• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

URsinne

Audemars
2-Faktor
Idag blev det den här. Har varit fundersam över vad jag tycker om den. Har kommit underfund med den och gillar den en hel del, för 10 milliliter.

Lättsam, god choklad och fin oudbakgrund, bla.


Onx1.jpg
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Testade xerjoff uden ikväll. Tyckte den gjorde sig bättre i värmen. Citrus i toppen men försvinner snabbt. Den övergår till mer sötma med ros i bakgrunden. Jag tyckte ros var dominant första gången jag provade den, nu upplever jag mer sötma.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Testade xerjoff uden ikväll. Tyckte den gjorde sig bättre i värmen. Citrus i toppen men försvinner snabbt. Den övergår till mer sötma med ros i bakgrunden. Jag tyckte ros var dominant första gången jag provade den, nu upplever jag mer sötma.

Spännande hur vissa dofter är olika beroende på när man testar dem. Kört Hacivat två dagar denna v och den har varit rejält olika!
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Spännande hur vissa dofter är olika beroende på när man testar dem. Kört Hacivat två dagar denna v och den har varit rejält olika!
Detta blev en helt annan doft. Mycket mer krämig och söt nu, och faktiskt ganska sexig. Fortfarande väldigt orientalisk. Jag kan verkligen se hur denna kan vara riktigt bra kvällstid i varmt klimat.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Detta blev en helt annan doft. Mycket mer krämig och söt nu, och faktiskt ganska sexig. Fortfarande väldigt orientalisk. Jag kan verkligen se hur denna kan vara riktigt bra kvällstid i varmt klimat.

Såg att en butik i Sthlm har Xerjoff. Den ligger nära mig också, ska dit i morgon och sniffa. Vet du fler bra från det huset? Ska dra av lite Casanorati också.
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Hej, efter att ha kört ett gammalt bortglömt sample på Cedrat Boise och sett tipset om att Mancera hade sample pack till bra pris så kliar det i fingrarna.
Har sett att Red Tobacco fått en hel del kommentarer i tråden och funderar på om det är något man bör testa eller ej, mest för sakens skull? jag gillar främst subtila dofter och kör oftast ett sprut per dag typ, parfymen är mest för mig själv och de som är inom armlängds avstånd :). Gillar dofter typ Tobacco Vanille, Cedrat (dock ej Aventus), Colonia, Beau de Jour, Naxos.
Ska jag t.ex. köra Lemon Line (Älskar citrus) isf för Red Tobacco eller har ni tips på andra dofter man inte borde missa från detta hus? Sett att Sand Auod får en del kärlek på nätet, någon som testat? Det är nog tyngdpunkt på höstdofter jag behöver. Här är nuvarande uppställning
EB794C8E-FBA7-4E53-88B8-5C6370D8CF75.jpeg
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hej, efter att ha kört ett gammalt bortglömt sample på Cedrat Boise och sett tipset om att Mancera hade sample pack till bra pris så kliar det i fingrarna.
Har sett att Red Tobacco fått en hel del kommentarer i tråden och funderar på om det är något man bör testa eller ej, mest för sakens skull? jag gillar främst subtila dofter och kör oftast ett sprut per dag typ, parfymen är mest för mig själv och de som är inom armlängds avstånd :). Gillar dofter typ Tobacco Vanille, Cedrat (dock ej Aventus), Colonia, Beau de Jour, Naxos.
Ska jag t.ex. köra Lemon Line (Älskar citrus) isf för Red Tobacco eller har ni tips på andra dofter man inte borde missa från detta hus? Sett att Sand Auod får en del kärlek på nätet, någon som testat? Det är nog tyngdpunkt på höstdofter jag behöver. Här är nuvarande uppställning
EB794C8E-FBA7-4E53-88B8-5C6370D8CF75.jpeg
Fick in den med när jag beställde... den är bra men svår doft, kraftig.
Skulle rekommendera att ta någon annan du kan tänka dig då det inte är omöjligt att de slänger med en sån iallafall, se min leverans nedan:
4 extra dofter skickades med i mindre flaskor:
C637251B-0060-4A79-924C-E735E9E02D6C.jpeg

(Eller kör dubbla med 10 flaskor) ;)
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Såg att en butik i Sthlm har Xerjoff. Den ligger nära mig också, ska dit i morgon och sniffa. Vet du fler bra från det huset? Ska dra av lite Casanorati också.
Rensa snoken och kör!
Har inte varit så imponerad av någon annan tillverkare som Xerjoff.
Av 10+ dofter har jag haft en enda nit (en av Cruz varianterna jag inte klarade av) resten har varit nästan fullpott/halleluja moments :)
7D0CADD4-4131-46E9-93E8-9DAEAAA4DCDE.jpeg

