• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

ATH Deviant... noterna enligt kreatören nedan, och vem vet bättre än han:

Top Notes – Raspberry leaf
Middle Notes - Cedarwood, Cherry and Vanilla Absolute
Base Notes – Leather, smoke, Saffron, Cannabis and my Filth Accord

Hallonbladen kan jag känna. Relativt tydliga när man vet om dem men om jag inte vetat de var där hade jag kanske gissat på nåt annat. Men visst... hallonblad. Sedan trä, mycket trä. Det hade inte behövts fusklapp till. Cederträ ska det vara tydligen. Körsbär, men en mörk körsbär då, lite åt medicinhållet eller så beror det på att de är blandat med övriga ingredienser. Kanske alldeles svarta körsbär? Vanilj kan jag inte känna i sig men en rundare ton på de övriga som finns med kanske beror på vaniljen som mjukar upp? Hallon, aningen övermogna körsbär med mörk ton och trä. Ganska behagligt.

Men, först och främst finns för mig en grön ton som nyklippta brännässlor som ligger över alltihop, möjligen den omtalade cannabisen. Och nu blir jag väldigt subjektiv men associationen är stark;
om man tänker sig en sån svart gammal bakelittelefon(!) eller annat i bakelit från 1940-talet och sedan tänker sig en kortslutning så det blir lite bränt. Bränd bakelit, elektrisk malfunktion med viss rökutveckling blandat med nyklippta brännässlor tillsammans med det ovan beskrivna mer bäraktiga dofterna. Så känns Deviant för mig. Ibland ganska starkt, på gränsen till aningen stickande men oftast bara på gränsen. Det drar sig tillbaka lagom innan det passerar det fräna i negativ bemärkelse.

Den är stark och uthållig. Själv skulle jag välja de tillfällen jag använde den. Vill man inte väcka uppmärksamhet, ta nåt annat.

Bra eller dåligt? Jag vet inte ännu, men förbaskat spännande och roligt. Någon större flaska blir det nog inte för min del men vem vet. Kul är den att ha ändå.

Edit:
kan lägga till också att som helhet är det är en metallisk doft på nåt sätt. Inte så mycket åt det varma hållet utan en mer kall metalldoft över alltihop.

Senast ändrad:
Xerjoff Richwood idag
600D1641-4956-4A0B-8FFA-147D4B389B89.jpeg

Börjar med en lite citrus för att sedan bli sötare sandal trädoft med lite ros.
Börjar känna igen Xerjoff dna:at i många.

Mild, len, honung...
Räcker länge.
Spridningen av doften utåtriktat kanske inte är så stor (3 spray)
Väldigt bra som de flesta av deras dofter. Dyr dock.

https://www.fragrantica.com/perfume/Xerjoff/Richwood-11703.html

Har gjort alla violet delirium- dekanter nu. Försöker tvätta av sprutan så jag kunde göra Santal men jag får inte loss doften ur sprutan. Den sitter som berget. Har tvättat den med yes typ 10 ggr. Funkar inte. Lagt den i vattenbad - funkar inte. Får helt enkelt dra ner på stan och köpa en ny till santal.

Ett par korta tankar om ATH:

Neon och boss bastard doftar båda extremt gott. Neon är en ganska enkel, linjär, sommardoft. Känns som en crowd pleaser som inte kan gå fel, blind buy worthy imo. Utan att ha testat allt för många andra sommardofter skulle jag säga att man faktiskt kan känna att denna inte är en massproducerat doft från något stort hus. Den doftar inte syntetiskt, tillgjord eller ”parfymaktig” utan kort och gott jäkligt gott. Ingen jätteperformance men iaf 6+ för att sedan bli en skin scent.

Boss bastard är en apelsin/mandarin explosion första timmen för att sedan släppa fram andra noter såsom honungstobak och lite träigare doft. Lite mer djup och komplexitet än Neon, sticker ut lite mer också. Grym performance och riktigt bra projektion. En favorit.

Santal extreme idag: min första spontana tanke är att denna är perfekt en krispig vinterdag med mycket kläder för att ”skära igenom” den kalla luften. Sandelträ och en hint patchouli. Jag fick ingen explosion av denna utan en ganska mjuk, rund, pleasant doft av sandelträ. Som jag förstått ska detta vara en beast performer. För mig känns de inte så men jag kan ha blivit näsblind eller så räckte 3 sprut inte.

Överlag mycket bra betyg för ATH, jag gillar att den känns unik och inte massproducerad. Ska framöver testa Oud, Ozone samt Violet från Tjabos splitt. Återkommer! :)

Versace Eu fraise: citrus o fräsch, dålig performance. 2 sprut borta på en dryg timme.

Dylan blue: typ som ovanstående men med lite mer sötma

Versace Eros: citrus, fräsch, söt. Tuggummi, typ Jenka, root beer, lite mynta. Barnslig/ungdomlig. Verkar ha bättre performance och projection än de andra två. Risk för huvudvärk och tror man tröttnar på doften fort. Hade kunnat tänka mig en dekant att använda nån enstaka tillfällen, typ vid fest utomlands.

30-45 % rabatt på ovanstående genom Boozt.se men enligt mig inte köpvärda.

Har Lacoste blanc och lacoste lhomme intense sedan tidigare och dem är imo hästlängder bättre!

Senast ändrad:
Måste fråga den samlad expertisen här om Roja Aoud. Fick hem en sample från gents då jag börjat prenumerera på deras prover. Först förvånade det mig att den visar sig vara brun när man sprayar den. Ska den vara så? Tänk om man har nåt vitt på sig.. se bild nedan. Det är samma papper remsan och bakgrunden.

