• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Såhär står det på Trumpers hemsida:
"Introducing Havana Cologne, a fragrance that has been formulated to evoke the swaying and rustling of Cuba’s one hundred different palm tree species.
This fragrance possesses delightful notes including layers of pepper, grapefruit, tobacco, cinnamon, a dash of paprika, and a hint of vetiver; all of which enhances this strong, modern and intoxicating scent cologne.

Base Notes – Vetiver, Tobacco, Leather

Middle Notes – Saffron, Cinnamon, Paprika

Top Notes – Bergamot, Grapefruit, Pink Pepper, Elemi"

Tycker den beskrivningen är rätt bra. En kryddigt fräsch doft som går över till en lite sötare, träig krydda. Passar nog utmärkt varma sommarkvällar.
Prestandan är väl som andra Trumper, skulle jag tro. Håller en arbetsdag på min hud iallafall.
Tack! Det låter som ngt för mig!

6493D8CE-1186-4020-8DB6-DC1527CF3417.jpeg

Lite godis att testa sig igenom i helgen!

Monsieur Bouquet har jag sedan tidigare men splitten börjar sina så alltid bra med en skvätt till. Riktigt fin doft!

I bakgrunden kan ni också skönja det senaste fylleköpet. Två Britannia när Maxaroma hade rea på den diskade rackaren. Var ett jäkla krångel och i slutändan blev det inte direkt nå billigare heller, men men 😁 Fantastisk doft! Har gått varm som kvällsdoft på slutet.

90E573D0-4ADD-464C-BA85-5FCF781E297E.jpeg

Efter tre års jagande och säljande av flaskor så har jag nog än inte lyckats med en fullträff. En del har varit nära, därbland l’Air Du Desert Marocain och senaste tillskottet Amber Cologne.

Oftast så är det citrusdofter som ryker fortast, vilket gjort det svårare att hitta något inför sommaren. Och det är ju säsong för ”sommardofter” nu.

Vilka inför sommaren för er har träffat 5/5? 😎

Efter tre års jagande och säljande av flaskor så har jag nog än inte lyckats med en fullträff. En del har varit nära, därbland l’Air Du Desert Marocain och senaste tillskottet Amber Cologne.

Oftast så är det citrusdofter som ryker fortast, vilket gjort det svårare att hitta något inför sommaren. Och det är ju säsong för ”sommardofter” nu.

Vad är en fullträff?

Sommardofter:

Heeley - Sel marin
Roja - Oceania
Perris - Mandarino di Sicilia
Guerlain - Homme
Guerlain - L’homme ideal cologne (diskad)

Bara för att nämna några riktigt bra.

Vad är en fullträff?

Sommardofter:

Heeley - Sel marin
Roja - Oceania
Guerlain - Homme

Vi väntar oss ytterligare en vecka av strålande sommarväder så vi behöver faktiskt djupdyka lite mer i ~25°-dofter!

Jag har ett gäng flaskor som är bra men jakten måste alltid gå vidare så jag bumpar detta. Ös på med fler allesammans!

Royal Crown - Rain
Casamorati - Mefisto Gentiluomo
Xerjoff - Nio
Roja - Neroli, Oceania,
TF - Mandarino, Neroli Porto, Fleur Porto, Positano
Bortnikoff- Amber & Musk Cologne
ADP - Arancia, Bergamotto
Hermes - Rhubarbe

Har betat av samtliga LV men ingen som direkt lockar till flaskköp faktiskt.

Senast ändrad:
Vad är en fullträff?

Sommardofter:

Heeley - Sel marin
Roja - Oceania
Guerlain - Homme

Perris har jag testat tidigare, men försvann väldigt snabbt från huden. Både den och Arancia di Sicilia var bra.

Även funderat på Laboratorio Olfattivos:

Som ska vara en fotorealistisk blodapelsin, verkar ”intressant” och till ett bra pris!

Vi väntar oss ytterligare en vecka av strålande sommarväder så vi behöver faktiskt djupdyka lite mer i ~25°-dofter!

Jag har ett gäng flaskor som är bra men jakten måste alltid gå vidare så jag bumpar detta. Ös på med fler allesammans!

