• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

DD: PdM - Carlisle.

Har testat några PdM genom åren och den här är nog den jag tycker bäst om hittills.

Men den här precis som de övriga har något som gör att den känns lite off. Kan inte sätta fingret på vad det är… känns tung fast inte på ett bra sätt. Lite som när man äter den där extra tårtbiten fast man är mätt.

Ska ge den lite mer tid och se om jag kan uppskatta den fullt ut.

IMG_9495.jpeg

Senast ändrad:
Har varit och testat pdm:s sortiment på NK nu🤤 dock besviken på Pegasus och Herod som jag trodde skulle bli favoriter. P blev bara mesig och H doftade typ bara te!? Mig det är fel på? Gillade dock layton och carlisle och den nya altair-ngt? I den ordningen.

Jag fick även tips om dessa. Någon som har provat?

Bilagor

• IMG_5816.jpeg
    IMG_5816.jpeg
    316.4 KB · Visningar: 5
  • IMG_5815.jpeg
    IMG_5815.jpeg
    478.2 KB · Visningar: 3
Kände igen dofterna så jag fick rota lite i skåpen och se vad det var det påminde om.
Kommer ihåg Rosendo Mateu No5, att den påminde, lite överraskande, om Alexandria II/III. Det trodde jag inte förrän någon nämnde det (var det @bleppo måhända?) fastän jag hade alla dofterna hemma. Ibland har man kopplat andra intryck än bara själva doften till specifika parfymer och så associerar man inte dem med varandra längre - fast de doftar snarlikt.

Då blir ju en fundering, denna "hajpade" Diaghilev från Roja... Jag antar att man kan skönja samma stuk i den som de tre på bilden. Antingen är det för att min näsa är okräsen eller så är den bara allmänt täppt av ungarnas alla jäkla förkylningar, personliga pollenattacker eller folkfavoriten "covid" som man visst fick oavsett hur man betedde sig (ganska rimligt med tanke på vad man fick lära sig i skolan som barn om "vaccin mot förkylning").

Ta dessa tre. Jag upplever att alla delar samma bas. De är snarlika men lutar åt varsitt håll.
Shangri La och Opium är lika. Opium och Tabu är lika. Tabu och Shangri La är minst lika.

Lägg till lite persika så har du Shangri La.
Lägg till lite tvål istället sa har du Opium.
Lägg till mer tvål så har du Tabu.

IMG_20231007_102439.jpg

Kände igen dofterna så jag fick rota lite i skåpen och se vad det var det påminde om.
Kommer ihåg Rosendo Mateu No5, att den påminde, lite överraskande, om Alexandria II/III. Det trodde jag inte förrän någon nämnde det (var det @bleppo måhända?) fastän jag hade alla dofterna hemma. Ibland har man kopplat andra intryck än bara själva doften till specifika parfymer och så associerar man inte dem med varandra längre - fast de doftar snarlikt.

Då blir ju en fundering, denna "hajpade" Diaghilev från Roja... Jag antar att man kan skönja samma stuk i den som de tre på bilden. Antingen är det för att min näsa är okräsen eller så är den bara allmänt täppt av ungarnas alla jäkla förkylningar, personliga pollenattacker eller folkfavoriten "covid" som man visst fick oavsett hur man betedde sig (ganska rimligt med tanke på vad man fick lära sig i skolan som barn om "vaccin mot förkylning").

Ta dessa tre. Jag upplever att alla delar samma bas. De är snarlika men lutar åt varsitt håll.
Shangri La och Opium är lika. Opium och Tabu är lika. Tabu och Shangri La är minst lika.

IMG_20231007_102439.jpg

Vad var din fundering? 😅

Veckans incomings,

IMG_20231007_102439.jpg

Jag har nog också påtalat likheten mellan AII och RM No.5 (kan inte med någon av dem…).

Älskar Diaghilev och Shangri-La (bara haft ett pytte sample från EN av den sistnämnda men en flaska finns i min framtid).
Blev rejält nyfiken på de övriga två nu också… Hojta gärna om/när du får för dig att sälja/byta!

Senast ändrad:
Vad var din fundering? 😅
Tja, jag vet inte riktigt... 😁 Kanske att det är väldigt lätt att lura sig själv?
Kan ta ett exempel till som är aktuellt i mitt fall:
Köpte en vintage Lagerfeld Classic. Jämförde med en ny. Hade aldrig trott att de skulle vara så lika i doften. Men det är de. Där är en liten färgskillnad men det hade väl varit fan annars. Den enda lilla skillnaden jag kan känna är att den äldre har en lite rundare framtoning. Inte riktigt lika skarp. Den allra största skillnaden är dock det visuella; annat gränssnitt och en annan volym trots identiska externa mått (125ml vs 100ml). Och så hade vi ju det med metall- eller plastkork. Som vanligt.

