• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Efter Creed har förstört Aventus helt och hållet har jag snubblat över en drös olika "kloner". Har någon testat någon av dessa inspirationsparfymer? Motagne ska vara bland det närmaste enligt min research. Jag använda Aventus mellan 2016-2019 innan jag tappade tålamodet. Har inte hittat något som kan mäta sig med Aventus och hur den luktade back in the days.

Det kryllar av ”vintage” Aventus i säljgrupper. Är det priset som hindrar dig?
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
hur var den? Mycket ananas? Letar efter en klon med mycket ananas nämligen.

Den så kallade ”dry down” perioden är 11/10. Rökig, fruktig, you name it! Jag skulle köpa en nu om jag vore du.

Den har också dykt upp på min radar. Skulle vilja sampla först men verkar svårt att hitta!

Du kommer inte ångra dig.

 
Senast ändrad:

G.Clooney

Cartier
DH Intense äger jag redan. Vet inte vad jag tycker om chokladnoten, så den används rätt sällan. Parfum tycker jag inte om (läder/rök). :/
Jaså, chokladnoten ja, den har jag aldrig känt men sen är jag nog inte så jäkla epic på att pinpointa alla noter heller... Ska hålla utkik efter den nästa gång den appliceras även om jag är tveksam till dess existens helt och hållet. Men allt är ju subjektivt! 😄

Dessa då? De är ju allmänt uppskattade även fast de kanske inte är nisch - nisch. Skulle kunnat vara dock.



 
Ja, eller sist jag kollade priserna var det runt 6k flaskan?
En fingervisning:
5C9CA370-C0FD-465C-8EDD-1304A85357F1.jpeg

15-16 lite dyrare
 
Den så kallade ”dry down” perioden är 11/10. Rökig, fruktig, you name it! Jag skulle köpa en nu om jag vore du.



Du kommer inte ångra dig.


Kanske får försöka nypa den på black friday! Lite mixade review nu på slutet och folk pratar om "reformula"... När ska parfymhusen sluta skjuta sig själva i foten?

En fingervisning:
5C9CA370-C0FD-465C-8EDD-1304A85357F1.jpeg

15-16 lite dyrare

Intressant, vart finns dessa? Och vart kommer alla parfymer ifrån och vem säljer dom under nypris?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Blev ett köp, fastän jag har EDT. EDT:en kan ibland lukta toaspray…
EDT'n nog den vidrigaste parfymen jag luktat på. Extremt rivig och har något billigt kemiskt i sig som de använt på fel sätt som gör att man måste skrubba sig, troligen billig variant av Ambroxan. Polaren köpte också en och han kastade den i sopnedkastet efter några dagar. Men vissa gillar ju uppenbarligen skiten och tycker den är lik Aventus, märkligt. :)
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Vänta nu, ni kan inte ge den 11/10 och samtidigt likställa den med toaspray! Hur ska jag våga mig på en blindköp nu??😂
EDT och Limited edition är två olika varianter.

