Det var länge sedan jag skrev om en parfym så nu när jobbångesten var total kändes tillfället rätt.
Dagens parfym!
Jag har ganska få aquatics eller marina parfymer eftersom det vanligen inte lockar mig speciellt mycket och inte sällan blir jag lätt upprörd över att de ofta har kass performance. Men skam den som ger sig för här kommer en indie-tillverkare som står beredd att landa ett slag rätt i mjälten på dig!
Jag kom över ett test på denna för ett bra tag sedan och tänkte att den skulle bli årets givna sommardoft. I god tid beställde jag den utan att fatta vad Corona skulle innebära i form av effekt på leveranstid.
Efter en beskedlig väntan skulle den sedan dyka upp i tid mot sommaren.
Märke: Gallagher
Serie: amongst waves
Topp: Grönt äpple, ingefära, lime & melon
Hjärta: Salt, havsvatten, iris & tulpan
Bas: patchouli & vanilj
Min upplevelse: Detta är en så fruktansvärt märklig parfym. Å ena sidan är vi i princip och nosar på en gourmand med frukter och vanilj. Föreställ dig hur en tioårig tjej sätter samman sina drömdofter och strösslar my little pony-glans över skapelsen.
Å andra sidan är det en rent marin doft med saltet och de friska havstonerna.
-”va fan” tänker du nu.
”Va fan” ska du också tänka men det funkar så förbannat bra! Så sinnessjukt bra rent av.
Först slås du av citrus som snabbt börjar mjukna. Några minuter senare är citronen borta och in kommer vattenmelon. Sakta kommer sältan och de florala tonerna samtidigt som vaniljen rullar fram utan att havsvågorna slutar slå mot dig. Tro inte för en sekund att vi snackar flyktiga toppnoter som dunstar en bit in. Icke sa nicke- du kommer leva med dessa under hela resan.
Performance & projection: Brutal skulle jag säga. Jag har aldrig varit med om en marin sommarparfym som har denna typ av prestanda. Frågan är nog snarare om jag någonsin upplevt en parfym som suttit i på samma sätt utöver Orto Parisis Terroni och/eller Nishanes hacivat.
Vi snackar heldag på ett enda sprut och det måste vara någon form av världsrekord.
Övrigt/passar:
Detta är renodlad sommar- och dagparfym. Punkt. Det är också en unisexdoft även om jag nog tänker att den främst är avsedd för manfolk. Den lär inte passa alla men det är ju också hela poängen med nischparfymer.
Är den värd sitt pris?
JA! Den sötare doften är ypperlig till att använda när man vill bryta av de typiska citrustunga sommarparfymerna.
Kul med recension - jag är väldigt glad att jag köpte denna baserat på tidigare input från dig.
Första gången jag testade, via en dekant, så tyckte jag öppningen var extremt märklig. ...sen blir den helt grym. En klar favorit!