• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS Secret Santa 2020

Apropå ”Ett kilo mjöl” så sålde jag en enkel klocka till en kille på insta för några år sedan. Jag vet vem han är irl, och tog för givet att han visste vem jag var (har ett anonymt klock-insta), men tydligen inte. När vi ackorderade om priset så började jag dryga mig med typ ”Då fåååårrrr du: efterbörd. Skarvsladd. Lesbisk keps!”
Han blev sjukt ställd, och har i efterhand sagt att trodde att han höll på att göra affärer med någon som var HELT tappad.
 
Apropå ”Ett kilo mjöl” så sålde jag en enkel klocka till en kille på insta för några år sedan. Jag vet vem han är irl, och tog för givet att han visste vem jag var (har ett anonymt klock-insta), men tydligen inte. När vi ackorderade om priset så började jag dryga mig med typ ”Då fåååårrrr du: efterbörd. Skarvsladd. Lesbisk keps!”
Han blev sjukt ställd, och har i efterhand sagt att trodde att han höll på att göra affärer med någon som var HELT tappad.
Haha!

Jag kan inte höra ordet mandel utan att med darrande stämma försiktigt och prövande lägga till "flarn?"
 
För att sammanfatta min bitska anklagelse vill jag bara ha sagt att antagligen är den mer bemedlade delen av Sveriges befolkning överrepresenterade på Klocksnack. Känner många som inte ens skulle köpa presenter för 500kr till sina föräldrar...

Så folk som inte är insatta i klockvärlden kan tycka att en klocka med fin form för ett antal hundralappar är en riktigt fin sak.

Sen vet jag ju inte hur det enskilda fallet med tomten i fråga ser ut.

God jul!!!
 
För att sammanfatta min bitska anklagelse vill jag bara ha sagt att antagligen är den mer bemedlade delen av Sveriges befolkning överrepresenterade på Klocksnack. Känner många som inte ens skulle köpa presenter för 500kr till sina föräldrar...

Så folk som inte är insatta i klockvärlden kan tycka att en klocka med fin form för ett antal hundralappar är en riktigt fin sak.

Sen vet jag ju inte hur det enskilda fallet med tomten i fråga ser ut.

God jul!!!
Jag förstår hur du menar, och du har rätt. Dock, klockan som smöris fick var ju typ en utsliten kopia-ish.
Jag skulle bli superglad för en billig present från secret santa, om den var genomtänkt och hade någon form av personlighet.
 
Det är väl för väl att man kan vara klocksnackare både som proletär och profitör och förenas i det gemensamma intresset och lämna det övriga till andra, viktigare arenor.

Men ger man sig in i leken får man leken tåla, det är ingen som tvingar en att delta i jullotteriet (spoiler alert - mycket låg sannolikhet att det är den riktiga Tomten som skickar våra paket till varandra, han är upptagen med annat, speciellt så här års).

Så ska man vara med tycker jag nog man får anstränga sig, och göra en bedömning om man har råd eller inte, och vem man skickar till kan spela roll för vad man kan skicka - det får man nog ta med i beräkningen. Sen behöver det inte vara dyrt, och vad som uppfattas som dyrt kan man tvista om annorstädes.

Själv fick jag kanske en klapp som i kronor var lite billigare än det jag själv tomtat iväg - men det uppvägdes mer än väl av tanken bakom klappen som avslöjade att givaren tänkt efter och ansträngt sig.

Och avslutningsvis - de ”ironiska” klapparna tycker jag man kan avstå ifrån, såtillvida det inte är exempelvis ett kungaporträtt vidhäftat något mer substantiellt. Det räcker med att vi kan köra lite lagom kul sarkasm i tråden istället.

Med det sagt, på totalen tycker jag det verkar vara ett bra SS-år. Och jag gissar och hoppas att det egentligen väntar en riktig klapp för smörchefen!
 
För att sammanfatta min bitska anklagelse vill jag bara ha sagt att antagligen är den mer bemedlade delen av Sveriges befolkning överrepresenterade på Klocksnack. Känner många som inte ens skulle köpa presenter för 500kr till sina föräldrar...

Så folk som inte är insatta i klockvärlden kan tycka att en klocka med fin form för ett antal hundralappar är en riktigt fin sak.

Sen vet jag ju inte hur det enskilda fallet med tomten i fråga ser ut.

God jul!!!
Jag förstår hur du menar, och du har rätt. Dock, klockan som smöris fick var ju typ en utsliten kopia-ish.
Jag skulle bli superglad för en billig present från secret santa, om den var genomtänkt och hade någon form av personlighet.