EDT'n nog den vidrigaste parfymen jag luktat på. Extremt rivig och har något billigt kemiskt i sig som de använt på fel sätt som gör att man måste skrubba sig, troligen billig variant av Ambroxan. Polaren köpte också en och han kastade den i sopnedkastet efter några dagar. Men vissa gillar ju uppenbarligen skiten och tycker den är lik Aventus, märkligt. :)
EDT:en är rivig och kemiskt dom första 1-2 timmarna. Sedan är den faktiskt riktigt bra, fått flertal komplimanger när jag burit den.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Tror de flesta förstår vad du menar. Den här generiska, supertråkiga, alldeles för vanliga, dubbeldusch-noten... Eller "deo"... Men jag vettefan om det är en särskild not i sig utan snarare ett hopkok av, mer eller mindre, ett urval särskilda noter som tillsammans bildar denna sortens doft, med olika mindre skillnader dem emellan. De beskrivs väl som "blå" eller "akvatiska" dofter rent generellt, och ska man tro nedanstående länk så var det Davidoff som satte den bollen i rullning på 80-talet.
Men ADG OG är inte så generisk. Mainstream är den dock till max eftersom nästan alla gillar den och den har därmed sålt mest sedan 1996. Den var banbrytande och en av få parfymer jag direkt kan känna igen när någon har på sig. Tycker ingen som "inspirerats" av ADG lyckats ens komma i närheten av lika unik freshie, inte ens Armanis egna flankers av densamma som är mer generiska och lika andra moderna freshies. Nu är det dessutom roligare att använda den igen, eftersom inte var och varannan använder den längre. För 15-20-ish år sen var det nästan löjligt när varenda kille på jobbet körde samma parfym. :)
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Aventus Absolu påstås ju vara oerhört lik ’15…
Var i Paris och testade den. Gick till två olika ”monter” som enbart hade en tester av den. Men personalen uppmuntrade till att jag skulle använda den på mig, och jag halvduschade med den. La kanske en ca 20-30 sprut på jackan. Den doftar gott, absolut. Mer fruktig än dagens Aventus. Håller helt okej men man är nästan tvungen att gå nära med näsan för att känna av doften, och då snackar vi ändå 20-30 sprut…
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Var i Paris och testade den. Gick till två olika ”monter” som enbart hade en tester av den. Men personalen uppmuntrade till att jag skulle använda den på mig, och jag halvduschade med den. La kanske en ca 20-30 sprut på jackan. Den doftar gott, absolut. Mer fruktig än dagens Aventus. Håller helt okej men man är nästan tvungen att gå nära med näsan för att känna av doften, och då snackar vi ändå 20-30 sprut…

Rimligt för vaddå 4500-5000? Eller vad kostar aset?
 
EDT och Limited edition är två olika varianter.


EDT:en är rivig och kemiskt dom första 1-2 timmarna. Sedan är den faktiskt riktigt bra, fått flertal komplimanger när jag burit den.

Är det så stor skillnad? Får försöka testa den. Någon butik som har den?

Aventus Absolu påstås ju vara oerhört lik ’15…

Nja jag har hört att den är rätt kass och att livslängden är typ 2-3h. Rimligt för 4k? Helvete vad dåliga Creed är nuförtiden
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Är det så stor skillnad? Får försöka testa den. Någon butik som har den?



Nja jag har hört att den är rätt kass och att livslängden är typ 2-3h. Rimligt för 4k? Helvete vad dåliga Creed är nuförtiden

Vem kunde aaaaanaaaa att Blacrock inte kunde ett piss om parfymkonst?

Gissningsvis (eftersom de kan desto mer om att fläska upp bolagsvärden) så gjorde de en löjlig hacka på skiten.

Tvi.
 

G.Clooney

Cartier
Vem kunde aaaaanaaaa att Blacrock inte kunde ett piss om parfymkonst?

Gissningsvis (eftersom de kan desto mer om att fläska upp bolagsvärden) så gjorde de en löjlig hacka på skiten.

Tvi.
Generellt sett rätt så tråkigt när familjebolag som Creed (även fast jag aldrig hängt dem längst upp i julgranen direkt) eller som exemplet med Tom Ford och de flesta andra runtomkring i världen, blir uppköpta av Blackrock eller LVMH etc etc. Finns det några självständiga lyxhus längre? Chanel? Hermes? Det är väl i stort sett de enda. Ett av Rolex starkare kort om du frågar mig, självständigheten. De faller i min bok av andra själ men de har iaf inte sålt sig.
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Är det så stor skillnad? Får försöka testa den. Någon butik som har den?



Nja jag har hört att den är rätt kass och att livslängden är typ 2-3h. Rimligt för 4k? Helvete vad dåliga Creed är nuförtiden

Det är så stor skillnad! Tror inte någon butik i Sverige har den inne för test. Angående Absolu Aventus tyckte jag min sample varade länge och var trevlig.
 

