• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS-owners club. Troligen den finaste tråden på Kobra Kai.

EssexX

Panerai
2-Faktor
KS är fantastiskt mycket klocka för pengen. Har bara en som får väldigt mycket tid på handleden.
398305E3-5B40-4602-BA1E-1C474F4323DF.jpeg


5CAE26CD-4DA4-4E0A-A225-1B206EB235FF.jpeg


19BBF902-2BC8-47EE-B674-92FF8FE29C70.jpeg


93CB08E6-E230-4217-906F-AC14558F43F4.jpeg


A236DC1C-81D9-44B0-8673-B028075049D1.jpeg


9242F148-F220-4714-B93D-FE09EDFFB54E.jpeg

5626-7040 från 1971
 
Senast ändrad:

kuma-kun

Audemars
Klistrar in från dagens klocka i vintagedelen trots att det inte står KS på tavlan.

Dagens klocka, Seiko Chronometer 5626-7100 från 1971, kan nog behöva en förklaring eftersom den är ovanlig.
I början av 60-talet och fram till mitten så tyckte dom japanska tillverkarna att dom kunde kronometercertifiera klockor själva istället för att skicka dom till Europa.
Det gillade inte dom Europeiska kronometerinstituten och klocktillverkarna alls och dom fick sluta med det och 1969 öppnades ett fristående institut som kontrollerade och utfärdade certifikat i Japan.
Både Seiko och Citizen skickade klockor dit och för Seikos del mest King Seikos som fanns både som vanliga och som KS Officially Certified Chronometer.
Men den här klockan är en exportversion av KS Chronometer som Seiko då inte använde KS på tavlan, baksidan eller spännet.
Att dom inte är vanliga beror nog på att Seiko i början på 70-talet mest exporterade enklare mekaniska, dykare och kronografer och fantastiskt moderna kvartsklockor.
Tror att få utanför Japan ville köpa en lite dyrare mekanisk Seiko då.

Hoppas ni står ut med en lite längre utläggning i dagens klocka tråden.

50250653197_d6d86a204b_c.jpg


50249818238_ab8c5c8d51_c.jpg
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Klistrar in från dagens klocka i vintagedelen trots att det inte står KS på tavlan.

Dagens klocka, Seiko Chronometer 5626-7100 från 1971, kan nog behöva en förklaring eftersom den är ovanlig.
I början av 60-talet och fram till mitten så tyckte dom japanska tillverkarna att dom kunde kronometercertifiera klockor själva istället för att skicka dom till Europa.
Det gillade inte dom Europeiska kronometerinstituten och klocktillverkarna alls och dom fick sluta med det och 1969 öppnades ett fristående institut som kontrollerade och utfärdade certifikat i Japan.
Både Seiko och Citizen skickade klockor dit och för Seikos del mest King Seikos som fanns både som vanliga och som KS Officially Certified Chronometer.
Men den här klockan är en exportversion av KS Chronometer som Seiko då inte använde KS på tavlan, baksidan eller spännet.
Att dom inte är vanliga beror nog på att Seiko i början på 70-talet mest exporterade enklare mekaniska, dykare och kronografer och fantastiskt moderna kvartsklockor.
Tror att få utanför Japan ville köpa en lite dyrare mekanisk Seiko då.

Hoppas ni står ut med en lite längre utläggning i dagens klocka tråden.

50250653197_d6d86a204b_c.jpg


50249818238_ab8c5c8d51_c.jpg
Bra skrivet!

En trevlig modell helt klart. Har tyvär sålt min :(

Själv tycker jag dock att tavla och visare är snyggare på 56k och 45k-7000
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Klistrar in från dagens klocka i vintagedelen trots att det inte står KS på tavlan.

Dagens klocka, Seiko Chronometer 5626-7100 från 1971, kan nog behöva en förklaring eftersom den är ovanlig.
I början av 60-talet och fram till mitten så tyckte dom japanska tillverkarna att dom kunde kronometercertifiera klockor själva istället för att skicka dom till Europa.
Det gillade inte dom Europeiska kronometerinstituten och klocktillverkarna alls och dom fick sluta med det och 1969 öppnades ett fristående institut som kontrollerade och utfärdade certifikat i Japan.
Både Seiko och Citizen skickade klockor dit och för Seikos del mest King Seikos som fanns både som vanliga och som KS Officially Certified Chronometer.
Men den här klockan är en exportversion av KS Chronometer som Seiko då inte använde KS på tavlan, baksidan eller spännet.
Att dom inte är vanliga beror nog på att Seiko i början på 70-talet mest exporterade enklare mekaniska, dykare och kronografer och fantastiskt moderna kvartsklockor.
Tror att få utanför Japan ville köpa en lite dyrare mekanisk Seiko då.