Klockan var dock ej värd ”ett antal hundralappar” utan snarare några tiotals kronor. Dessutom är ju detta ett forum för entusiaster. Motsvarigheten vore ju att på ett matlagningsforum ge någon stackare en flaska av Willys egna märke på tomatketchup som man hittat hemma i kylskåpet i julklapp. Nu är inte min avsikt att bråka vidare, själv är jag inte ens med i aktiviteten, men förstår verkligen Margarinkungens besvikelse.

Hoppas på fortsatt bra kvalitet på presenterna framöver! :)
 
Klockan var dock ej värd ”ett antal hundralappar” utan snarare några tiotals kronor. Dessutom är ju detta ett forum för entusiaster. Motsvarigheten vore ju att på ett matlagningsforum ge någon stackare en flaska av Willys egna märke på tomatketchup som man hittat hemma i kylskåpet i julklapp. Nu är inte min avsikt att bråka vidare, själv är jag inte ens med i aktiviteten, men förstår verkligen Margarinkungens besvikelse.

Hoppas på fortsatt bra kvalitet på presenterna framöver! :)
Hade fortfarande föredragit den före det jag fick första året med Secret Santa - en väckarklocka från Clas Ohlson som var på extrapris för 39kr under december. Fick inte ens någon trevlig hälsning 😂

Får jag en hälsning och en godispåse blir jag nöjd. Man ska nog inte ha så stora förväntningar även om man inte borde skicka sot eller sopor.

Minns när jag var på ett julkalas i 4-årsåldern. När det var julklappsutdelning, anonym likt denna, såg jag andra barn få otroligt roliga prylar, typ leksaksdinosaurie som lät som en gorilla, svärd osv. Själv fick jag en minimal leksaksbil vars hjul inte ens kunde rotera! Har till och med det på ett gammalt foto, när jag hade tårar i ögonen med bilen i handen. Kan tänka mig det ungefär kändes lika för smöris.
 
Hade fortfarande föredragit den före det jag fick första året med Secret Santa - en väckarklocka från Clas Ohlson som var på extrapris för 39kr under december. Fick inte ens någon trevlig hälsning 😂

Får jag en hälsning och en godispåse blir jag nöjd. Man ska nog inte ha så stora förväntningar även om man inte borde skicka sot eller sopor.

Minns när jag var på ett julkalas i 4-årsåldern. När det var julklappsutdelning, anonym likt denna, såg jag andra barn få otroligt roliga prylar, typ leksaksdinosaurie som lät som en gorilla, svärd osv. Själv fick jag en minimal leksaksbil vars hjul inte ens kunde rotera! Har till och med det på ett gammalt foto, när jag hade tårar i ögonen med bilen i handen. Kan tänka mig det ungefär kändes lika för smöris.
Haha, skulle vilja se den bilden! Du har nog rätt angående att ej ha så höga förväntningar. Självfallet är det oundvikligt att folk lägger sig på ”olika nivå”, men det som undgår mitt förstånd är varför man vill vara med utan att anstränga sig för fem öre (din väckarklocka utan hälsning är ett typexempel).
 
Det var jag som skickade "presenten" till @Margarinkungen. Trots alla spekulationer så var det varken av illvilja, cash grab eller av snålhet som ledde till valet. Anledningen till att valet föll på Inex:en var att jag trodde att smöris kunde göra något roligt projekt med boetten som grund. Vilket jag trodde framgick av brevet.

Uppenbart av @Margarinkungens reaktion var detta ett fullständigt feltänk från min sida. När jag såg hans reaktion PM:ade jag honom och bad om ursäkt samt meddelade att det absolut inte var den reaktionen jag hade väntat mig och att jag var väldigt ledsen över detta. Till svar fick jag ytterligare personangrepp, exempelvis att jag skulle ta bort hans adress då han har värdefulla saker hemma hos sig och tydligen har jag inte det. Vad han menade med det vet jag inte, möjligtvis för att jag har ett utländskt efternamn samt ej bär klockor för 100 tkr stämplar detta mig som potentiellt kriminell individ. Jag erbjöd mig även att gå ut med att det var jag som den var skyldiga i tråden och ta på mig ansvaret men det var inget som önskades.