Den äldre är från någon gång i begynnelsen 1978-1989 när E. Arden var distributör.
Den yngre är från juli 2013 när nuvarande Inter Parfums har tagit över rollen som distributör (2012-idag).

The Lagerfeld Parfums perfume license was originally owned by Elizabeth Arden (Bethco Fragrances, 1978-1989), with which Karl launched the Fendi and Chloe fragrances. Then, after a two-year fruitless period with Faberge, the brand was owned by Unilever (Parfums International, 1989-2005), Coty (2005-2012), and Inter Parfums (2012 - present).

IMG_20231007_112610.jpg

IMG_20231007_112703.jpg

Veckans incomings,

Jag har nog också påtalat likheten mellan AII och RM No.5 (kan inte med någon av dem…).

Älskar Diaghilev och Shangri-La (bara haft ett pytte sample från EN av den sistnämnda men en flaska finns i min framr).
Blev grejält nyfiken på de övriga två nu också… Hojta gärna om/när du får för dig att sälja/byta!
Ja, det var säkert du... Särskilt eftersom du inte klarar av någon av dem. :)
Det var nog @bleppo som öppnade mina ögon för RM5 initialt, när han påtalade att 80% av tiden var nämnda doft applicerad. Tycker själv den är riktigt bra. Har kvar den på "myskläderna" från igår kväll som fått åka på idag igen. det kommer tydliga "whiffs" konstant. Är lämnad som ensamstående med kidsen denna helgen när frugan flytt fältet så idag blir det inga formella tillställningar.

Jag skickar gärna båda två (Opium&Tabu) till dig mot nåt annat. Jag är inte kräsen. PM:a nåt förslag. Jag har köpt dem båda för tot ca 500kr.
Tabu kommer med kartong.

Tja, jag vet inte riktigt... 😁 Kanske att det är väldigt lätt att lura sig själv?
Köpte en vintage Lagerfeld Classic. Jämförde med en ny. Hade aldrig trott att de skulle vara så lika i doften. Men det är de. Där är en liten färgskillnad men det hade väl varit fan annars. Den enda lilla skillnaden jag kan känna är att den äldre har en lite rundare framtoning. Inte riktigt lika skarp. Den allra största skillnaden är dock det visuella; annat gränssnitt och en annan volym trots identiska externa mått (125ml vs 100ml). Och så hade vi ju det med metall- eller plastkork. Som vanligt.

Den äldre är från någon gång i begynnelsen 1978-1989 när E. Arden var distributör.
Den yngre är från juli 2013 när nuvarande Inter Parfums har tagit över rollen som distributör (2012-idag).

The Lagerfeld Parfums perfume license was originally owned by Elizabeth Arden (Bethco Fragrances, 1978-1989), with which Karl launched the Fendi and Chloe fragrances. Then, after a two-year fruitless period with Faberge, the brand was owned by Unilever (Parfums International, 1989-2005), Coty (2005-2012), and Inter Parfums (2012 - present).

IMG_20231007_112610.jpg

IMG_20231007_112703.jpg

Det var nog @bleppo som öppnade mina ögon för RM5 initialt, när han påtalade att 80% av tiden var nämnda doft applicerad. Tycker själv den är riktigt bra. Har kvar den på "myskläderna" från igår kväll som fått åka på idag igen. det kommer tydliga "whiffs" konstant. Är lämnad som ensamstående med kidsen denna helgen när frugan flytt fältet så idag blir det inga formella tillställningar.

Jag skickar gärna båda två (Opium&Tabu) till dig mot nåt annat. Jag är inte kräsen. PM:a nåt förslag. Jag har köpt dem båda för tot ca 500kr.
Tabu kommer med kartong.
En av dofterna som fått lämna som jag borde haft kvar. Dock var jag inte av uppfattningen att den var särskilt lik AII som jag också haft.

IMG_20231007_112610.jpg

IMG_20231007_112703.jpg

Tabu kommer med kartong.
Då är jag med! 😁

Ja, jämförelser av dofter kan verkligen vara knepigt. Något jag slagits av flera gånger är att jag kan få initiala tankar om att en viss parfym i princip är identisk med en annan. Jag brukar då alltid försöka jämföra dem dubbelpipigt. Dvs en doft på ena handleden, den andra doften på den andra handleden. Då brukar de flesta skillnader uppenbara sig och ofta är de mer olika än vad jag först tyckt. Sedan finns det en till dimension där många dofter kan ha en ”helt annan doft” i sillagen jämfört med hur den doftar närmast huden. Då blir den jämförelsen genast mycket svårare och allt smälter samman lite.

