• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Ni som har doftat på Rojas Aoud serien.
Är det värt att kolla in Rojas Aoud och Musk Aoud, om man redan har Amber Aoud? Eller är alla dessa rätt lika varandra?
Jag har nämligen Amber Aoud på min top 5 lista, så det skulle vara intressant veta hur Aoud och Musk Aoud doftar.
Det är värt det! Gillar du AA kommer du inte bli besviken på de andra två.

• Like
Reactions: bvb
@Notorious Niklas

1A31F520-BD59-49BB-AA4F-27D3C32F7339.gif

Ni som har doftat på Rojas Aoud serien.
Är det värt att kolla in Rojas Aoud och Musk Aoud, om man redan har Amber Aoud? Eller är alla dessa rätt lika varandra?
Jag har nämligen Amber Aoud på min top 5 lista, så det skulle vara intressant veta hur Aoud och Musk Aoud doftar.
Jag har en dekant på Aoud, och jag har haft en travel size på Amber Aoud. De är ganska lika i min mening.
Musk Aoud har jag aldrig sniffat på men tycker mig ha hört att den ska spela i samma liga den också.

Jag har precis som du Amber Aoud på min topp5. Jag hade fokuserat på den.

Det är lite det jag är orolig för. Musk Aoud är ju diskad ser det ut som, så jag måste vara snabb med att beställa en sådan, om jag ska ha en :D
Musk aoud är enligt mig mycket mycket bättre än aoud och amber aoud.
Den är mycket mjukare pga mysken men lika djup framförallt i öppningen.
Amber aoud är ju inte ens med på min top 250...
20221228_000947.jpg

Senast ändrad:
Musk aoud är enligt mig mycket mycket bättre än aoud och amber aoud.
Den är mycket mjukare pga mysken men lika djup framförallt i öppningen.
Amber aoud är ju inte ens med på min top 250...
20221228_000947.jpg

Musk Aoud mjukare än Amber aoud? 👀

Hela poängen med Aoud är en skanky käftsmäll initialt som senare utvecklas till en (västerländsk) oud/ros. Men amber aoud är ju i princip så finstämd ros det bara går. Mycket mjukare än så går typ inte att göra (killgissar jag)…

Doftåret som gått, ett försök att summera några intryck och tankar 2022:

Generellt
Jag har kvar min förkärlek till Fougere kategorin och intresset för vintage dofter är minst lika stort som för nya. Chypre dofter intresserar mig mer och mer och trots min gravitation mot gubbdofter har jag blivit mer och mer öppen för dofter som traditionellt placeras i unisex eller feminin kategori. När mitt intresse var nytt (för ca 3 år sedan i pandemins inledning) intalade jag mig själv att jag bara ville hitta ”några” sjyssta dofter för att ”lukta gott” och jag smålog åt mer eller mindre pretentiösa individer som jagade mer eller mindre utmanande och avancerade doftkickar. Även om jag inte nått hela vägen till andra sidan så måste jag erkänna att jag nog rört mig en bra bit åt det senare hållet iaf. Jag märker nu att jag inte ”var redo” för en del av de dofter jag betade av dekanter på tidigt i intresset.

Något som också finns kvar är min aversion mot ambroxan, framkallar ofta en påtaglig känsla av illamående. Senast i ett sample från Electimuss, drydown var rakt av äcklig. Även Oud/Ros + saffran är ett svårt kapitel men där finns undantag som jag tycker är ok (Roja Qatar) men jag tror aldrig att jag kommer köpa en flaska i denna kategori.

Ett uttalat mål inför 2022 var att bekanta mig med huset Le Galion och det får väl sägas vara delvis uppnått nu med dessa flaskor i samlingen:
  • Sang Bleu
  • Special for Gentlemen
  • Eau Noble (2014 versionen)
  • Cologne Nocturne
  • Vetyver
Riktigt bra dofter alla där ffa SB, SfG och Vetyver utmärker sig.