A6F25FA9-72A8-4F1A-B9CA-1C1C49E05600.jpeg
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Fick in den med när jag beställde... den är bra men svår doft, kraftig.
Skulle rekommendera att ta någon annan du kan tänka dig då det inte är omöjligt att de slänger med en sån iallafall, se min leverans nedan:
4 extra dofter skickades med i mindre flaskor:
C637251B-0060-4A79-924C-E735E9E02D6C.jpeg

(Eller kör dubbla med 10 flaskor) ;)
Tack för input, då väljer jag nog en annan! Kul att de skickade med så många bonus samples.
Någon i din setup som jag inte bör missa? Såg att du hade både Black Gold och Lemon Mint, något att ha?
Försöker hålla mig till 5, men man vet ju aldrig ;)
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för input, då väljer jag nog en annan! Kul att de skickade med så många bonus samples.
Någon i din setup som jag inte bör missa? Såg att du hade både Black Gold och Lemon Mint, något att ha?
Försöker hålla mig till 5, men man vet ju aldrig ;)
Näsan kan va lite skadad med många provade dofter:

Cedrat är nog den jag håller högst.
Lemon Mint är lite för svag... provade precis... mint är missvisande i namnet:
”Top notes are lemon, coriander, pepper, almond and mandarin orange; middle notes are egyptian jasmine, patchouli and agarwood (oud); base notes are leather, amber, vetiver, musk and vanilla.”

Även Black Gold är svagare, blommig doft.

Skulle vilja haft modet att prova en av deras Wild Cherry eller Oud Café, de har så jäkla många...

bara gräva genom listan och välja det man föredrar eller hoppas på det bästa :hilarious:
https://www.fragrantica.com/designers/Mancera.html
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Haha, ja, satt och kollade lite där tidigare i kväll. Sjukt många dofter, de flesta med bra betyg dessutom. Kanske borde lämna min comfort zone och gå loss på ngt helt olikt mig. Jag postar när jag handlat så får vi se vad det blir :)
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Såg att en butik i Sthlm har Xerjoff. Den ligger nära mig också, ska dit i morgon och sniffa. Vet du fler bra från det huset? Ska dra av lite Casanorati också.

Rensa snoken och kör!
Har inte varit så imponerad av någon annan tillverkare som Xerjoff.
Av 10+ dofter har jag haft en enda nit (en av Cruz varianterna jag inte klarade av) resten har varit nästan fullpott/halleluja moments :)
7D0CADD4-4131-46E9-93E8-9DAEAAA4DCDE.jpeg

A6F25FA9-72A8-4F1A-B9CA-1C1C49E05600.jpeg

Sherwan täckte det som behövde sägas :D
Här är de jag testat.
B1F4E3B5-B51D-4046-A5E5-255D61A3F7C8.jpeg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Såg att en butik i Sthlm har Xerjoff. Den ligger nära mig också, ska dit i morgon och sniffa. Vet du fler bra från det huset? Ska dra av lite Casanorati också.

Typ bästa huset!

Hela 1861-serien är definitivt värd att sniffa igenom.

Kolla gärna om de har MV Augusta, personligen väldigt spänd på den.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Men för fan grabbar - har ni suttit på Xerjoff utan att hype:a den? Fick ett tips igår från en kille på fejjan att han ”tror min smak passar bra med Xerjoff”. Och så sitter hela KS-tråden och håller på myset!

:D

Detta blir jäkligt spännande! :)


DD - PdM - Kalan. Den mest speciella doften jag testat från PdM. Ruskigt tung projektion.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Men för fan grabbar - har ni suttit på Xerjoff utan att hype:a den? Fick ett tips igår från en kille på fejjan att han ”tror min smak passar bra med Xerjoff”. Och så sitter hela KS-tråden och håller på myset!

:D

Detta blir jäkligt spännande! :)


DD - PdM - Kalan. Den mest speciella doften jag testat från PdM. Ruskigt tung projektion.

Äh. Alla hypar ju bara nån påtänd engelsman hela tiden - vi andra ägnar åt oss att sniffa på sofistikation i bakgrunden istället. :p
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Äh. Alla hypar ju bara nån påtänd engelsman hela tiden - vi andra ägnar åt oss att sniffa på sofistikation i bakgrunden istället. :p
Två helt olika sidor av myntet tycker jag. ATH är skitigt, rått och inte sådär perfekt i kanterna. Precis raka motsatsen till hur i alla fall jag upplever xerjoff, som sofistikerat och genomarbetade dofter där allt är perfekt, utan den enorma projektion och " kolla på mig" faktor som ATH vill förmedla.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Äh. Alla hypar ju bara nån påtänd engelsman hela tiden - vi andra ägnar åt oss att sniffa på sofistikation i bakgrunden istället. :p

Två helt olika sidor av myntet tycker jag. ATH är skitigt, rått och inte sådär perfekt i kanterna. Precis raka motsatsen till hur i alla fall jag upplever xerjoff, som sofistikerat och genomarbetade dofter där allt är perfekt, utan den enorma projektion och " kolla på mig" faktor som ATH vill förmedla.

