• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Fick ett presentkort på en 500 kr av jobbet. Presentkortet funkar bara i butiker i kommunen. Tyvärr stänger vårt Åhlens denna veckan och allt är utsorterat, annars tänkte jag beställa ngt från Byredo och hämta ut här :/

Finns en liten lokal kosmetikahandlare som säljer parfymer från följande märken:
"Armani, Dolce & Gabbana, Marc Jacobs, Yves Saint Laurent, Escada, Bvlgari, Lancome, Versace, Clean, Hugo Boss, Burberry, Valentino, Gucci, Oscar de la Renta, Calvin Klein, Ralph Lauren, Jean Paul Gaultier, Paco Rabanne, Narciso Rodriguez, Naomi Campbell, David Beckham mfl."

Tips på vad man kan slå till på (kan såklart lägga till pengar)? Av ovanstående märken har jag: JPG le parfum, versace eros, hugo boss bottled intense och boss united, d&g light blue intense, burberry london och YSL la nuit de lhomme :) har haft paco rabanne privé och ysl Y edp

Har Valentino nåt nice?

Jag har varit sugen på att testa Armani Acqua di Gio Profumo en längre tid. @bleppo hyllade den också häromdagen.

EMD: Amouage Enclave (dekant)
D43A6070-243E-44D8-8FE9-94ED905A93AB.jpeg

(lånad bild)
Spearmint, kardemumma, lite läder (saffiano) och en hel del amber. Någon beskrev den som en sötare Beach Hut Man och jag förstår liknelsen. Det här är riktigt bra. Öppnar intensivt och fräscht med tydligt spearmint (inte tandkräm utan riktigt naturligt och bra) för att efter hand tona ned spearmint och släppa in amber och läder mer. Trots amber extreme (ambroxan) i basnoten så slår det inte igenom så där som ambroxan ibland kan göra för mig (ATH Ozone & Neon tex). Ser många liknelser med Roja Enigma PC på nätet men ja, kanske samma ”vibe” litegrann men inte jättelika egentligen tycker jag. Absolut mersmak ger den iaf och när dekanten tar slut kommer jag absolut att börja kolla runt efter en flaska skulle jag tro. Rekommenderas!

Lovande! Hört att den ska påminna om Alexandria II och Enigma, två favoriter, så jag har mycket höga förväntningar. Har en 5:a på väg och 10ml Terroni. Kommer aldrig förbruka en flaska Terroni så kranen fixade större splitt i en bättre flaska med plåthölje.

• Like
Reactions: S.L
DD: vissa säger sommardoft, vissa säger doft för dagen. För mig är den doften som alltid passar oavsett väder, årstid och humör. Enklaste dumb reachen på hyllan. Den har en given plats i min samling och jag ångrar innerligt att jag köpte 50ml och inte 100ml av denna, det är en ovanlig känsla.

Har Aventus också som i sig är en fantastisk doft och dessa jämförs ju rätt flitigt även om jag tycker de kör sin egen grej. Skulle jag vara tvungen att välja mellan dessa väljer jag Hacivat.
5C4FF2B6-30B9-4FCD-99C5-F8DF66B99004.jpeg

Har nu testat av tre dofter ur senaste sample beställningen

Xerjoff -1888
Wow, kärlek vid första sprayen! Har Naxos sedan tidigare och den gillar jag mycket fortfarande. Men, den är ganska linjär och efter ett tag i dry down så skaver tobaksdoften lite.
1888 tycker jag delar samma grund DNA, en sötma som balanserar på gränsen för mig, men då den är fyllig och naturlig så fungerar det. Nejlikan ger lite söt kryddig vanilj och man kan skönja en annan frisk, krispig blommig sötma påminnande om liljekonvalj. Som att sticka in huvudet i en blomkyl. den passerade dessutom det kritiska frutestet med bravur så detta är ett givet köp.