Det jag har så svårt att förstå är hur en vuxen människa kan bli så himla arg och kalla en okänd människa för diverse epitet utan minsta bakgrundsinformation? Jag avstår från att svara med samma mynt då @Margarinkungens kedja av postar från gårdagen får tala för sig självt. Detta är varför jag väljer att outa mig själv och ta eventuella konsekvenser av mitt agerande.

Önskar även passa på att påpeka till diverse värderare som har lämnat kommentarer gällande kostnadsfördelningen för presenten:

100 kr för klockan
50 kr för batteribyte
55 kr för frakten
Summa: 205 kr

Trots att klockan tydligen var så fattig och ful var den ändå välanvänd av någon stackare vilket betydde att jag även rengjorde klockan innan den skickades. Uppenbart onödigt arbete.

Om detta är snålt/fattigt/tattigt får var och än bedöma själv.

Alla här som fortfarande tycker att jag är en snål/fattigt/tattigt/cash grabbande jubelidiot välkomnas självfallet att lägga mig på ignore listan eller fortsätta kasta diverse epitet.

Mvh,
Toni
 
Det var jag som skickade "presenten" till @Margarinkungen. Trots alla spekulationer så var det varken av illvilja, cash grab eller av snålhet som ledde till valet. Anledningen till att valet föll på Inex:en var att jag trodde att smöris kunde göra något roligt projekt med boetten som grund. Vilket jag trodde framgick av brevet.

Uppenbart av @Margarinkungens reaktion var detta ett fullständigt feltänk från min sida. När jag såg hans reaktion PM:ade jag honom och bad om ursäkt samt meddelade att det absolut inte var den reaktionen jag hade väntat mig och att jag var väldigt ledsen över detta. Till svar fick jag ytterligare personangrepp, exempelvis att jag skulle ta bort hans adress då han har värdefulla saker hemma hos sig och tydligen har jag inte det. Vad han menade med det vet jag inte, möjligtvis för att jag har ett utländskt efternamn samt ej bär klockor för 100 tkr stämplar detta mig som potentiellt kriminell individ. Jag erbjöd mig även att gå ut med att det var jag som den var skyldiga i tråden och ta på mig ansvaret men det var inget som önskades.

Det jag har så svårt att förstå är hur en vuxen människa kan bli så himla arg och kalla en okänd människa för diverse epitet utan minsta bakgrundsinformation? Jag avstår från att svara med samma mynt då @Margarinkungens kedja av postar från gårdagen får tala för sig självt. Detta är varför jag väljer att outa mig själv och ta eventuella konsekvenser av mitt agerande.

Önskar även passa på att påpeka till diverse värderare som har lämnat kommentarer gällande kostnadsfördelningen för presenten:

100 kr för klockan
50 kr för batteribyte
55 kr för frakten
Summa: 205 kr

Trots att klockan tydligen var så fattig och ful var den ändå välanvänd av någon stackare vilket betydde att jag även rengjorde klockan innan den skickades. Uppenbart onödigt arbete.

Om detta är snålt/fattigt/tattigt får var och än bedöma själv.

Alla här som fortfarande tycker att jag är en snål/fattigt/tattigt/cash grabbande jubelidiot välkomnas självfallet att lägga mig på ignore listan eller fortsätta kasta diverse epitet.

Mvh,
Toni
Du ska inte känna dig ledsen.
En helt orimlig reaktion till en present man kanske inte uppskattar.

En tankeställare - hade mottagaren haft samma reaktion om han fick presenten "IRL"? Sagt, "fyfan vilken skitpresent", hämtat en hammare och slått sönder presenten framför alla på julafton för att sedan därefter skälla ut den som gett honom presenten? Hade det varit en rolig julafton? Nej fyfan, ytterst löjligt.

Jag går med i Secret Santa, inte för att jag förväntar mig att min Secret Santa ska spendera massa pengar på en dyr present. Jag försöker skicka iväg en meningsfull present och förväntar mig ingenting tillbaka - men blir glad om jag får något kul! Vill man inte "ta risken" - alltså möjligtvis få något man inte vill ha så ska man inte gå med överhuvudtaget.
 
Det var jag som skickade "presenten" till @Margarinkungen. Trots alla spekulationer så var det varken av illvilja, cash grab eller av snålhet som ledde till valet. Anledningen till att valet föll på Inex:en var att jag trodde att smöris kunde göra något roligt projekt med boetten som grund. Vilket jag trodde framgick av brevet.