Årets fem bästa nytillskott
Med reservation för att jag glömt någon doft och att listan kan variera lite pga dagsform:
F0BA69E3-3354-4224-BC20-0F97E3CA91CD.jpeg

Bubblare nytillskott 2022:
  • Roja Oligarch Parfum, borde kanske varit med på listan men en Roja fick räcka och där tar Danger segern med en liten marginal
  • Hermes Equipage (vintage), väldigt fin men har haft den för kort stund för att den ska kvala in på listan, måste användas mer
  • Balenciaga Ho Hang, samma resonemang som för Equipage ovan
  • Roja PdV 25, anlände första veckan i januari 2022 så faller på målsnöret pga det
  • Roja Madison, en lite ”mognare” version av PdV 25
  • Bortnikoff Musk Cologne, använder den inte lika ofta som många andra i samlingen men varje gång jag bär den så imponeras jag av hur bra den är
  • Creed Royal Water, jag kan ha problem med ambergris ibland men här i kombination med ffa musk så klickar det kanon
  • Givenchy Xeryus (vintage), syrligt grön aromatisk pärla som drar åt åt samma håll som Lubin’s Itasca och Gucci Nobile
  • Jovan Oleg Cassini for Men (vintage), kom som oplanerad bonus vid kö av en Nobile AS flaska, underbar mix av musk, honung, jasmine och en lite animalisk närvaro i bakgrunden
  • TRNP D’Aguilar, mjuk labendel, kamomill och kaprifol. Annorlunda och fin fougere

Besvikelser 2022
Även om det kom in en hel del så blev 2023 markant lugnare än föregående år, två flyttar under året hjälpte till med den saken. Det i kombination med att min magkänsla kopplat till blindköp blivit träffsäkrare allteftersom gjorde att det inte blev så många besvikelser att tala om. Roja’s Manhattan EDP och jag kom dock inte alls överens, hade lite förhoppningar där men än så länge klickar vi inte iaf, så det får väl bli årets besvikelse, som tur var så var det en dekant och inte blindköpt flaska.

Planer inför 2023
Prisvärdheten i Rojas dofter kan/bör alltid diskuteras men kvaliteten finns oftast där, kan tänka mig flaskor av CE, Diaghilev, Burlington 1819 och Amber Extrait. Diverse vintage gubbdofter lär inhandlas om/när de dyker upp på min spaningsradar. Samma för de relativt få Kouros flankers jag saknar, blir nästan ett tvång att ”get them all”… Ser också fram emot att fortsätta Chypre resan. Musk Khabib från Bortnikoff har lirat i bakhuvudet länge nu, kanske blir det av 2023. Också nyfiken på att prova någon doft från Mona di Orio efter att ha hört @Tjabo positiva intryck. Första nytillskottet 2023 lär iaf bli Parfums Dusita’s Issara som postades åt mitt håll igår men knappast lär hinna fram innan nyåret.

Till sist
”KS bästa tråd” brukar detta ibland betecknas och jag är böjd att hålla med. Genomgående bra stämning och en rejäl portion generositet mellan medlemmarna, stort tack till alla här som hjälpt till att förgylla doftåret 2022! Om det finns något jag skulle önska mig mer av ifrån tråden 2023 skulle det nog vara ännu fler egna bilder på alla era flaskor men vet/förstår att intresset att fotografera varierar. Jag har försökt posta egna bilder nästan vare dag detta år och kan inte lova att jag kommer orka fortsätta med det men ska försöka.

Generellt
Jag har kvar min förkärlek till Fougere kategorin och intresset för vintage dofter är minst lika stort som för nya. Chypre dofter intresserar mig mer och mer och trots min gravitation mot gubbdofter har jag blivit mer och mer öppen för dofter som traditionellt placeras i unisex eller feminin kategori. När mitt intresse var nytt (för ca 3 år sedan i pandemins inledning) intalade jag mig själv att jag bara ville hitta ”några” sjyssta dofter för att ”lukta gott” och jag smålog åt mer eller mindre pretentiösa individer som jagade mer eller mindre utmanande och avancerade doftkickar. Även om jag inte nått hela vägen till andra sidan så måste jag erkänna att jag nog rört mig en bra bit åt det senare hållet iaf. Jag märker nu att jag inte ”var redo” för en del av de dofter jag betade av dekanter på tidigt i intresset.

Något som också finns kvar är min aversion mot ambroxan, framkallar ofta en påtaglig känsla av illamående. Senast i ett sample från Electimuss, drydown var rakt av äcklig. Även Oud/Ros + saffran är ett svårt kapitel men där finns undantag som jag tycker är ok (Roja Qatar) men jag tror aldrig att jag kommer köpa en flaska i denna kategori.

