• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Jag har inte fått DHP 2025 ännu. Jag har valt att få den levererad nästa vecka på Tisdag av DHL eftersom jag inte kan ta emot den tidigare är då.
Återkommer med en recension sen när jag har fått hem den, men jag kan nästan redan nu säga att den omöjligt kan vara bättre än gamla den formuleringen, som är ett mästerverk. Har haft den som min favorit parfym i många år nu.
Lyckades lägga en beställning på den gamla DHP från computersalg.se förra veckan, som hade den på lager. Men den ser ut att vara slut där med nu.

Idag så har Dior även lanserat nya "Bois Talisman" Privé parfym och samtidigt minskat storlekarna på alla Privé parfymer från 250ml till 200ml och 125ml till 100ml.

Jag har varit en riktig "fanboy" av Dior i många år och har lyckats samlat på mig i princip alla parfymer från hela Privé kollektionen och även alla vanliga herr parfymer, så tror jag att jag kommer att sluta där.
Ända sedan Dior tog in FK så har dom tappat gnistan helt verkar det som.

Det händer alla hus förr eller senare. Roja har släppt 97% skit sen 2020. Guerlain har varit kasst sen LVMH köpte det. Tom Ford är skit sen han själv släppte rodret. Osv.

Dior har ju varit ett av få hus som hållit stången länge vill jag påstå.

Jag letar inte hus längre, jag letar knappt näsor. Jag letar enskilda parfymer. Undantaget jag hittat är Henry Jacques. Om man gillar extremt överprissatta klassiska kompositioner är de grymma. Men deras fanboys säger att även de tappat nivån…

Det händer alla hus förr eller senare. Roja har släppt 97% skit sen 2020. Guerlain har varit kasst sen LVMH köpte det. Tom Ford är skit sen han själv släppte rodret. Osv.

Dior har ju varit ett av få hus som hållit stången länge vill jag påstå.

Jag letar inte hus längre, jag letar knappt näsor. Jag letar enskilda parfymer. Undantaget jag hittat är Henry Jacques. Om man gillar extremt överprissatta klassiska kompositioner är de grymma. Men deras fanboys säger att även de tappat nivån…
Inte bara de stora husen som börjar likna parodier. Jinx släppte 52 parfymer under 2024. Ensar släppte säkert det dubbla 😂 Jinx tar $2100 för 50ml på sitt senaste släpp.

Av alla designer märken så håller jag jag fortfarande Chanel högt, som inte är uppköpta av någon ännu.
Chanel släpper i min åsikt mestadels bara fina parfymer men deras priser är astronomiska.
Tyvärr så har dom höjt priserna efter årsskiftet på Les Exclusif serien, som nu kostar 75ml flaskorna 3120kr och 200ml 5491kr 😨

Desto större ägare till parfymhusen desto "kunnigare experter" som ska komma med sina rövhålsåsikter gällande vinstmaximering osv. Det går tyvärr alltsomoftast stick i stäv med oss "konnässörer".

Så man vänder blicken mot mindre kända hus. De ökar i sin tur sin försäljning. Och vips så får de också plötsligt för sig att vinstmaximera.

Dior kunde väl nöjt sig med att sälja sina tretusen flankers av Sauvage? Men nej, inte då.

Du är kungen av detta!
IMG_2957.gif

Har 2st incoming denna vecka! 😁

Desto större ägare till parfymhusen desto "kunnigare experter" som ska komma med sina rövhålsåsikter gällande vinstmaximering osv. Det går tyvärr alltsomoftast stick i stäv med oss "konnässörer".

Så man vänder blicken mot mindre kända hus. De ökar i sin tur sin försäljning. Och vips så får de också plötsligt för sig att vinstmaximera.

Dior kunde väl nöjt sig med att sälja sina tretusen flankers av Sauvage? Men nej, inte då.

Förra listan va indies, denna är ”hus som ännu inte sålt sin själ”. Den lär bli kort. (Edit: längre än jag trodde!)

