• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

-RI-

Patek
2-Faktor
Oud Rosewood idag, en av mina absoluta favoriter. Kommer nog alltid ha en flaska av denna i skåpet.
1000025170.jpg
 

G.Clooney

Cartier
Den är väldigt bra enligt mig. Har 2 flaskor.
Men det är en doft man hatar eller älskar.
Så det är så långt ifrån ett blindköp man kan komma.
Skulle vilja säga att majoriteten hatar den. Också den svåraste
parfymen att beskriva som jag någonsin provat. Men är väldigt
mycket musk och smoke samt lite spicy som framgår på fraggan.
Men ingen amber enligt mig, så inget för de som gillar amber.
Din teaser.... Har aldrig varit mer sugen på den än vad du gjorde mig nu.
 

Ronnie

Rolex
Vad föreslår ni till en 65-årig arbetarbrud med excellent näsa och som gillar gå i kortkort?
Sprejade just på mig rejält med Mancera - Jardin Exclusif för hennes skull. Jag har bara testat den lite försiktigt innan och noterade mest att den luktade lite för kvinnligt för mig.
Vad säger näsan nu då? Jo.. Först citrusigt och sen lite syrénbuske. kanske är lite mer 65-åringkompatibel än de godaste av de tjejiga jag har testat; Dolce & Gabbana Light Blue / Light Blue Summer Vibes.

Sen kanske hon råkar gilla de dofter som jag tycker är tantiga.
Här kommer en vetenskaplig lista med parfymer, från tantigast till tjejigast, med ungefärlig åldersrekommendation, doftbeskrivning och namn.
Observera att det tycks finnas män i sina bästa åldrar som tänker på Heeley - Iris de Nuit något annorlunda än jag gör. 😁

80 år till döden
En ask med violtabletter
Heeley - Iris de Nuit

70 år och uppåt
Mitt i en syrénbuske
Diptyque - Olène (Edt)

40 till 70 år
På behagligt avstånd från en syrénbuske med en nyskalad apelsin i handen
Mancera - Jardin Exclusif

Ungdomlig
Sommar och havsvindar och lite blommor
D&G - Light Blue (Summer Vibes)
 
Senast ändrad:

Tobb

Cartier
2-Faktor
Jag som vanligt smygläser i bakgrunden och har på rea i blindo beställt Hugo boss number one och Aramis... 🤙
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Sprejade just på mig rejält med Mancera - Jardin Exclusif för hennes skull. Jag har bara testat den lite försiktigt innan och noterade mest att den luktade lite för kvinnligt för mig.
Vad säger näsan nu då? Jo.. Först citrusigt och sen lite syrénbuske. kanske är lite mer 65-åringkompatibel än de godaste av de tjejiga jag har testat; Dolce & Gabbana Light Blue / Light Blue Summer Vibes.

Sen kanske hon råkar gilla de dofter som jag tycker är tantiga.
Här kommer en vetenskaplig lista med parfymer, från tantigast till tjejigast, med ungefärlig åldersrekommendation, doftbeskrivning och namn.
Observera att det tycks finnas män i sina bästa åldrar som tänker på Heeley - Iris de Nuit något annorlunda än jag gör. 😁

80 år till döden
En ask med violtabletter
Heeley - Iris de Nuit

70 år och uppåt
Mitt i en syrénbuske
Diptyque - Olène (Edt)

40 till 70 år
På behagligt avstånd från en syrénbuske med en nyskalad apelsin i handen
Mancera - Jardin Exclusif

Ungdomlig
Sommar och havsvindar och lite blommor
D&G - Light Blue (Summer Vibes)
Stort tack! Jag ska dofta på dem. Kommer du på en doft som är i samklang med gul sommarklänning à la 50-tal, motorcykel som läcker olja, hund i sidovagn, romantik i svensk sommaräng och Elvis får du gärna komplettera med en sådan doft.
 
Så bra! Salome & AC var ett paket som jag är glad att du slog till på!

Skönt att Al Majmua äntligen är på igång också! 🙏
 
  • KS Like
Reactions: S.L

G.Clooney

Cartier
Ibland faller det sig som så, när man ögnar genom denna tråd, att man själv kör med samma DD! Himla fin den där!

Har jag noterat rätt om jag påstår att där är en viss lutning mot läder bland de där inkommande?

Har själv inget på väg in tyvärr. Men är istället på jakt efter 2 nya. Varför 2? Ingen egentlig anledning, har två tomma platser på hyllan som söker ny arrendator bara... Är bara så jäkla velig just nu, och så är där ingen e-handlare med vettig mellandagsrea som gör saken enkel för mig heller. Man brukar ju kunna hitta nåt ganska lätt så här års - när man får "an offer one couldn't refuse". Men de lyser med sin frånvaro.
Velar mellan (och egentligen är denna listan 10ggr längre men dessa är aktuella just nu från igår och idag):

Dior Eden-Roc
Dior Vanilla Diorama
Dior Mitzah
Dior Spice Blend
Dior Patchouli Imperial
Dior Oud Rosewood
Dior Purple Oud
Serge Lutens Écrin de Fumée
Serge Lutens L'Orpheline
Nishane Ani
Guerlain Santal Royal
Tauer Sundowner
BDK Gris Charnel Extrait
Bortnikoff Amber Cologne
 

bleppo

Omega
2-Faktor
Ibland faller det sig som så, när man ögnar genom denna tråd, att man själv kör med samma DD! Himla fin den där!