Ett uttalat mål inför 2022 var att bekanta mig med huset Le Galion och det får väl sägas vara delvis uppnått nu med dessa flaskor i samlingen:
  • Sang Bleu
  • Special for Gentlemen
  • Cologne Nocturne
  • Vetyver

Med reservation för att jag glömt någon doft och att listan kan variera lite pga dagsform:

• Roja Oligarch Parfum, borde kanske varit med på listan men en Roja fick räcka och där tar Danger segern med en liten marginal
  • Hermes Equipage (vintage), väldigt fin men har haft den för kort stund för att den ska kvala in på listan, måste användas mer
  • Roja PdV 25, anlände första veckan i januari 2022 så faller på målsnöret pga det
  • Bortnikoff Musk Cologne, använder den inte lika ofta som många andra i samlingen men varje gång jag bär den så imponeras jag av hur bra den är
  • Creed Royal Water, jag kan ha problem med ambergris ibland men här i kombination med ffa musk så klickar det kanon
  • Givenchy Xeryus (vintage), syrligt grön aromatisk pärla som drar åt åt samma håll som Lubin’s Itasca och Gucci Nobile
  • Jovan Oleg Cassini for Men (vintage), kom som oplanerad bonus vid kö av en Nobile AS flaska, underbar mix av musk, honung, jasmine och en lite animalisk närvaro i bakgrunden
  • TRNP D’Aguilar, mjuk labendel, kamomill och kaprifol. Annorlunda och fin fougere

Besvikelser 2022
Även om det kom in en hel del så blev 2023 markant lugnare än föregående år, två flyttar under året hjälpte till med den saken. Det i kombination med att min magkänsla kopplat till blindköp blivit träffsäkrare allteftersom gjorde att det inte blev så många besvikelser att tala om. Roja’s Manhattan EDP och jag kom dock inte alls överens, hade lite förhoppningar där men än så länge klickar vi inte iaf, så det får väl bli årets besvikelse, som tur var så var det en dekant och inte blindköpt flaska.

Planer inför 2023
Prisvärdheten i Rojas dofter kan/bör alltid diskuteras men kvaliteten finns oftast där, kan tänka mig flaskor av CE, Diaghilev, Burlington 1819 och Amber Extrait. Diverse vintage gubbdofter lär inhandlas om/när de dyker upp på min spaningsradar. Samma för de relativt få Kouros flankers jag saknar, blir nästan ett tvång att ”get them all”… Ser också fram emot att fortsätta Chypre resan. Musk Khabib från Bortnikoff har lirat i bakhuvudet länge nu, kanske blir det av 2023. Också nyfiken på att prova någon doft från Mona di Orio efter att ha hört @Tjabo positiva intryck. Första nytillskottet 2023 lär iaf bli Parfums Dusita’s Issara som postades åt mitt håll igår men knappast lär hinna fram innan nyåret.

Till sist
”KS bästa tråd” brukar detta ibland betecknas och jag är böjd att hålla med. Genomgående bra stämning och en rejäl portion generositet mellan medlemmarna, stort tack till alla här som hjälpt till att förgylla doftåret 2022! Om det finns något jag skulle önska mig mer av ifrån tråden 2023 skulle det nog vara ännu fler egna bilder på alla era flaskor men vet/förstår att intresset att fotografera varierar. Jag har försökt posta egna bilder nästan vare dag detta år och kan inte lova att jag kommer orka fortsätta med det men ska försöka.
Du är en eldsjäl @S.L. Alltid intressanta och läsvärda inlägg. Tack!

En bekant är på besök från utlandet och ska i vanlig ordning shoppa loss på LV i veckan och vill ha med mig. Jag hatar köer och håller mig vanligtvis borta från allt som kräver köande, men inser nu att jag troligtvis kommer behöva köa när vi ska in i butiken.

För att motivera mig själv att stå i kön har jag bestämt mig för att kanske köpa en av deras parfymer. Har för mig att jag har hört gott om vissa, typ Ombre nånting.

Vilka LV parfymer är värda sitt pris tycker ni?

3640186F-2599-4AD8-803F-94BFC737C344.png
Nouveau Monde = löjligt bra.

För mig är den i samma kategori som Oud Wood och Haltane. Alltså inte att de luktar lika, men att de är ganska fräscha och lättillgängliga oud-parfymer.

Generellt

• Sang Bleu
  • Special for Gentlemen
  • Cologne Nocturne
  • Vetyver

Besvikelser 2022

Planer inför 2023

Till sist

Som alltid - klokt och balanserat!
Jag ska försöka bli bättre på att fota. Är hopplöst lat där måste jag säga. Manhattan däremot gillar jag, så mkt att jag sålde Tobacco Vanille. Manhattan är allt jag ville ha av TV.

