• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Hej kära parfymguruer,
Det har gått några år sedan jag köpte en parfym i full storlek och letar därför efter rekommendation.
Jag gillar Creed mycket och vill köpa en 50 ml Aventus, finns det några seriösa butiker som brukar ha rabatter relaterade till black friday, singles day etc.?

Vad gillar du med aventus? Maskuliniteten? Björk? Frukt (ananas)?

I den genren (Fruktig chypre ungefär) finns en rad bra dofter. Roja gör i min mening en rad riktigt bra:

Diaghilev
L’Oscar
Chypre extraordinaire

Tex

Men också andra rätt klassiska manliga dofter som inte är chypre:

PdV 25
Midsummer dream (väldigt lik ovan)
Burlington
Danger

Annars är dessa bra (i typ liknande stil):

Amouage - jubilation 25 for women (ja, for women. Inte den vanliga).
Fragrance du bois - New York Intense


Sprayparfums brukar (har jag för mig) köra black friday på Creed. Nån får rätta mig om jag har fel.
 

bleppo

Omega
2-Faktor
Hej kära parfymguruer,
Det har gått några år sedan jag köpte en parfym i full storlek och letar därför efter rekommendation.
Jag gillar Creed mycket och vill köpa en 50 ml Aventus, finns det några seriösa butiker som brukar ha rabatter relaterade till black friday, singles day etc.?

Dyker säkert upp några rabatter på Gents osv men däremot brukar Creed rätt ofta vara exkluderade.
Jag har haft bäst lycka på Creed-dofterna på noseparis.com
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Dagens dunderkombo, 4-5 sprut av varje.
5F8AA3AE-641A-4BCC-A976-1385BDF043C8.jpeg
Trots 8-10 sprut av dessa. Så känner jag enbart doften (snarare stanken) av Bentley for men intense på skjortan. Använde Bentleyn på skjortan för många veckor sedan dessutom.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Mina kunskaper i ämnet är sannerligen begränsade. Var dock i amsterdam nyligen och besökte perfume lounge https://www.perfumelounge.nl/
Grymt fin butik med en otrolig kunskap. Blev liksom en liten parfymresa och jag trillade ut med en Pigmentarium Genesis under armen tack vare Catrin i butiken. Det roliga var att min fru som aldrig använder parfym och är en delvis fanatisk motståndare lät sig övertygas av Catrin och kom ut med en Le musc et la peau 4,1 från pierre guillaume som hon nu envisas med att använda dagligen. Ni får inte missa butiken om ni är i amsterdam. Ligger lite avsides men väl värt promenaden.

 
Senast ändrad:

Spincini

Rolex
2-Faktor
DD:
B0F1FD76-F60F-42E0-B0D9-87F370150A1A.jpeg



Mitt blindköp från Spirit of Dubai. Min favoritkombo är som bekant ros och oud. Och en doft med 3 sorters ros, bara i toppnoterna (4 totalt) parat med oud blev för svår att motstå.

EE3D0F6B-1D67-4C67-BDA7-6BF1EFFA2F27.png


Sen har den iofs fler noter i toppen än vad de flesta dofter har totalt. Men det är en annan femma.

Så hur e denna då? Jomen den är precis som noterna föreslår extra extra allt. Jag kan ha svårt för fruktiga dofter och denna har onekligen fruktiga noter men balanserar på rätt sida. Jag kan också ha svårt för incense (men älskar när det är gjort rätt). Den a är gjord rätt! Dessutom varvar den floralt med animaliskt med fruktigt. Det är en mellanöstern-version absolut. Det är inte en fransk tolkning (tänk Parisian oud eller Oud satin mood).

Haft den igår och idag. Prestationsmonster av rang. Jag brukar vara rätt generös med sprut. Har 3(!) idag och känner den rejält tydligt. Ska sitter med resten av koncernledningen i ett konferensrum i 15 timmar idag. Nu jävlar ska resten av dem få dofta på oud och ros. Den saken är klar! 😁 (alla vet om min hobby).
Var köpte du den?
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Var inne på denna sidan och kollade:

Jag ska testa denna nu:

 

pam00000

Omega
2-Faktor
Vad gillar du med aventus? Maskuliniteten? Björk? Frukt (ananas)?