Bergsman

Cartier
2-Faktor
Funderar om jag inte skulle unna mig en PdM Greenley nu när det vankas shoppinghysteri under veckan. 2132kr för en 125ml är väll ganska billigt känns det som?
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Jaså, chokladnoten ja, den har jag aldrig känt men sen är jag nog inte så jäkla epic på att pinpointa alla noter heller... Ska hålla utkik efter den nästa gång den appliceras även om jag är tveksam till dess existens helt och hållet. Men allt är ju subjektivt! 😄

Dessa då? De är ju allmänt uppskattade även fast de kanske inte är nisch - nisch. Skulle kunnat vara dock.



Den förstnämndan Pradan ser intressant ut. TF Noir finnes redan i min ägo och har inte använts på några år. Kommer inte ens ihåg hur den doftar, men gillade den ej. Bör nog plocka fram den igen för en liten testgenomgång...

Hittade ett inlägg på Basenotes som konstaterade att Xerjoff Irisss kan uppfattas som en nischvariant av Prada L'Homme. Någon som testat den? Ligger dock rätt så långt över min smärtgräns. Tänkte mig initialt något kring drygt 3000kr, om det är något jag verkligen gillar.
 

Stevo

Omega
Tips: Russian Oud II åter i lager från kl 21 idag, verkar fortfarande gå att beställa. Köpte en!

6BB562C7-B457-4D64-9B7E-769184F514B5.jpeg

Jädrar vad sugen jag också blev på en ALD.
Har aldrig doftat på nåt av hans kreationer, men Russian Oud verkar ha fått skyhöga lovord av många.
Hade härna velat ha nåt som är mindre gourmandig som många säger att denna är.
Så då är frågan. Blindbuy eller skippa denna 🤔
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Generellt sett rätt så tråkigt när familjebolag som Creed (även fast jag aldrig hängt dem längst upp i julgranen direkt) eller som exemplet med Tom Ford och de flesta andra runtomkring i världen, blir uppköpta av Blackrock eller LVMH etc etc. Finns det några självständiga lyxhus längre? Chanel? Hermes? Det är väl i stort sett de enda. Ett av Rolex starkare kort om du frågar mig, självständigheten. De faller i min bok av andra själ men de har iaf inte sålt sig.

Håller med! Oberoendet från investerares klåfingrighet är en bärande del av varför du kan fortsätta skapa parfymkonst. Men sen finns det ju trender som tyvärr påverkar hela branschen: parfymbudgeterna är ner 90%, marknadsbudgetarna är upp 10000% osv.
Det är ju i det vakuumet som Roja slog igenom. Alla andra följde samma trender, han återskapade klassiker.

Roja för för övrigt också köpt (såklart). Så även "by Kilian" (och som du nämnde Tom Ford, Creed et al).

Av de stora så tycker jag att Chanel och Dior hållit fanan högst de senaste 15 åren. Men jag är tveksam till Francis Kurkdjian som CD för DP. Han har alldeles för mycket "egen stil" och Dior har en annan som måste äras. Hermes kör sin egen grej men Jean Claude Ellenas dofter var ju tråkigare än att se målarfärg torka.

Det är lite tråkigt men det finns liksom inget "perfekt hus" á la Rolex, AP, Patek. Roja var på god väg men sålde ut sig. Det bästa man kan hoppas på är ett Lange & Söhne tror jag. Det vill säga ett bolag som ägs av satan (Richemont) men som har handlingsfrihet att inte tumma på kvaliteten.
 

bleppo

Omega
2-Faktor
Den förstnämndan Pradan ser intressant ut. TF Noir finnes redan i min ägo och har inte använts på några år. Kommer inte ens ihåg hur den doftar, men gillade den ej. Bör nog plocka fram den igen för en liten testgenomgång...

Hittade ett inlägg på Basenotes som konstaterade att Xerjoff Irisss kan uppfattas som en nischvariant av Prada L'Homme. Någon som testat den? Ligger dock rätt så långt över min smärtgräns. Tänkte mig initialt något kring drygt 3000kr, om det är något jag verkligen gillar.
Har du provat "Infusion d'Iris Cedre" från Prada?
Hela Infusion-serien fanns på NK senast jag var där.

 
Topp