• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Är det denna?

Ja precis, de finns en som heter bara Iris också med grön kork tror jag.
Men det var den med grå jag tänkte på, ibland kallas den "iris de cedre".

Håller med! Oberoendet från investerares klåfingrighet är en bärande del av varför du kan fortsätta skapa parfymkonst. Men sen finns det ju trender som tyvärr påverkar hela branschen: parfymbudgeterna är ner 90%, marknadsbudgetarna är upp 10000% osv.
Det är ju i det vakuumet som Roja slog igenom. Alla andra följde samma trender, han återskapade klassiker.

Roja för för övrigt också köpt (såklart). Så även "by Kilian" (och som du nämnde Tom Ford, Creed et al).

Av de stora så tycker jag att Chanel och Dior hållit fanan högst de senaste 15 åren. Men jag är tveksam till Francis Kurkdjian som CD för DP. Han har alldeles för mycket "egen stil" och Dior har en annan som måste äras. Hermes kör sin egen grej men Jean Claude Ellenas dofter var ju tråkigare än att se målarfärg torka.

Det är lite tråkigt men det finns liksom inget "perfekt hus" á la Rolex, AP, Patek. Roja var på god väg men sålde ut sig. Det bästa man kan hoppas på är ett Lange & Söhne tror jag. Det vill säga ett bolag som ägs av satan (Richemont) men som har handlingsfrihet att inte tumma på kvaliteten.
Ja, instämmer, och det är svårt att undvika de jävlarna också... 😄 Jag har noll intresse av LV's egna parfymlinje, men jag drar mitt strå till deras kolossala stack borta på LVMH likväl, eftersom jag gärna köper Guerlain, Acqua di Parma och Christian Dior.... Det blir ju inte lättare heller när det ofta finns olika ägare på egentligen samma namn, som t.ex. Yves Saint Laurent (som köptes av Gucci som i sin tur går under holdingbolaget "Kering"), deras parfymer och skönhetsprodukter faller under YSL Beauty som istället då ägs av L'Oréal.
På tal om Kurkdjian, har inte doftat på hans alster inom finlinjen på Dior. Han hade väl gjort tre nytappningar på redan befintliga parfymer i starten av sin tjänst? Har han haft ett finger med i spelet på ytterligare alster nu?

Grabbar, vilket sms-lån är billigast?

IMG_0756.png

IMG_0755.png

Very nice! Men inte till salu på hemsidan. Står det något datum eller vad missar jag?

Jaha @S.L Nu har jag provat igenom splittarna!

Dessa tre har fått approved 🤙 :
20231121_180536.jpg

Som jag sagt tidigare är jag helt hopplös på att sätta ord på VAD dom doftar, mer än att typ "den här var riktigt nice 🤙"
Tom Fords beau du jour var bäst, härligast doft, bra "spridning" och satt i hela dagen/dagarna som jag använde den!! Kan bli en flaska så småningom.

Boise extreme, grym doft! Vad doftar den?
Samma med lalique, om jag förstått rätt så är den även i det lägre prisspannet så den kan bli en bra doft att mata på med efter dusch o bastu i simhallen 4 dagar u veckan 🤙

Dessa dofter får alltså not approve :
20231121_180530.jpg

Missförstå mig rätt, ingen av dofterna är direkt usch eller så, mest att de inte gjort samma intryck som de tre vinnarna.

Jag vill lära mig sätta ord på vad grejerna doftar! Vart börjar man?
Vill även ha ännu mer tips på parfymer i om jag nu hajat rätt, den aromatiska träiga familjen! 🤙

20231121_180536.jpg

Som jag sagt tidigare är jag helt hopplös på att sätta ord på VAD dom doftar, mer än att typ "den här var riktigt nice 🤙"
Tom Fords beau du jour var bäst, härligast doft, bra "spridning" och satt i hela dagen/dagarna som jag använde den!! Kan bli en flaska så småningom.