Jag älskar ju dessa motsatser. Vissa dagar vill jag ha ATH, Interlude, Orto Parisi, Jovoy Psychadelique eller nåt annat som är ”in your face”. Andra dagar vill jag ha något mer subtilt som är finstämt och avskalat. Jag gillar bägge sidor av mynten!
 

bvb

Cartier
2-Faktor
Jag älskar ju dessa motsatser. Vissa dagar vill jag ha ATH, Interlude, Orto Parisi, Jovoy Psychadelique eller nåt annat som är ”in your face”. Andra dagar vill jag ha något mer subtilt som är finstämt och avskalat. Jag gillar bägge sidor av mynten!

Då tror jag också att Xerjoff kommer passa dig bra :)
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Resultatet av dagens prövning på Insanto i Sthlm var följande:


Casamorati:
Dolce Amalfi 7,5/10
Mefisto gentile 9/10
Mefisto 8,5/10
Regio 9/10



Xerjoff
Kobe 8/10
Nio 8/10
Uden overdose - 9/10
Uden - 8,5/10
Luxor: 9/10

Ramon monegal:
Mon patchouly 8,5/10


Ajmal:
Topp! Men behöver sniffa mer.


Utöver det måste jag ha allt Gualtieri gjort!
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Det var länge sedan jag skrev om en parfym så nu när jobbångesten var total kändes tillfället rätt.

Dagens parfym!
Jag har ganska få aquatics eller marina parfymer eftersom det vanligen inte lockar mig speciellt mycket och inte sällan blir jag lätt upprörd över att de ofta har kass performance. Men skam den som ger sig för här kommer en indie-tillverkare som står beredd att landa ett slag rätt i mjälten på dig!
Jag kom över ett test på denna för ett bra tag sedan och tänkte att den skulle bli årets givna sommardoft. I god tid beställde jag den utan att fatta vad Corona skulle innebära i form av effekt på leveranstid.
Efter en beskedlig väntan skulle den sedan dyka upp i tid mot sommaren.


Märke: Gallagher
Serie: amongst waves
Topp: Grönt äpple, ingefära, lime & melon
Hjärta: Salt, havsvatten, iris & tulpan
Bas: patchouli & vanilj


Min upplevelse: Detta är en så fruktansvärt märklig parfym. Å ena sidan är vi i princip och nosar på en gourmand med frukter och vanilj. Föreställ dig hur en tioårig tjej sätter samman sina drömdofter och strösslar my little pony-glans över skapelsen.
Å andra sidan är det en rent marin doft med saltet och de friska havstonerna.
-”va fan” tänker du nu.
”Va fan” ska du också tänka men det funkar så förbannat bra! Så sinnessjukt bra rent av.

Först slås du av citrus som snabbt börjar mjukna. Några minuter senare är citronen borta och in kommer vattenmelon. Sakta kommer sältan och de florala tonerna samtidigt som vaniljen rullar fram utan att havsvågorna slutar slå mot dig. Tro inte för en sekund att vi snackar flyktiga toppnoter som dunstar en bit in. Icke sa nicke- du kommer leva med dessa under hela resan.

Performance & projection: Brutal skulle jag säga. Jag har aldrig varit med om en marin sommarparfym som har denna typ av prestanda. Frågan är nog snarare om jag någonsin upplevt en parfym som suttit i på samma sätt utöver Orto Parisis Terroni och/eller Nishanes hacivat.

Vi snackar heldag på ett enda sprut och det måste vara någon form av världsrekord.

Övrigt/passar:

Detta är renodlad sommar- och dagparfym. Punkt. Det är också en unisexdoft även om jag nog tänker att den främst är avsedd för manfolk. Den lär inte passa alla men det är ju också hela poängen med nischparfymer.
Är den värd sitt pris?
JA! Den sötare doften är ypperlig till att använda när man vill bryta av de typiska citrustunga sommarparfymerna.


EAD68415-A8EF-4A66-A920-E54B4EF7FCDF.jpeg
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Det tråkiga med Aventus är ju att prestanda och utförande kan variera rejält beroende på vilken batch man får.
Det är lite som att köpa grisen i säcken. Och det är en jävligt dyr gris dessutom... :)
 
Topp