• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

DD:
CEDB6B96-5570-4F71-98F7-9712D2E6CF24.jpeg

Ifall det ska bevisas att designers inte alltid behöver vara tråkiga så kan denna utgöra bevisföremål 1A och det blir case closed tämligen omgående.

Haha ja dåre är korrekt... Största irritationen är att jag hela tiden vacklar mellan tanken om att "Det är roligare med många designers än få niche" och "Designers är så tråkiga, nu vill jag ha mer unika dofter". Byter inriktning i den frågan lika ofta som jag startar datorn.

Jag struntar lite i tillverkare numer. Går mer på näsor. Provenzano är min favorit och nu köper jag massor från honom. :cool:

Ni som är en bit längre ner i det här nu. Vad är målet jämfört med klockintresset?
  • Hitta the signature scent (OWG)?
  • Hitta den perfekta samlingen (one for every occasion)?
  • Testa allt?
  • Tjeena på att flippa?

Senast ändrad:
Ni som är en bit längre ner i det här nu. Vad är målet jämfört med klockintresset?
  • Hitta the signature scent (IWG)?
  • Testa allt?
  • Tjeena på att flippa?
1. Nej (det går ju knappast om man verkligen är intresserad på riktigt)
2. Kanske. Men mer 3-5 alternativ for every occasion då.
3. Ja, nästan iaf.
4. Nej. Det går kanske om man köper/säljer globalt men knappast om man håller sig inom Sverige. Iaf inte såna summor att det skulle vara värt besväret.

• Testa allt?
  • Tjeena på att flippa?

Jag älskar dofter och ser det som en doftresa utan slut. Precis som jag älskar att resa så vill jag inte bara resa till en plats, jag vill uppleva världen.

Detta funkar på samma sätt. För mig handlar det om effekten dofterna har på mig och väldigt lite om hur andra uppfattar dem.

Ett exempel:

Jag fick precis hem Fan your flames (tack @livinloud). Jag använde den rätt mkt i Tulum både förra och förr-förra vintern. Direkt när jag tog på den så kastades jag tillbaka till Tulum. Ruskigt starkt dessutom. Den typen av minnen och återupplevda minnen är underbara tycker jag!

• Testa allt?
  • Tjeena på att flippa?
Hitta en signaturdoft triggar intresset för min del, men man inser också att bredden av parfymer gör en för varje tillfälle det svårt att hitta en signaturdoft. Testa allt blir också orealistiskt.

Som @Tjabo säger, en doftresa utan slut, vilket gör det intressant.

Tjäna på att flippa gör ingen här vill jag påstå.

Jämfört med klockintresset är detta mer hanterbart ekonomiskt, vilket också gör att takten som jag provar nytt kan bli relativt hög.

• Hitta the signature scent (OWG)?
  • Testa allt?
  • Tjeena på att flippa?
Säger som de ovan i princip.

När det gäller att hitta en signaturdoft så är det och har alltid varit mitt mål men dit kommer jag aldrig komma utan att testa alla dofter så nej det kommer aldrig hända.

Doft per tillfälle är inget jag strävar efter jättemycket eftersom jag lika gärna kan köra en sommardoft på vintern och vice versa.
Utan snarare en doft för varje känsla?

testa allt: Ja tack!
Tjäna: Nej, tömma kontot ligger närmare.

hallå alla parfym älskare! Har precis börjat nörda ner mig lite i dofter och letar efter en ny doft från ett parfymhus. Har börjat leta efter parfymprpver då jag inte vill köpa grisen i säcken. Jag letar efter parfums de marly layton framförallt men hittar inga sampels på de. Sen är jag även intresserad av creed aventus så om någon kan tipsa var jag kan hitta dom eller kanske har dom två dofterna och vill sälja så får ni gärna höra av er på pm. Som sagt bara ute efter samples för tillfället.

hallå alla parfym älskare! Har precis börjat nörda ner mig lite i dofter och letar efter en ny doft från ett parfymhus. Har börjat leta efter parfymprpver då jag inte vill köpa grisen i säcken. Jag letar efter parfums de marly layton framförallt men hittar inga sampels på de. Sen är jag även intresserad av creed aventus så om någon kan tipsa var jag kan hitta dom eller kanske har dom två dofterna och vill sälja så får ni gärna höra av er på pm. Som sagt bara ute efter samples för tillfället.

?

Bokstavligen 5 sekunder på Google:

?

Bokstavligen 5 sekunder på Google:

Ja aventusen finns i lager men som du såg så finns inte layton. Det var därför jag frågade efter den 😁

Ja aventusen finns i lager men som du såg så finns inte layton. Det var därför jag frågade efter den 😁
Nu sticker jag kanske ut hakan lite, men skulle rekommendera att ta hem ett sample på Hacivat från Nishane istället för Aventus. Den är typ som Aventus men har betydligt bättre performance. Läste någonstans att någon jämförde Hacivat med hur Aventus var runt 2011-2012.

Sedan ska ju du såklart beställa ett Aventus-sample också om du verkligen vill det, men vill varmt rekommendera Hacivat. :)

Nu sticker jag kanske ut hakan lite, men skulle rekommendera att ta hem ett sample på Hacivat från Nishane istället för Aventus. Den är typ som Aventus men har betydligt bättre performance. Läste någonstans att någon jämförde Hacivat med hur Aventus var runt 2011-2012.

Sedan ska ju du såklart beställa ett Aventus-sample också om du verkligen vill det, men vill varmt rekommendera Hacivat. :)
Tack för tipset! Skriver upp den på listan. Kul att testa om inte annat. Beställde hem ett gäng från floris förra veckan men fastna inte för någon alls..

Jag gjorde väl nån jämförelse mellan dem nån sida bak. Jag tycker verkligen inte, bortsett ananas-noten, att de är särskilt lika...

Jag gjorde väl nån jämförelse mellan dem nån sida bak. Jag tycker verkligen inte, bortsett ananas-noten, att de är särskilt lika...
Yes, den har jag färskt i minne! För mig personligen så är de inte heller särskilt lika nu när jag har gett mig in i "parfymvärlden". Men både Aventus och Hacivat var bland de första parfymerna jag testade när jag blev mer intresserad av dofter och kommer tydligt ihåg hur jag tänkte "jag förstår verkligen varför människor ser likheter mellan dessa". Men där och då föll jag stenhårt för Hacivat och tänkte därför att det utifrån det resonemanget ändå finns fog att säga att den upplevs som rätt lik.

Inser dock att frasen "Den är typ som Aventus..." kanske är att dra på lite väl stora trissor. 😂

DD:

Electimuss- Auster

Just nu min favorit från Electimuss. Jag beskrev den som en blandning av Blue Saphire och Widian London vilket sett till noterna är helt apart. Den saknar både oud och läder. Sen är oud:en i blue saphire harmonisk och lädret i London rejält nedtonat. Men ändå.

Sett till pris/produkt är detta antagligen den bästa jag köpt sista halvåret eller så.

Bilagor

• BB74F065-A8B9-41D2-B56B-F37EF34CFE6A.jpeg
    BB74F065-A8B9-41D2-B56B-F37EF34CFE6A.jpeg
    20.4 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp