• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Var fasiken har du ställt den frågan? Känner mig personligt KRÄNGKT över att inte blivit tillfrågad om split nu när jag tänker efter…
tumblr_mya7v0QRKW1sq1cv2o1_r1_500.gif
Detta får vi såklart lösa! 🤝 Funderar faktiskt på att splitta av mer av den här och köpa en ny helflaska till mig själv. :)

Fick med prover på Percival och Side Effect vid senast köpet. Ingen av dom har intresserat mig särskilt men måste ju utvärderas förstås. Gick därför i förmiddags med Percival på ena underarmen och sonens Mont Blanc Legend på andra. Slutsats....Legend satt i längre och luktade faktiskt något lite intressantare. (Vilket är helt fel adjektiv för ingen av dom är intressanta på det sättet.) Percival dock oerhört oprisvärd. Körde sedan Side Effect på eftermiddagen och hade betydligt större förhoppningar om den men den var rätt söt och enkelspårig.
Kändes väldigt "mass pleasing" på ett dåligt sätt.

Isåfall kanske jag är intresserad av att slå till på resten av helflaskan beroende på hur den är 😊
Cool! Måste dock tillägga att det finns en annan person som hann höra av sig innan med samma förfrågan. Men smaken är ju som baken så vi får vl se hur allt landar och vad både du och vederbörande tycker om doften. Samt om jag bestämmer mig för att gå på en ny helflaska. :)

DÅ ska vi se om jag får till någon recension på Manhattan då. Drog på första spruten runt 13.30 idag och har sedan dess sniffat, tänkt och analyserat. Drog även på ett nytt sprut på armen för bara någon minut sedan för att fräscha upp minnet angående toppnoterna.

Tycker den öppnar med en smäll av tobak. Varm, rökig och faktiskt lite spritig, samt med en viss mängd sötma. Beskrev i en Roja-grupp att öppningen påminner om hur Tobacolor och Tobacco Vanilles barn hade doftat (med ett litet inslag av Spicebomb). Den kraftigaste rökigheten försvinner efter ungefär 5-10 minuter och sedan börjar toppnoterna försiktigt övergå i något annat. Något som är sötare och där vaniljen får spela en betydligt större roll. På min hud är drydown väldigt lik Tuxedo - jag tycker verkligen att det finns något där som är ruskigt likt.

Angående performance så kan man inte klaga - tycker den ligger i linje med många av Rojas edp. Jag hade tagit tre sprays vid 13.30 och sedan arbetat hemifrån fram till 15.30 då jag satte mig i en bil och körde totalt 15 minuter. Personen som jag plockade upp tyckte att det fanns en väldigt tydlig doft av parfymen i hela bilen. Sedan har jag känt av den då och då fram till kanske runt 19.30. Så cirka sex timmar får ändå klassas som helt ok, tycker jag. Det är ingen Diaghilev-performance, men detta är inte heller Diaghilev. 🤷‍♂️

För mig är detta en given succé. Mest för att jag älskar tobaksdofter och är fullständigt kär i öppningen. Men Tobacolor är en av min sambos favoritdofter på mig. Och när hon fick dofta på Tobacco Vanille fick även den goda betyg. Spicebomb avgudar hon och Tuxedo tyckte hon doftade väldigt trevligt. Så om hon uppfattar doften på samma sätt som jag blir det nog garanterat en till flaska.

unnamed-8.jpg

Den där ser intressant ut... Har länge varit sugen på att testa african leather men den där är ju ett alternativ...
Tycker den är rätt speciell. Öppnar citrusfräscht men sen förändras den totalt och kortast sammanfattat är det sen kryddigt té med lite vanilj i. (Förstår den asitiska kopplingen.) Plockar även upp apelsin och kanske lite kryddnejlika. Perfekt för höst/vinter och om man vill ha något som inte projicerar helt galet men som ändå sitter i länge.

Parfym.jpeg

Parfym 1.jpeg

Mitt senaste niche köp. Det blev en väldigt dyr månad det här :eek:
Var tvungen att införskaffa Amber Aoud, som jag föll för redan när jag köpte den som sample ca ett halv år sedan.
Denna hamnar lätt på min top 5 lista. Väldigt dyr, men helt klart värt det. Porr på flaska om jag får uttrycka mig så :p

Mancera Intense Cedrat Boise och Aoud Exclusif fick bli denna månadens "blind buy".

Intense Cedrat Boise:
Typ en Aventus klon, men som inte är en Aventus klon ;) Men den lutar åt samma håll.
Svårt att säga vilken av dessa 2 som är bäst. Men om jag måste välja en, så lutar det mot Mancera som tar ledningen just nu.

Aoud Exclusif:
Hade först läst på Fragrantica att denna ska vara lik Rojas Amber Aoud, men icke!
Denna är helt olik ifrån Amber Aoud enligt mig. Det första som small till, var en tydlig kick av plommon i första hand, med hint av oud, amber och ros i bakgrunden.
Helt klart en parfym som jag kommer att njuta av.
Dock så ratade frugan den 🤣 Fuck that. Denna är grym 😝

DÅ ska vi se om jag får till någon recension på Manhattan då. Drog på första spruten runt 13.30 idag och har sedan dess sniffat, tänkt och analyserat. Drog även på ett nytt sprut på armen för bara någon minut sedan för att fräscha upp minnet angående toppnoterna.

