Aaron Terence Hughes – Boss Bastard
Top Notes: Bergamot, Lemon and Manderine
Middle Notes: Cedarwood, Amber and Honeyed Tobacco
Base Notes: Cocoa, Vetiver, Sandalwood and Musk
Inspiration till denna är Leonardo DiCaprio i Wolf of Wall Street, sittandes på sitt kontor i en läderfåtölj rökandes en cubansk cigarr och inte bry sig om nått. En ”Boss Bastard”.
Det här är nog den första ATH som gör mig lite osäker. Tobak, läder, vetiver, ceder, sandalwood.. noter som fick mig att tro att något riktigt maskulint skulle komma utifrån denna. Men.. Nej, en väldigt balanserad unisex doft träder alltså fram istället. Mild och välbalanserad men samtidigt starkt presterande är en beskrivning som återkommer på alla hans parfymer, man måste verkligen lukta mycket och länge för att kunna urskilja de olika noterna (iaf för mig).
Den börjar snällt med vacker mandarin. Honungstobaken och amber är också med redan från start och gör den rund med en fin sötma. Det tar ganska många timmar innan basnoterna presenterar sig och då är det främst kakaon som dominerar. Jag snappade aldrig upp någon riktig vetiver, iaf inte den typen av vetiver som jag är van vid (grey vetiver, terre d’hermes, encre noir, etc).
Var det detta jag förväntade mig? Nej… jag trodde jag skulle få något maskulint som matchar den bilden jag har av Wolf of Wallstreet, men jag fick något som skulle kunna vara lika fint på min fru, eller på min mor. Är den dålig? Absolut inte, det är en vacker doft som jag tycker passar alla kön i alla åldrar. Det var som sagt bara inte det jag förväntade mig.