbjuden att köpa en 56 i guld. Nära mint condition, men dyr. Därav tvekar jag lite
Ja, den är i princip nyskick av bilderna att döma. Kommer även med orginal-spänne i guld.Klockan på bilden ser väldigt bra ut.
Tycker utan att ha fört statistik att äldre Seikos i mycket fint skick går dyrare och dyrare nuförtiden jämnfört med slitna exemplar.
Jag tycker jag att guld på stål klockar är fantastiskt fina men om dom är rejält slitna blir dom mer eller mindre oIntressanta.
Snyggt! Grattis. Jag tror att det är samma klocka jag funderade påFick hem en KS 45-7000 från TimeeL idag. Mycket nöjd. Väntar bara på ett schysstare band. Hade bara ett gammalt brunödla hemma nu.
Tack! Har ett kroko på väg annars hade det varit intressantSnyggt! Grattis. Jag tror att det är samma klocka jag funderade på
Jag har ett riktigt schysst krokodil om du är sugen?
För att inte tala om att det alltid finns nån skum modell man inte sett förr!5626-7010
Älskar att fina KS fortfarande är såpass billiga. Monocoque, pålitlig highbeat ( 28 800) och medaljong...vad mer kan man önska ?
Någon uppfattning om priset på den nya?
Gammal och ny
Strax under 40. 38 har jag för mig.Någon uppfattning om priset på den nya?