DÅ ska vi se om jag får till någon recension på Manhattan då. Drog på första spruten runt 13.30 idag och har sedan dess sniffat, tänkt och analyserat. Drog även på ett nytt sprut på armen för bara någon minut sedan för att fräscha upp minnet angående toppnoterna.
Tycker den öppnar med en smäll av tobak. Varm, rökig och faktiskt lite spritig, samt med en viss mängd sötma. Beskrev i en Roja-grupp att öppningen påminner om hur Tobacolor och Tobacco Vanilles barn hade doftat (med ett litet inslag av Spicebomb). Den kraftigaste rökigheten försvinner efter ungefär 5-10 minuter och sedan börjar toppnoterna försiktigt övergå i något annat. Något som är sötare och där vaniljen får spela en betydligt större roll. På min hud är drydown väldigt lik Tuxedo - jag tycker verkligen att det finns något där som är ruskigt likt.
Angående performance så kan man inte klaga - tycker den ligger i linje med många av Rojas edp. Jag hade tagit tre sprays vid 13.30 och sedan arbetat hemifrån fram till 15.30 då jag satte mig i en bil och körde totalt 15 minuter. Personen som jag plockade upp tyckte att det fanns en väldigt tydlig doft av parfymen i hela bilen. Sedan har jag känt av den då och då fram till kanske runt 19.30. Så cirka sex timmar får ändå klassas som helt ok, tycker jag. Det är ingen Diaghilev-performance, men detta är inte heller Diaghilev.
För mig är detta en given succé. Mest för att jag älskar tobaksdofter och är fullständigt kär i öppningen. Men Tobacolor är en av min sambos favoritdofter på mig. Och när hon fick dofta på Tobacco Vanille fick även den goda betyg. Spicebomb avgudar hon och Tuxedo tyckte hon doftade väldigt trevligt. Så om hon uppfattar doften på samma sätt som jag blir det nog garanterat en till flaska.