DD:
A popular perfume by Teone Reinthal Natural Perfume for women and men, released in 2017. The scent is spicy-earthy. The longevity is above-average. The p...
www.parfumo.com
hade denna hyfsat tidigt i mitt samlande men sålde den. Till
@S.L tror jag?
Den är ju onekligen en outlier för mig. Jag gillar i regel inte varken patchouli eller vetiver-tunga dofter. (Vilket är märkligt för jag gillar tex moss-tunga dofter). Denna lutar dessutom mot den fuktiga typen av patchouli, som lätt kan bli mögel för mig.
Men, och här kommer vändningen, det här är ju riktigt bra. Den öppnar med en dov citrus som för tankarna till klassiska parfymer (läs vintage). Vet inte hur de doftade för 60 år sen utan snarare hur vintage parfymer med toppnoterna hyfsat intakta doftar idag. Därefter tar kombinationen av patchouli och vetiver framsätet. Allt understött av en komposition av blommor och mossa.
Sammantaget blir detta en maskulint lutande vintage-doft. Jag läste nånstans att detta är Teones hyllning till Guerlain, vilket skulle förklara ovan (
Pierre François Pascal Guerlain grundade Guerlain). Men jag vet inte om det stämmer.