Uppenbart av @Margarinkungens reaktion var detta ett fullständigt feltänk från min sida. När jag såg hans reaktion PM:ade jag honom och bad om ursäkt samt meddelade att det absolut inte var den reaktionen jag hade väntat mig och att jag var väldigt ledsen över detta. Till svar fick jag ytterligare personangrepp, exempelvis att jag skulle ta bort hans adress då han har värdefulla saker hemma hos sig och tydligen har jag inte det. Vad han menade med det vet jag inte, möjligtvis för att jag har ett utländskt efternamn samt ej bär klockor för 100 tkr stämplar detta mig som potentiellt kriminell individ. Jag erbjöd mig även att gå ut med att det var jag som den var skyldiga i tråden och ta på mig ansvaret men det var inget som önskades.

Det jag har så svårt att förstå är hur en vuxen människa kan bli så himla arg och kalla en okänd människa för diverse epitet utan minsta bakgrundsinformation? Jag avstår från att svara med samma mynt då @Margarinkungens kedja av postar från gårdagen får tala för sig självt. Detta är varför jag väljer att outa mig själv och ta eventuella konsekvenser av mitt agerande.

Önskar även passa på att påpeka till diverse värderare som har lämnat kommentarer gällande kostnadsfördelningen för presenten:

100 kr för klockan
50 kr för batteribyte
55 kr för frakten
Summa: 205 kr

Trots att klockan tydligen var så fattig och ful var den ändå välanvänd av någon stackare vilket betydde att jag även rengjorde klockan innan den skickades. Uppenbart onödigt arbete.

Om detta är snålt/fattigt/tattigt får var och än bedöma själv.

Alla här som fortfarande tycker att jag är en snål/fattigt/tattigt/cash grabbande jubelidiot välkomnas självfallet att lägga mig på ignore listan eller fortsätta kasta diverse epitet.

Mvh,
Toni
Nej, du har fel. Jag har inga värdesaker hemma. Allt av värde förvaras på bank, precis som jag sa när jag bad dig ta bort min adress
 
Det var jag som skickade "presenten" till @Margarinkungen. Trots alla spekulationer så var det varken av illvilja, cash grab eller av snålhet som ledde till valet. Anledningen till att valet föll på Inex:en var att jag trodde att smöris kunde göra något roligt projekt med boetten som grund. Vilket jag trodde framgick av brevet.

Uppenbart av @Margarinkungens reaktion var detta ett fullständigt feltänk från min sida. När jag såg hans reaktion PM:ade jag honom och bad om ursäkt samt meddelade att det absolut inte var den reaktionen jag hade väntat mig och att jag var väldigt ledsen över detta. Till svar fick jag ytterligare personangrepp, exempelvis att jag skulle ta bort hans adress då han har värdefulla saker hemma hos sig och tydligen har jag inte det. Vad han menade med det vet jag inte, möjligtvis för att jag har ett utländskt efternamn samt ej bär klockor för 100 tkr stämplar detta mig som potentiellt kriminell individ. Jag erbjöd mig även att gå ut med att det var jag som den var skyldiga i tråden och ta på mig ansvaret men det var inget som önskades.

Det jag har så svårt att förstå är hur en vuxen människa kan bli så himla arg och kalla en okänd människa för diverse epitet utan minsta bakgrundsinformation? Jag avstår från att svara med samma mynt då @Margarinkungens kedja av postar från gårdagen får tala för sig självt. Detta är varför jag väljer att outa mig själv och ta eventuella konsekvenser av mitt agerande.

Önskar även passa på att påpeka till diverse värderare som har lämnat kommentarer gällande kostnadsfördelningen för presenten:

100 kr för klockan
50 kr för batteribyte
55 kr för frakten
Summa: 205 kr

Trots att klockan tydligen var så fattig och ful var den ändå välanvänd av någon stackare vilket betydde att jag även rengjorde klockan innan den skickades. Uppenbart onödigt arbete.

Om detta är snålt/fattigt/tattigt får var och än bedöma själv.

Alla här som fortfarande tycker att jag är en snål/fattigt/tattigt/cash grabbande jubelidiot välkomnas självfallet att lägga mig på ignore listan eller fortsätta kasta diverse epitet.

Mvh,
Toni
Sanslöst tråkig och överdriven reaktion. Som nämnts tidigare så tycker jag att man är helt fel ute om man hänger upp sig på något sådant i ”goodwill” grej som denna.

Jag fick lära mig någongång i lågstadiet att ”är man med i leken så får man leken tåla”. Det gäller väl egentligen åt båda håll i detta fall. Om man nu gått all in själv och får något billigt tillbaka så får man bita i det sura äpplet och ta en funderare på om man ska vara med nästa år.