Royal Crown - Rain
Xerjoff - Nio
Roja - Neroli, Oceania,
Hermes - Rhubarbe

Har haft Mefisto Gentiluomo på listan också, missade den på Notino/Deelox för 1600kr/flaskan :banghead:

Roja Oceania har jag nog nåt sample på, vill minnas att jag inte tyckte den var något speciellt - men det är ju citrusdoft så det är nog där jag ramlar…

Royal Crown - Rain
Xerjoff - Nio
Roja - Neroli, Oceania,
Hermes - Rhubarbe

Jag fyller på…

Xerjoff Torino21
Perris Monte Carlo Mandarino di Sicilia
AdP Note di colonia V
Issey Miyake l’eau dissey p h
AdG Profumo

Ska beställa en Tom Ford Ebene Fume. Någon som har tips på bra sida att beställa ifrån eller eventuella rabbatkoder? :D
Alternativt kanske någon har en till salu? ;)

133007_img-9272-teone-reinthal-natural-perfume-francois_720.webp
DD:

hade denna hyfsat tidigt i mitt samlande men sålde den. Till @S.L tror jag?

Den är ju onekligen en outlier för mig. Jag gillar i regel inte varken patchouli eller vetiver-tunga dofter. (Vilket är märkligt för jag gillar tex moss-tunga dofter). Denna lutar dessutom mot den fuktiga typen av patchouli, som lätt kan bli mögel för mig.

Men, och här kommer vändningen, det här är ju riktigt bra. Den öppnar med en dov citrus som för tankarna till klassiska parfymer (läs vintage). Vet inte hur de doftade för 60 år sen utan snarare hur vintage parfymer med toppnoterna hyfsat intakta doftar idag. Därefter tar kombinationen av patchouli och vetiver framsätet. Allt understött av en komposition av blommor och mossa.

Sammantaget blir detta en maskulint lutande vintage-doft. Jag läste nånstans att detta är Teones hyllning till Guerlain, vilket skulle förklara ovan (Pierre François Pascal Guerlain grundade Guerlain). Men jag vet inte om det stämmer.

133007_img-9272-teone-reinthal-natural-perfume-francois_720.webp
DD:

hade denna hyfsat tidigt i mitt samlande men sålde den. Till @S.L tror jag?

Den är ju onekligen en outlier för mig. Jag gillar i regel inte varken patchouli eller vetiver-tunga dofter. (Vilket är märkligt för jag gillar tex moss-tunga dofter). Denna lutar dessutom mot den fuktiga typen av patchouli, som lätt kan bli mögel för mig.

Men, och här kommer vändningen, det här är ju riktigt bra. Den öppnar med en dov citrus som för tankarna till klassiska parfymer (läs vintage). Vet inte hur de doftade för 60 år sen utan snarare hur vintage parfymer med toppnoterna hyfsat intakta doftar idag. Därefter tar kombinationen av patchouli och vetiver framsätet. Allt understött av en komposition av blommor och mossa.

Sammantaget blir detta en maskulint lutande vintage-doft. Jag läste nånstans att detta är Teones hyllning till Guerlain, vilket skulle förklara ovan (Pierre François Pascal Guerlain grundade Guerlain). Men jag vet inte om det stämmer.
Stämmer.
Jag har i min tur sålt/bytt bort den men inte utan att jag ångrat mig ibland. TRNP gör mycket bra.

Kan uppdatera inlägget kring Francois - dry down är ju ännu en nivå upp från öppning och mid. Fan sålde jag den för? Skit också.

Påfyllning idag! 📦

Blindköp allihop men det blir nog bra till slut!

B7F639AC-E4CC-418E-AD8D-2E95C59D3E66.jpeg

Påfyllning idag! 📦

Blindköp allihop men det blir nog bra till slut!

B7F639AC-E4CC-418E-AD8D-2E95C59D3E66.jpeg

Återkom med recensioner!

Nu kom nr 2!
Blindköp båda två, men för 120kr/st är det inte mkt att älta. Enbart testat 1962 och Neroli Voyage från Floris tidigare. Gillar båda.
Recensionerna för de ’nya’ är verkligen vattendelare och jag var lite orolig för om de var för mig eller ej.
Kände direkt med pudrigheten i 89, oh no, gammal tant, men, tycker att den balanserar på en knivsegg och har återkommit till den flera gånger under veckan. Var tvungen att snabbtesta Elite med och hittills positivt överraskad.
Just avsaknad av skarpa noter och den totala harmonin mellan noterna är nog det som imponerar mest på mig hos Floris, men samtidigt är de kanske inte de mest ’spännande’ dofterna på marknaden.
Kan tilläggas att jag närmar mig de 50 ;)
IMG_3509.jpeg

Jag funderar lite på det, är den slutsåld när jag är klar så oh well, nästa år.

Har funderat på Fougeriste längre så den går nog först :)

Edit: Om någon kan tänka sig göra av med en trea Fougeriste så är jag spekulant!

Tillbaka
Topp