Några nyheter för året som jag verkligen gillar:

Acqua di noto - Don Giacomo

A464ECB4-97C2-4C17-8053-A27F273F2FA7.png

Gick av en slump in i denna butik när jag var på Sicilien. En oväntat bra doft.

Wesker - eau de mystique

35D74521-8947-40A6-A619-97868C9324E9.png

Kryddig rosdoft. Upplever den inte särskilt söt men oj va fin den är. Litet hus som bara har en handfull extrakter.

Clive Christian - C

6392B045-F28B-48E3-BD3D-DC0C7BD6289E.png

Den kanske mest oväntade doften på listan. Varför? Jo, jag har historiskt haft tufft med läderdofter. Men denna slog full knut och är lätt en av mina favoriter nu!

Bortnikoff - Triad

091F2A0C-F631-4195-97BA-56EBD6C34C5C.png

Brutalt bra oud/ros (i den ordningen). Inget jag kanske har på mig på jobbet men som jag gärna njuter av framför tvn. Dock inte skanky alls.

Stephane Humbert Lucas 777 - Panthea Iris

B06B7C22-E28F-4F48-9CA9-41C9D2CA9873.png

Köpte den av Nic. Han beskrev den som en av marknadens bästa Iris och även om jag nog inte är kompetent att bedöma det så är den iaf den bästa jag testat. Riktigt fin!

Boadicea the Victorious - Midnight (degree)

5FB50ECA-79EF-4773-8B20-534D63864960.png

Samarbete mellan Boadicea och nån jävla överglorifierad eventbyrå. Men oj va fin den är. För er som gillar ros är den 100/10.

Spirit of Dubai - Fakhama

16BBEE57-7D48-4B2B-AA88-839D58649D1D.png

Jag kan ju ha svårt för frukt i dofter. Denna balanserar precis på gränsen. Däremot är den ett steg över vad jag normalt sett går för när det gäller mellan-österninspirerade dofter. Denna är bra mycket mer mellanöstern än väst i min bok.

Som de flesta dofter från huset - överprissatt. Men jag gillar den som bara den. Sina 70 noter till trots.

Skulle kunna fortsätta 25 dofter till men nu pausar vi för denna gång. Ser fram emot nästa års köp. Har ett gäng på agendan:

Boadicea- Vetiver imperiale
Clive Christian - V
Spirit of dubai - baz
Spirit of Dubai - Majalis
Spirit of Dubai - Meydan

Men som oftast köper jag något helt annat från sidlinjen i ren impuls så vi får se helt enkelt!

Gott nytt år på er alla i KS överlägset bästa tråd!

Generellt

• Sang Bleu
  • Special for Gentlemen
  • Cologne Nocturne
  • Vetyver

Besvikelser 2022

Planer inför 2023

Till sist
Ypperligt inlägg. Tråden är skitbra, men blir som sagt ännu bättre med mer content. Jag ska också försöka få tummen loss lite mer och ta ett foto på flaskan/flaskorna för dagen. Och kanske en liten årssummering a la @S.L dessutom.

Gott nytt år på er alla i KS överlägset bästa tråd!
Ja, gott nytt år på er alla, och låt oss hoppas att IFRA inte har nåt ont blod inför 2023!

Jag ska till Stockholm imorrn och tänkte besöka COW för att kolla in några Kilians.
Den som jag är mest sugen på är Pearl Oud:en, men den verkar vara slut på lager (förutom refillen).
Vet ni om det finns fler ställen i Stockholm som säljer Kilians och har Pearl Ouden inne?

Annars tänkte jag svänga förbi Dior på Åhlens/NK och se vad det finns för roliga Privén där som jag inte har i min ägo.
De som är de mest intressanta är Patchouli Imperial eller Eau Noire, så det ska bli spännande att se hur dom doftar.

Jag ska till Stockholm imorrn och tänkte besöka COW för att kolla in några Kilians.
Den som jag är mest sugen på är Pearl Oud:en, men den verkar vara slut på lager (förutom refillen).
Vet ni om det finns fler ställen i Stockholm som säljer Kilians och har Pearl Ouden inne?