Det andra som förvånar mig är doften. Den har beskrivits som en relativt mörk doft av inte minst oud. Det jag känner är en relativt svag och ljus blomdoft av främst ros. Den försvinner på en och en halv kanske två timmar till nåt knappt förnimbart. Någon oud som jag känt kan jag inte alls uppfatta. Eller är det så oud av hög kvalitet känns, som... ingenting?

Kan det vara nåt fel på den? Nån som är bekant med märket och modellen?

rao.jpg

• Like
Reactions: bvb
Måste fråga den samlad expertisen här om Roja Aoud. Fick hem en sample från gents då jag börjat prenumerera på deras prover. Först förvånade det mig att den visar sig vara brun när man sprayar den. Ska den vara så? Tänk om man har nåt vitt på sig.. se bild nedan. Det är samma papper remsan och bakgrunden.

Det andra som förvånar mig är doften. Den har beskrivits som en relativt mörk doft av inte minst oud. Det jag känner är en relativt svag och ljus blomdoft av främst ros. Den försvinner på en och en halv kanske två timmar till nåt knappt förnimbart. Någon oud som jag känt kan jag inte alls uppfatta. Eller är det så oud av hög kvalitet känns, som... ingenting?

rao.jpg
Jag har också testat dofter hos gents som på sticka blivit bruna, vad det beror på kan jag inte svara på.. ATH’s oud är väldigt animalisk. I några av hans recensioner påstår han att vissa oud-dofter inte innehåller oud. Roja borde ju dock vara av hög kvalitet när det gäller ingredienser.

Dagens,
B0D0DE85-25E5-4F9B-A27F-D2C3F1D92BF7.jpeg

Kryddig-örtig torr träighet. Inte alls som några/de flesta(?) av AdP BM serie. Inte mycket citrus och inte lika ”lätt”/fräsch men inte alls tung heller. Presterar nog hyfsat för att vara just ur BM serien men är ju att ingen beast direkt. En mycket behaglig doft som nog faktiskt fungerar ganska bra åtminstone också vår & höst.
https://www.fragrantica.com/perfume...u-Mediterraneo-Ginepro-di-Sardegna-23851.html

Senast ändrad:
Jag har också testat dofter hos gents som på sticka blivit bruna, vad det beror på kan jag inte svara på.. ATH’s oud är väldigt animalisk. I några av hans recensioner påstår han att vissa oud-dofter inte innehåller oud. Roja borde ju dock vara av hög kvalitet när det gäller ingredienser.

Ja man tycker det.
Har bara provat den på papper men efter en dryg timme känns knappt nån doft alls. Allra minst oud. Eller så är det nån oud som doftar blommor och varit med i början utan att jag märkt det.

• Like
Dagens,
B0D0DE85-25E5-4F9B-A27F-D2C3F1D92BF7.jpeg

Kryddig-örtig torr träighet. Inte alls som några/de flesta(?) av AdP BM serie. Inte mycket citrus och inte lika ”lätt”/fräsch men inte alls tung heller. Presterar nog hyfsat för att vara just ur BM serien men är ju att ingen beast direkt. En mycket behaglig doft som nog faktiskt fungerar ganska bra åtminstone också vår & höst.
https://www.fragrantica.com/perfume...u-Mediterraneo-Ginepro-di-Sardegna-23851.html

Jag tycker att det är en riktigt duglig doft. Skrev om den här för ett par månader sedan!

• Like
Reactions: S.L

rao.jpg

Om det är den 'vanliga' versionen så ska du ej spraya den på kläder för den kommer lämna märken på kläderna. Roja Dove har själv pratat om det (finns videos på youtube), de är sådana. Men varje parfym har också en 'crystal' version som är genomskinlig (som ej lämnar märken).

upload_2020-7-4_20-55-22.jpeg

Kunde inte låta bli att köpa en sk. cheapy då Kicks hade den för 22 €. Inga överraskningar.......fräsch , fruktig och lätt. Sommrig och trevlig att spraya på efter duschen då man vill känna sig extra ren och fräsch. Håller kanske 4-5 timmar men helt klart värd sina 22 €.

Om det är den 'vanliga' versionen så ska du ej spraya den på kläder för den kommer lämna märken på kläderna. Roja Dove har själv pratat om det (finns videos på youtube), de är sådana. Men varje parfym har också en 'crystal' version som är genomskinlig (som ej lämnar märken).
Det är ett känt fenomen med anda ord.
Tycker de borde kunna ha alla versioner ofärgade, med tanke på priset.

rao.jpg
Inget fel på produkten.
Har provat flera av Rojas oudparfymer och det gäller att passa vitskjortan.

Säkert kommit upp förut... småflaskor i glas... var köper man såna i bra kvalitet?

Tänkte så man slipper åka på semester med stora flaskor och istället packar 10-20st små i storlekar 2-10ml

Amazon eller direkt ifrån specifikt tillverkare?

• Like
Har två såna redan... tänkte mer på såna små glasflaskor som folk splittar med... att ha som reseflaskor i väskan...
Verkar som flera här kan ha rätt kanaler eller erfarenhet av att beställa i bulk..

Tänkte på såna här:
D1B58053-B586-4A0C-82B9-6C74392FB437.jpeg
Skulle kika med Mr Dekant himself @Sambuccashake köpte några splittar av honom tidigare och utöver grym leverans var det väldigt bra flaskor.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp