• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Dagens parfym!
Nu har vi kört många svåra och egensinniga parfymer de senaste gångerna så nu kanske vi ska göra annat.
Regnet ställde in dagens golfrunda och shortsen jag bar igår är utbytta till förmån för jeans. Då är det lätt att drömma sig bort och här kommer tipset på hur du ska göra för att befinna dig på en uppklädd middag på ett gods någonstans i södra Europa. Flugan är perfekt knuten kring halsen, ett vintage 35mm dressur från Audemars Piguet döljs bakom skjortärmen och öronhåren är perfekt ansade kvällen till ära.
Den mentala resan börjar med ett fransk och relativt nystartat hus.

Märke: Sana Jardin
Serie: Celestial patchouli
Topp: koriander
Hjärta: osmanthus, iris & ros
Bas: kanel, ceder, patchouli & läder

Min upplevelse: Patchouli är ju en rätt märklig växt/ört där både blad och blomma kan dofta väldigt olika.
Snackar vi Tom Fords Noir eller Nasomattos Pardon är den ju nästan choklad-aktig.
Pratar vi Hiram Greens Abrolé är det snarare en kryddigt grön historia med inslag av olivolja och peppar.
Här lutar vi åt den senare då en fräsch & blommig patchouli slår mot dig direkt. Några minuter in börjar en varmt mörk ros att träda fram vid sidan av iris och en lätt läderdoft.
30 minuter senare har du en varmt och floral sammansättning av Patchouli, iris och ros som vilar på kryddiga och jordiga toner av trä & läder. Det är konservativt och mäktigt.

Performance & projection: bra performance och medelgod projektion. Du kommer få ut många timmar av denna även om den inte kommer vara ett knytnävslag i näsborrarna på din omgivning.

Övrigt/passar: denna doft balanserar så väldans snyggt på unisexlinjen.
Patcholin är i sammanhanget neutral men om ros och osmanthus å ena sidan viktar åt mer feminint håll ger den klassiska doften i herrparfymer iris den mer maskulina toner.
Detta är en doft för de svalare dagarna/kvällarna under lite mörkare årstider.
Det doftar klassisk fransk parfymeri med stil och finess.

Är den värd sitt pris? Det är inte på något vis vågat utan ganska traditionellt. Å ena sidan skulle man kunna beskriva det som tråkigt. Å andra sidan du funktionellt och snyggt.
För 1100 kr får du 30 ml. Och med de 30 ml får du högklassiga ingredienser som gifter sig supersnyggt.
Lägger du till 200 spänn får du visserligen tidigare nämnda Pardon från Nasomatto vilket sannolikt är bäst i klassen.
Men gillar du patchouli är detta något du bör ha i skåpet.

69A27A1E-7AE3-40A3-9938-691AA1AA74D6.jpeg

Hur besviken blir man Aventus idag? Hade den för ca år sedan! Vet någon vart man beställer dessa till lägst pris idag, minns att det lönade sig att leta bland europeiska återförsäljare?

Hur besviken blir man Aventus idag? Hade den för ca år sedan! Vet någon vart man beställer dessa till lägst pris idag, minns att det lönade sig att leta bland europeiska återförsäljare?
Samplade Aventus för ngt halvår sedan och tyckte verkligen inte att den var ngt speciellt, varken doftmässigt eller performance.
Där i mot blind köpte jag 30 ml Mont Blanc Explorer (som ju ska vara väldigt lik Aventus) i veckan mest för att det var billigt på erbjudande (395:- med ngn rabatt) från Lyko. Och den var fan förvånansvärt bra! Gillar den starkt! Och sitter fortfarande kvar som skin scent efter 14 timmar så riktigt bra performance oxå, sillage kanske inte är ngn käftsmäll men hyfsat.

Jag är tyvärr inte någon Aventus-bärare i någon större utsträckning så jag kan inte bedöma hur nuvarande barcher står sig mot de historiska som många menar varierar kraftigt.
Det finns företag som gör hommage/kloner på historiska omgångar till avsevärt mycket lägre priser om du slker runt på nätet.

Jag är tyvärr inte någon Aventus-bärare i någon större utsträckning så jag kan inte bedöma hur nuvarande barcher står sig mot de historiska som många menar varierar kraftigt.
Det finns företag som gör hommage/kloner på historiska omgångar till avsevärt mycket lägre priser om du slker runt på nätet.
Jag har en 15Y(2005) den mindre fruktigare batchen, som har mer patchuli i sig och den doftar lätt +8h på mig.

Borde kanske valt en mer blå/akvatisk doft för att matcha med klockvalet men testar Herod från PdM idag,
B9312125-6FA1-4669-8C43-96163EFA3774.jpeg

Köpte en annan PdM doft från deras egen hemsida för några veckor sedan då de inkluderade ett ”Discovery Set” + fri frakt vid köp av valfri flaska (erbjudandet verkar fortfarande gälla). En rätt angenäm första bekantskap tycker jag. Nån här som kör denna regelbundet?

