• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Tobacolor är linjär, helt klart. Väldigt lite komplexitet i den doften öht. Men för vad det är - en ruggigt bra höst-doft IMO.

Testade vanilla diorama som ett gäng på fejjan hypar. Den va ett rejält ”meh” för mig.

Gillade den första gångerna men sen blev den lite meh för mig också. Å andra sidan testade jag den där Royal Crown - Sultan i samma veva vilken förstörde alla andra vaniljbomber för mig.. Ska bli intressant att se vad @livinl0ud tycker om den.
Testade Vanilla Diorama igår och kan verkligen hålla med om ”meh”. Den luktar vanilj. That’s it, typ. 🤷‍♂️

DD: Orto Parisi Terroni. (Dekant)

Öppnar upp med kraftig doft av brasa, mycket rökig. Lägger sig efter någon timme och blir mer jordig med uns av sötma som håller i sig hela dagen och hela natten.

B09BFDDF-4DEA-4225-97AC-42A285065EB1.jpeg

(Stulen bild från www)

Hur löste du egentligen din Mitzah, @Clark Wayne ?
Jag ska till Paris i höst och tänkte köpa där, men du verkar ha löst det på annat sätt? 😎
Det stämmer att min löstes på annat sätt. Blev en speciallösning genom Dior i Sverige. Vet inte hur ”officiell” den lösningen egentligen är så jag kan ge dig mer info via PM. Skriver när jag är framme på jobbet och sitter bakom en desktop.

Och kan självklart dela med mig av samma information till alla som är intresserade. Bara att hojta. 🙂

DD: Orto Parisi Terroni. (Dekant)

Öppnar upp med kraftig doft av brasa, mycket rökig. Lägger sig efter någon timme och blir mer jordig med uns av sötma som håller i sig hela dagen och hela natten.

B09BFDDF-4DEA-4225-97AC-42A285065EB1.jpeg

(Stulen bild från www)

Den är ruskigt bra! Mitt enda problem är att den går knappt att få bort från ett plagg om man fått minsta droppe på det, krävs ca 700 tvättar i typ 90 grader 😁

Är det ett tema för Orto Parisi-parfymer? Testade Bergamask för ett tag sedan och doften sitter nu fast på lakanen trots tvättar.

Mer eller mindre, ja. Har inte testat tillräckligt OP men @Tjabo har stenkoll.

Prestation är ju jäkligt viktigt kan jag tycka men det där blir ju bara drygt 😂

Lite halvjobbigt att behöva parfymkordinera sin garderob. Terroni-tröjorna har en egen plats bland hyllorna 🤷‍♂️

Är det ett tema för Orto Parisi-parfymer? Testade Bergamask för ett tag sedan och doften sitter nu fast på lakanen trots tvättar.

Nja, Allesandro Gualtieri (näsan) är ju rejält knepig som person. Alla hans dofter är ju märkligt nog syntetiska mästerverk. Även om han inte berättar vad som är i dem är det rätt uppenbart att han blandar rejält friskt.

Hela orto parisi-serien är en doftresa vars uttalade utmaning är att utforska även de mindre angenäma delarna av en doft. Därför är ingen av dem (kanske med undantag för Boccanera) enkom ”väldoftande”. Jmf med tex Nasomatto där ”the nose” (han kallar sig så) bara vill ge dig en doftresa utöver det vanliga.

Väldigt många av hans dofter har sjuk performance. Vissa har nukleär - där terroni är värst men megamare kommer in på en fin andraplats imo.

Rekommenderar ”the nose, searching for Blamage” om man vill lära känna galn…eh, konstnären bättre.

Nja, Allesandro Gualtieri (näsan) är ju rejält knepig som person. Alla hans dofter är ju märkligt nog syntetiska mästerverk. Även om han inte berättar vad som är i dem är det rätt uppenbart att han blandar rejält friskt.

Hela orto parisi-serien är en doftresa vars uttalade utmaning är att utforska även de mindre angenäma delarna av en doft. Därför är ingen av dem (kanske med undantag för Boccanera) enkom ”väldoftande”. Jmf med tex Nasomatto där ”the nose” (han kallar sig så) bara vill ge dig en doftresa utöver det vanliga.

