• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

LV
B4F80247-8D45-4CE1-A8D1-E08D3B60A3DF.jpeg

Blev en flaska Imagination (sista flaskan de hade inne)
https://www.fragrantica.com/perfume/Louis-Vuitton/Imagination-67370.html
F33FC586-7F58-4DBB-9CBE-AC0C74AA2331.jpeg

Kort återkopppling på mitt Bortnikoff köp:
Vi börjar med det positiva, snabb frakt! Jag beställde i lördags på nyårsafton och DHL levererade ca 13.30 idag här i Danmark. Av paketets dokumentation så har det skickats från Bangkok så en snabb och effektiv leveranskedja iaf. Vad gäller moms så satte jag hjärtat i halsgropen lite när jag fick en betalningsanmodan tidigt i morse från DHL avseende moms kopplat till leveransen. Det visade sig dock vara en i sammanhanget försumbar summa så det betalade jag snabbt & glatt!

En liten unboxing då detta var mitt första inköp av Extrait de Parfum dofter från Bortnikoff (Cologne flaskorna har en lite enklare förpackning, inte jättestor skillnad dock).

Ytterlåda (plast borttagen redan),
0D02B56F-3F5A-4E1D-A440-98E68272704D.jpeg

”Innerkartong 1”
A67C61AB-3CF4-4C74-AF8E-4C7400941979.jpeg

”Innerkartong 2”, typ sammet med metallbricka på,
1B8EE3A7-DE88-4189-8D55-3CE6EA2B0BB6.jpeg

Innehåll,
27EAEB40-D074-48C5-94FD-B3F313BEDE3C.jpeg
F29772B1-3C0E-4130-99B9-5AC22A9E8B3B.jpeg
FE02C62B-67E8-467D-8AFC-8927FDA7EC13.jpeg

Då avslutar vi med det negativa.
Jag hade beställt Chypre du Nord, Musk Khabib och som ”gratisflaska” Moss Cologne. Tyvärr så fick jag Musk Cologne (som jag redan har) levererad istf Moss Cologne. Har mailat Bortnikoff ang detta så vi får se hur bökigt det kommer att bli att reda ut detta, återkommer i ärendet när jag fått besked.

Tyvärr är jag rejält förkyld så själva dofterna dröjer lite innan jag kan njuta av. 😩
Uppdatering 1 avseende den felaktiga flaskan, första respons från Bortnikoff (läses med rysk brytning):
Hello S.L
We will solve problem .
Best Regards

Senast ändrad:
Någon som sett denna? 😁

Jag får börja med att säga en sak... Ni som säger att Al-Khatt är barnyardig och luktar kobajs... Ljuger :bored:
Hade inte doftat på den innan så det fick bli en blindbuy beställning på den. I förrgår så anlände flaskan hem till mig och jag blev lycklig som ett barn på julafton.
Första sprayen fick bli på handen och jag drog i mig ett ordentligt sniff och hoppades på en käftsmäll med kobajs.... Min första reaktion blir.
What the hell. Den doftar ju ljuvligt. Känner nästan bara Jasmin och vanilj. Känner ingen gnutta alls av någon animalisk oud i bakgrunden.
Dont get me wrong. Jag gillar den som tusan. Men hade hoppats på en karlakarl doft, som ingen annan skulle tycka om förutom jag. Typ Diors Leather Oud eller Chanels Antaeus.
Den här kan knappast någon hata kan jag tycka. Ändå finns det en hel del hatkommentarer på Fragrantica.
Kan det vara så att Xerjoff har gjort ny formulering av Al-Khatt och dragit ner Ouden helt?
Efter min besvikelse, så fick det bli en ny parfymbeställning. Denna gång på 2st Bortnikoffs :p

Första gången på hud idag, DD, och den levererar vad som förväntades av den. Jag sniffade på proverna, direkt ur småflaskorna, och upplevde att de mest populära alstren (Bon Monsieur, Mousse Illuminee & Chypre Siam) hade lite av samma DNA. Det kunde inte gå fel oavsett vilken man tog men jag fastnade för C-S. Jag tycker man luktar lite gammaldags herre, dock en fräsch och upplyftande sådan, och den är ett bra komplement att ha på parfymhyllan. Jäkligt nöjd. Dessutom en rimlig prissättning ovanpå det. Bara till att köra, säger jag.

Till skillnad mot Tom Fords prissättning. Över 4000:- för en liten flaska på 50ml av Cherry Smoke. Kommer aldrig att hända. Estee är uppe och snurrar på finare nisch och där hittar jag inga TF i min bok, även om jag gillar dem i stort. Men kom ner på jorden. Nu handlar man förvisso sällan på listpriser, men ändå.

