• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Tycker ingen e värd att hänga i granen
20220226_182418.jpg
 
Om någon sitter och trycker på profumum roma Acqua di Sale och Amouage Interlude Black iris och känner att de inte är riktigt deras grej - hook me up :)

Rensar i hyllorna för lite nytt.
 
Senast ändrad:
Är det inte ökad efterfrågan som bidrar tror du? Bara här har ju Roja närmast blivit ett housebrand precis som TF och Xerjoff😊

Råvarupriset har visserligen ökat men det är inte hela sanningen. Det är typ kartellbildning.

Parfymbranschen styrs till stor del av fyra aktörer. Ifra regulerar vad som får användas etc. Givaudan, IFF och Firmenich säljer allt material. Näsorna bakom alla dofter vi gillar är vanligtvis anställda av IFF och Firmenich.

Vill man slippa ifras skitregler får man köpa ryskt, amerikanskt eller med ursprung ur mellanöstern. Det är därför Areej La Dorre, Rogue Perfumery etc har fått sin status.
 
Råvarupriset har visserligen ökat men det är inte hela sanningen. Det är typ kartellbildning.

Parfymbranschen styrs till stor del av fyra aktörer. Ifra regulerar vad som får användas etc. Givaudan, IFF och Firmenich säljer allt material. Näsorna bakom alla dofter vi gillar är vanligtvis anställda av IFF och Firmenich.

Vill man slippa ifras skitregler får man köpa ryskt, amerikanskt eller med ursprung ur mellanöstern. Det är därför Areej La Dorre, Rogue Perfumery etc har fått sin status.

Givet alla Rojas “skandaler” på sistone så är tajmingen synnerligen bedrövlig. Och givet hur de hanterade ”Manhattan” gissar jag att inflation och IFRA bara är en liten del av prishöjningen. Får snarare intrycket att bolaget styrs av nåt PE-bolag.
 
Givet alla Rojas “skandaler” på sistone så är tajmingen synnerligen bedrövlig. Och givet hur de hanterade ”Manhattan” gissar jag att inflation och IFRA bara är en liten del av prishöjningen. Får snarare intrycket att bolaget styrs av nåt PE-bolag.

Vet faktiskt inte vad som ligger bakom just Rojas prishöjningar men det är ingen slump att Chanel, Dior, Frederic Malle och andra jättar höjde sina priser på samma dag 🙄

Frederic Malle och därmed resten har förövrigt omformulerat sitt sortiment som innehåller Methylproponial pga ett ifra beslut som är tre år gammalt som nu blev tvingande. Bla Promise som vi båda gillar är omformulerad.
 
Givet alla Rojas “skandaler” på sistone så är tajmingen synnerligen bedrövlig. Och givet hur de hanterade ”Manhattan” gissar jag att inflation och IFRA bara är en liten del av prishöjningen. Får snarare intrycket att bolaget styrs av nåt PE-bolag.
Och någonstans här kan man skönja upprinnelsen till Luca Turins generösa betygsättning av Rojas alster?
 
Och någonstans här kan man skönja upprinnelsen till Luca Turins generösa betygsättning av Rojas alster?

Jag läser hans bok nu och han kategoriskt sågar allt från Xerjoff och Roja. Om jag läser mellan raderna så får jag intrycket att han värdesätter originalitet och kreativitet. Om man ska vara elak så kan man säga att Roja gör versioner av tidigare redan gjorda dofter men på sitt sätt. (Vissa är ju typ nästan kloner: Danger, M, Fetish medan andra har tydliga influenser (Diaghilev tex). Finns långa listor på rojas dofter och allt de har inspirerats av. Och oftast är det klassiker från Guerlain, Chanel osv.

Även om jag alltsomoftast föredrar Rojas version är de ju kanske inte så nyskapande. Att han dessutom har mage att hävda att han är näsan och att de är sååååå speciella retar nog LT ännu mer. Då skickar han allt i facket ”bluff” och besvärar sig inte.
 
...
Då skickar han allt i facket ”bluff” och besvärar sig inte.
Jag får det intrycket också, och sen med prissättningen som grädde på moset så blir det en riktig touché för LT. ;)

Men jag måste nog ovilligt erkänna att han (LT) sått ett frö i mitt huvud gällande Roja... Frågan är bara hur långt kaninhålet går? Roja har man mer eller mindre räknat ut varför han är så avig mot. Roja beställer en doft (oftast "inspirerad" av något originellt) från ett stort bolag, sätter sitt namn på fina flaskan, kallar sig "parfymör" och skickar på ett högt pris. Men gäller samma omständigheter Xerjoff? Creed? MFK? Vilka är det mer han totalsågar?
 