I den genren (Fruktig chypre ungefär) finns en rad bra dofter. Roja gör i min mening en rad riktigt bra:

Diaghilev
L’Oscar
Chypre extraordinaire

Tex

Men också andra rätt klassiska manliga dofter som inte är chypre:

PdV 25
Midsummer dream (väldigt lik ovan)
Burlington
Danger

Annars är dessa bra (i typ liknande stil):

Amouage - jubilation 25 for women (ja, for women. Inte den vanliga).
Fragrance du bois - New York Intense


Sprayparfums brukar (har jag för mig) köra black friday på Creed. Nån får rätta mig om jag har fel.
Jag gillar den som en sommarparfym, passar bra med min livsstil. Tack för rekommendationerna men jag tänker inte lägga tid på att hitta alternativ, Creed är mitt to-go brand. Började med Royal Oud i Milano för ca 10 år sen, sen var det Tobarome, Silver Water, GIT, etc. Fick ett 10ml Aventus-sample från Spicini och bestämde att det ska vara ett längre förhållande🙂
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag gillar den som en sommarparfym, passar bra med min livsstil. Tack för rekommendationerna men jag tänker inte lägga tid på att hitta alternativ, Creed är mitt to-go brand. Började med Royal Oud i Milano för ca 10 år sen, sen var det Tobarome, Silver Water, GIT, etc. Fick ett 10ml Aventus-sample från Spicini och bestämde att det ska vara ett längre förhållande🙂

Likheterna mellan OP och Creed är annars slående. I bästa fall tveksamt förhållande till historia. Bägge ägs dessutom av "riskkapitalister" med liten kärlek för produkten. :D
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Likheterna mellan OP och Creed är annars slående. I bästa fall tveksamt förhållande till historia. Bägge ägs dessutom av "riskkapitalister" med liten kärlek för produkten. :D
Skulle tyvärr även kunna vara en beskrivning av alla större klockmärken förutom typ Rolex, Oris och Patek. Alltså ägardelen. ;)
 

Spincini

Rolex
2-Faktor
Jag gillar den som en sommarparfym, passar bra med min livsstil. Tack för rekommendationerna men jag tänker inte lägga tid på att hitta alternativ, Creed är mitt to-go brand. Började med Royal Oud i Milano för ca 10 år sen, sen var det Tobarome, Silver Water, GIT, etc. Fick ett 10ml Aventus-sample från Spicini och bestämde att det ska vara ett längre förhållande🙂
Har några ml kvar från min gamla 250ml😃
IMG_20221108_174801.jpg
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Skulle tyvärr även kunna vara en beskrivning av alla större klockmärken förutom typ Rolex, Oris och Patek. Alltså ägardelen. ;)

AP är väl egna fortfarande? Sen släpper de massa trams, men det är en annan sak.
Men absolut. Jag gillar som min avatar avslöjar Panerai, men blir bara mer och mer less för varje gång de gör något korkat. Den senaste releasen med nåt jävla hårdvarubolag var ju bara helt sjuk.
Panerai som bolag idag har ju dessutom extremt lite att göra med det ursprungliga varumärket, om ens något.

Creed ägs av Blackrock som köpte det av den minst sagt patologiska lögnaren Olivier som förvanskade bolagets historia, och sin egen kapacitet som parfymör å det grövsta. Han får ju Roger Bird att framstå som en ödmjuk filantrop i jämförelse.
 

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
DD:
B0F1FD76-F60F-42E0-B0D9-87F370150A1A.jpeg



Mitt blindköp från Spirit of Dubai. Min favoritkombo är som bekant ros och oud. Och en doft med 3 sorters ros, bara i toppnoterna (4 totalt) parat med oud blev för svår att motstå.

EE3D0F6B-1D67-4C67-BDA7-6BF1EFFA2F27.png


Sen har den iofs fler noter i toppen än vad de flesta dofter har totalt. Men det är en annan femma.

Så hur e denna då? Jomen den är precis som noterna föreslår extra extra allt. Jag kan ha svårt för fruktiga dofter och denna har onekligen fruktiga noter men balanserar på rätt sida. Jag kan också ha svårt för incense (men älskar när det är gjort rätt). Den a är gjord rätt! Dessutom varvar den floralt med animaliskt med fruktigt. Det är en mellanöstern-version absolut. Det är inte en fransk tolkning (tänk Parisian oud eller Oud satin mood).

Haft den igår och idag. Prestationsmonster av rang. Jag brukar vara rätt generös med sprut. Har 3(!) idag och känner den rejält tydligt. Ska sitter med resten av koncernledningen i ett konferensrum i 15 timmar idag. Nu jävlar ska resten av dem få dofta på oud och ros. Den saken är klar! 😁 (alla vet om min hobby).
Den där måste testas!! Håller med om att oud och ros är en otrolig kombination och kul att dessa fick till den så rätt. Vad var the verdict från kollegorna? 😁
 

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
Dagens nya! Hade extremt höga förväntningar. Kanske lite för höga. Jag vill absolut inte säga att jag är besviken, men någonstans önskar jag att jag hade testat denna innan jag testade PDLN 3.

Den här är bra! Och jag tycker att mycket i den påminner om PDLN 1 men utan de animaliska inslagen. Och för mig själv som gillar det animaliska blir detta lite tråkigt. Men den här är inte lika ”linjär” som PDLN 1. Här händer det mer saker - både i toppen samt efter ett tag. Doften känns mer komplex men samtidigt väldigt lik. Här känner jag mycket rom och trä, samt en viss sötma. Eller så sviker mitt minne mig om hur PDLN 1 doftade.

