Funderar lite på att utöka med Tom Ford Grey Vetiver till våren. Av befintlig samling lär Prada Amber pour homme, GIT och Guerlain L'homme ideal cologne komma väl till pass.Vad har ni ställt in siktet på till våren?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Funderar lite på att utöka med Tom Ford Grey Vetiver till våren. Av befintlig samling lär Prada Amber pour homme, GIT och Guerlain L'homme ideal cologne komma väl till pass.Vad har ni ställt in siktet på till våren?
Vad har ni ställt in siktet på till våren?
För några månader sedan skickade @Reverso vidare samplen på 1805 Tonnere Beaufort London till mig och jag lovade att skriva en liten recension.
Nedan i kursivt är vad någon kunnig/sida på nätet skrivit om doften och bara på det var jag tvungen att testa.
Jag behövde knappt sprätta kuvertet förrän jag kände doften av rök, lägereldsrök i kläderna från gårdagens camping. Min första reaktion var att hur fan ska jag kunna bära denna doft? Testade först hemma en kväll och doften gick inte omärkt förbi, frugan undrade om jag hade tappat det helt hon ville att jag skulle tvätta bort doften men jag vägrade, sa att jag måste testa den och utvärdera. Hon tyckte jag var dummare i huvudet än vanligt och jag fick kolla på film själv den kvällen då hon inte stod ut med doften.
Provade vid ett par tillfällen till, både hemma och ute och började gilla den mer och mer för varje gång. Under mellandagarna och över nyår var det den enda doften jag hade med mig upp till Sälen och en kväll säger frugan att hon faktiskt börjar tycka att den doftar bättre och bättre. Även resterande sällskap tyckte den var lite mysig om än annorlunda och utstickande.
Röken är det första man märker med en hint av typ myggolja och en fetare korv. Sedan kommer krut blandat med socker och lite vanilj.
Jag vet att det låter skevt beskrivet men jag diggar faktiskt denna doft och funderar på att köpa en flaska.
Doften föreställer stunder i slaget vid Trafalgar. Kraftfull ackord av rök, krut, blod och konjak kombineras med luktan av havsvatten och en genomträngande citrus not. Doften är ovanligt djärv i sin komposition, men i slutändan raffinerad, provocerande och unik.
Behöver komplettera upp lite på doftsidan nu. Hoppas jag kan få lite hjälp/vägledning här
Läst en hel del tips, men allt är ju väldigt personligt och svårt att avgöra om något är "bra" enbart för att det passar en annan individ.
Trots denna insikt så är jag väldigt mottaglig för tips.
Parfymer jag burit innan (ett axplock):
- Chanel Bleu de Chanel
- Valentino Uomo
- Dior Dior Homme
- Giorgio Armani Aqua di Gio
- Paco Rabanne Invictus
Gillar inte om det blir för mycket åt tvål/blommor, om det nu kan beskrivas så.
Om det hjälper så vistas jag i kontorsmiljö och klär mig i business casual på vardagarna
bara för att var säker: du gillar de du nämner?
Testa Tom Ford - Grey Vetiver, det är en bra kontorsdoft. Yves Saint Laurent - L'Homme och Prada - L'Homme likaså.Behöver komplettera upp lite på doftsidan nu. Hoppas jag kan få lite hjälp/vägledning här
Läst en hel del tips, men allt är ju väldigt personligt och svårt att avgöra om något är "bra" enbart för att det passar en annan individ.
Parfymer jag burit innan och som jag har gillat:
- Chanel Bleu de Chanel
- Valentino Uomo
- Dior Dior Homme
- Paco Rabanne Invictus
Om det hjälper så vistas jag i kontorsmiljö och klär mig i business casual på vardagarna
Testa Tom Ford - Grey Vetiver, det är en bra kontorsdoft. Yves Saint Laurent - L'Homme och Prada - L'Homme likaså.
Ja, det borde jag varit tydligare med.
Jag gillar de parfymerna som jag listade. Men vill prova lite nytt
Så generellt fräscha med lite tyngd?
ska försöka utmana dig lite:
året runt:
Creed - green irish tweed
Kväll
Margiela - jazz club
Tom Ford - Noir de noir
Tom Ford - Tuscan Leather
sommar:
Terre d Hermes
Mycket uppskattat!
Fanns en del spännande alternativ där.
Hur är Creed GIT i jämförelse med Aventus?