Jag får det intrycket också, och sen med prissättningen som grädde på moset så blir det en riktig touché för LT. ;)

Men jag måste nog ovilligt erkänna att han (LT) sått ett frö i mitt huvud gällande Roja... Frågan är bara hur långt kaninhålet går? Roja har man mer eller mindre räknat ut varför han är så avig mot. Roja beställer en doft (oftast "inspirerad" av något originellt) från ett stort bolag, sätter sitt namn på fina flaskan, kallar sig "parfymör" och skickar på ett högt pris. Men gäller samma omständigheter Xerjoff? Creed? MFK? Vilka är det mer han totalsågar?
Det är en mycket intressant diskussion. Det klart att det är mycket spel bakom kulisserna.
Men jag har åsikten att det är slutprodukten som får styra vad jag anser om företaget i sin helhet.

Tex en Lamborghini tillverkad av Volkswagen (vw äger lambo) spelar inte så stor roll för mig, det är en bra Lamborghini i slutändan.
Är den lika "pure" som en ferruccio lambo från 70-talet? Troligtvis inte, men kvalitén är bättre.

Tex Roja kanske inte är en pure parfymör i den klassiska bemärkelsen, men visa mig då en bättre produkt.
Är ju alltid det vi strävar efter, en bättre doft/produkt.

Tjabo skriver: "Även om jag alltsomoftast föredrar Rojas version är de ju kanske inte så nyskapande"

Det är ju kontentan för mig, att man inte måste vara originell/kreativ som LT skriver (kräver).
Ibland räcker det att vara riktigt bra. Slutprodukten för styra min åsikt, även om
doften är inspirerad av en annan, flaskan är massproducerad eller näsan bakom
doften har gjort 20 snarlika dofter, jag väljer att se slutprodukten fristående, den får tala för sig själv,
jag fokuserar inte på hur man kom fram till slutprodukten. Sedan sätter jag doften i jämförelse
mot andra dofter för att bedöma hur bra den är, inte hur originell eller kreativ framtagningen har
varit som LT fokuserar på.
 
Det är en mycket intressant diskussion. Det klart att det är mycket spel bakom kulisserna.
Men jag har åsikten att det är slutprodukten som får styra vad jag anser om företaget i sin helhet.

Tex en Lamborghini tillverkad av Volkswagen (vw äger lambo) spelar inte så stor roll för mig, det är en bra Lamborghini i slutändan.
Är den lika "pure" som en ferruccio lambo från 70-talet? Troligtvis inte, men kvalitén är bättre.

Tex Roja kanske inte är en pure parfymör i den klassiska bemärkelsen, men visa mig då en bättre produkt.
Är ju alltid det vi strävar efter, en bättre doft/produkt.

Tjabo skriver: "Även om jag alltsomoftast föredrar Rojas version är de ju kanske inte så nyskapande"

Det är ju kontentan för mig, att man inte måste vara originell/kreativ som LT skriver (kräver).
Ibland räcker det att vara riktigt bra. Slutprodukten för styra min åsikt, även om
doften är inspirerad av en annan, flaskan är massproducerad eller näsan bakom
doften har gjort 20 snarlika dofter, jag väljer att se slutprodukten fristående, den får tala för sig själv,
jag fokuserar inte på hur man kom fram till slutprodukten. Sedan sätter jag doften i jämförelse
mot andra dofter för att bedöma hur bra den är, inte hur originell eller kreativ framtagningen har
varit som LT fokuserar på.
Japp intressant som sagt, sånt här är komplext och är individuellt hur man känner och värderar. Toyota och Lexus torde förmodligen varit den enda kvarvarande tillverkaren av bilar för den stora massan om mätbar kvalitet i slutprodukten räknades. Det skulle kunna föranleda en egen tråd ”Den stora tråden om mätbara och omätbara varumärkesupplevelser”
 
Jag läser hans bok nu och han kategoriskt sågar allt från Xerjoff och Roja. Om jag läser mellan raderna så får jag intrycket att han värdesätter originalitet och kreativitet. Om man ska vara elak så kan man säga att Roja gör versioner av tidigare redan gjorda dofter men på sitt sätt. (Vissa är ju typ nästan kloner: Danger, M, Fetish medan andra har tydliga influenser (Diaghilev tex). Finns långa listor på rojas dofter och allt de har inspirerats av. Och oftast är det klassiker från Guerlain, Chanel osv.

Även om jag alltsomoftast föredrar Rojas version är de ju kanske inte så nyskapande. Att han dessutom har mage att hävda att han är näsan och att de är sååååå speciella retar nog LT ännu mer. Då skickar han allt i facket ”bluff” och besvärar sig inte.
Har vi originalversioner av Sweetie Aoud, Enigma och Amber Aoud? I såna fall vill jag prova dem direkt! 😁
 
Min upplaga tycks bara ha scandal, enslaved och unspoken.

