• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

S.L

Vacheron
2-Faktor
Året BF inköp, bägge tydliga iris-dofter.


Janes Heeley - Iris de nuit.


1700909154362.jpeg


Aedes de Venustas - Iris Nazarena


1700909254829.jpeg


Nu tänkte jag att jag var klar men då skickar @S.L att Eucacion natural kör BF. Helvete också. Är rejält sugen på Mousse Illuminee av Rogue…
Tror att EN bara kör ett fåtal RP dofter i sitt BF erbjudande, MI (och BM 😢 ) verkar inte vara bland dessa.
 
Jag hade nog kört på Saringkarn, Mandoria har jag aldrig provat. Jag kan skicka några ml Anatolia Anatolia till dig så du kan prova. Grym kvalite men kanske inte något man kör på så ofta.
Blev en flaska Mandadori. ”Big, utterly bombastic chypre. A combination of old french chypre style but also an incensy, exotic twist. If you love those big, opulent, rich chypres from the past and are maybe disappointed by the modern reincarnations of them, check this out!” Taget! 😁

 

Nic

Rolex
2-Faktor
Blev en flaska Mandadori. ”Big, utterly bombastic chypre. A combination of old french chypre style but also an incensy, exotic twist. If you love those big, opulent, rich chypres from the past and are maybe disappointed by the modern reincarnations of them, check this out!” Taget! 😁

Bra val! Hade rekommenderat den eller Mandarava. Saringkarn ingick inte i rean, annars hade jag kanske trott att den passat dig allra bäst.
 
Bra val! Hade rekommenderat den eller Mandarava. Saringkarn ingick inte i rean, annars hade jag kanske trott att den passat dig allra bäst.
Ah! Den har gått förbi mig. Får hålla span på den.

Nej, precis! Nu var det inte jättestor skillnad i pris men vi får hoppas en sample följer med så får man ta det därefter!

Sitter förövrigt och myser lite med Antiquity ikväll. Den har växt på mig, rejält. Den har allt som är bra med Civet de Nuit men saknar också det som jag inte klarar av med den. 😁

Vad har du span på, på RDHP? 👀

A9398706-0FCA-40A9-B3FA-C1C256907F4D.jpeg
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Ah! Den har gått förbi mig. Får hålla span på den.

Nej, precis! Nu var det inte jättestor skillnad i pris men vi får hoppas en sample följer med så får man ta det därefter!

Sitter förövrigt och myser lite med Antiquity ikväll. Den har växt på mig, rejält. Den har allt som är bra med Civet de Nuit men saknar också det som jag inte klarar av med den. 😁

Vad har du span på, på RDHP? 👀

A9398706-0FCA-40A9-B3FA-C1C256907F4D.jpeg
Ja Antiquity är ju en typ av doft som man kan behöva testa några gånger för att börja uppskatta, så jag blir inte helt förvånad. 🙂

Har börjat suktat efter en flaska Invasion Barbare igen på sistone. Hade en flaska som jag sålde för några år sedan när jag rensade i samlingen, och det har jag ångrat fler än en gång sen dess.
För mig är det den ultimata eleganta gentlemannamässiga typen av doft man kan tänka sig. Det finns jättemånga bra fougères som gör ungefär samma sak, men IB har något speciellt som jag har svårt att sätta fingret på. Jag är inte ens en så stor fan av barbershopdofter, men det är nåt som händer i kroppen när jag känner den där kombon av aldehyder, grapefrukt, viol, lavendel och ingefära i öppningen 😃
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Har börjat suktat efter en flaska Invasion Barbare igen på sistone. Hade en flaska som jag sålde för några år sedan när jag rensade i samlingen, och det har jag ångrat fler än en gång sen dess.
För mig är det den ultimata eleganta gentlemannamässiga typen av doft man kan tänka sig. Det finns jättemånga bra fougères som gör ungefär samma sak, men IB har något speciellt som jag har svårt att sätta fingret på. Jag är inte ens en så stor fan av barbershopdofter, men det är nåt som händer i kroppen när jag känner den där kombon av aldehyder, grapefrukt, viol, lavendel och ingefära i öppningen 😃
IB är en kvalitetsdoft men jag har uppenbarligen en speciell buckla i mitt dna och tycker att timjan slår igenom alldeles för mycket. Sålde min flaska.
 

G.Clooney

Cartier
Jag har ett sample på den som jag sniffat på för längesen. Bra grejer. Men som Niklas säger, där finns säkert mer info längre bak i tråden. Av de blåa Widians i "Saphire Collection" tycker jag de är ganska lika varandra, London - New York - Aswan, där London sitter på tronen (så länge man gillar mjukt läder).
Prova sök i tråden. Vi är många som äger den, ägt den eller testat den. Genomgående är det väldigt goda vitsord om doften men man lär gilla sötma och läder.
NY är ganska lik London men med just den detaljen att lädret är borttaget, vill jag påstå.
 
Jag har ett sample på den som jag sniffat på för längesen. Bra grejer. Men som Niklas säger, där finns säkert mer info längre bak i tråden. Av de blåa Widians i "Saphire Collection" tycker jag de är ganska lika varandra, London - New York - Aswan, där London sitter på tronen (så länge man gillar mjukt läder).

NY är ganska lik London men med just den detaljen att lädret är borttaget, vill jag påstå.
Lol. Jag läste London.

Håller med. New York är inte alls dum.
 