Annars tänkte jag svänga förbi Dior på Åhlens/NK och se vad det finns för roliga Privén där som jag inte har i min ägo.
De som är de mest intressanta är Patchouli Imperial eller Eau Noire, så det ska bli spännande att se hur dom doftar.
NK (Doftsalongen på entréplan) började saluföra Kilian tidigare i år. Har dock ingen aning om lagerstatus. :)

Senast ändrad:
Tillbakablick...

Forumet är fantastiskt kort sagt och jag har följt det frekvent sedan intresset uppstod för ca året sedan.
Jag la in en presentation för kanske halvåret sedan, men har fallit i att själv skriva här.

Har alltid varit intresserad av parfymer, men aldrig gått ur designsegmentet. För ett år sedan bröts spärren.
Bilderna visar att jag har brist på såväl plats som inspiration i förvarning. Satte parfymen i kylens sidokant för att fundera ut någon snygg bra förvaring under tiden. Jag ska ta tag i det snart 😂

Den skarpögda kan notera en salig blandning parfymer.
Jag är inte mogen för de där monstruösa dofterna vissa här landat i, inte ännu men kanske framåt.

Min doft hamnar snarare åt Naxos hållet som jag är svar för och har dubblett i 😁

Mål framåt?
Enigma från Roja och Angels svaret från BK är intressanta 👍

Bilagor

• 20221229_070135.jpg
    20221229_070135.jpg
    679.3 KB · Visningar: 13
  • 20221229_070141.jpg
    20221229_070141.jpg
    679.1 KB · Visningar: 13
Vi kör ett inlägg till för att plocka upp karma för inaktivitet under året 😁

Hur förvarar ni era parfymer? Jag utgår från att ni har speciellt avsatta hyllor/skåp? Speciellt vissa av er frekventa skribenter som har ett outtömligt lager av fantastiska parfymer 😂

Urskiljning från min röra (snart ordning och reda):
Rosendo no 5
Alexandria 2
Lira
Naxos x2
Creed Viking
Parfumo Roma Dulces in Fundo
TF Lost Cherry
TF Bitter peach
Byredo
Xerjoff mefisto
PDM Leyton

Bl.a... så lite åt det mjuk-kryddiga, söta, gourmand, halv feminina stuket av dofter passar mig ypperligt 😁

Hur förvarar ni era parfymer?
Jag upplever det som ett jävla dilemma. Ursäkta franskan.

Å ena sidan mår parfymerna bäst i en mörk, sval garderob nånstans, totalt osynliga för ögat, och inte alltid direkt lättåtkomliga.
Å andra sidan hade man själv mått bäst av att ha dem framme i badrumsskåpet för allmän njutningsfull beskådan med full överblick och lätt att komma åt den man vill bära för dagen - dessutom är det ju ofta i badrummet man står lättklädd och redo för en applicering.

Har man gott om plats i sovrummet, eller en egen stor walk-in-closet (tänk Producer Michael), är det väl det bästa stället egentligen. Men det är inte alltid man kan bre ut sig själv på det sättet, om man bär finger-boja eller bara är sambo med någon.

Solljus är den allra största skurken, så den ska man iaf undvika till varje pris.

Fann ingen anledning att inte ha Chypre-Siam i min ägo. Så får vi se om jag klarar mig från nysattacker, att @S.L har rätt i sin bedömning att det är Bon Monsieur som är boven i det dramat. Det är ju ändå en kvalitetsstämpel i min bok så ingen fara på taket.

1672308774942.png

De är ju jäkligt generösa med sina små samples på EN. Den lilla mängden man får räcker perfekt för att bilda sig en uppfattning. Ser fram emot dem minst lika mycket som parfymen man köpte i sig. Sist jag handlade fick jag dessutom fler än jag bad om. Bra skit.

1672308801663.png

Fann ingen anledning att inte ha Chypre-Siam i min ägo. Så får vi se om jag klarar mig från nysattacker, att @S.L har rätt i sin bedömning att det är Bon Monsieur som är boven i det dramat. Det är ju ändå en kvalitetsstämpel i min bok så ingen fara på taket.

1672308774942.png

De är ju jäkligt generösa med sina små samples på EN. Den lilla mängden man får räcker perfekt för att bilda sig en uppfattning. Ser fram emot dem minst lika mycket som parfymen man köpte i sig. Sist jag handlade fick jag dessutom fler än jag bad om. Bra skit.

1672308801663.png
Senast jag handlade på EN så skrev jag endast oud i rutan i vilka tester jag ville ha, fick 9 tester med oud. EN är bäst :p

Tillbaka
Topp