• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Tobb

Cartier
2-Faktor
Dagens:
16999537480618620103729355713894.jpg

Riktigt bra men klår inte TF beau du jour. 🤙

En fråga, om man är intresserad av att testa "kalla citrusdofter" har ni nå tips o splittar att sälja?
 

G.Clooney

Cartier
Så, då kom min första backup-flaska så nu kan jag koppla av igen. Denna har fått gå varm den senaste tiden.
Lite småflaskor från Guerlain's Aqua Allegoria-linje skickade de med.
IMG_20231114_132707.jpg


Mandarine Basilic - Bra sommarjuice! Denna gillas skarpt. Sammanfattar doften som "bitter citrus", snudd på grapefrukt, men helt klart mandarin. Att det är november just nu har kanske med villhöver-begäret att göra. Lakrits-undertoner, basilikan kanske.

Nerolia Vetiver - Väldigt fräsch, sommar! Dock lite svag kanske. Frisk neroli och jordig vetiver.

Rosa Rossa - Mjuk och fin ros - 100% feminin.

Delphine Jelk är parfymören bakom HRRP, och hon har även gjort en ny tappning på åtminstone de tre i bilden ovan, med tilläggsnamnet "Harvest" (dock ej mina på bilden) vilket mer eller mindre ska vara samma doft fast med 90-95% naturliga ingredienser istället. Så kan ju vara något att hänga i julgranen om man bestämmer sig för att slå till på exempelvis Mandarine Basilic. Ta då Harvest. (Är det en fluga bland de franska husen just nu? Att promota "naturals"? Har sett fler pusha detta).
 

Ronnie

Rolex
Hm. Den enda parfymen jag inte kan sluta sniffa på hittills är Dolce & Gabbana Light Blue EdT (originalet för tjejerna).
Lite för mycket blommor i för att kännas bekvämt att bära på min manshud kanske, så jag får väl prova alla de andra Light Blue-modellerna.
Man kanske skulle ha det som mål ändå, att köpa dofter som man inte kan låta bli att sniffa på hela tiden.
Blev överraskad av att dofterna fortfarande sitter kvar i provremsorna flera dagar efter.
 
Senast ändrad:

bleppo

Omega
2-Faktor
Hm. Den enda parfymen jag inte kan sluta sniffa på hittills är Dolce & Gabbana Light Blue EdT (originalet för tjejerna).
Lite för mycket blommor i för att kännas bekvämt att bära på min manshud kanske, så jag får väl prova alla de andra Light Blue-modellerna.
Man kanske skulle ha det som mål ändå, att köpa dofter som man inte kan låta bli att sniffa på hela tiden.
Blev överraskad av att dofterna fortfarande sitter kvar i provremsorna flera dagar efter.

Jag brukar tänka att om man gillar det så gillar man det då är det ganska ointressant hur en doft är marknadsförd. Sen har det blivit mest "manliga" dofter ändå.
Provremsorna är ett ganska uselt sätt att testa dofter, men jag misstänker att du testar både på hud och remsa.
 

bleppo

Omega
2-Faktor
Så, då kom min första backup-flaska så nu kan jag koppla av igen. Denna har fått gå varm den senaste tiden.
Lite småflaskor från Guerlain's Aqua Allegoria-linje skickade de med.
IMG_20231114_132707.jpg


Mandarine Basilic - Bra sommarjuice! Denna gillas skarpt. Sammanfattar doften som "bitter citrus", snudd på grapefrukt, men helt klart mandarin. Att det är november just nu har kanske med villhöver-begäret att göra. Lakrits-undertoner, basilikan kanske.

Nerolia Vetiver - Väldigt fräsch, sommar! Dock lite svag kanske. Frisk neroli och jordig vetiver.

Rosa Rossa - Mjuk och fin ros - 100% feminin.

Delphine Jelk är parfymören bakom HRRP, och hon har även gjort en ny tappning på åtminstone de tre i bilden ovan, med tilläggsnamnet "Harvest" (dock ej mina på bilden) vilket mer eller mindre ska vara samma doft fast med 90-95% naturliga ingredienser istället. Så kan ju vara något att hänga i julgranen om man bestämmer sig för att slå till på exempelvis Mandarine Basilic. Ta då Harvest. (Är det en fluga bland de franska husen just nu? Att promota "naturals"? Har sett fler pusha detta).
Riktigt uselt att den är svår att hitta den där HRRP.
Hört mycket gott om den men tror att det lika gärna kan vara en miss för mig då jag inte är helt 100 på vanliga HR EDT.
 

