• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Det var länge sedan jag skrev om en parfym så nu när jobbångesten var total kändes tillfället rätt.

Dagens parfym!
Jag har ganska få aquatics eller marina parfymer eftersom det vanligen inte lockar mig speciellt mycket och inte sällan blir jag lätt upprörd över att de ofta har kass performance. Men skam den som ger sig för här kommer en indie-tillverkare som står beredd att landa ett slag rätt i mjälten på dig!
Jag kom över ett test på denna för ett bra tag sedan och tänkte att den skulle bli årets givna sommardoft. I god tid beställde jag den utan att fatta vad Corona skulle innebära i form av effekt på leveranstid.
Efter en beskedlig väntan skulle den sedan dyka upp i tid mot sommaren.

Märke: Gallagher
Serie: amongst waves
Topp: Grönt äpple, ingefära, lime & melon
Hjärta: Salt, havsvatten, iris & tulpan
Bas: patchouli & vanilj

Min upplevelse: Detta är en så fruktansvärt märklig parfym. Å ena sidan är vi i princip och nosar på en gourmand med frukter och vanilj. Föreställ dig hur en tioårig tjej sätter samman sina drömdofter och strösslar my little pony-glans över skapelsen.
Å andra sidan är det en rent marin doft med saltet och de friska havstonerna.
-”va fan” tänker du nu.
”Va fan” ska du också tänka men det funkar så förbannat bra! Så sinnessjukt bra rent av.

Först slås du av citrus som snabbt börjar mjukna. Några minuter senare är citronen borta och in kommer vattenmelon. Sakta kommer sältan och de florala tonerna samtidigt som vaniljen rullar fram utan att havsvågorna slutar slå mot dig. Tro inte för en sekund att vi snackar flyktiga toppnoter som dunstar en bit in. Icke sa nicke- du kommer leva med dessa under hela resan.

Performance & projection: Brutal skulle jag säga. Jag har aldrig varit med om en marin sommarparfym som har denna typ av prestanda. Frågan är nog snarare om jag någonsin upplevt en parfym som suttit i på samma sätt utöver Orto Parisis Terroni och/eller Nishanes hacivat.

Vi snackar heldag på ett enda sprut och det måste vara någon form av världsrekord.

Övrigt/passar:

Detta är renodlad sommar- och dagparfym. Punkt. Det är också en unisexdoft även om jag nog tänker att den främst är avsedd för manfolk. Den lär inte passa alla men det är ju också hela poängen med nischparfymer.
Är den värd sitt pris?
JA! Den sötare doften är ypperlig till att använda när man vill bryta av de typiska citrustunga sommarparfymerna.

EAD68415-A8EF-4A66-A920-E54B4EF7FCDF.jpeg

Kul med recension - jag är väldigt glad att jag köpte denna baserat på tidigare input från dig.

Första gången jag testade, via en dekant, så tyckte jag öppningen var extremt märklig. ...sen blir den helt grym. En klar favorit!

Min parfymkollektion börjar sakta men säkert växa sig lite större. Bytt och sålt en hel del parfymer den sista tiden och börjar nu hitta vad jag gillar för dofter :)

Verkar som att fler köper/säljer/byter frekvent.

Lite nyfiken på hur många parfymer ni har i er samling i dagsläget? :) Själv sitter man på ca 20 st fullflaskor och ett gäng dekanter.

Jag har ett 40-tal flaskor i samlingen för tillfället. För fem år sedan var antal runt 200 st. Insåg då att jag blivit en hoarder och bestämde att jag skulle prioritera kvalitet före kvantitet (liksom jag gör med mina klockor nu för tiden :)).
Jag vill fortfarande bli av med en del flaskor (som ni kanske märkt) då jag känner att man inte behöver ha 40 flaskor för att kunna ha mångsidighet i samlingen heller.

Senast ändrad:
Min parfymkollektion börjar sakta men säkert växa sig lite större. Bytt och sålt en hel del parfymer den sista tiden och börjar nu hitta vad jag gillar för dofter :)

Lite nyfiken på hur många parfymer ni har i er samling i dagsläget? :) Själv sitter man på ca 20 st fullflaskor och ett gäng dekanter.

Tror det är runt 35-40st just nu... Tänkt minska samlingen många gånger men sen råkar den växa igen.

Mitt parfym-intresse är ju relativt nytt. för 3 år sen hade jag 2-3 olika parfymer.
Sen bjöd min fru mig på collect & bottle och det var som att öppna helvetets grindar.