LT skriver:

”He is mote curator than creator since they are blasts from the past using good materials and Dove’s own twist”

Det man måste ha med är att för LT är parfym konst. Och han utgår från ett konsthistoriskt perspektiv på sina analyser. Sin tidsepok, hur de skapats, vad som är unikt och hur sammansättningen är. Tänk om någon gjort om Andy Warhol fast snyggare, det vore inte så unikt från ett konstperspektiv för att det dels inte är en beskrivning av vår samtid och redan gjorts.

Typ så.

Hans beskrivning av Erolfa är dock rätt rolig, den var ju uppe här alldeles nyss:

“I remember Erolfa from fifteen years ago as thoroughly nasty and I was not disappointed. This loud, messy, vulgar accord has lost nothing of its grating, nasal-voiced, preening-prat, unpleasantness. Anyone who wears this by choice probably dreams of buying a black Audi TT with his year-end bonus”.

I fråga om enigma, sweetie och amber så beskriver han dem som ”rutin-parfymer” inom sin respektive genre.

Creed ogillar han för att de kategoriskt ljugit om sin historia och trots tillgång till några av LTs favorit-näsor ljuger om vem som skapat dofterna och ändå ”misslyckas med att skapa något bra”. Dessutom retar han sig på prisnivån.

I fråga om Xerjoff så har jag för mig att han tycker allt bygger på samma bas av en näsa han tycker typ är oduglig.
 
Nu lär jag kliva på några tår här. Drydown på Lira doftar 100% som stripporna i Vegas ehh har jag hört. Tror jag fick ett hål i tanden precis när jag doftade på min handled.
 
Senast ändrad:
Nu lär jag kliva på några tår här. Drydown på Lira doftar 100% som stripporna i Vegas ehh har jag hört. Tror jag fick ett hål i tanden precis när jag doftade på min handled.

För oss vars närmaste anknytning till hur strippor luktar är Nasomattos - Black Afghano (ska enligt upphovsmakaren dofta som glädjeflickor och hasch) - hur doftar (?) en sån?
 
Blindbytte in en flaska Lira tänkt till hustrun en gång men hon gav tillbaka den direkt och tyckte att jag kunde fixa en TF BdJ åt henne istället. Jag är med @bleppo här, stripparom-faktorn oaktat så var den alldeles för söt för de vuxna medlemmarna i vårat hushåll iaf.
 
För oss vars närmaste anknytning till hur strippor luktar är Nasomattos - Black Afghano (ska enligt upphovsmakaren dofta som glädjeflickor och hasch) - hur doftar (?) en sån?
Som en syntetisk supersöt vanilj som ligger som en hinna över allt annat. Öppningen tyckte jag var spännande och angenäm, lite romerska bågar vibbar men nu skapar den en lätt avsmak.
 
  • Like
Reactions: S.L
Min upplaga tycks bara ha scandal, enslaved och unspoken.

LT skriver:

”He is mote curator than creator since they are blasts from the past using good materials and Dove’s own twist”

Det man måste ha med är att för LT är parfym konst. Och han utgår från ett konsthistoriskt perspektiv på sina analyser. Sin tidsepok, hur de skapats, vad som är unikt och hur sammansättningen är. Tänk om någon gjort om Andy Warhol fast snyggare, det vore inte så unikt från ett konstperspektiv för att det dels inte är en beskrivning av vår samtid och redan gjorts.

Typ så.

Hans beskrivning av Erolfa är dock rätt rolig, den var ju uppe här alldeles nyss:

“I remember Erolfa from fifteen years ago as thoroughly nasty and I was not disappointed. This loud, messy, vulgar accord has lost nothing of its grating, nasal-voiced, preening-prat, unpleasantness. Anyone who wears this by choice probably dreams of buying a black Audi TT with his year-end bonus”.

I fråga om enigma, sweetie och amber så beskriver han dem som ”rutin-parfymer” inom sin respektive genre.

Creed ogillar han för att de kategoriskt ljugit om sin historia och trots tillgång till några av LTs favorit-näsor ljuger om vem som skapat dofterna och ändå ”misslyckas med att skapa något bra”. Dessutom retar han sig på prisnivån.

I fråga om Xerjoff så har jag för mig att han tycker allt bygger på samma bas av en näsa han tycker typ är oduglig.
Går nästan att reta sig på allt och med samma filosofi är det kanske dags för honom att ompröva om en Ferrari är en Ferrari när sannolikt det mesta ingående delar kommer från underleverantörer som inte ägs av Ferrari. Detsamma gäller ju för de flesta tillverkare av bilar och varor. Tricket ligger i att ”blanda rätt ingående komponenter eller ingredienser till en angenäm anrättning man kan stå för” oavsett om det gäller en bil eller en parfym. Sen när det gäller just historien så är det ju högst intressant förmodligen ligger det sanning i flera saker medan andra är tilltrimmade. Fotona på gubbarna är nog förmodligen korrekta om inte annat.🤗
 
Tillbaka
Topp