Och det är ju den mer klassiska med kraftigare trä och rökelser också. Armaf club de nuit är nog närmst idag.
Var så nyfiken på all hype att jag beställde hem denna Armaf CDNIM häromveckan. Bara provsprutat (det lät inte helt bra...) en gång men den öppnade rätt kärvt tyckte jag, kan bli kortvarig hos mig. Testade också Al Haramin L’aventure Knight som verkar rankas högt som GIT klon men inget omdelbart ”klick” med den heller.

Borde kanske valt en mer blå/akvatisk doft för att matcha med klockvalet men testar Herod från PdM idag,
B9312125-6FA1-4669-8C43-96163EFA3774.jpeg

Köpte en annan PdM doft från deras egen hemsida för några veckor sedan då de inkluderade ett ”Discovery Set” + fri frakt vid köp av valfri flaska (erbjudandet verkar fortfarande gälla). En rätt angenäm första bekantskap tycker jag. Nån här som kör denna regelbundet?
Herod är grym. Äger tre dofter från PdM, men finner att varken hållbarheten och projektionen lever upp till priset man får betala. Men, som sagt, det är fortfarande ett väldigt trevligt märke med välgjorda dofter.

Senast ändrad:
Herod är grym. Äger tre dofter från PdM, men finner att varken hållbarheten och projektionen lever upp till priset man får betala. Men, som sagt, det är fortfarande ett väldigt trevligt märke med välgjorda dofter.
Förstår vad du menar och det stämmer ganska bra med min erfarenhet hittills. Av vad jag kan läsa mig till så ska det ju finnas vissa PdM med bättre tryck/projektion, har iaf högre förhoppningar på dofter som Carlisle och Oajan.

Var så nyfiken på all hype att jag beställde hem denna Armaf CDNIM häromveckan. Bara provsprutat (det lät inte helt bra...) en gång men den öppnade rätt kärvt tyckte jag, kan bli kortvarig hos mig. Testade också Al Haramin L’aventure Knight som verkar rankas högt som GIT klon men inget omdelbart ”klick” med den heller.

Intressant. Har aldrig fastnat för Aventus men det är inte utan att man hade velat djupdyka i alla utgåvor och ställa dem mot klonerna.

Idag blir det Prada lhomme :) Kul hur man associerar dofter med händelser. Så fprt jag har på mig PDM Layton eller Prada lhomme tänker jag på höstens långweekend i London :D
20200524_141247.jpg

Intressant. Har aldrig fastnat för Aventus men det är inte utan att man hade velat djupdyka i alla utgåvor och ställa dem mot klonerna.
Om du skulle bestämma dig för att realisera den tanken så vet du iaf var du kan hitta en CDNIM flaska för det syftet så länge jag har den kvar!

Funderar på att klicka hem en YSL Y edp...

Värd en blind buy? 628 kr för 60 ml plus showergel på boozt :)
Jag är ju lite partisk (som du vet), men nu efter några dagar med mitt blind buy av den så tycker absolut den är värd det, en enkel goto parfym för sommarhalvåret som man kan köra på när som helst.

Funderar på att klicka hem en YSL Y edp...

Värd en blind buy? 628 kr för 60 ml plus showergel på boozt :)

Jag har tappat det totalt på att köpa prover och samples - men jag har också märkt att jag blivit betydligt mer kräsen sen jag började. Det ska till rejält vassa parfymer för att jag ska överväga att köpa hel flaska!

Mitt tips är att köpa 5-10 ml av den via fejjan och gillar du den efter det - klipp hela flarran.

själv gick jag loss på 10 ml MFK - oud satin mood extrait de parfum igår:

https://www.fragrantica.com/perfume...n/Oud-Satin-Mood-Extrait-de-parfum-48463.html

Jag har tappat det totalt på att köpa prover och samples - men jag har också märkt att jag blivit betydligt mer kräsen sen jag började. Det ska till rejält vassa parfymer för att jag ska överväga att köpa hel flaska!

Mitt tips är att köpa 5-10 ml av den via fejjan och gillar du den efter det - klipp hela flarran.

https://www.fragrantica.com/perfume...n/Oud-Satin-Mood-Extrait-de-parfum-48463.html
Ja, det är ju helt rätt att alltid försöka klippa samples först för att prova vad som är värt att köpa flaskor av. Sen kan jag tycka att typ ysl y o Prada Homme o andra desginerhus parfymer går att köpa blint i flaska (genom att läsa om dem) utan att prova för man vet att de inte kommer sticka ut och lukta röv/skunk utan vara un-offensive och enkla att bära.