Att börja kasta skit, slå sönder klockan med en hammare, kalla folk för retard och liknande är bara otroligt omoget och småsint. Hoppas du får en bra jul @Lord_tito88 och häng inte upp dig på detta i dessa redan dystra tider. :)
 
Ojojoj. Nu ska man ju inte ens ge sig in i diskussionen i det här skedet då det verkar spårat ur fullständigt med både det ena och det andra till höger och vänster. Men måste ändå ställa frågan när rasistkortet åkte fram? Hur visste Margarinkungen att lord_tito har utländskt påbrå?? Jag försvarar ingenting och lägger inga värderingar kring något, och försvarar absolut inte rasism. Men när just politik och rasism blandas in brukar trådar få oanade proportioner direkt.
LÄGG AV!!!!
CBECBE34-C196-4AE7-9C34-F967338963FC.jpeg
 
Varför bad du honom ta bort din adress när du refererade till dina värdesaker?
För att jag precis som majoriteten av er andra här är väldigt restriktiv med adresser och telefonnummer eller andra uppgifter som kan förknippas med vart vi bor då vi har värdefulla klockor mm som vi postar.
Jag vill inte utsätta min familj för hot och våld. Det är också en av anledningarna till att det här var klart sista gången som jag delar min hemadress här.

Varken etnicitet sexuell läggning, kön eller efternamn framgår av avatar eller nick.

Men eftersom personen i fråga trodde att jag skulle uppskatta ett Quartz Miyotaverk och lägga flera dagar på att modda på det så kändes det inte riktigt tryggt med att samma person har tillgång mitt namn och adress.
Spelar ingen roll vem som har den. Jag bad honom ta bort den sen lämnade jag konversationen.
 
För att jag precis som majoriteten av er andra här är väldigt restriktiv med adresser och telefonnummer eller andra uppgifter som kan förknippas med vart vi bor då vi har värdefulla klockor mm som vi postar.
Jag vill inte utsätta min familj för hot och våld. Det är också en av anledningarna till att det här var klart sista gången som jag delar min hemadress här.

Varken etnicitet eller efternamn framgår av avatar eller nick.

Men eftersom personen i fråga trodde att jag skulle uppskatta ett Quartz Miyotaverk och lägga flera dagar på att modda på det så kändes det inte riktigt tryggt med att samma person har tillgång mitt namn och adress.

Då har du uppenbart en annorlunda världsbild än vad jag har. Jag kan tillstå att jag möjligtvis har "kriminellt dålig smak" men detta är en smakfråga och ej reglerat i lag. Men att detta skulle innebära att någon har ett våldskapital instämmer inte med min världsbild.

Jag lämnar nu tråden och tackar för mig.

Adjö.
 
För att jag precis som majoriteten av er andra här är väldigt restriktiv med adresser och telefonnummer eller andra uppgifter som kan förknippas med vart vi bor då vi har värdefulla klockor mm som vi postar.
Jag vill inte utsätta min familj för hot och våld. Det är också en av anledningarna till att det här var klart sista gången som jag delar min hemadress här.

Varken etnicitet sexuell läggning, kön eller efternamn framgår av avatar eller nick.

Men eftersom personen i fråga trodde att jag skulle uppskatta ett Quartz Miyotaverk och lägga flera dagar på att modda på det så kändes det inte riktigt tryggt med att samma person har tillgång mitt namn och adress.
Spelar ingen roll vem som har den. Jag bad honom ta bort den sen lämnade jag konversationen.
Wow... Ok.
 
För att jag precis som majoriteten av er andra här är väldigt restriktiv med adresser och telefonnummer eller andra uppgifter som kan förknippas med vart vi bor då vi har värdefulla klockor mm som vi postar.
Jag vill inte utsätta min familj för hot och våld. Det är också en av anledningarna till att det här var klart sista gången som jag delar min hemadress här.

Varken etnicitet sexuell läggning, kön eller efternamn framgår av avatar eller nick.

Men eftersom personen i fråga trodde att jag skulle uppskatta ett Quartz Miyotaverk och lägga flera dagar på att modda på det så kändes det inte riktigt tryggt med att samma person har tillgång mitt namn och adress.
Spelar ingen roll vem som har den. Jag bad honom ta bort den sen lämnade jag konversationen.
Detta bekräftar min bild av dig, skönt. Du visar ju själv stolt upp hemskheter som gör att man får ont i magen.
 
Tillbaka
Topp