Behöver komplettera upp lite på doftsidan nu. Hoppas jag kan få lite hjälp/vägledning här
- Chanel Bleu de Chanel
- Valentino Uomo
- Dior Dior Homme
- Paco Rabanne Invictus
Gillar du fräscha dofter så rekommenderar jag Lacoste homme Intense och Lacoste Blanc. Plockade hem båda för typ en vecka sedan. Blanc:en är riktigt fräsch och perfekt för kontoret, påminner imo om aqua di dio..mycket citrus. Lhomme intense har rabarbertoner, söt men inte sliskig. 100 ml Blanc kostar drygt 300 kr på fragrancedirekt...tror jag gav 450 för 100 ml lhomme intense.Behöver komplettera upp lite på doftsidan nu. Hoppas jag kan få lite hjälp/vägledning här
- Chanel Bleu de Chanel
- Valentino Uomo
- Dior Dior Homme
- Paco Rabanne Invictus
Det är nog en korrekt iakttagelse gällande YSL är jag rädd. Jag sålde min flaska just för att prestandan var så pass dålig.Liten uppdatering.
YSL L’homme var bra. Även om den inte var så kraftfull på mig. Vet inte om det är ett bra eller dåligt tecken
Hermes Terre d’hermes tyckte jag först luktade myggmedel Efter en stund så la den sig och fick en mjukare ton.
Aqua Di Parma Blu Mediterraneo - Mandorlo di Sicilia var annars rätt trevlig också
Jakten fortsätter
Det är nog en korrekt iakttagelse gällande YSL är jag rädd. Jag sålde min flaska just för att prestandan var så pass dålig.
Hade hoppats att du hade mer tur med din hudkemi.
Tråkigt då den var bra i övrigt.
Fanns ju lite andra versioner av den, men man kanske kan förutsätta att de håller samma prestanda.
Tanten här hemma gillade inte Hermes. Så där flög den ut genom fönstret.
Så då var vi tillbaka på ruta 1
Nu vet jag inte vilken variant av Bleu de Chanel du testat men i mitt tycke är "Parfum" den förnämsta av de tre.Behöver komplettera upp lite på doftsidan nu. Hoppas jag kan få lite hjälp/vägledning här
- Chanel Bleu de Chanel
- Valentino Uomo
- Dior Dior Homme
- Paco Rabanne Invictus
Jag har Colonia club. Har aldrig funderat över att den är mintig innan jag läste ditt inlägg. Det finns mint i den men inte till den grad att jag tänker på spa.Hur är Colonia Club, jämfört med Original/Essenza? Nån som har koll? Är den mkt mintig, som på spa..?
Ett tips - strunta i vad andra, inklusive din fru tycker om de dofter du har. Min fru kraftigt ogillad en rad av mina parfymer vid första anblick men nu älskar hon några av dem. Det viktigaste är vad du själv tycker.
Testade du GIT och TF?
Nu vet jag inte vilken variant av Bleu de Chanel du testat men i mitt tycke är "Parfum" den förnämsta av de tre.
Väl värt en sniff tycker jag!
https://www.fragrantica.com/perfume/Chanel/Bleu-de-Chanel-Parfum-49912.html
Sedan som tidigare nämnts, GIT ska du också införskaffa.
Den behöver liksom ingen längre motivering, bums iväg. Seså.
Fougere Royale tror jag också är på sin plats att rekommendera.
Fräsch och lättare att bära än andra klassiska alster i genren.
https://www.fragrantica.com/perfume/Houbigant/Fougere-Royale-2010--10891.html
Ok, får väl leva i avhållsamhet annars
De hade inte GIT eller Tom Ford där jag var förbi idag. Skall se hur jag löser det. Återigen, om någon har en dekant så hojta till.
GIT verkar ju vara ett måste. Bara ni inte höjt den till skyarna för mycket nu.
Jag kör parfume på Chanel. Tycker också den var bättre än deras EdT och EdP. Väl värt de extra kronorna.
Jag lägger med Fougere Royale på listan
- Chanel Bleu de Chanel
- Valentino Uomo
- Dior Dior Homme
- Paco Rabanne Invictus
Dessa två är väl kloner av doften (?). Jag har Explorer och tycker den är ok.Vad tycker ni om Aventus Creed? Är den värd pengarna? Vad har ni annars för tips på lite billigare parfymer?
Vad tycker ni om Aventus Creed? Är den värd pengarna? Vad har ni annars för tips på lite billigare parfymer?