Har en handfull sommardofter och ett helt gäng samples...risken finns att den bara blir en i mängden :/ Men sugen utifrån all hype om den...

Kanske lika bra o köra ett sample från fejjan trots allt!

Ja, det är ju helt rätt att alltid försöka klippa samples först för att prova vad som är värt att köpa flaskor av. Sen kan jag tycka att typ ysl y o Prada Homme o andra desginerhus parfymer går att köpa blint i flaska (genom att läsa om dem) utan att prova för man vet att de inte kommer sticka ut och lukta röv/skunk utan vara un-offensive och enkla att bära.

Ja de är enkla och många dessutom enkla att gilla men vissa av dem är ändå rätt tråkiga. Säg att du lägger 6-800 spänn på en designerparfym och så blir den stående så har du låst upp pengar i en parfym helt i onödan. Om du lägger några hundralappar på 4-5 samples eller ännu hellre splittar. Då har du 25-50ml av olika parfymer för halva priset.

Ja de är enkla och många dessutom enkla att gilla men vissa av dem är ändå rätt tråkiga. Säg att du lägger 6-800 spänn på en designerparfym och så blir den stående så har du låst upp pengar i en parfym helt i onödan. Om du lägger några hundralappar på 4-5 samples eller ännu hellre splittar. Då har du 25-50ml av olika parfymer för halva priset.
Mm det är det som är grejen, så lätt att det bara blir liggandes pga att dem är "tråkiga". Köpte tex nyligen 10ml Bleu de chanel...tyckte inte alls den var något speciellt så är glad att jag intr köpte en hel flarra. Klart nån tjuga dyrare att köpa splitt än full flaska om man tänker kr/ml men ofta värt det..blir ändå dyrare att sälja av flarran man inte gillar sen haha

Återkom med recension av den sen - nyfiken på den.

Törs inte ge mig in i recenserandet ännu men provar idag TF Grey Vetiver för första gången och tycker att den måste vara ett förträffligt kontorsalternativ när man vill dofta bra men inte riskera att störa sin omgivning. Klassig, lite stram och stilren doft skulle jag säga. Den tar inte ut svängarna men blir lite mer ”varm” och mjuk någon timme efter applicering.
36225680-442C-422B-BDEF-08ABAFD484BC.jpeg
599D12B9-BA67-435F-9C6E-5F2597E1373C.jpeg

Lite unboxing är väl aldrig fel?
Först lite närproducerat,
F73C2781-BC02-45BD-80FD-65CA680B4404.jpeg
9C87BAF1-C752-410B-AE11-3EE2C477D48A.jpeg
6C4F4810-0903-4453-BE9A-33EEC3F7EB83.jpeg
61035682-72AB-4E9D-90DF-E1B786B0FFC3.jpeg
6D85879B-7070-4B6A-BF25-D5218EA7AB5D.jpeg
240E4344-3D8A-49F4-A116-863C4B424F68.jpeg
D081957C-AD82-4839-A54B-3BC4367514F2.jpeg
E5359A39-69BB-411B-9BE0-27F3D2347759.jpeg
EFBE1724-7F5D-41A9-AF04-4BA8D9B67C62.jpeg
E83AE4E8-759D-420A-8F6A-D9BBF89BF782.jpeg

E975CF2F-C04D-43D3-A33A-0198D762698B.jpeg

4111E6FA-94E5-4EED-B59B-518645FE4C17.jpeg

Och sen lite importerat,
4C02674F-7D39-45D6-9FCE-8CAE7FDF38A5.jpeg
00CA949E-0756-4328-82D5-6CC9A207C137.jpeg

Dagens trippel!
32BE2A6F-5A3B-4290-91EB-C4B377357D68.jpeg
Snabba reflektioner:
1. Positiva första intryck av alla tre
2. SweDofts Cambodian Oud sägs vara en klon av TF Oud Wood men det kan jag inte kommentera då jag aldrig testat den, hade dock förväntat mig mer ”tryck” i den. Spontant mer flexibel än jag hade räknat med.
3. SweDofts Royal Fascination är mjuk-söt-krämig men klarar sig på rätt sida av ”sliskig”. Dock tycker min erkänt oerfarna näsa att den ligger väldigt nära Victor & Rolf ”Spicebomb Extreme”...
4. SweDoft har mycket bra presentation överlag (och jag gissar att den inte blir sämre om man köper 100ml flaskorna) men TF flaskan är verkligen en estetisk fullträff med sitt frostade blå glas, man vet liksom innan man provar doften att det är ren koncentrerad, fräsch sommar som gömmer sig därinne. Däremot sitter inte korken hårt alls, att lyfta flaskani korken är inte att tänka på - är detta normen för private blend flaskorna?

Tillbaka
Topp