• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Dagens parfym, ADG Prufomo.
6DB7B7EC-EE56-4DB5-8733-59A3ADB301B2.jpeg

Nu har jag testat 14 parfymer och kanske har fått nån känsla för vad jag skulle kunna gilla:
Ronnies parfymäventyr

Tänker mig att jag måste utforska Läder- och Ouddofter också, men tar gärna emot parfymtips redan nu

Favoritdoften var Diptyque Eau Duelle; vanilj och peppar i nån slags frisk blandning. Tyvärr tycker jag att den är helt oanvändbart svag.
Initio Side Effect är också spännande och håller sig kvar väldigt bra, men är kanske lite för sötsliskig. Planerar att utforska andra söta, röda dofter.

Fantiserar nu om någonting terpentin-extremt (eller något torrt, grönt, Vetiver-liknande kanske, om det finns starka varianter) blandat med vanilj eller något annat sött kontrasterande som inte är flickigt.
Fougère känns som något jag haft förr och inte lika spännande längre. Vet inte om jag har fått någon vettig uppfattning om fougère och vetiver, men jag gissar att vetiver är ...mer rent grön medan fougère är rundare och tvåligare liksom.

Uppskattar även Givenchy Gentleman Réserve Privée även om den kanske är lite väl gentlemannamässigt behaglig.

Är nu inte så intresserad av mysk, rök och akvatiska dofter och har blivit mycket rädd för Iris, Nejlika och annat som luktar fruktigt och blommigt (tantigt enligt min hjärna).

Bestämde mig för att frångå utforska-doftfamiljer-stadiet med nästa beställning. Valde några dofter som grabbar verkar gilla helt enkelt (de 3 första iaf):

AE3EDEB5-B5A5-440A-A6CF-0D183E3E88F4.jpeg

Senast ändrad:
Nu har jag testat 14 parfymer och kanske har fått nån känsla för vad jag skulle kunna gilla:
Ronnies parfymäventyr

Tänker mig att jag måste utforska Läder- och Ouddofter också, men tar gärna emot parfymtips redan nu

Favoritdoften var Diptyque Eau Duelle; vanilj och peppar i nån slags frisk blandning. Tyvärr tycker jag att den är helt oanvändbart svag.
Initio Side Effect är också spännande och håller sig kvar väldigt bra, men är kanske lite för sötsliskig. Planerar att utforska andra söta, röda dofter.

Fantiserar nu om någonting terpentin-extremt (eller något torrt, grönt, Vetiver-liknande kanske, om det finns starka varianter) blandat med vanilj eller något annat sött kontrasterande som inte är flickigt.
Fougère känns som något jag haft förr och inte känns lika spännande längre. Vet inte om jag har fått någon vettig uppfattning om fougère och vetiver, men jag gissar att vetiver är ...mer rent grön medan fougère är rundare och tvåligare liksom.

Uppskattar även Givenchy Gentleman Réserve Privée även om den kanske är lite väl gentlemannamässigt behaglig.

Är nu inte så intresserad av mysk, rök och akvatiska dofter och har blivit mycket rädd för Iris, Nejlika och annat som luktar fruktigt och blommigt (tantigt enligt min hjärna).

Bestämde mig för att frångå utforska-doftfamiljer-stadiet med nästa beställning. Valde några dofter som grabbar verkar gilla helt enkelt (de 3 första iaf):

AE3EDEB5-B5A5-440A-A6CF-0D183E3E88F4.jpeg

Kul att du är på doftresa! Min är rätt långt gången men det är precis det du gör nu som är en stor del av behållningen: resan, utforskandet och upplevelsen.

Huvudsaken är fortfarande känslan jag får av en parfym jag älskar men jag har lätt 100 parfymer på ”testa listan” (den är teoretisk). Har ett 30-tal på ”köplistan”.

Oud är en av mina favoritingredienser i parfym. Har en del all naturals (inte som @Nic som är experten här) och en del kommersiellt på oudfronten.

Mitt tips är ärligt att testa lite olika oud-oljor för att se vad du föredrar. Oud kan dofta allt från träigt till stall (och allt däremellan).

Här är gänget helflaskor med läder som gemensam nämnare som återfinns i skåpet här hemma.
jj.jpg

Dior Homme Parfum är väl för mig egentligen inte en läderdoft men visst kan man hitta noten om man vet att den finns där, så även jag.
Jag gillar dem alla väldigt mycket, förutom CdR som inte lever upp till nivån som de andra ligger på. Inte än åtminstone (men jag gillar den ändå).
Sen har man ju några helflaskor till på hyllan som påstås innehålla läder, t.ex Colonia Intensa, L'Homme Ideal l'Intense, Prada L'Homme Intense, Chypre Siam - Men jag kan minsann inte finna något läder... Då får jag mycket mer läder i Tuxedo, och det ska den inte ens innehålla...

Om jag måste rangordna dem efter min egen lädersmak blir det nog så här:
HRRP
London
Dior Homme Parfum
Noir Ambre
Tuscan Leather
Ombre Leather Parfum
Cuir de Russie

Senast ändrad:
Här är gänget helflaskor med läder som gemensam nämnare som återfinns i skåpet här hemma.
Dior Homme Parfum är väl för mig egentligen inte en läderdoft men visst kan man hitta den om man vet att den finns där, så även jag.
J
Inser att jag glömde lika många läderdofter som jag tog med i min bild…

Din bild hängde inte med?