Samma med lalique, om jag förstått rätt så är den även i det lägre prisspannet så den kan bli en bra doft att mata på med efter dusch o bastu i simhallen 4 dagar u veckan 🤙

20231121_180530.jpg

Missförstå mig rätt, ingen av dofterna är direkt usch eller så, mest att de inte gjort samma intryck som de tre vinnarna.

Vill även ha ännu mer tips på parfymer i om jag nu hajat rätt, den aromatiska träiga familjen! 🤙
Några ytterligare alternativ att utforska skulle kunna vara:
  • Guerlain Heritage EDT
  • Roja Danger Parfum Pour Homme
  • Rogue Perfumery Targhee Forest
  • Bond No 9 Great Jones
  • YSL Rive Gauche Pour Homme (diskad)
  • Geo F Trumper Paisley
  • Rogue Perfumery Mousse Illuminee
  • MFK Masculin Pluriel

Att beskriva är ju knepigt men försök att inte överanalysera, beskriv vad du känner spontant. Jag brukar ofta beskriva intryck i färger eller mer eller mindre abstrakta känslor och liknelser. Läser man regelbundet reviews på Fragrantica etc så är jag rätt övertygad över att man påverkas av beskrivningar och uttryck som förekommer där (Vare sig man vill eller inte).

20231121_180536.jpg

20231121_180530.jpg

BoIS de portugal är helt underbar!!!!
Snacka om maskulin doft!
Classy

• Like
Reactions: S.L
Ja, kanske. Nu har jag inte testat doften i fråga men är det inte ”hipstermainsteam” att hata på allt Creed gör och står för, nuförtiden? 😁

”On my main day of testing, I had multiple other eaux de toilette and parfum on my arm from mainstream commercial brands and most outperformed Absolu Aventus in both lasting power and bloom.”

Nu kanske jag är ensam om detta (tveksamt) men ska jag prova en parfym och försöka skaffa mig en så bra uppfattning som möjligt av den så kommer ingen annan parfym ens i närheten av mig under den tiden. Inga plagg med andra parfymer på bärs och inga andra dofter testas samtidigt (om det nu inte är för att jämföra två dofter med varandra när man redan skaffat sig en uppfattning om doften genom tidigare tester). Lite märkligt tillvägagångssätt måste jag säga.

Ja, kanske. Nu har jag inte testat doften i fråga men är det inte ”hipstermainsteam” att hata på allt Creed gör och står för, nuförtiden? 😁

”On my main day of testing, I had multiple other eaux de toilette and parfum on my arm from mainstream commercial brands and most outperformed Absolu Aventus in both lasting power and bloom.”

Nu kanske jag är ensam om detta (tveksamt) men ska jag prova en parfym och försöka skaffa mig en så bra uppfattning som möjligt av den så kommer ingen annan parfym ens i närheten av mig under den tiden. Inga plagg med andra parfymer på bärs och inga andra dofter testas samtidigt (om det nu inte är för att jämföra två dofter med varandra när man redan skaffat sig en uppfattning om doften genom tidigare tester). Lite märkligt tillvägagångssätt måste jag säga.
Inte testat doften heller. Reagerade mest bara positivt på att en klart uttalat negativ review publiceras av en skribent på ett såpass stort forum som Fragrantica. Den typen av kommentarer brukar man endast se i review sektionerna och jag tyckte att det var uppfriskande läsning relativt de normala artiklarna som till stor del ofta ger mig intrycket av att vara baserade till stor del beståendes av märkenas egna PR input. Reflekterade inte ens kring metodiken och det är för mig helt egalt vilken doft/märke det handlar om, har bara aldrig sett nån liknande artikel tidigare öht.