Allt som allt är detta en otrolig doft. Men jag hade nog gått in med inställningen att den skulle sopa mattan med PDLN 3, vilket den inte gjorde. 🤷‍♂️

0B0B6341-4629-471E-9A8A-E7D775D728B1.jpeg


 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Den där måste testas!! Håller med om att oud och ros är en otrolig kombination och kul att dessa fick till den så rätt. Vad var the verdict från kollegorna? 😁

Den här är märklig. Jag har en del ros/oud.

Oud Palao - en av de bästa och en av mina favoriter. Lite skitig, lite tobak. Otroligt fin blandning.
Parisian Oud - Ros, oud lite jasmine och rökelse i fantastisk harmoni
Triad - en galet naturlig ros med en oud av (som min amatörnäsa kan bedöma) mycket hög kvalitet. Inte helt lättburen.
Sahraa - Ros, Patchouli, Saffran, grapefrukt. Den kanske mest avvikande av de jag har.
More than words - Bra oud, minimalt med skank men lite för mycket "fruity notes" som trycker något som satan. Huvudvärksskapande i höga doser. Riktigt mys i små små doser. Mer orientalisk än de andra IMHO.
Fakhama - Den mest orientaliska versionen jag har. Som Parisian oud på steroider + frukt. Inte nödvändigtvis sådär superhög kvalitet på oud. Men ball doftresa som faktiskt bara blir bättre över dagen.

Du ska få ett par droppar vid tillfälle av Fakhama. Kollar på Turath nu eftesom jag tycker Fakhama var så bra.

Sitter fortfarande i mötet, men alldeles för bra ventilation tyvärr.
 

Clark Wayne

Panerai
2-Faktor
Den här är märklig. Jag har en del ros/oud.

Oud Palao - en av de bästa och en av mina favoriter. Lite skitig, lite tobak. Otroligt fin blandning.
Parisian Oud - Ros, oud lite jasmine och rökelse i fantastisk harmoni
Triad - en galet naturlig ros med en oud av (som min amatörnäsa kan bedöma) mycket hög kvalitet. Inte helt lättburen.
Sahraa - Ros, Patchouli, Saffran, grapefrukt. Den kanske mest avvikande av de jag har.
More than words - Bra oud, minimalt med skank men lite för mycket "fruity notes" som trycker något som satan. Huvudvärksskapande i höga doser. Riktigt mys i små små doser. Mer orientalisk än de andra IMHO.
Fakhama - Den mest orientaliska versionen jag har. Som Parisian oud på steroider + frukt. Inte nödvändigtvis sådär superhög kvalitet på oud. Men ball doftresa som faktiskt bara blir bättre över dagen.

Du ska få ett par droppar vid tillfälle av Fakhama. Kollar på Turath nu eftesom jag tycker Fakhama var så bra.

Sitter fortfarande i mötet, men alldeles för bra ventilation tyvärr.
Tusen tack för den listan - nu finns det ju massvis med spännande dofter att nörda ner sig i på fraggan och YT. Baserat på ovan känns absolut Oud Palao, Fakhama och Triad som något helt i min smak!

Synd på ventilationen där. Till nästa möte får du dra på med dubbla anta sprays! 😂
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Kan inte uttala mig ingående om Creed-dofternas longevity. Vet att de flesta som jag testat (Aventus, SMW, m.fl.) är lite veka och därför har det för egen del aldrig blivit helflaskor. Dock kan jag ju tillägga att Hacivat kommer du känna doften av även efter att du duschat. 😂

Provade Hacivat idag och den upplevde jag som väldigt bitter. Förstår inte varför folk säger att den påminner om Aventus, kanske är den lik en viss batch? Oavsett så gillade jag den inte alls. :(
 

bleppo

Omega
2-Faktor
Provade Hacivat idag och den upplevde jag som väldigt bitter. Förstår inte varför folk säger att den påminner om Aventus, kanske är den lik en viss batch? Oavsett så gillade jag den inte alls. :(

Tycker inte det är en 1-1 likhet i de dofterna, mer ekmossa och mindre rökighet i Hacivat.
Men det finns någon slags syskonskap.

Om du är ute efter en annan niche-doft som är mer lik Aventus skulle jag kika på Consort av Boadicea The Victorious.
Den är dessutom bättre än Aventus i mitt tycke.
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Xerjoff släpper nytt, igen. Nummer 300 i ordningen i år uppskattningsvis 🙉

380F5814-1F62-48E1-923B-32317E465808.png
Man skulle kunna tro det men jag har faktiskt info från en trovärdig källa som säger att det inte är ännu en doft.

När dom såg försäljningssiffrorna för Roja Apex armbandet så var saken avgjord, även Xerjoff skulle tillverka och sälja armband. Men hur slår man Rojas? Jo, man gör sina band självlysande, därav "illuminate".

Här kommer en bild på några prototyper.
79C030CF-931A-467A-BB61-0F1056401FD2.jpeg
 
Topp