@S.L
Efter en djupare dykning i skillnaden mellan Leather Edp och Colonia Leather så verkar citrusnoten vara påtagligare i Colonia medans rökigheten är påtagligare i Edp. Av vad man kan läsa sig till åtminstone. Så blir nog till att finna en Colonia Leather trots allt.

• Like
Reactions: S.L
jj.jpg

Dior Homme Parfum är väl för mig egentligen inte en läderdoft men visst kan man hitta noten om man vet att den finns där, så även jag.
Jag gillar dem alla väldigt mycket, förutom CdR som inte lever upp till nivån som de andra ligger på. Inte än åtminstone (men jag gillar den ändå).
Sen har man ju några helflaskor till på hyllan som påstås innehålla läder, t.ex Colonia Intensa, L'Homme Ideal l'Intense, Prada L'Homme Intense, Chypre Siam - Men jag kan minsann inte finna något läder... Då får jag mycket mer läder i Tuxedo, och det ska den inte ens innehålla...

HRRP
London
Dior Homme Parfum
Noir Ambre
Tuscan Leather
Ombre Leather Parfum
Cuir de Russie
Fint! Får testa nån/några i nästa beställning.
Apropå läder som inte luktar läder har jag nog lärt mig att inte lita på kategoriseringar och reklamtexter.
Den här t ex, kategoriserad som en läderdoft där jag beställde; "Teddy lives for the thrill of the chase, ensnaring unsuspecting hearts with his scent of leather, incense and ambroxan." -Penhaligon Terrible Teddy tycker jag bara luktar grönt (med en touch av nästäppelösare) och ja -den har bara Vetiver angivet som base note om man snokar lite närmre. :oops:

@Tjabo : Vi får se om jag biter i det sura $-äpplet och beställer lite Oudprover. Det här såg lockande ut: Al Shareef Oudh Discovery

Jag hittade förresten nyss coolpriser.se och det verkar finnas farligt många 2 ml-prover där. Nån som beställt prover därifrån?

Senast ändrad:
Då kan du nog sluta vara rädd för Iris om du gillar både den och Gentlemen Reserve Privée.
Precis! Eller lite rädd tänker jag fortsätta vara. Tantigheten får inte tillåtas blomma ut ordentligt.
Homme Intense ska visst ha konstgjord iris och visst känner jag den nu. Ska testa om jag hittar den i Givenchyn också. :)
Okej. Det där blommiga i Gentleman RP kan jag tro på att det är iris också.

Men hur kan de något släktskap med de fe-ruktansvärda Iris de Nuit och Iris Poudre? Sprejade lite av de två nu och utstötte missnöjesljud och höll på att ramla omkull.

Senast ändrad:
Vem var det som var duktig på att se på en förpackning (TF) om den var äkta eller inte?
Antingen så är den fake, eller så är det bara ett fynd - om man nu gillar doften i sig.
Tycker etiketten ser rejält tveksam och ocentrerad ut Iaf.
Men TF har ju bevisat tidigare att de har viss förbättringspotential i sitt kvalitetsarbete…
F99AB2B5-7E8E-4870-8E60-0FD5DEAF6125.jpeg

Vem var det som var duktig på att se på en förpackning (TF) om den var äkta eller inte?
Antingen så är den fake, eller så är det bara ett fynd - om man nu gillar doften i sig.
110% fake, fonten är helt off. Anmäl! 😊

Förmodligen ja. Nån som ska göra sig en liten slant. Alltså, just Tom Ford, och särskilt 100ml-flaskorna, hade jag varit jävligt försiktig med på beg. marknaden. Snudd på "otänkbart". Är de då "nya och inplastade" också, då är det helt godnatt.
Bitter Peach, Lost Cherry, Rose Prick och Fucking Fabulous i 100ml bör man vara väldigt försiktig med och alltid kolla av med någon kunnig innan man köper. Tyvärr ser varenda marknadsplats överösas med såna fejks.

Bitter Peach, Lost Cherry, Rose Prick och Fucking Fabulous i 100ml bör man vara väldigt försiktig med och alltid kolla av med någon kunnig innan man köper. Tyvärr ser varenda marknadsplats överösas med såna fejks.
Ja, det känns som att Tom Ford i just 100ml är det föredragna valet bland piraterna i Kina eller var de nu huserar nånstans. Du glömde Oud Wood, den verkar också vara överrepresenterad. Man kan inte hjälpa att man undrar hur de luktar dock! 😁
Hade de klarat tullens riktlinjer?

• Like
Reactions: S.L
jj.jpg

HRRP
London
Dior Homme Parfum
Noir Ambre
Tuscan Leather
Ombre Leather Parfum
Cuir de Russie
Inne på min tredje flaska London, knappt så att jag känner den själv numera 🙃

Hade gärna bytt doften mot lite kvalitetstid i Nerja just nu, få saker som är så deprimerande som Sverige i november.
Kan bara hålla med, vi har kidsen hemma och rapporterna ang vädret känns inte smickrande. Första gången vi är nere o njuter i november. Är nog vår bästa period hittills. Ps ledigt 24/11-3/12. Billiga flyg ifrån bla Göteborg

Tillbaka
Topp