En annan rolig reflektion är hur jäkla bra Widian London faktiskt är. Man hör ofta om "BEAST MODE" och "Powaaah!" i detta intresset, men ofta är det ju bara snack om inte ytterst subjektivt. London däremot; den satt kvar nästan som nyapplicerad 15 timmar senare. Och jag fick tamejfan en komplimang på sena eftermiddagen också (jag får nästan aldrig spontana komplimanger). Så den befäster sin plats ännu en gång som en av mina absoluta topp fem.

Edit: Sidenote: Och den får man i "parfum"-koncentration för 2629:- för 50ml på Gents, av alla ställen. Nästan gratis med andra ord, jämfört mot TF.
Härlig recension! Jag är ruskigt sugen på att ta en ordentlig djupdykning i Chypre-dofter närmaste månaderna. Och det där med att lukta gammaldags herre passar mig utmärkt. Kanske inget sambon hurrar över, men vad fan, så länge det inte är Diaghilev är hon nöjd. 😂

Var snabbt inne på EN och kollade och visst känns prissättningen bra! Tom Ford vet jag inte vad som har hänt med, men någonstans handlar det väl om att försöka göra någon form av förflyttning av varumärket.

Widian har ag faktiskt inte testa så mycket från, men just London har jag tagit några sprut av. Håller med om att den sitter kvar ruskigt länge, men doftmässigt var det tyvärr ingen matchning.

Jag får börja med att säga en sak... Ni som säger att Al-Khatt är barnyardig och luktar kobajs... Ljuger :bored:
Hade inte doftat på den innan så det fick bli en blindbuy beställning på den. I förrgår så anlände flaskan hem till mig och jag blev lycklig som ett barn på julafton.
Första sprayen fick bli på handen och jag drog i mig ett ordentligt sniff och hoppades på en käftsmäll med kobajs.... Min första reaktion blir.
What the hell. Den doftar ju ljuvligt. Känner nästan bara Jasmin och vanilj. Känner ingen gnutta alls av någon animalisk oud i bakgrunden.
Dont get me wrong. Jag gillar den som tusan. Men hade hoppats på en karlakarl doft, som ingen annan skulle tycka om förutom jag. Typ Diors Leather Oud eller Chanels Antaeus.
Den här kan knappast någon hata kan jag tycka. Ändå finns det en hel del hatkommentarer på Fragrantica.
Kan det vara så att Xerjoff har gjort ny formulering av Al-Khatt och dragit ner Ouden helt?
Efter min besvikelse, så fick det bli en ny parfymbeställning. Denna gång på 2st Bortnikoffs :p

Hörrududu, Leather oud och Antaeus är fantastiska dofter! 🙃

Ang. Al Khatt så är den jag testat definitivt barnyard initialt, säg 20 min eller så. Luxor är kanske 30-45 min (vill jag minnas). Sen om man är känslig för det är en annan sak. Jag gillar det - min fru däremot inte alls lika mycket. Det har talats om ”mig eller det där jävla hästbajset”. Och det var ändå Oud Maximus som är en fantastisk finstämd och inte extremt barnyardig doft.

Hörrududu, Leather oud och Antaeus är fantastiska dofter! 🙃

Ang. Al Khatt så är den jag testat definitivt barnyard initialt, säg 20 min eller så. Luxor är kanske 30-45 min (vill jag minnas). Sen om man är känslig för det är en annan sak. Jag gillar det - min fru däremot inte alls lika mycket. Det har talats om ”mig eller det där jävla hästbajset”. Och det var ändå Oud Maximus som är en fantastisk finstämd och inte extremt barnyardig doft.
Hörrududu. Jag håller med dig. Leather Oud och Antaeus är helt gudomliga. Båda är en solklar 5a i betyg. Men många hatar just dessa 2. Bl.a. min fru 😆
Angående Bortnikoff, så var det Oud Maximus och Mysterious Oud som jag beställde :)

Ska beställa lite grejer till dottern och tänkte på att lägga med något till mig själv.
Sett en del Al Haramain i tråden tidigare, men då främst som Aventusalternativ. Någon som testat denna? Bra betyg, men kanske lite klent underlag (1000 röster)

https://www.fragrantica.com/perfume/Al-Haramain-Perfumes/Amber-Oud-Tobacco-Edition-55791.html

Gillar TV även om jag kan tycka den är något söt. Gillar även Naxos.

Tobaksdofter:

Söta:

Roja - Manhattan (börjar väldigt likt TV men blir betydligt mer elegant allt eftersom)

Mugler - Pure Havane

Les Indemodables - Vanille Havane

Mindre söta tobaksdofter:

Amouroud - Oud tabac (halv-harsch öppning men lägger sig fint!)

Bortnikoff - Tabac Doré

Diptyque - Oud palao (en ros/oud med tobak)

Hallå gänget!