Har jag noterat rätt om jag påstår att där är en viss lutning mot läder bland de där inkommande?

Har själv inget på väg in tyvärr. Men är istället på jakt efter 2 nya. Varför 2? Ingen egentlig anledning, har två tomma platser på hyllan som söker ny arrendator bara... Är bara så jäkla velig just nu, och så är där ingen e-handlare med vettig mellandagsrea som gör saken enkel för mig heller. Man brukar ju kunna hitta nåt ganska lätt så här års - när man får "an offer one couldn't refuse". Men de lyser med sin frånvaro.
Velar mellan (och egentligen är denna listan 10ggr längre men dessa är aktuella just nu från igår och idag):

Dior Eden-Roc
Dior Vanilla Diorama
Dior Mitzah
Dior Spice Blend
Dior Patchouli Imperial
Dior Oud Rosewood
Dior Purple Oud
Serge Lutens Écrin de Fumée
Serge Lutens L'Orpheline
Nishane Ani
Guerlain Santal Royal
Tauer Sundowner
BDK Gris Charnel Extrait
Bortnikoff Amber Cologne
Bara för att vara en bussig kille så har jag ju en liten 7.5ml Spice Blend om du vill ta den så du inte handlar helt blint :)
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Har jag noterat rätt om jag påstår att där är en viss lutning mot läder bland de där inkommande?
En viss förekomst av läder kan ju inte förnekas men PdH & Salome är ”blindköp” så vet inte riktigt om det är i bi eller huvudroll i dessa kompositioner.
Sedan jag postade ovan citerade inlägg så kan jag lägga till en första generationens Aramis Devin också:
Även här kan läder hittas men i en biroll.
 

G.Clooney

Cartier
Bara för att vara en bussig kille så har jag ju en liten 7.5ml Spice Blend om du vill ta den så du inte handlar helt blint :)
Ja, alltså, det hade ju inte varit helt fel faktiskt. Har luktat på SB på en sticka i Amsterdam för ett par veckor sedan och gillade det initiala intrycket men det ger ju inte hela bilden. Får jag lov att fresta med en likadan tillbaka? Har Ambre Nuit och Gris Dior i 7,5:a.
 

bleppo

Omega
2-Faktor
Ja, alltså, det hade ju inte varit helt fel faktiskt. Har luktat på SB på en sticka i Amsterdam för ett par veckor sedan och gillade det initiala intrycket men det ger ju inte hela bilden. Får jag lov att fresta med en likadan tillbaka? Har Ambre Nuit och Gris Dior i 7,5:a.
Definitivt, vilken som helst av dom är ju trevlig att få jobba in lite mer. Men absolut inget krav på motprestation.
 

G.Clooney

Cartier
Hittar faktiskt inte 3st jag vill ha... Har egentligen bara Amber Cologne och Oud Maximus på radarn men de delar ju inte samma avdelning (cologne/extrait) så den kombon ger ingen bonus.

Har snöat in lite väl mycket på Dior nu dessutom och sitter och har svårt att bestämma mig för om jag ska börja med att klicka hem Fève Délicieuse eller Tobacolor, innan värmen kommer tillbaka om några månader... Fève har ju ryktet om sig att den är på väg att diskas, så har det låtit sen ett par år tillbaka på YouTube men nu bekräftade @bleppo det också för ett litet tag sedan. Så det kanske man ska föregå... Tobacolor kommer ju finnas ett tag till...

Vad säger panelen?

Andra intressanta är:
Patchouli Impérial (aldrig doftat på)
Mitzah (kan ändå inte klickas hem)
Oud Rosewood (aldrig doftat på)
Vanilla Diorama (lite, lite för lik annat man redan har, i sin drydown)
 
Hittar faktiskt inte 3st jag vill ha... Har egentligen bara Amber Cologne och Oud Maximus på radarn men de delar ju inte samma avdelning (cologne/extrait) så den kombon ger ingen bonus.

Har snöat in lite väl mycket på Dior nu dessutom och sitter och har svårt att bestämma mig för om jag ska börja med att klicka hem Fève Délicieuse eller Tobacolor, innan värmen kommer tillbaka om några månader... Fève har ju ryktet om sig att den är på väg att diskas, så har det låtit sen ett par år tillbaka på YouTube men nu bekräftade @bleppo det också för ett litet tag sedan. Så det kanske man ska föregå... Tobacolor kommer ju finnas ett tag till...

Vad säger panelen?

