• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Gott nytt år alla underbara parfymnördar. Idag blir det Starlight…….
A3A2E7FE-4305-4A32-8BA4-6412E5FDDBB6.jpeg

Står ju lite i valet och kvalet mellan Musk Khabib och Oud Monarch men lutar lite åt Musk Khabib:en. Är inte lika galen i oud som dig. Än. Men jag ogillar det absolut inte och särskilt inte om det är på en lagom nivå som verkar vara fallet med OM.
Tror jag drar en beställning på Beautynow.nl. De bjöd också på en 9ml vid köp av flaska. Alternativt köra på 27(!) samples från EN, men minus en 9ml Bortnikoff.
Bortnikoffs egen sida körde ju med fraktkostnad på 45 dollar så där tappade de mig på direkten. Vafan tror de man är? @Sthlm-Nicklas eller?

Efter några dagars fundering och testande från små EN samples så beslutade jag mig för att slå till på Bortnikoffs ’buy 2 get 1 free’-erbjudande och det blev:
  • Musk Khabib
  • Chypre du Nord
med Moss Cologne som ”gratisflaska”

Angånde frakten så är den ju gratis om man beställer för mer än $500 och det blir det automatiskt iom att de två flaskor man köper måste vara Extrait de Parfum dvs från deras ”Main” eller ”Oud” collection.

Efter några dagars fundering och testande från små EN samples så beslutade jag mig för att slå till på Bortnikoffs ’buy 2 get 1 free’-erbjudande och det blev:
  • Musk Khabib
  • Chypre du Nord

Angånde frakten så är den ju gratis om man beställer för mer än $500 och det blir det automatiskt iom att de två flaskor man köper måste vara Extrait de Parfum dvs från deras ”Main” eller ”Oud” collection.

Tre ruskigt bra dofter! Ja eller två vet jag är bra, en säger @notoriousniklas är bra (och så länge det inte gäller parfymer som luktar bakverk så brukar han ha bang on the money).

Tre ruskigt bra dofter! Ja eller två vet jag är bra, en säger @notoriousniklas är bra (och så länge det inte gäller parfymer som luktar bakverk så brukar han ha bang on the money).
Hahaha! 😘

Efter nästan två veckors covid ska jag idag försöka ge mig in i matchen igen, har samlat på mig en massa samples och någon flaska jag måste börja testa. Kan hända att jag ger mig på någon SoD idag men risken finns att jag inte greppar den fullt ut då jag fortfarande är väldigt snorig…

Igår gav jag mig faktiskt på Roja - Majestic Aoud (tack @Sthlm-Nicklas) men alltså… nej, bara nej… Den är inte bra, inte någonstans faktiskt, covid eller ej. Tur det för en gångs skull för jag hade aldrig orkat leta reda på en flaska.

• Musk Khabib
  • Chypre du Nord

Tre väldigt spännande dofter. Jag slog ju till på en Musk Khabib som jag går och väntar på, men just de andra två har jag sneglat ganska hårt på också. Jag får ju hem ett sample på Chypre du Nord men inte på Moss Cologne, även om det var nära (Manuel Cross har öppnat ögonen på mig för mossa). Slutade dock med att jag valde att inkludera Musk C. istället. Men nästa gång jag handlar på EN blir det resten av Bortnikoffs sortiment jag drar hem. Jag har ju bara sniffat på SD Neroli tidigare så man är ju lite Virgin när det kommer till Bortnikoff. Jag får hoppas att ett liknande erbjudande kommer tillbaka i framtiden, när jag inte behöver tömma spargrisen i blindo längre. (Ja, jag såg också det där med frakten - det var ju för väl det!)

• Like
Reactions: S.L
Hahaha! 😘

Efter nästan två veckors covid ska jag idag försöka ge mig in i matchen igen, har samlat på mig en massa samples och någon flaska jag måste börja testa. Kan hända att jag ger mig på någon SoD idag men risken finns att jag inte greppar den fullt ut då jag fortfarande är väldigt snorig…

Igår gav jag mig faktiskt på Roja - Majestic Aoud (tack @Sthlm-Nicklas) men alltså… nej, bara nej… Den är inte bra, inte någonstans faktiskt, covid eller ej. Tur det för en gångs skull för jag hade aldrig orkat leta reda på en flaska.

Åkte på säsongsinfluensan med start julafton/juldagen. Stört jobbigt att bara periodvis under dagen kunna känna några dofter (alternativt en kort, kort stund efter varje gång jag snyter mig)…

Finns f.ö en flaska Majestic Oud (40/100ml) till salu på Parfumo.

Jaha, gott folk. Vad blir det imorgon då, kvällen till ära? Själv har man precis börjat spåna lite... ✨🍾
Funderar fortfarande... Fick ett sample från SS förra julen som det kanske är dags för en "full wear" av idag. Om det räcker till. Man är ju egentligen ingen sissy sprayer men den bör ju av färgen att döma vara ganska dryg. Skulle man trivas med den kommer den ändå bara att tillskrivas ha-begäret till Amber Aoud istället.

