• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Håller på att göra om lite hemma och får temporärt flytta parfymsamlingen. Fick inte med allt på bild tyvärr men detta är en del av det. Har downsize:at roja från 13 till 8st. Detsamma med FdB, har nu bara tre st: Parisian, Oud bleu och Amber intense.
Däremot har jag massor av Guerlain. Nu har jag bara två Xerjoff kvar, en attar (Warda Al Oud) och Casamorati Gentiluomo.

Har haft en lång amouage-pause men fick hem Jubi for women häromdagen. Riktigt bra! Får Dia man idag också. Har ett litet sug efter Gold man också.

IMG_2746.jpeg

IMG_2747.jpeg

Ämen här duger inte en bild och länk. Nu måste du beskriva närmare hur den är! MEM är ju magiskt bra.
Rätt unik. Vår/sommardoft. Mestadels grön. Blomstjälkar. Både bitter (mest i tidiga fasen) och söt (efterhand). Inte burit den så många gånger ännu. Inte ett blindköp om man inte är bekant med huset sedan tidigare. Skickar med ett smakprov i nästa leverans.

Vad menar du med ”för mycket niche”? Vill nog hävda att PdM är rätt masspleasing över lag. I samma fack som typ moderna Tom Ford parfymer.

Jag hade nog testat mig fram till vad jag gillar. I mitt fall har jag några olika typer av dofter jag gillar:

• Franska tagningar på orientaliska parfymer
  • Chypres
  • Aromatiska fougeres

Har säkert 10 oud/ros och lika många Chypres. Så hitta det du gillar och kör olika takes på dem.

Men saker jag tror funkar för dig:

Dior - privee. Typ spice blend, ambre nuit, tobacolor
Armani prive. Typ Bleu lazuli, ambre eccentrico, sable or
Hermes Hermessence. Ambre narguile, vetiver tonka

Layton var ofta på kampanj för nåt år sedan men numera ligger de högt i pris, tyvärr.

Tuxedo eller Moustasche EDP. Helst den första, men den andra duger.

Skulle sagt Oud Wood, men du gillar inte Haltane så hoppar den då jag tycker de är ganska nära varandra.
Tack för tipsen. Jag vart väldigt nyfiken på PDM Carlisle, att blindköpa både Carlisle och Layton blev för mycket, så fick bli Carlisle + en klon av Layton (Haramian Detour), slängde in Versace Eros också. Men jag är absolut inte förtjust i Carlisle, så den lär säljas eller bytes bort.
5180DE5F-6C5C-46B9-A971-9830F674C6A7.jpeg

Tack för tipsen. Jag vart väldigt nyfiken på PDM Carlisle, att blindköpa både Carlisle och Layton blev för mycket, så fick bli Carlisle + en klon av Layton (Haramian Detour), slängde in Versace Eros också. Men jag är absolut inte förtjust i Carlisle, så den lär säljas eller bytes bort.
Carlisle luktar inte bra i sommarvärme. Vänta tills kylan.

Carlisle luktar inte bra i sommarvärme. Vänta tills kylan.
Noterna mellan PDMs sida och Fragrantica skiljer och jag gick på noterna från Fragrantica. Enligt PDMs sida så finns noter av Opoponax Resinoid (vad heter det på svenska?) som påminner om oud/rökelse och jag avskyr den typen av lukt…

Dagens fynd, NK har rea. Parfymavdelningen också. Lyssna på detta felslut:

Jag testade Nishane - Safran Colognisé, gillar den skarpt. Köper vanliga Colognisé blint istället. Rätt stor skillnad i noter.

Delvis för att den var på rea. Delvis för att blint är roligare. 😁

image.jpg

Jag testade Nishane - Safran Colognisé, gillar den skarpt. Köper vanliga Colognisé blint istället. Rätt stor skillnad i noter.

image.jpg
Är det vanliga 200kr per 1000kr?
De har inte fått in ngt från Nishanes X-serie va?

image.jpg
Jag kör Colognise på vår/sommar och Safran Colognise höst/vinter. Bra och prisvärda (och en no-brainer till 40%)

Hittade du någon flaska av denna? Om ja, vad tycker du om den?
Jag fick tag på en. Men den ligger hos @Notorious Niklas :)
Vad säger chefen?
3900C3F1-ACC6-4E95-A4FC-0A5ACF777592.jpeg

Dina juveler ligger här i säkert förvar!

Lavender Extreme är fin! Mysdoft! Jag får en relativt tydlig viol, en krämig tonkasötma med en classy lavendel. Fräschhet från citron som väger upp det söta.

Black Violet… den är upp ytterligare några snäpp, i min bok. Galet bra.

Köpte en påfyllningsflaska av Mefisto Gentiluomo. Är det bara jag som känner att den inte är lika stark som tidigare? Min förra flaska (som har några få ml tillgodo) har den tidigare designen på ytterförpackningen och projicerar rätt så bra för att vara en fräsch doft. Omformulering, eller behöver dofta "mogna" lite? Brukar ju stå att varenda doft är omformulerad i Fragranticas kommentarsfält. Det står dock inget sånt om Gentiluomo...

Carlisle är magisk i slutet av hösten och under vintern tycker jag. Men den är väldigt potent så inget för varmare månaderna.
Detour är en helt OK klon av Layton så om du gillar Detour så kommer du att gilla Layton också.

Tillbaka
Topp