Andra intressanta är:
Patchouli Impérial (aldrig doftat på)
Mitzah (kan ändå inte klickas hem)
Oud Rosewood (aldrig doftat på)
Vanilla Diorama (lite, lite för lik annat man redan har, i sin drydown)
Feve är för mig inget speciellt, finns mycket mer intressanta gourmander där ute 😊

Mitzah är fin men för tråkig också.

Oud Rosewood är rätt ball men det finns en typ bensinliknande del i det animaliska som kändes lite kemisk för min del. Föredrar Oud Ispahan över den.

Jag säger vintage Leather Oud 😁
 

Becs9310

Omega
2-Faktor
Någon som kan splitta runt 3ml Reflection man för ett skapligt pris? Är sugen på den och flaskorna verkar gå för strax under 2k på beg-marknaden så törs inte blindköpa 🤔
 

G.Clooney

Cartier
Feve är för mig inget speciellt, finns mycket mer intressanta gourmander där ute 😊

Mitzah är fin men för tråkig också.

Oud Rosewood är rätt ball men det finns en typ bensinliknande del i det animaliska som kändes lite kemisk för min del. Föredrar Oud Ispahan över den.

Jag säger vintage Leather Oud 😁
Haha, ja... Säger du till de där rackarna på dior.com att släppa den igen så lovar jag att jag kniper den direkt.

Tänker mig själv att Feve är lite i högtidligaste laget. Har bara sniffat på den som hastigast men den luktade julafton och inget annat. Men är ändock intresserad och hade velat köra den på huden en hel dag. "Många" påstår ju att den landar i en gudomlig drydown. 4/5 initiala solar.

Tobacolor är också ganska lockande... Även den har jag bara fluktat på som hastigast och samma sak här - blev en 4/5 initialt. Är bara rädd för att påminnas om Pure Havane som jag inte klarade av som tobaksdoft. Den var för körsbärshonungssliskig/söt på nåt vis. Gillar ju annars tobaksnoten generellt.
 
Haha, ja... Säger du till de där rackarna på dior.com att släppa den igen så lovar jag att jag kniper den direkt.

Tänker mig själv att Feve är lite i högtidligaste laget. Har bara sniffat på den som hastigast men den luktade julafton och inget annat. Men är ändock intresserad och hade velat köra den på huden en hel dag. "Många" påstår ju att den landar i en gudomlig drydown. 4/5 initiala solar.

Tobacolor är också ganska lockande... Även den har jag bara fluktat på som hastigast och samma sak här - blev en 4/5 initialt. Är bara rädd för att påminnas om Pure Havane som jag inte klarade av som tobaksdoft. Den var för körsbärshonungssliskig/söt på nåt vis. Gillar ju annars tobaksnoten generellt.
Jag har nog en 5:a Feve du kan få om du vill, ska kika!
 

bleppo

Omega
2-Faktor
Haha, ja... Säger du till de där rackarna på dior.com att släppa den igen så lovar jag att jag kniper den direkt.

Tänker mig själv att Feve är lite i högtidligaste laget. Har bara sniffat på den som hastigast men den luktade julafton och inget annat. Men är ändock intresserad och hade velat köra den på huden en hel dag. "Många" påstår ju att den landar i en gudomlig drydown. 4/5 initiala solar.

Tobacolor är också ganska lockande... Även den har jag bara fluktat på som hastigast och samma sak här - blev en 4/5 initialt. Är bara rädd för att påminnas om Pure Havane som jag inte klarade av som tobaksdoft. Den var för körsbärshonungssliskig/söt på nåt vis. Gillar ju annars tobaksnoten generellt.
Jag diggade inte Pure Havane eller Naxos men Tobacolor är grym, den står på min inköpslista (igen). Hade en 40ml av den som jag idiotiskt nog sålde av oklar anledning.
 

G.Clooney

Cartier
Jag har nog en 5:a Feve du kan få om du vill, ska kika!
:) ☃️ 🎄 🎄 ☃️
Jag diggade inte Pure Havane eller Naxos men Tobacolor är grym, den står på min inköpslista (igen). Hade en 40ml av den som jag idiotiskt nog sålde av oklar anledning.
Då har vi nog samma gener, för jag klarar inte heller av just de där två! Men i övrigt faller tobak i väldigt god jord här "himmavid".

För uppföljningens skull delar jag med mig av Diors svar om Bois d'Argent, Eau Noire och Cologne Blanche:


Dear,

We thank you for your reply and for your interest in our Collection Privée.

Following your email, since 2018 Bois d'Argent has not changed his formula.

However, Francis Kurkdjian has decided to reissue Cologne Blanche, Eau Noire and Bois d'Argent with more natural tones, without making any changes to their scent.

Therefore, yes, you have bought the new version of Bois d'Argent, but there's no difference in the olfactory signatures.

I hope I have answered to all your questions.

Rest assured, I remain at your disposal for any other request.

Parfums Christian Dior thanks you for your trust and wishes you the most beautiful day.

Sincerely,

Mathilde,
Your Dior Advisor.​
 
Topp