• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Snörvlar på här hemma så fortsätter med en gruppbild på mina Le Galion flaskor.
92174A39-54FD-4086-B101-E8CCAD51B6B3.jpeg

Tvingad att behålla endast en så blir det nog SFG, en amber fougere med kanel och lavender i huvudroller, ffa ett alternativ under årets kallare månader.
Sang Bleu är också kanon, en dressigare, mer formell/gentemannamässig tolkning av Kouros temat. Påstås att den formulerades före Kouros (1975) men tror aldrig att den såldes före Kouros utan släpptes först ett tag efter det att Le Galion ”återuppväcktes” 2012.

Lite fakta om huset:
Le Galion, once inspired by majestic seafaring vessels with their vast square sterns, has been described as 'a Phoenix rising from the Ashes' which since 1985 has remained dormant.

The story begins in 1935 when Paul Vacher, a talented perfumer whom having created fragrances for many prestigious houses including Arpege de Lanvin and the famous Miss Dior bought the company from its founder Prince Murat. In 1936 he created what was to become the most famous of Le Galion fragrances 'Sortilege' which remains one of the jewels of the house. He followed up in the late 30's with 4 more fragrances all of which are produced from the finest natural and raw ingredients. He continued to make fragrances through the 40's and 50's becoming a now highly esteemed perfumer even enabling him in 1946 to be asked to develop a fragrance for the Christian Dior fashion house and so he created Miss Dior followed in the 1960's by Diorling (1963). The Galion Perfume House was now famous internationally, and by 1964, Sortilege was being sold in 97 countries worldwide.

In 1975 Paul Vacher tragically died and his wife and daughter who were already involved in the company took it over and continued to do so (creating a yet to be released fragrance in 1978) until it became apparent that the company could no longer compete with the big investors and the company was sold in 1980. 5 years later, the brand became no more and it was not until 2012 that Le Galion parfum brand was restored and working alongside Paul Vacher's daughter as an olfactory consultant, the fragrance was re-born.

Due to EU regulations the original formulas have had to be tweaked but along with Paul's daughter and the famous French nose Thomas Fontaine (also working with Jean Patou which was originally created in 1913) Le Galion has been recreated with 9 fragrances being launched nationwide - the 9 representing the time span of the brand up until Paul's death in 1975 all the fiery and subtle fragrances that they were.
Le Galion & the re-launch of the 9 iconic fragrances of the House.

More than 30 years later, like the phoenix, Le Galion Perfume House is reborn from the ashes. Back are the original, exceptional, fiery and subtle fragrances - rare luxury and refined creations.

Den verkar rejält bra för pengen av det man kan läsa på Fraggan!
Har du haft den länge? Favorit?
Väldigt trevlig! Inhandlade den i somras och då tyckte jag verkligen den sken som klarast. Lätt, luftig, fräsch med en aromatisk, raffinerad, karaktär. Nästan lite barbershop över den.

Jag får även något vetiver-liknande i den, även om noten inte är listad. Den känns som något Diptyque skulle ha producerat.

Inget monster, så man kan vara ganska frikostig med appliceringen (om man föredrar det). Jag hade personligen önskat lite mera kräm i den.

Den kommer med största sannolikhet inte förnärma någon. För dryga 300:- är den grym. Jag köpte min blint.

Edit: Känns som en doft som inte kommer vara med i spelet så länge produktionsmässigt. När den är borta så kommer det nog inte finnas en uppsjö lager av den...

Senast ändrad:
Kort återkopppling på mitt Bortnikoff köp:
Vi börjar med det positiva, snabb frakt! Jag beställde i lördags på nyårsafton och DHL levererade ca 13.30 idag här i Danmark. Av paketets dokumentation så har det skickats från Bangkok så en snabb och effektiv leveranskedja iaf. Vad gäller moms så satte jag hjärtat i halsgropen lite när jag fick en betalningsanmodan tidigt i morse från DHL avseende moms kopplat till leveransen. Det visade sig dock vara en i sammanhanget försumbar summa så det betalade jag snabbt & glatt!
Ja, den frakten var inte dålig... Själv beställde man sin Musk Khabib från Nederländerna på julafton, Beautinow, och jag väntar fortfarande... Ska tydligen befinna sig i Greve - Danmark just nu. :grumpy:

Har flaskans design betydelse för er? Personligen har det inte betydelse för mig, men jag uppskattar en fin design.

Är det bara jag, eller min umgängeskrets och arbete - men känner ni parfym från andra? Jag gör det väldigt sällan. På kvinnor och tjejer, visst, inte så sällsynt, men inte ofta på män. Missförstå mig rätt nu, jag går inte runt och letar efter att dofta på män (jag föredrar kvinnor) - men det kanske inte är så vanligt med oss nördar i tråden som har en doft för morgon, lunch och kväll för månadens samtliga dagar, som det är för gemene man? 😁

Tillbaka
Topp