De relativt få ”parfymintresserade” jag har i min närhet kan jag också ha svårt att pricka doften på trots att jag tycker att min näsa är rätt skapligt tränad. T.ex. har jag frågat om det är Tobacco Vanille men fått till svar Spicebomb Extreme senast denna vecka.

Även gått förbi flertalet småflickor på lokala matbutiken som doftat Baccarat Rouge, exakt som jag minns den men jag misstänker att det är Ariana Grande - Cloud eller något dylikt.

Be någon i din närhet hjälpa dig att blindtesta de tre du har bilden och se om du sätter vilken som är vilken! 😁

Då är jag med! 😁

Ja, jämförelser av dofter kan verkligen vara knepigt. Något jag slagits av flera gånger är att jag kan få initiala tankar om att en viss parfym i princip är identisk med en annan. Jag brukar då alltid försöka jämföra dem dubbelpipigt. Dvs en doft på ena handleden, den andra doften på den andra handleden. Då brukar de flesta skillnader uppenbara sig och ofta är de mer olika än vad jag först tyckt. Sedan finns det en till dimension där många dofter kan ha en ”helt annan doft” i sillagen jämfört med hur den doftar närmast huden. Då blir den jämförelsen genast mycket svårare och allt smälter samman lite.

De relativt få ”parfymintresserade” jag har i min närhet kan jag också ha svårt att pricka doften på trots att jag tycker att min näsa är rätt skapligt tränad. T.ex. har jag frågat om det är Tobacco Vanille men fått till svar Spicebomb Extreme senast denna vecka.

Även gått förbi flertalet småflickor på lokala matbutiken som doftat Baccarat Rouge, exakt som jag minns den men jag misstänker att det är Ariana Grande - Cloud eller något dylikt.

Be någon i din närhet hjälpa dig att blindtesta de tre du har bilden och se om du sätter vilken som är vilken! 😁

Första gången jag testade Issey Miyake Ambre Noir tyckte jag den påminde otroligt mkt om RM05 men det försvann rätt omgående och nu förstår jag inte alls hur jag kunde hitta likheten.

IMG_20231007_112610.jpg

IMG_20231007_112703.jpg

Tabu kommer med kartong.
Kanon, drar ett pm innan helgens slut! 👍🏻

Stort tack till @Notorious Niklas som skickat paket till mig :D

Jag måste säga att det är blandade känslor nu när jag har provat alla.
Oud loukoum och sant fleurs är lite för trista, även om loukoum är riktigt fin efter en timme.
Sedan anser jag att Haibah är bättre än Diwan, vet inte om jag är ensam om det, men haibah är mycket mer intressant.
Provade även för första gången musk khabib, men jag anser att monach är mer min stil.
eo 3 känns väldigt overrated efter att ha läst och provat den, inte alls min stil, men den har något som jag förstår att folk gillar.
Stora överraskningen är väl crime and punishment, vet inte vad ni tycker om den, men den är ju väldigt speciell, jag gillar den verkligen.
Civet de nuit är ju rena giftet, är den någon här som gillar den? haha
Black violet och lavender extreme är båda bra, men platsar de in i samlingen, det är frågan.
Ska nog försöka med mitt projekt gällande en samling på endast 31 dofter som jag verkligen älskar.

Trevlig helg :)
Stort tack Nicke
20231007_113401(0).jpg

Då är jag med! 😁

Superknepigt. och då är vi trots allt nördar i frågan.
Doftspåret på andra är nästan omöjligt att pricka helt rätt på. Tänk då för gemene man. De är ju kvar på avbytarbänken matchen igenom.

TV eller SBE ligger ju inom samma genre trots allt. Och om man går förbi en tjej som luktar BR540 (bra exempel för den är så pass förfärlig så man "missar" ju inte den direkt) så kan man ju aldrig någonsin artbestämma den till original, Cloud eller Zara - Red Temptation, som tanten hemma av någon outgrundlig men provocerande anledning gått och inhandlat. Och ovanpå det rockar svägerskan BR540. Är det en komplott? Jag vet inte, men det verkar så.

Jag hade nog kunnat skilja dem åt (de tre på bilden) i ett blindtest just nu. Men förmodligen inte imorgon.

Tillbaka
Topp