Väldigt många av hans dofter har sjuk performance. Vissa har nukleär - där terroni är värst men megamare kommer in på en fin andraplats imo.

Rekommenderar ”the nose, searching for Blamage” om man vill lära känna galn…eh, konstnären bättre.
Stort tack för bra och intressant info. 🙏

Eller... Tack kanske inte är det rätta ordet. 😂 Nu fick jag ju helt plötsligt nya dofter som jag måste testa. Två dagar efter att ha köpt en 250 ml doft...

Hej då privatekonomi, hej då sambo.

Stort tack för bra och intressant info. 🙏

Eller... Tack kanske inte är det rätta ordet. 😂 Nu fick jag ju helt plötsligt nya dofter som jag måste testa. Två dagar efter att ha köpt en 250 ml doft...

Hej då privatekonomi, hej då sambo.

Mina ”måsten” från Nasomatto:

Baraonda
Duro
Pardon
Black Afghano
Hindu Grass

Sen är

Absinth
China White
Narcotic V

Coola som bara den.

Från Orto Parisi är alla helt unika. Man bör testa alla om man är intresserad av doft. Om inte annat för att utmana sig själv. (Och vara beredd att det inte bara är angenämt).

Dock, trots att jag alltid rekommenderar blindköp är dessa något jag skulle dekantera!

Mina ”måsten” från Nasomatto:

Baraonda
Duro
Pardon
Black Afghano
Hindu Grass

Sen är

Absinth
China White
Narcotic V

Coola som bara den.

Från Orto Parisi är alla helt unika. Man bör testa alla om man är intresserad av doft. Om inte annat för att utmana sig själv. (Och vara beredd att det inte bara är angenämt).

Dock, trots att jag alltid rekommenderar blindköp är dessa något jag skulle dekantera!
Stort tack! Dessa sker upp på "måste testa-listan" direkt!

DD:

Om någon vill ha en skitdyr version av oud/wood, carved oud eller cambodian oud så har ni denna.

Bra performance, moderat sillage och ett bra (bättre) djup än de övriga.

Liksom alla FdB jag testat så doftar det bra som fan. Liksom alla FdB jag testat är priset tveksamt.

Bilagor

• 342CB331-ABB1-4906-B201-49F23E16F2BC.jpeg
    342CB331-ABB1-4906-B201-49F23E16F2BC.jpeg
    77.3 KB · Visningar: 2
Behöver lite tips. Ska snart byta funktion på mitt jobb. Sitter väldigt mycket i bil tillsammans med en eller flera kollegor. Jag behöver (tyvärr) någon/några dofter som är mer crowdpleaser men ändå inte för mainstream.

Kikat lite på Bleu de Chanel Parfum, allure homme sport eau extreme och Versace eros edp. Någorlunda vanliga dofter iof. Har ni några fler förslag?

Behöver lite tips. Ska snart byta funktion på mitt jobb. Sitter väldigt mycket i bil tillsammans med en eller flera kollegor. Jag behöver (tyvärr) någon/några dofter som är mer crowdpleaser men ändå inte för mainstream.

Kikat lite på Bleu de Chanel Parfum, allure homme sport eau extreme och Versace eros edp. Någorlunda vanliga dofter iof. Har ni några fler förslag?
Tror eros blir för cloying...

Kanske prada lhomme, Byredo gypsy water, Casamoratti Mefisto? :)

DD:

Om någon vill ha en skitdyr version av oud/wood, carved oud eller cambodian oud så har ni denna.

Bra performance, moderat sillage och ett bra (bättre) djup än de övriga.

Liksom alla FdB jag testat så doftar det bra som fan. Liksom alla FdB jag testat är priset tveksamt.

Uppdatering: denna är ett prestationsmonster. Satte på mig kl 08 i morse och nu snart 10h senare är den rejält tydlig.

Skulle nog vilja säga att de flesta Creed gör sig jäkligt bra här. Aventus, GIT, SMW, Erolfa, Viking, Spice & Wood.

Du behöver Amouage - Reflection eller Jubilation XXV. Den sistnämnda blir inte jättepåträngande då den inte är superstark.

Tillbaka
Topp