Inte testat doften heller. Reagerade mest bara positivt på att en klart uttalat negativ review publiceras av en skribent på ett såpass stort forum som Fragrantica. Den typen av kommentarer brukar man endast se i review sektionerna och jag tyckte att det var uppfriskande läsning relativt de normala artiklarna som till stor del ofta ger mig intrycket av att vara baserade till stor del beståendes av märkenas egna PR input. Reflekterade inte ens kring metodiken och det är för mig helt egalt vilken doft/märke det handlar om, har bara aldrig sett nån liknande artikel tidigare öht.
Okej! Har dålig koll på hur deras ”Fragrance Reviews” brukar låta där på Fraggan men ser att samma person sågat både Oceania och Apex också 😁

Det finns artiklar kategoriserade som ”New Fragrances” vilket mest vara PR och reklam-ish medan Reviews kan vara lite mer blandade? Eller är de oftast bara betald/sponsrad regurgitation av PR-flosklet?

Okej! Har dålig koll på hur deras ”Fragrance Reviews” brukar låta där på Fraggan men ser att samma person sågat både Oceania och Apex också 😁

Det finns artiklar kategoriserade som ”New Fragrances” vilket mest vara PR och reklam-ish medan Reviews kan vara lite mer blandade? Eller är de oftast bara betald/sponsrad regurgitation av PR-flosklet?
Har nästan aldrig sett så kritiska artiklar förut men jag kan såklart ha missat sådana, de drunknar kanske i ration till ”New Fragrances”-PR tugget?
Har Oceania på ingång (blindköp) så den artikeln ska jag leta upp snart iaf! 🙂

Har nästan aldrig sett så kritiska artiklar förut men jag kan såklart ha missat sådana, de drunknar kanske i ration till ”New Fragrances”-PR tugget?
Har Oceania på ingång (blindköp) så den artikeln ska jag leta upp snart iaf! 🙂
Inte alls omöjligt!

Kul! Spännande att höra vad du tycker, för mig en riktigt trevlig freshie med fler lager till sig än de flesta andra freshies men sett till priset bör den också inneha de egenskaperna.

• Like
Reactions: S.L
Ja, instämmer, och det är svårt att undvika de jävlarna också... 😄 Jag har noll intresse av LV's egna parfymlinje, men jag drar mitt strå till deras kolossala stack borta på LVMH likväl, eftersom jag gärna köper Guerlain, Acqua di Parma och Christian Dior.... Det blir ju inte lättare heller när det ofta finns olika ägare på egentligen samma namn, som t.ex. Yves Saint Laurent (som köptes av Gucci som i sin tur går under holdingbolaget "Kering"), deras parfymer och skönhetsprodukter faller under YSL Beauty som istället då ägs av L'Oréal.
På tal om Kurkdjian, har inte doftat på hans alster inom finlinjen på Dior. Han hade väl gjort tre nytappningar på redan befintliga parfymer i starten av sin tjänst? Har han haft ett finger med i spelet på ytterligare alster nu?
LV? Har du testat nouveau monde? Sjukt bra. Testa och du kommer gilla LV. Bra tid för den just nu. Galen prestanda som man inte bör spruta på kläder för det går knappt bort.

Senast ändrad:
Jaha tråden, är det någon som har erfarenheter av D.S & Durga? 🤙 deras skapelsers namn verkar ofta ha geografisk koppling och det verkar jag gilla.. frågan är hur dofterna är 🤷

Jaha tråden, är det någon som har erfarenheter av D.S & Durga? 🤙 deras skapelsers namn verkar ofta ha geografisk koppling och det verkar jag gilla.. frågan är hur dofterna är 🤷
Har inte testat alla, långt ifrån, men de jag har testat har inte riktigt fallit mig i smaken. De är rätt "egna" är min uppfattning.

Tack för feedback, ja jag är rätt egen av mig också så kanske blir en fullträff. Men inge blind buy så ska försöka hitta prover!
Låter som en god idé med prover! De finns ju på COW Parfymeri om du är i Sthlm.
Man ska alltid köra på det man gillar oavsett, finns ju tydligen en marknad för Seminalis från Gualtieri så "to each their own" :)

Tillbaka
Topp