• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

DD:
BE0B3204-C736-4976-9A9F-6AE8A3FCBA4A.jpeg

Där fick du jävlar i det en riktigt bra bild!

Dagen doft är också en doft jag inte ville tycka om.
För att även den är ett överprissatt förbannat helvete till doft. Dessutom från min hat-kärlek Boadicea The Victorious.

Så varför hatkärlek? För att några av mina absoluta favoriter kommer därifrån. Och samtidigt tar de en halv njure betalt, har dofter för 70-80 lax (löjligt) och dessutom sägs det att alla från VD till säljare är drygare än Francois-Paul Journe, APs VD och Jean-Claude Biver tillsammans.

Så vilken var det? Jo…

5D745B15-7CD2-454D-BBDB-F479ED3F9010.jpeg

Amber Sapphire.

02D72539-3B12-4850-9036-9197465AE357.jpeg

På Frag skriver många att den påminner i Royal oud (Creed) i drydown och jag kan köpa det. Men denna är ett par lager till och ganska mycket bättre imo.

Hej har länge sökt denna. Skriver här och hoppas någon av er kanske har koll.

Den har utgått men vad är den ersatt med?
För dam ska tilläggas.
192374D0-897C-4302-923D-294413EF2A00.jpeg

Gårdagens upplevelse - The Perfumery i Barcelona.
Detta är kanske den konstigaste parfymbutiken jag varit i. Ägaren, en Amerikan som bott i Barcelona i 25 år uppfattas mest som om han är koksad. Bokar du inte tid - blir du sannolikt inte insläppt. Fotar du i butiken - blir du utkastad. Han ha några "vanliga" märken, typ Widian, Omanluxury, Daniel Josier men det mesta är i gränslandet mellan niche och niche-konstnärligt. Han gör också sina egna dofter vilket är kul. De är förövrigt helt skeva. Eller vad sägs om en doft med choklad och hav? Eller en doft som ska påminna om en gammal häst?

PERFUMERY.png

Så vad fastnade jag för? Jo, en Portugisisk parfymör som heter Miguel Matos. Och vad är då detta för doft?

Doraphilia - Sexuoerotic arousal and fetishistic fondness for the smell and feel of animal skin, fur, and leather. Etymology: From dora , skin, philia , attachment to. See also: flyphephilia (arousal from touching skin, hair, leather, fur or fabric).

Fullständigt rimligt att göra en parfym kring nån som blir helt till sig av av doften av läder och hår. Lyckligtvis är den inte så skev som sitt namn kan anta.

"This is my take on a classic vintage leather scent. This is what I always wanted to have as a glamourous, retro, animalic, powdery and very elegant perfume that smells boldly like leather and maybe evoking a fur coat too..."

Skulle jag beskriva den på ett sätt så är det som en uppskruvad Diaghilev med med animaliska undertoner. Rätt spot on för mig alltså. Så spot on att jag faktiskt tagit bort Diaghilev från "köp-listan". Är den 1:1? Absolut inte. Diaghilev är betydligt mer belevad, mer harmonisk. Denna är skitigare, tvåligare och får jag säga det själv, härligare. Den är fortfarande elegant nog att bära på dagarna men kommer min fru älska den? Knappast.

Om ni har vägarna förbi Barcelona - boka en tid. Det är riktigt kul att testa alla konstigheter de har.

Vad är det för skillnad på dessa?
Varför finns det två olika fragrantica sidor för samma parfym? Om man läser kommentarer så verkar det aldrig som 2009 versionen egentligen discontinueades men att ev hela serien nylanserades 2018? (men oxå enligt kommentarer så ska det inte ha skett ngn omformulering men ändå är doftprofilen (bilderna på fragrantica) rätt olika)

Vad är det för skillnad på dessa?
Varför finns det två olika fragrantica sidor för samma parfym? Om man läser kommentarer så verkar det aldrig som 2009 versionen egentligen discontinueades men att ev hela serien nylanserades 2018? (men oxå enligt kommentarer så ska det inte ha skett ngn omformulering men ändå är doftprofilen (bilderna på fragrantica) rätt olika)
Undrar samma sak. Köpte den senare, och det är ju bara den som erbjuds numera. Samma fenomen på fraggan finns på flera inom Dior's "finlinje. Även Chanels "finlinjer" är där många dubletter. TROR att det har att göra med att de bytt parfymör inom huset, typ F. Demachy var creative director när nuvarande Ambre Nuit (exempelvis) togs fram... Kommer säkert bli samma sak igen nu när Kurkdjian är creative director. Tror jag, utan att veta.

Tillbaka
Topp