• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

För att travestera Edward Blom; ”när vi bryter köpstopp - då bryter vi köpstopp rejält”

IMG_4549.jpeg
En bra dag!

@S.L
Sitter och har fått för mig att beställa hem en klassiker av något och har landat i Guerlain, och gjord av deras sista "Master Perfumer" inom familjen - Jean Paul Guerlain.
Så då blir det antingen Habit Rouge eller Héritage. Men vilken jäkla version av alla tusen versioner ska man rikta in sig på? Har inte luktat på ett skvatt av någon av dem.
Habit Rouge lockar med sin citrustopp och lädernot i botten. Men finns där ens en lädernot man kan uppfatta?
Héritage lockar med likheter till vissa jag gillar under "reminds me of" på fraggan, men lika många jag inte gillar (väldigt spretiga förslag).
Ja, är i valet och kvalet. Vilken är vinnaren i din egen bok? Och sen har vi ju Edt eller Edp...?

Är det en stol du kör som bakgrund? Blir jäkligt schyssta bilder. Du har ett visst DNA i dina bilder. Man känner igen dem direkt på fragrantica! ;)
Tack! Det är ett tallriks/bordsunderlägg i fejkläder, tar bilderna i en trappa i kåken där jag har fönster både i vägg och tak, vilket ger ett bra naturligt ljus dagtid. Ska ta en bild på min ”studio setup” vid tillfälle för att visa hur ’avancerat’ det är.

@S.L
Sitter och har fått för mig att beställa hem en klassiker av något och har landat i Guerlain, och gjord av deras sista "Master Perfumer" inom familjen - Jean Paul Guerlain.
Så då blir det antingen Habit Rouge eller Héritage. Men vilken jäkla version av alla tusen versioner ska man rikta in sig på? Har inte luktat på ett skvatt av någon av dem.
Habit Rouge lockar med sin citrustopp och lädernot i botten. Men finns där ens en lädernot man kan uppfatta?
Héritage lockar med likheter till vissa jag gillar under "reminds me of" på fraggan, men lika många jag inte gillar (väldigt spretiga förslag).
Ja, är i valet och kvalet. Vilken är vinnaren i din egen bok? Och sen har vi ju Edt eller Edp...?
Återkommer i ärendet, körig dag.

Ngn som provat ngn av dessa från Guerlain:
  • Cherry Oud
  • Tobacco Honey
?

Har testat Cherry oud och har Santal Pao rosa.

Cherry oud doftar precis som den låter med en underton av ros och läder. Men på ett Guerlainskt vis - alltså inte särskilt utstickande. Det jag tycker är tråkigt med den är att man valt att använda en syntetisk oud. Iaf delvis. Känner tydligt den där gummi-tonen som syntet-versionen har. Den har även Santal Pao Rosa men den är en overload av australiensiskt sandelträ så där stör den inte.

Har vi några absoluta favoriter här i tråden som passar hösten och vintern väl? Senast jag var här inne var det otroligt mycket snack om Rochas Moustache - kanske får ge den ett försök?

Har vi några absoluta favoriter här i tråden som passar hösten och vintern väl? Senast jag var här inne var det otroligt mycket snack om Rochas Moustache - kanske får ge den ett försök?
Är du inte rädd för begn. har du ett stalltips här:
Jäkligt fin doft faktiskt. (Annonsen har legat ute ett tag och är omstartad, så den lär inte skjuta iväg utan bör snarare gå för utropspriset. Finns annars på "Notino" också).

Finns ju en miljon bra parfymer. Budget och smak är väl framförallt det som sätter gränserna.
Just höst/vinter tycker jag personligen har de bästa dofterna.

Välj en stil på dofter så kan du garanterat få mängder av tips. Kan du doftkategorier (Typ Chypre, Fougere, Oriental osv?)

@S.L
1. Nu ska vi inte luras. Du ska ha båda.
Tycker du kan starta med OG EDT av respektive och ger det mersmak så kan du ju beta av flankers allteftersom.

2. Om du inte har bråttom så kan jag bistå med samples av bägge.

3. Vad gäller Heritage och dess ”reminds me of” på Fraggan så instämmer jag helt avseende Danger (en eleverad kopia) och delvis avseende Rogue’s Targhee Forest (inte alls 1:1 på samma sätt som Danger men ändå klart samma känsla). Zino kan jag förstå att den dyker upp där men nja, ingen risk att man blandar ihop dem iaf.

Finns ju en miljon bra parfymer. Budget och smak är väl framförallt det som sätter gränserna.
Just höst/vinter tycker jag personligen har de bästa dofterna.

Välj en stil på dofter så kan du garanterat få mängder av tips. Kan du doftkategorier (Typ Chypre, Fougere, Oriental osv?)
Såklart! Chypre är en vinnare, orientaliska dofter samt väldigt tunga läder kan uteslutas. Har inte varit med om en vinter på två år så i den kategorin är det nästintill tomt.

Men ja - Chypre. Ej testat någon Fougere men det verkar intressant.

Är du inte rädd för begn. har du ett stalltips här:
Jäkligt fin doft faktiskt. (Annonsen har legat ute ett tag och är omstartad, så den lär inte skjuta iväg utan bör snarare gå för utropspriset. Finns annars på "Notino" också).
Tack! Hade helt glömt bort Notino.

Sökte i tråden lite angående Deloox - hur är era erfarenheter med dem? Såg att någon av er blivit lurade på just en Nishane som är till bra pris, men det ringer ju såklart varningsklockor också.

KD:
D8E0D185-A253-4091-91FE-A2F103377CC2.jpeg

Rogue Perfumery/Manuel Cross gör inte mycket dåligt alltså. Derviche II var en ’scrubber’ för mig men nästan allt annat jag testat har en väldigt hög lägstanivå och träffar väldigt rätt. Man måste dock uppskatta old-school dna:t, gör man inte det så bör man hålla sig undan detta hus (undantaget kanske just Derviche II och det senaste släppet, Targhee Forest).

Tillbaka
Topp