Ronnie

Rolex
Jag brukar tänka att om man gillar det så gillar man det då är det ganska ointressant hur en doft är marknadsförd. Sen har det blivit mest "manliga" dofter ändå.
Provremsorna är ett ganska uselt sätt att testa dofter, men jag misstänker att du testar både på hud och remsa.
Ni påstår det om provremsorna ja, ni parfymmänniskor! :D Jag är alldeles agnostisk i frågan tills vidare.

Sprejade en massa av mina prover på papperslappar häromdan och tänkte inte på att det skulle vara någon skillnad mot när jag bar parfymerna på huden förut.
Den här gången fick jag bara med mig 5 provremsor hem. Jag beställer provsprejer och testar om jag verkligen gillar att ha dem på mig innan jag köper en hel flaska sen.
 

Richard1987

Panerai
Tips på en fin mass pleasing doft med lite oud i? Inte barnyard utan väldigt mild, en intro till oud liksom. Gärna vanilj/ros/ gourmand.

Fördel om den inte kostar hutlöst med pengar 😂
 

Hirtius

Cartier
2-Faktor
Tips på en fin mass pleasing doft med lite oud i? Inte barnyard utan väldigt mild, en intro till oud liksom. Gärna vanilj/ros/ gourmand.

Fördel om den inte kostar hutlöst med pengar 😂
Jag är rätt förtjust i Aarons take på oud. Lite bökigt med moms då det är UK men fördelen är att det går att välja 10 ml-flaskor om man vill.

 

G.Clooney

Cartier
Riktigt uselt att den är svår att hitta den där HRRP.
Hört mycket gott om den men tror att det lika gärna kan vara en miss för mig då jag inte är helt 100 på vanliga HR EDT.
Vet inte hur likheten är med originalet alls, den har jag aldrig provat. Inga andra flankers heller. Men pga. denna har ett visst intresse uppstått för att så göra.
Den finns på MyOrigines men det är en jäkla leveranstid bara. Denna flaskan kom 17 dagar efter beställning. Den föregående flaskan tog minst lika lång tid på sig.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Tips på en fin mass pleasing doft med lite oud i? Inte barnyard utan väldigt mild, en intro till oud liksom. Gärna vanilj/ros/ gourmand.

Fördel om den inte kostar hutlöst med pengar 😂

Vad är hutlöst med pengar?

Dessa gillar jag som är snälla och (nåja) prisvärda:

Dior - Oud rosewood
Dior - Purple oud
Diptyque - Oud palao

Snälla men dyra:

Roja - Aoud
Roja - Amber Aoud

All naturals:

Sherwood - Rosarium
TRNP - Gardens of pleasures

Alla är inte oud/ros men alla är iaf vad jag kan bedöma riktig oud. Oud Palao och Rosewood har en pytteliten stall-doft initialt men den lägger sig på 5 min.
 

G.Clooney

Cartier
@S.L
Nu har jag suttit och blivit knäpp av alla spretiga kommentarer på fraggan över Colonia Leather, så jag frågar dig istället:
Får du någon citrus i öppningen / hur länge snackar vi isf? Är själva lädernoten att jämföra med TF's TL eller OL överhuvudtaget? Många drar den parallellen nämligen. Vill ju gärna inte ha en "kopia" av nån av dem. Många menar att den öppnar med citrus och har ett tydligt Colonia-DNA under allt läder, medans andra påstår att alla eventuella citrusfrukter befinner sig på andra sidan jordklotet och att det är läder, lite rök och inget annat.
 

Richard1987

Panerai
Vad är hutlöst med pengar?

Dessa gillar jag som är snälla och (nåja) prisvärda:

Dior - Oud rosewood
Dior - Purple oud
Diptyque - Oud palao

Snälla men dyra:

Roja - Aoud
Roja - Amber Aoud

All naturals:

Sherwood - Rosarium
TRNP - Gardens of pleasures

Alla är inte oud/ros men alla är iaf vad jag kan bedöma riktig oud. Oud Palao och Rosewood har en pytteliten stall-doft initialt men den lägger sig på 5 min.
Tack för utförligt svar! 😃
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
@S.L
Nu har jag suttit och blivit knäpp av alla spretiga kommentarer på fraggan över Colonia Leather, så jag frågar dig istället:
Får du någon citrus i öppningen / hur länge snackar vi isf? Är själva lädernoten att jämföra med TF's TL eller OL överhuvudtaget? Många drar den parallellen nämligen. Vill ju gärna inte ha en "kopia" av nån av dem. Många menar att den öppnar med citrus och har ett tydligt Colonia-DNA under allt läder, medans andra påstår att alla eventuella citrusfrukter befinner sig på andra sidan jordklotet och att det är läder, lite rök och inget annat.
Med en viss nypa salt då jag inte använt den på länge men jag förstår TF liknelserna.
Det är en rätt kompromisslös läderbomb med vad som kan vara marknadens mest potenta EDC rubricerade doft, alla kategorier. Jag vill minnas den som lite mer fräsch än TF alternativen dock, rimligen är det de gula/gröna blommornas förtjänst men make no mistake about it, detta är inte en klassisk cologne med stänk av läder utan LÄDER med blomster/frukt i birollerna. Trots detta inte en kopia av OL eller TL, väl värd att testa! Vill du testa innan köp kan jag kanske lösa nån ml?
 