La Yuqawam Homme by Rasasi
sötman från hallonet är ganska framträdande och nästan artificiell. Inte alls den harmoniska sammansatta sötman hos 1888. När den lagt sig tycker jag att den påminner om TF Oud Wood?!? Inte testat TL, men kanske är även de lite lika?
Luktar absolut gott, men lite för kraftig för mig, inget köp.

Byredo - Black Saffron
Annorlunda. Hemsk öppning och tidig dry down. Påminner mig om avslaget vitt vin. Lite sötsur billig variant. Dagen efter fest doft. Samtidigt är där något som jag letar efter i dry down. Går och sniffar lite hela tiden. Känner ingen direkt läder. Får se om jag gillar den bättre nästa gång, men inget köp.

DD: vissa säger sommardoft, vissa säger doft för dagen. För mig är den doften som alltid passar oavsett väder, årstid och humör. Enklaste dumb reachen på hyllan. Den har en given plats i min samling och jag ångrar innerligt att jag köpte 50ml och inte 100ml av denna, det är en ovanlig känsla.

Har Aventus också som i sig är en fantastisk doft och dessa jämförs ju rätt flitigt även om jag tycker de kör sin egen grej. Skulle jag vara tvungen att välja mellan dessa väljer jag Hacivat.
5C4FF2B6-30B9-4FCD-99C5-F8DF66B99004.jpeg

Den buntas ihop med Aventus alldeles för ofta. Jag får knappt någon ananas i öppningen, 90% grapefrukt. En ruggigt bra dumbreach och projektionsmonster.

Parfymtrådens obligatoriska doft 🥳

DD:

Molecule 01 Escentric Molecules​

Efter den initiala kemiska öppningen kände jag inte mycket alls. Normalt kör jag 1-2 spray som mest, men idag körde jag 5-6.
Ibland kommer det en cederaktig pust, lite hela svarta pepparkorn. Kan kännas lite svalt med på ngt konstigt sätt. Sambon nämnde att hon känt en fräsch doft av ceder i hallen efter jag gått förbi, så antar att det är sant att det är mest andra som känner av doften.
Lite kul, men inte för mig då jag gärna njuter lite själv med :D

Låter mycket intressant 👌. Har några ml av BR540 Extrait så köpte vanliga BR540 för att jämföra dom sinsemellan 😊.

Kollade mitt sample, testade Extrait. Efter att ha läst superlativ som översminkad tant och hostmedicin var förväntningarna låga.

Inget jag rusar efter att köpa men hittar man en till vettigt pris är det bara slå till.

Undgår inte någon här 😂 Tror min Epic landar idag

Review!!
Varit sugen på den ett tag men nu köpte jag ju reflection och journey istället....

Bara den här reviewen av Epic gör den till ett måste-köp. Blint!

I would put this magical thing aside from the other regular fragrances, shouldn't be the same category, this should be the holy grail, for those experienced trained noses, at the end of their journey. It just can't get better than this, I don't want to know, or be interested of anything better. I can smell incense, leather, some rose, gasoline which gives some dirty note to this green, woody, soapy, clean, epic combination. While wearing this it feels like you are walking in some luxurious tempel in a warm Arabian night, there are fire torches burning on the side walls. I feel like the Persian god-king Xerxes.

Senast ändrad:
Jahapp... är de någon som har Epic och kan ge en ärligt review? För de priset finns de ju risk att man halkar på tangentbordet. Men håller tummarna för att ni tycker doften är usel och performance är kass så man slipper fundera :)

Halka. Så kan vi andra plocka upp resterna om någrs veckor. Allt tugg om både Journey Man, som jag nästan slog till på, och Epic Man sätter griller i huvudet 😅😳

Januari börjar bra... Versace the Dreamer, Hugo Boss the Scent PA, Guerlain Cologne Du 68, Mancera Cedrat Boise och Amouage Epic man.
"Ska inte köpa så mycket nytt nu" finns det någon behandlingshem för detta typ, anonyma parfymister?

Tillbaka
Topp