• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

DD:
B56E8BA9-3AC7-4FD7-9F5B-CC3F93D67E83.jpeg

Blåsig & regnig dag, myser hemma med denna som anlände tidigare i veckan.

Vad tycker du? Jag själv provade Diurno igår och såg lite små liknelser dem emellan!
Mysig. Passar bra en lat hemmadag när det är lite ruggigt ute. Inte kopplat några intryck mot Diurno men de har ju såklart lavendern gemensamt (och geranium?). LE är mer renodlad/fokuserad såklart, lavender med lite gult/citrus stöd initialt och balanserandes på en lagom söt bas av tonka (och vanilj?).

Mysig. Passar bra en lat hemmadag när det är lite ruggigt ute. Inte kopplat några intryck mot Diurno men de har ju såklart lavendern gemensamt (och geranium?). LE är mer renodlad/fokuserad såklart, lavender med lite gult/citrus stöd initialt och balanserandes på en lagom söt bas av tonka (och vanilj?).
Det är kanske en liten stretch men fick lite vibbar av lavendeln som blandas med ett krämigt sött element av tonka/amaretto. Hög mysfaktor.

• Like
Reactions: S.L
Känner att jag mer och mer dras mot gamla Brittiska gubbdofter.
Denna var riktigt trevlig. Mycket lavendel, såklart, men med en fräsch träighet under. Måste inte vara nisch varje gång!
IMG_6385.jpeg

Det var en stram definition av niche. 😁 personligen ogillar jag det uttrycket. I synnerhet då ytterst få niche-hus har egna näsor. Oftast är det spök-parfymörer (lex Byredo, Creed, Roja etc).

Men välkommen i klubben. Jag och @S.L är stora gubbfantaster!

Det var en stram definition av niche. 😁 personligen ogillar jag det uttrycket. I synnerhet då ytterst få niche-hus har egna näsor. Oftast är det spök-parfymörer (lex Byredo, Creed, Roja etc).

Men välkommen i klubben. Jag och @S.L är stora gubbfantaster!
Överraskande bra performance på denna! Applicerade strax efter elva och har fortfarande en del skin scent.
Har ett par Truefitt & Hill sen tidigare som jag gillar skarpt. Lite som dofternas quartzklockor, bara att dra på sig när man inte vill tänka för mycket.
Blir nog till att testa Floris nästa gång, så har jag hela trion av klassisk brittisk EdC.

GFT är väl iofsig mer niche än tex Chanel & Dior?
Mjo, så är det kanske. Är inte den som är inne och gräver i tråden varje dag, men känns som det är många som kör dofter som kostar tio gånger mer som vardagsdoft.
Hoppade dock på förra sommarens Light Blue Forever-tåg.

Överraskande bra performance på denna! Applicerade strax efter elva och har fortfarande en del skin scent.
Har ett par Truefitt & Hill sen tidigare som jag gillar skarpt. Lite som dofternas quartzklockor, bara att dra på sig när man inte vill tänka för mycket.
Blir nog till att testa Floris nästa gång, så har jag hela trion av klassisk brittisk EdC.

Floris e najs! Efter detta du beta dig igenom alla klassiker! Finns enormt många bra!

Mjo, så är det kanske. Är inte den som är inne och gräver i tråden varje dag, men känns som det är många som kör dofter som kostar tio gånger mer som vardagsdoft.
Niche avser som jag tolkar det hus som enbart tillverkar dofter och inget annat.
Märken som Dior, Chanel, Tom Ford etc må ha många svindyra dofter men dofterna är bara del av produktportföljen (kläder, handväskor, smink, solglasögon etc etc), arketypen för designers.

LBF är en bra sommardoft för pengarna, inte tu tal om det. Har 1-2 backuper ståendes av den.

Av GFT har jag testat för lite men mina favoriter är dess:

Niche avser som jag tolkar det hus som enbart tillverkar dofter och inget annat.
Märken som Dior, Chanel, Tom Ford etc må ha många svindyra dofter men dofterna är bara del av produktportföljen (kläder, handväskor, smink, solglasögon etc etc), arketypen för designers.

Så tolkar jag det också. Problemet jag har är att hela idén med en artisanal tillverkning faller när närapå alla ingredienser köps genom samma tillverkare och sen skapas konstverken av ”samma” personer (näsor).

Undantaget är just Chanel, Dior et al som har råd att heltidsanställda näsor. Dock kommer dessa ofta från symrise, givaudan, symrise, IFF et al. Så allt är nån form av ankdamm ändå.

Spännande att höra om den är så bra som de köpta influerarna vill få det till. Tell us more :)
Den är väldigt bra, gillar man söta dofter så kommer denna passa en. Jag säljer den eftersom jag redan har två söta parfymer.

Den påminner väldigt mycket om vanliga originella le male i början, mint och fräsch. Sen går den över till vanilj och slutar med honung. Den håller i flera dagar på kläder och projektar bra. Rekommenderar inte över tre sprej!

Fick hem denna i veckan, trevlig intro till Floris

Så är det kanske. Jag tänker mer på Roja, Creed, Xerjoff osv när jag säger niche. Skulle personligen inte kalla GFT, AdP osv för niche, men det är som sagt min tolkning.
Nischade dofter snarare än nischade tillverkare.
LBF är en bra sommardoft för pengarna, inte tu tal om det. Har 1-2 backuper ståendes av den.

Av GFT har jag testat för lite men mina favoriter är dess:
Grymma tips, tackåbock!

KD: https://www.fragrantica.com/perfume/Bortnikoff/Sir-Winston-56985.html

Kallt, mörkt, regnigt, ruskigt. Klassiskt sommarväder, tur man kan trösta sig med lite roligare dofter då. En cigarr och lite whiskey på denna så! Tobak, tuberose och te i en fantastisk kombo som drar åt lite bubbelgum-hållet. Mysig och elegant på samma gång.
7C509BD3-DFDE-4D3F-A14C-01A6D6025D9D.jpeg

Om du gillar konstiga tuberose-dofter så testa MAAI av Bogue. Den är helt störd. Eller denna:

Fick med några samples när jag handlade på Kicks. Testade nyss Montblanc Legend...har för mig att den är rätt hypad. Helt seriöst, den doftar ju till 100 % som PDM Percival? Hade aldrig kunnat märka skillnaden.

Also, ser att det finns en edp version? Någon som testat den?

Måste köra ett riktigt test imorgon. Verkligen positivt överraskad.
20230704_214739.jpg

Tillbaka
Topp