Doftåret som gått, ett försök att summera några intryck och tankar 2022:
Generellt
Jag har kvar min förkärlek till Fougere kategorin och intresset för vintage dofter är minst lika stort som för nya. Chypre dofter intresserar mig mer och mer och trots min gravitation mot gubbdofter har jag blivit mer och mer öppen för dofter som traditionellt placeras i unisex eller feminin kategori. När mitt intresse var nytt (för ca 3 år sedan i pandemins inledning) intalade jag mig själv att jag bara ville hitta ”några” sjyssta dofter för att ”lukta gott” och jag smålog åt mer eller mindre pretentiösa individer som jagade mer eller mindre utmanande och avancerade doftkickar. Även om jag inte nått hela vägen till andra sidan så måste jag erkänna att jag nog rört mig en bra bit åt det senare hållet iaf. Jag märker nu att jag inte ”var redo” för en del av de dofter jag betade av dekanter på tidigt i intresset.
Något som också finns kvar är min aversion mot ambroxan, framkallar ofta en påtaglig känsla av illamående. Senast i ett sample från Electimuss, drydown var rakt av äcklig. Även Oud/Ros + saffran är ett svårt kapitel men där finns undantag som jag tycker är ok (Roja Qatar) men jag tror aldrig att jag kommer köpa en flaska i denna kategori.
Ett uttalat mål inför 2022 var att bekanta mig med huset Le Galion och det får väl sägas vara delvis uppnått nu med dessa flaskor i samlingen:
- Sang Bleu
- Special for Gentlemen
- Eau Noble (2014 versionen)
- Cologne Nocturne
- Vetyver
Riktigt bra dofter alla där ffa SB, SfG och Vetyver utmärker sig.
Årets fem bästa nytillskott
Med reservation för att jag glömt någon doft och att listan kan variera lite pga dagsform:
Bubblare nytillskott 2022:
- Roja Oligarch Parfum, borde kanske varit med på listan men en Roja fick räcka och där tar Danger segern med en liten marginal
- Hermes Equipage (vintage), väldigt fin men har haft den för kort stund för att den ska kvala in på listan, måste användas mer
- Balenciaga Ho Hang, samma resonemang som för Equipage ovan
- Roja PdV 25, anlände första veckan i januari 2022 så faller på målsnöret pga det
- Roja Madison, en lite ”mognare” version av PdV 25
- Bortnikoff Musk Cologne, använder den inte lika ofta som många andra i samlingen men varje gång jag bär den så imponeras jag av hur bra den är
- Creed Royal Water, jag kan ha problem med ambergris ibland men här i kombination med ffa musk så klickar det kanon
- Givenchy Xeryus (vintage), syrligt grön aromatisk pärla som drar åt åt samma håll som Lubin’s Itasca och Gucci Nobile
- Jovan Oleg Cassini for Men (vintage), kom som oplanerad bonus vid kö av en Nobile AS flaska, underbar mix av musk, honung, jasmine och en lite animalisk närvaro i bakgrunden
- TRNP D’Aguilar, mjuk labendel, kamomill och kaprifol. Annorlunda och fin fougere
Besvikelser 2022
Även om det kom in en hel del så blev 2023 markant lugnare än föregående år, två flyttar under året hjälpte till med den saken. Det i kombination med att min magkänsla kopplat till blindköp blivit träffsäkrare allteftersom gjorde att det inte blev så många besvikelser att tala om. Roja’s Manhattan EDP och jag kom dock inte alls överens, hade lite förhoppningar där men än så länge klickar vi inte iaf, så det får väl bli årets besvikelse, som tur var så var det en dekant och inte blindköpt flaska.
Planer inför 2023
Prisvärdheten i Rojas dofter kan/bör alltid diskuteras men kvaliteten finns oftast där, kan tänka mig flaskor av CE, Diaghilev, Burlington 1819 och Amber Extrait. Diverse vintage gubbdofter lär inhandlas om/när de dyker upp på min spaningsradar. Samma för de relativt få Kouros flankers jag saknar, blir nästan ett tvång att ”get them all”… Ser också fram emot att fortsätta Chypre resan. Musk Khabib från Bortnikoff har lirat i bakhuvudet länge nu, kanske blir det av 2023. Också nyfiken på att prova någon doft från Mona di Orio efter att ha hört
@Tjabo positiva intryck. Första nytillskottet 2023 lär iaf bli Parfums Dusita’s Issara som postades åt mitt håll igår men knappast lär hinna fram innan nyåret.
Till sist
”KS bästa tråd” brukar detta ibland betecknas och jag är böjd att hålla med. Genomgående bra stämning och en rejäl portion generositet mellan medlemmarna, stort tack till alla här som hjälpt till att förgylla doftåret 2022! Om det finns något jag skulle önska mig mer av ifrån tråden 2023 skulle det nog vara ännu fler egna bilder på alla era flaskor men vet/förstår att intresset att fotografera varierar. Jag har försökt posta egna bilder nästan vare dag detta år och kan inte lova att jag kommer orka fortsätta med det men ska försöka.