Har lyckats (iaf delvis) dra ner sambo i parfymträsket. Hon är inne på blomdofter just nu - mer specifikt Narcotic V (Nasomatto) och Eau de Rose. Så, till frågorna:

Vilka andra blommiga dofter har ni att rekommendera?

Var någonstans är det bäst att handla Narcotic V (tänker medskick av samples, etc)?

Som lite mer bakgrundsinfo kan jag säga att hennes dofter just nu är Petit Matin och Mitzah (som hon skamlöst stulit av mig). Till sommarmånaderna gillar hon Lost Cherry och Bitter Peach.

Bifogar en arkivbild för att det alltid är roligare med bilder!

CE5F9008-F9D3-4410-97A9-2BD080196301.jpeg

Tobaksdofter:

Söta:

Roja - Manhattan (börjar väldigt likt TV men blir betydligt mer elegant allt eftersom)

Mugler - Pure Havane

Les Indemodables - Vanille Havane

Mindre söta tobaksdofter:

Amouroud - Oud tabac (halv-harsch öppning men lägger sig fint!)

Bortnikoff - Tabac Doré

Diptyque - Oud palao (en ros/oud med tobak)
Tack för tipsen! Ska kolla upp dessa med. Det är ju en populär doftkombo, så tacksam för dina tips!

På tal om Widian, Al-Khatt osv...

Efter inlägget om Widian efter @Tjabo's fråga fick jag upp intresset för Widian Gold I igen, "Al Wasl" som den nu heter. Jäkligt trevlig. Kortfattat; barnyard-äpple som ganska snabbt lägger sig i en behaglig oud/blommor/musk. Till slut är det mest musk. Men oerhört mjuk hela vägen (bortsett från de första 1-2 minuterna).

Sitter och jämför stickor sprayade med Gold I, Zafar och Al-Khatt - i ett försök att urskilja min gräns för stalldoften. Jag jämförde dessa eftersom jag såg att Gold I hade de två "Xerjoffarna" som "reminds me of" på fraggan. Zafar och Gold I har vissa likheter. Äpple och Oud i öppningen. Båda är trevliga och ganska lagom med barnyard. Gold I är dock mycket mjukare än Zafar. Efterhand blir det lite tydligare skillnad mellan de två, där Zafar behåller sin "oudighet" och Gold I går mer mot musk.

Al-khatt är inte alls lik de andra två. Jag känner faktiskt inget stall alls, märkligt nog, i Al-Khatt. Det gjorde jag tidigare vill jag minnas. Nu är det bara en jäkla massa jasmin - precis som @Stevo upplyste om.

Sambon gillade alla tre(!). Mest Gold I, sen Al-Khatt och sist Zafar. Mest stall får man i Zafar. Den har också ganska mycket mer sillage jämfört med Gold I, som är mer hudnära. Al-Khatt går bort direkt, jag får dessutom en anis-not i den, nä tack.

Tror jag får överväga en flaska Gold I "Al Wasl".

För övrigt har jag två stickor med New York resp. London på. För att förtydliga kan man säga att NY är London fast utan lädret. Men den är jäkligt nice ändå. Mer kraft i London dock.

Ska beställa lite grejer till dottern och tänkte på att lägga med något till mig själv.
Sett en del Al Haramain i tråden tidigare, men då främst som Aventusalternativ. Någon som testat denna? Bra betyg, men kanske lite klent underlag (1000 röster)

https://www.fragrantica.com/perfume/Al-Haramain-Perfumes/Amber-Oud-Tobacco-Edition-55791.html

Gillar TV även om jag kan tycka den är något söt. Gillar även Naxos.
Inte provat den själv, men kika på YouTube om du inte redan gjort det. :)

Hallå gänget!

Har lyckats (iaf delvis) dra ner sambo i parfymträsket. Hon är inne på blomdofter just nu - mer specifikt Narcotic V (Nasomatto) och Eau de Rose. Så, till frågorna:

Var någonstans är det bäst att handla Narcotic V (tänker medskick av samples, etc)?

Som lite mer bakgrundsinfo kan jag säga att hennes dofter just nu är Petit Matin och Mitzah (som hon skamlöst stulit av mig). Till sommarmånaderna gillar hon Lost Cherry och Bitter Peach.

Well done sir!

Perris har massa bra blommor - kika ”Grasse” kollektionen!

Min personliga favorit är inte helt oväntat ”taif rose extrait”

Även Nicolai Parfumeur har massor:

Har en hel del samples från Nicolai om du vill ha.

Hallå gänget!

TF - Shanghai Lily
Roja - Turandot
Roja - Nüwa
Roja - CE
Roja - Enigma Aoud
Xerjoff - Soprano
Xerjoff - Accento Overdose

Tillbaka
Topp