Tycker den öppnar med en smäll av tobak. Varm, rökig och faktiskt lite spritig, samt med en viss mängd sötma. Beskrev i en Roja-grupp att öppningen påminner om hur Tobacolor och Tobacco Vanilles barn hade doftat (med ett litet inslag av Spicebomb). Den kraftigaste rökigheten försvinner efter ungefär 5-10 minuter och sedan börjar toppnoterna försiktigt övergå i något annat. Något som är sötare och där vaniljen får spela en betydligt större roll. På min hud är drydown väldigt lik Tuxedo - jag tycker verkligen att det finns något där som är ruskigt likt.

Angående performance så kan man inte klaga - tycker den ligger i linje med många av Rojas edp. Jag hade tagit tre sprays vid 13.30 och sedan arbetat hemifrån fram till 15.30 då jag satte mig i en bil och körde totalt 15 minuter. Personen som jag plockade upp tyckte att det fanns en väldigt tydlig doft av parfymen i hela bilen. Sedan har jag känt av den då och då fram till kanske runt 19.30. Så cirka sex timmar får ändå klassas som helt ok, tycker jag. Det är ingen Diaghilev-performance, men detta är inte heller Diaghilev. 🤷‍♂️

För mig är detta en given succé. Mest för att jag älskar tobaksdofter och är fullständigt kär i öppningen. Men Tobacolor är en av min sambos favoritdofter på mig. Och när hon fick dofta på Tobacco Vanille fick även den goda betyg. Spicebomb avgudar hon och Tuxedo tyckte hon doftade väldigt trevligt. Så om hon uppfattar doften på samma sätt som jag blir det nog garanterat en till flaska.

unnamed-8.jpg
Kul ändå att alla dofter som rabblades upp där är favoriter och även fruvänliga. Svårt att tänka mig att denna inte är riktigt bra då!

Tycker den är rätt speciell. Öppnar citrusfräscht men sen förändras den totalt och kortast sammanfattat är det sen kryddigt té med lite vanilj i. (Förstår den asitiska kopplingen.) Plockar även upp apelsin och kanske lite kryddnejlika. Perfekt för höst/vinter och om man vill ha något som inte projicerar helt galet men som ändå sitter i länge.
Det lät riktigt bra! Får sätta den på inköpslistan tror jag. Åtminstone se om jag kan hitta ett prov någonstans.

Mercedes Benz Club Black

Köpte denna, gav dubbelt så mycket mot vad det egentligen ska kosta. Menmen, är den diskad så kostar det. Har dessutom länge letat efter en ren vaniljdoft, så denna var en självklarhet när jag fick höra om den.

Otroligt god parfym, luktar ren vanilj och håller otroligt länge! Dock liiiite för sött för min smak, hade gärna haft den mindre sött. En keeper än så länge.

26945F1D-DC7C-4FA5-B540-4F547EC5B068.jpeg

Senast ändrad:
Mercedes Benz Club Black

Köpte denna, gav dubbelt så mycket mot vad det egentligen ska kosta. Menmen, är den diskad så kostar det. Har dessutom länge letat efter en ren vaniljdoft, så denna var en självklarhet när jag fick höra om den.

Otroligt god parfym, luktar ren vanilj och håller otroligt länge! Dock liiiite för sött för min smak, hade gärna haft den mindre sött. En keeper än så länge.

26945F1D-DC7C-4FA5-B540-4F547EC5B068.jpeg
Ja den där dyker uppgifter ofta när det gäller vanilj. Sannolikt blev den ganska prisvärd ändå...

Varför har jag aldrig hört talas om Pana Dora? Någon som testat något från dem?
De verkar nyligen ha strösslat flaskor till några IG konton med många följare, är det på IG du sett dem?
Aldrig testat något från detta märke. De hade tidigare (för nåt år sedan eller så) en hel del stavfel på både hemsida och även på flasketiketter, kändes inte så exklusivt precis. Skulle vara skoj att testa dock. Hur många svenska parfymhus har vi 6-7 stycken? Fler?

Noir ambre fick gärna gå att få tag på igen. Fattar inte varför den aldrig finns till normalpris. Såvitt jag vet är den inte diskad meeen den beter sig som den vore det...
Ja, den verkar ha ett rätt märkligt produktions och distributionsflöde. Borta långa perioder för att plötsligt dyka upp en kort period hos nån nätbaserad försäljare i US eller UK för att omgående sälja slut igen.

De verkar nyligen ha strösslat flaskor till några IG konton med många följare, är det på IG du sett dem?
Aldrig testat något från detta märke. De hade tidigare (för nåt år sedan eller så) en hel del stavfel på både hemsida och även på flasketiketter, kändes inte så exklusivt precis. Skulle vara skoj att testa dock. Hur många svenska parfymhus har vi 6-7 stycken? Fler?

Nej, jag upptäckte dem på Fraggan då någon doft påstods likna dessa - trodde helt ärligt att jag tittade på en Penhaligons-flaska. Tills jag läste Sweden på etiketten.

…som sagt, vore kul att testa. Bra omdömen på Fraggan på en del, men kan ju som du säger ligga en del spons och liknande bakom.

• Like
Reactions: S.L
Tillbaka
Topp