G.Clooney

Cartier
Med en viss nypa salt då jag inte använt den på länge men jag förstår TF liknelserna.
Det är en rätt kompromisslös läderbomb med vad som kan vara marknadens mest potenta EDC rubricerade doft, alla kategorier. Jag vill minnas den som lite mer fräsch än TF alternativen dock, rimligen är det de gula/gröna blommornas förtjänst men make no mistake about it, detta är inte en klassisk cologne med stänk av läder utan LÄDER med blomster/frukt i birollerna. Trots detta inte en kopia av OL eller TL, väl värd att testa! Vill du testa innan köp kan jag kanske lösa nån ml?
Själva lädernoten i TF's grejer är jättefin, så det gör inget, och visst fan är det läder jag är ute efter, bara att uppbyggnaden runtomkring är lite annorlunda. Jag läste någon säga att Cologne Concentrée är samma sak som EDP, lät rimligt med tanke på sin performance som ingen direkt klagar på.
Jag tackar och bockar för erbjudandet S.L, men denna klickades alldeles nyss hem i 180ml-varianten, så den är på ingång! 1847:- kunde jag inte säga nej till.

Edit: Tillägger för den smygintresserade att den finns på You.se med rabattkod: "YOUAUTUMN" (20%).
 
Senast ändrad:

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Ska till Paris. Är det något jag absolut inte får missa? Tänker på Arlanda eller i Paris då. Är mer designerkille, men kan uppskatta lite ”snällare” nish som tex Cedrat, Nishane och vissa PDM.
 

vlm1978

Cartier
@S.L
Nu har jag suttit och blivit knäpp av alla spretiga kommentarer på fraggan över Colonia Leather, så jag frågar dig istället:
Får du någon citrus i öppningen / hur länge snackar vi isf? Är själva lädernoten att jämföra med TF's TL eller OL överhuvudtaget? Många drar den parallellen nämligen. Vill ju gärna inte ha en "kopia" av nån av dem. Många menar att den öppnar med citrus och har ett tydligt Colonia-DNA under allt läder, medans andra påstår att alla eventuella citrusfrukter befinner sig på andra sidan jordklotet och att det är läder, lite rök och inget annat.
Nu var det inte adresserat till mig men jag väljer ändock att svara då det är en av mina absoluta favoriter :cool:

edp vs edc - jag känner noll skillnad. Så jag sällar mig till skaran som anser att det är exakt samma produkt. Med det sagt är det edc:n jag har och använder.

citrus - den finns där i toppnoten. Men det är mer en citron som du skivade upp för ett par dagar sen än en skarp citrusdoft. Den avtar relativt snabbt och sen är bara den härliga rökiga lädern där till dess den övergår i en mjukare fruktig-läder-amber kombo i min näsa.
 

G.Clooney

Cartier
Nu var det inte adresserat till mig men jag väljer ändock att svara då det är en av mina absoluta favoriter :cool:

edp vs edc - jag känner noll skillnad. Så jag sällar mig till skaran som anser att det är exakt samma produkt. Med det sagt är det edc:n jag har och använder.

citrus - den finns där i toppnoten. Men det är mer en citron som du skivade upp för ett par dagar sen än en skarp citrusdoft. Den avtar relativt snabbt och sen är bara den härliga rökiga lädern där till dess den övergår i en mjukare fruktig-läder-amber kombo i min näsa.
Kul att höra! Ska bli spännande att testa den. Din beskrivning är tilltalande och verkar vara i linje med mina preferenser. Den har ju fått ganska positiv feedback online, rent generellt. Det här med Edc och Edp och allt vad det är... AdP verkar ha en förkärlek för att leka lite med epiteten. De flesta i Colonia-linjen benämner de som "Eau de Cologne", som exempelvis Essenza di Colonia, bra grejer, potent, inget man direkt förknippar med en "enkel cologne-koncentration" egentligen, sen har vi deras "Blu Mediterraneo"-linje som de stämplar som EDT, och där snackar vi ju inte direkt "Beast Mode" om vi säger som så. Just Colonia Leather benämner de som en "Cologne Concentrée" (även de övriga med brons-etikett benämns som sådana - Colonia - Ambra / Quercia / Intensa Oud / Oud / Mirra / Sandalo / Ebano / Vaniglia.
Sen blev allt det där svarta flaskor med benämningen EDP istället.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Topp