Hoppas ni står ut med en lite längre utläggning i dagens klocka tråden.

50250653197_d6d86a204b_c.jpg


50249818238_ab8c5c8d51_c.jpg

Nu är vi på djupt vatten... efter ett par år av att titta på auktioner och i gamla kataloger av KS och GS har ögat/hjärnan lärt sig att klicka vidare när man ser sånt här. En KS kaliber i GS-boett, smala visare med lysmassa? Ingen KS-logo? Nej, fake, scrolla vidare. Nu måste jag alltså revidera den inlärda kunskapen. Riktigt spännande! Är det original-länk?

Själv är man kvar i barnbassängen med dessa två "standard" KS.
IMG_0187 1.jpg
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Aja baja, inte sälja så intressanta modeller trots mindre roliga visare och tavla.
Notera GS sekundvisare.
Hur såg din ut?
Ah, tyvär så fick den göra plats för annat.
Dock en 5625-7040, så inte riktigt samma.
20200805_204721.jpg

Nu är vi på djupt vatten... efter ett par år av att titta på auktioner och i gamla kataloger av KS och GS har ögat/hjärnan lärt sig att klicka vidare när man ser sånt här. En KS kaliber i GS-boett, smala visare med lysmassa? Ingen KS-logo? Nej, fake, scrolla vidare. Nu måste jag alltså revidera den inlärda kunskapen. Riktigt spännande! Är det original-länk?

Själv är man kvar i barnbassängen med dessa två "standard" KS.
IMG_0187 1.jpg
Riktgt fina! Enligt mig den snyggaste boetten!
20200814_183139.jpg
 

kuma-kun

Audemars
Nu är vi på djupt vatten... efter ett par år av att titta på auktioner och i gamla kataloger av KS och GS har ögat/hjärnan lärt sig att klicka vidare när man ser sånt här. En KS kaliber i GS-boett, smala visare med lysmassa? Ingen KS-logo? Nej, fake, scrolla vidare. Nu måste jag alltså revidera den inlärda kunskapen. Riktigt spännande! Är det original-länk?

Själv är man kvar i barnbassängen med dessa två "standard" KS.
IMG_0187 1.jpg

Fina kungar du har!

Har bara sett 2 st sådana här med egna ögon genom åren och den andra finns nu inne hos CTI i Ginza just nu.
I guld på stål och inte länk och lite för dyr för mig. http://cticorp.jp/?p=49966
Jag köpte min i Sverige för många år sen.

Tror länken är korrekt för klockan.
 

kuma-kun

Audemars
Så fin! Jag är erbjuden att köpa en 56 i guld. Nära mint condition, men dyr. Därav tvekar jag lite
IMG-20200730-WA0000.jpg

Klockan på bilden ser väldigt bra ut.
Tycker utan att ha fört statistik att äldre Seikos i mycket fint skick går dyrare och dyrare nuförtiden jämnfört med slitna exemplar.
Jag tycker jag att guld på stål klockar är fantastiskt fina men om dom är rejält slitna blir dom mer eller mindre oIntressanta.
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Klockan på bilden ser väldigt bra ut.
Tycker utan att ha fört statistik att äldre Seikos i mycket fint skick går dyrare och dyrare nuförtiden jämnfört med slitna exemplar.
Jag tycker jag att guld på stål klockar är fantastiskt fina men om dom är rejält slitna blir dom mer eller mindre oIntressanta.
Ja, den är i princip nyskick av bilderna att döma. Kommer även med orginal-spänne i guld.

Priset kommer hamna på cirka 9500 med frakt från Singapore. Inklusive läderbandet som är av bra kvalitet.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
5626-7010
A076D609-65DF-4D52-80FC-77DC181BF781.jpeg


Älskar att fina KS fortfarande är såpass billiga. Monocoque, pålitlig highbeat ( 28 800) och medaljong...vad mer kan man önska ?
 
Topp