- Chanel - ett av få hus med inhouseparfymörer av högsta klass. Äger även egna fält av blommor för råvaror. Har än så länge inte sålt ut och lär väl inte göra det heller. Ett exempel är Sheldrake som varit inhouse-parfymör för Chanel sen 2012 och lyckats släppa hela 2 parfymer under den tiden.

- Henry Jacques- tveksamt egentligen. Man var ju historiskt under Laurent Smals kreativa ledning primärt ett bespoke-hus för människor som hade mer pengar än vett. Nu när såna som jag kan handla hos dem kan man ju argumentera för att de sålt ut.
Men än så länge ser jag en stringent och återhållsam linje. Uppskattas.

- Laurent Smal - näsan bakom HJs större framgångar. Går endast att köpa vis honom själv. Prisnivå i paritet med HJ.

- MDCI - skriver såhär på sin hemsida:
”Behind the MDCI name (“MDCI” stands for Marchal Dessins et Créations Indépendantes” founded in 2003) is an art lover with a passion for perfumes and a certain idea of what fine fragrances should be an art more than an industry, a source of pleasure, pride and beauty more than a commodity.”

- MPeG (Maître Parfumeur et Gantier) - Har sedan 1988 hållit sig till ett väldigt franskt spår inom parfymeri. Tyvärr emellanåt för göada i vanilj för min smak men har ett gäng jag gillar!

- Serge Lutens - även om SL är sålt till japaner så tycks de iaf inte av det jag kunnat testa mig till sabbat alltför mycket av husets DNA. Sheldrake är den som gjort många av husets hits och fortsätter att jobba med SL även idag.

Fyll på!

Ett exempel är Sheldrake som varit inhouse-parfymör för Chanel sen 2012 och lyckats släppa hela 2 parfymer under den tiden.
Det där är ju helt underbart! Man blir lite smått frustrerad ibland när där går inflation i produktionen från vissa näsor.

Gränsen mellan indie och "ett vanligt hus" är för mig rätt så suddig, men oavsett så fyller jag på med några som jag uppskattar vissa alster utav och som jag är någorlunda säker på att de inte ägs av Blackrock etc. etc. (Såsom ditt favorithus @Tjabo - Creed).

Atelier des Ors
Fransesca Bianchi
Matiere Premiere
Nishane
Floris
Perris Monte Carlo
Profumum Roma
Rosendo Matieu Barcelona
Tauer Perfumes
Widian

(Mancera / Montale)
(Xerjoff)

Edit: De inom parantes har jag väl inga direkt superuppskattade alster utav men de står åtminstone på egna ben, vad jag vet.

Senast ändrad:
Kört PDLN 2 som dagens igen. Jag var riktigt sugen på en full flaska av någon Roja men just denna har för dålig prestanda på min hud. Synd på en i övrigt fin doft.

Det där är ju helt underbart! Man blir lite smått frustrerad ibland när där går inflation i produktionen från vissa näsor.

Gränsen mellan indie och "ett vanligt hus" är för mig rätt så suddig, men oavsett så fyller jag på med några som jag uppskattar vissa alster utav och som jag är någorlunda säker på att de inte ägs av Blackrock etc. etc. (Såsom ditt favorithus @Tjabo - Creed).

Atelier des Ors
Fransesca Bianchi
Matiere Premiere
Nishane
Floris
Perris Monte Carlo
Profumum Roma
Rosendo Matieu Barcelona
Tauer Perfumes
Widian

(Mancera / Montale)
(Xerjoff)

Edit: De inom parantes har jag väl inga direkt superuppskattade alster utav men de står åtminstone på egna ben, vad jag vet.

Tror inte det finns någon given definition?
Jag ser indies som enmansbolag (mer eller mindre, kan också vara mkt mindre bolag) oftast med en stor portion naturliga råvaror/skiter i IFRA.

Tillbaka
Topp