Men säg att jag lyckats samla ihop 25 fulla flaskor och säkert testat av 100 samples/dekanter och dekanter de de sista 12 månaderna. Dessutom har jag läst löjliga mängder parfymer och dragit av några poddavsnitt också. COVID har dessutom intensifierat intresset!

Jag har valt att gå på 5/10or på de parfymerna jag vill ha i första läget och bara köpa fulla flaskor på det jag verkligen vill ha över tid. För jag har tyvärr märkt att jag tröttnar på parfymer. Då sitter jag där med 25/50 ml.

Jag har inte lessnat på klockor. Köpte faktiskt en ny för några veckor sedan. Detsamma gäller kläder. Intresset har inte helt falnat. Men bägge har absolut får se sig stå tillbaka rejält för detta.

Jag har ett 20-tal dekanter/samples som jag provat. Helflaskor av olika storlekar ungefär 10.

Jag har inte heller ledsnat på klockor, däremot har lifestyleforumet öppnat upp andra dörrar, så klockor har fått stå tillbaka på ett annat sätt.

Än så länge har jag ingen konkret plan för min parfymsamling. Känner inte att det behövs heller. Roligt att kunna prova så mycket som möjligt :D

Senast ändrad:
Har stört mig på den minimala mängden Dior homme 2014 som jag haft i flaskan men som vägrar ta slut. Tar slut idag och kasseras, ersätts med en halvfull 100 ml Dior homme intense 2016 som bör komma med posten idag :) Bytte bort min CH Men ca 80 ml mot den :)
20200812_092602.jpg

Den där är riktigt trevlig. Känns syntetiskt onaturlig och artificiell men klarar man det är det en behagligt artificiell doft i mitt tycke.
Håller överrens med din synpunkt......syntetisk framför allt. Jag har nog aldrig prövat denna innan och ett pris på 9,90 € för 40 ml fick mig övertalat. En doft som ingen borde bli irriterad av.........även om man får bära flaskan med sig ifall man vill dofta Cool Water hela dagen. Förstår varför den är så populär även om den bör anses ha sett sina bästa dagar.

Har drygt tio helflaskor men desto fler dekanter och samples. Just nu på jakt efter en fräsch all-year round, kanske en fougere? Gillar annars dofter som främst används vid kallare väder. Här min sammanställning - lite skadad är man kanske.. flera som snart kommer få gå vidare, om inte @gruby dundrar förbi och plockar upp dom igen ;)
F8E36593-8E90-4AA1-91E0-D8C472FE7552.png

Jag vill inte veta faktiskt. Jag gissar att de som är uppe för nuvarande rotation är väl ca 60 flaskor. Hur många som finns nere i förrådet vill jag inte ens veta.

Har drygt tio helflaskor men desto fler dekanter och samples. Just nu på jakt efter en fräsch all-year round, kanske en fougere? Gillar annars dofter som främst används vid kallare väder. Här min sammanställning - lite skadad är man kanske.. flera som snart kommer få gå vidare, om inte @gruby dundrar förbi och plockar upp dom igen ;)

Kolla in “Ex Nihilo - Bois d’hiver”, “Tom Ford - fougere d’argent” och sen har du ju hacivat där. Den tycker jag funkar bra hela året!

Älskar det där!

Och mycket bra smak! :D

Väldigt irriterad på att listan inte är sorterad i betygsordning dock, att jag inte kan se hela kolumn ’G’ samt att det inte finns någon typ av graf...

Samling å samling...jag försöker ha flaskor av det jag verkligen vill ha OCH använder sen ett par dekanter/samples på sjukaare saker som är roligare å ha men men som kanske använda ett par ggr per år (1805 Tonnerre - Beaufort är en sådan). Just nu har jag 5st flaskor och en sjuhelvetes massa dekanters å samples...

Samling å samling...jag försöker ha flaskor av det jag verkligen vill ha OCH använder sen ett par dekanter/samples på sjukaare saker som är roligare å ha men men som kanske använda ett par ggr per år (1805 Tonnerre - Beaufort är en sådan). Just nu har jag 5st flaskor och en sjuhelvetes massa dekanters å samples...

Det sjukaste är att trots att mina helflaskor är mina favoriter så går jag hellre och testar en ny sample än att ta något jag verkligen vet att jag gillar. Den nya upplevelsen är bättre än den gamla typ.

Tillbaka
Topp