Senast ändrad:

Nic

Rolex
2-Faktor
IB är en kvalitetsdoft men jag har uppenbarligen en speciell buckla i mitt dna och tycker att timjan slår igenom alldeles för mycket. Sålde min flaska.
Är det timjan i den? Skämt åsido, jag har full förståelse för det och är glad att jag knappt känner av den överhuvudtaget i doften.
 

kbw

Omega
2-Faktor
Jag har ett sample på den som jag sniffat på för längesen. Bra grejer. Men som Niklas säger, där finns säkert mer info längre bak i tråden. Av de blåa Widians i "Saphire Collection" tycker jag de är ganska lika varandra, London - New York - Aswan, där London sitter på tronen (så länge man gillar mjukt läder).

NY är ganska lik London men med just den detaljen att lädret är borttaget, vill jag påstå.
Jag sökte men tyckte inte jag hittade så mycket.

Jag har London, är New York redundant då? Var ett tag sedan jag luktade på den och minns den inte helt men har för mig att den var mindre söt än London.

Hur brukar priser på dessa vara, är 15% rabatt bra? Hittar den bara hos en ÅF.
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Är det timjan i den? Skämt åsido, jag har full förståelse för det och är glad att jag knappt känner av den överhuvudtaget i doften.
Det är så fascinerande/märkligt hur enstaka noter kan slå igenom så olika för olika personer…
Jag gillar ju fougere/barbershop genren rent generellt och får ibland frågor om vad jag tycker om just IB som är lite av en ikon i segmentet. Upplever att de flesta inte alls känner av timjan noten i närheten av hur den upplevs för mig. Varje gång jag använt den så har jag hoppats att ”nu kommer det kännas annorlunda och timjan kommer inte att dominera” men likt en uppercut så träffar den luktcentrum och det är game over för mig…
226C90C4-B58E-4EF0-9945-7273253C8A15.gif

Men jag ger inte upp hoppet, doftintryck kan ändras över tid.
 

G.Clooney

Cartier
Jag sökte men tyckte inte jag hittade så mycket.

Jag har London, är New York redundant då? Var ett tag sedan jag luktade på den och minns den inte helt men har för mig att den var mindre söt än London.

Hur brukar priser på dessa vara, är 15% rabatt bra? Hittar den bara hos en ÅF.
Den är klurig att hitta ja, är väl bara Gents som säljer den i Sverige har jag för mig, och de brukar väl inte ha jättegenerösa rabatter direkt.
Jag tycker definitivt att både New York och Aswan är överflödiga om man har London och jag tycker faktiskt att NY är sötare än London.
 
  • Like
Reactions: kbw

Stevo

Omega
Precis hemkommen från en 3 veckors lång semester i Nya Zeeland och Australien. Hade lyckats att skippa helt med allt som rörde alla BF kampanjer när jag var utomlands. Skönt tänkte jag.
Men när jag kommer hem sent på Söndagen... Fattig som en kyrkråtta... Så märker jag att SprayParfums har 30% BF rabatten fortfarande aktiv, så kunde jag inte motstå att utnyttja den och lägga en beställning på FM - The Night.
Det gör ont i plånboken, men det känns skönt att jag äntligen kommer äga de 2 parfymer som var högst uppe på min lista för i år.

LV - Pur Oud och FM - The Night

Kommer dofta (eller stinka enlig många) som en arabisk shejk hela vintern 🤣🥰
 
Senast ändrad:

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Precis hemkommen från en 3 veckors lång semester i Nya Zeeland och Australien. Hade lyckats att skippa helt med allt som rörde alla BF kampanjer när jag var utomlands. Skönt tänkte jag.
Men när jag kommer hem sent på Söndagen... Fattig som en kyrkråtta... Så märker jag att SprayParfums har 30% BF rabatten fortfarande aktiv, så kunde jag motstå att utnyttja den och lägga en beställning på FM - The Night.
Det gör ont i plånboken, men det känns skönt att jag äntligen kommer äga de 2 parfymer som var högst uppe på min lista för i år.

LV - Pur Oud och FM - The Night

Kommer dofta (eller stinka enlig många) som en arabisk shejk hela vintern 🤣🥰

Vi är ett gäng i den här tråden som luktar välbeställd man från mellanöstern. Det är en komplimang av rang vill jag påstå. 😁👏

Jag brände av åt helvete för mycket på nån svindyr semester på BF så jag har hittills bara köpt två parfymer. Kanske måste hitta nåt mer, de tär ju trots allt den historiskt viktiga och traditionsenliga ”cyber monday”.

Vill minnas att Nils Dacke och Gustav Vasa höll den som en av de viktigaste svenska traditionerna.
 
Kanske inte en ren parfymfråga men närliggande, hur resonerar ni kring mix av dofter dvs användning av parfym tillsammans med tex Skäggolja som ofta har doft i sig. Skippar ni parfym eller kör ni med doftfria oljor (finns det)?

Tänker att det kanske finns fler som har skägg men också gärna vill ha parfym 🙂
 

Hitsville

Omega
2-Faktor
Kanske inte en ren parfymfråga men närliggande, hur resonerar ni kring mix av dofter dvs användning av parfym tillsammans med tex Skäggolja som ofta har doft i sig. Skippar ni parfym eller kör ni med doftfria oljor (finns det)?

Tänker att det kanske finns fler som har skägg men också gärna vill ha parfym 🙂

Kör skäggolja utan utpräglad doft numera. Enklare att slippa matcha och bara ha en.


Jag sökte men tyckte inte jag hittade så mycket.

Jag har London, är New York redundant då? Var ett tag sedan jag luktade på den och minns den inte helt men har för mig att den var mindre söt än London.

Hur brukar priser på dessa vara, är 15% rabatt bra? Hittar den bara hos en ÅF.

London räcker gott!
 
Topp