Jag kämpar fortfarande emot Rojas prissättningar. Men det är svårt. Brukar tänka på Luca Turin när köp-begäret blir för svårt. Men. Det är ändå svårt. :banghead:

IMG_20221231_134948.jpg

Roliga reviews man snubblar över:

You guys…. I literally gagged. I can appreciate perfume, all perfumes, for the artistry. But this one is absolutely disgusting. It literally smells like a birds natural habitat of rotting organic material, rotting egg shells. Dead birds. Absolutely sickening.

If Covid didn’t come from a bat cave, it most certainly is from the Dodo bird 😷 🤢
After scrubbing this off my arm, I started to notice the blend of fern and lychee. Before that, it walloped me with the reek of broken, rotten goose eggs with the embryo inside. Disgusting.

image.jpg

Har beslutsångest mellan dessa två för nästa inköp. Tycker båda är bra men tickar lite olika boxar…lutar åt Lord George just nu.

Om man är inne på Penhaligons och speciellt den där så är som redan nämnts Halfeti Cedar och Sartorial (måste skaffa mig en flaska själv vid tillfälle - perfekta kontorsdoften) värda att testa (och även Quercus enligt mig som dock är en annan grej…).

Om man är inne på Penhaligons och speciellt den där så är som redan nämnts Halfeti Cedar och Sartorial (måste skaffa mig en flaska själv vid tillfälle - perfekta kontorsdoften) värda att testa (och även Quercus enligt mig som dock är en annan grej…).

Helt enig! Sartorial är faktiskt inköpt nyss som just kontorsdoft nu under vintern. Väldigt intressant profil, har haft ögonen på den ett tag sedan den samplades för något år sen. Men har varit slut i lager där jag brukar handla när man kommit sig för att beställa. Men nu är det sagt och gjort.

Söker med ljus och lykta efter ett Halfeti Cedar sample men hör konsekvent goda vitsord om den.

Helt enig! Sartorial är faktiskt inköpt nyss som just kontorsdoft nu under vintern. Väldigt intressant profil, har haft ögonen på den ett tag sedan den samplades för något år sen. Men har varit slut i lager där jag brukar handla när man kommit sig för att beställa. Men nu är det sagt och gjort.

Söker med ljus och lykta efter ett Halfeti Cedar sample men hör konsekvent goda vitsord om den.

Kan se till att du får testa Cedar vid tillfälle!

Runt jul fick jag tack vare @Sthlm-Nicklas möjlighet att på nytt testa några av dofterna från Rojas Aoud-serie. När jag testade dessa för ett drygt år sedan kommer jag ihåg att UAE blev en solklar favorit. Efter mycket hets i gruppen om att Qatar skulle vara #1 (främst från @Notorious Niklas ) så tänkte jag att det skulle bli en jämn match mellan dessa två. Och det blev det, men segraren var för mig fortfarande solklar.

UAE
En i min smak klassisk Oud/Ros-kombo. Rosen är väldigt påtaglig är den som sitter kvar längst på min hud. I öppningen tycker jag att rosen har en väldigt "pudrig"karaktär. Den här pudrigheten för mina tankar till doften av äldre läppstift. Efter massvis med timmar så är pudrigheten borta och det som återstår är en fin och elegant ros som dröjer sig kvar. Jag får faktiskt inte enormt mycket oud mot slutet. Och elegant är ett ord som jag tycker beskriver doften väl. Det här är definitivt den som jag skulle ha till kostym eller andra mer dressade tillfällen.

Qatar
Ja, den här är ju något helt annat än UAE och jäklar vad den här är söt. Om den förra var en ros-bomb så är detta en sockerbomb. Relativt fräsch öppning, men fräschören försvinner snabbare än blixten. Kvar finns lite fruktighet och en stor del sötma. @Tjabo har tidigare frågat varför man skulle vilja dofta som ett bakverk (i fallet med Sweetie Aoud) och ska vi fortsätta på den frågeställningen så får jag fråga vem som skulle vilja lukta oblandad saft. Och svaret här (precis som i fallet med Sweetie) - jag! Det här är en riktigt bra doft och i raka motsatsen till UAE så är den mer lekfull snarare än elegant. En perfekt doft för mer avslappnade tillfällen. Skulle jag bara välja en supersöt doft skulle valet ändå landa på Sweetie, men den är annorlunda och har en helt annan "gourmandig" not och en rökighet som inte finns här.

Kuwait
Samla barnyardälskarna - här har vi en ordentlig piss-not. 😂 Kanske inte riktigt så illa, men den här är bra animalisk och lite smutsig. För mig, som har Al-Khatt som en av mina absoluta favoritdofter är detta en fullträff. Min sambo (som uppskattar Al-Khatt lika mycket som jag själv) delade dock inte min förtjusning. Jag har faktiskt väldigt svårt att avgöra exakt vadsöm är i den här, men den öppnar också relativt fräscht och animaliskt, men sedan är det bara det animaliska och mysken som är kvar.

Slutsats
1. UAE
2. Kuwait
3. Qatar

P.S. Kan tänka mig att flertalet säkert skulle kunna hänga mig för att jag sätter Kuwait för Qatar, men den är helt enkelt roligare. Sorry! 🤷‍♂️

IMG-5245.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp