• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Blev tvungen att ta en jägarexamen och fick införskaffa en hel jäkla vapengarderob från 0, därav den extrema frånvaron. Har bara tid att snöa in på en sak åt gången med småglin och allt som man är betjänt åt.

Får starta året med en liten beställning på EN och hoppas på storvinsten. ✊

Denne "Prin", är det senaste årets bubblare eller? Aldrig hört talas om. Fick bli en av S.L's topp 3 då - Nimitr. Och en joker - Comme Un Carrousel. Ska bli spännande!

God fortsättning på er i tråden! ✨

Om du mot förmodan inte gillar Nimitr så kan jag ta den av dig. Förbaskat bra den där!

Prin är högt och lågt för mig. Inte för att jag sprungit på något kasst blandat eller med dåliga råvaror utan för att vissa bara inte är min smak. Tror @Nic har mängder av hans kreationer….

Men Mandarava och Nimitr är grymma!

Om du mot förmodan inte gillar Nimitr så kan jag ta den av dig. Förbaskat bra den där!

Prin är högt och lågt för mig. Inte för att jag sprungit på något kasst blandat eller med dåliga råvaror utan för att vissa bara inte är min smak. Tror @Nic har mängder av hans kreationer….

Men Mandarava och Nimitr är grymma!
Ja, då fick jag ju byta ut Comme Un Carrousel till Mandarava istället. Utsökt kundservice på EN.

Alltid trevligt med paket. Var i NK och luktade på massa olika parfymer men Initio Psychedelic Love tog hem priset för mig.

Bilagor

• 1000012573.jpg
    1000012573.jpg
    246.8 KB · Visningar: 1
DD:
1A346D1F-C984-406B-A3D3-206BA801E2EF.jpeg

Travesti om det stämmer att Dior diskat dennna mtp allt annat de behåller/släpper ut…
När man söker på "Jules" på Diors hemsida så finns den fortfarande att beställa ser det ut som. Men inte om man försöker navigera fram till den via deras Meny.
Nu ser jag också att den gamla Dior Homme Parfum är tillbaka på deras hemsida tillsammans med DHP2025. Undrar vad dom Röker på hos dom 🤨 Hur ska dom ha det egentligen!

Senast ändrad:
  • Wow
Reactions: S.L
Kul att ha dig tillbaka! Du har varit saknad!

Mandarava är fin.
Saringkarn en alldeles lysande doft!
Mandodari är fantastisk.
Mriga är en riktig hit!
Det är definitivt ömsesidigt, tack!

Nimitr ser jäkligt lovande ut på noterna.
Mandarava kan bli en hit or miss, på förhand, baserat på noterna.
Antecknar dina tips med en särskild slagsida åt Saringkarn - den ser riktigt giftig ut.

Man brukar ju få en feeling på vilka noter, eller vilka ackord, som listas på en parfym huruvida man kommer komma överens eller inte. (Lika ofta visar det sig att man var helt ute och cyklade visserligen men ibland så!)

Bad om lite samples från Prin och får se vad "floristen" på EN buntar ihop.

• KS Like
Reactions: S.L
Det är definitivt ömsesidigt, tack!

Nimitr ser jäkligt lovande ut på noterna.
Mandarava kan bli en hit or miss, på förhand, baserat på noterna.
Antecknar dina tips med en särskild slagsida åt Saringkarn - den ser riktigt giftig ut.

Man brukar ju få en feeling på vilka noter, eller vilka ackord, som listas på en parfym huruvida man kommer komma överens eller inte. (Lika ofta visar det sig att man var helt ute och cyklade visserligen men ibland så!)

Bad om lite samples från Prin och får se vad "floristen" på EN buntar ihop.

Om vi nu ändå måste stanna på indie-träsket av parfymer så kan vi väl börja lista lite hus/näsor.

Detta är bara vad jag tycker: Ta det inte som någon sanning.

Ensar: kan få till bra toppar men alltsomoftast upplever jag hans kreationer som en soppa av väldigt bra ingredienser. Stör mig dessutom på alla releaser och begränsade upplagor på allt. Prisnivån är horribel.

Areej Le Doré: Lite samma fenomen som ovan även om han gjort fler dofter som tilltalar mig personligen. Russian musk, Siberian musk och agar de noir är personliga favoriter. Visar även att han klarar av klassiska kompositioner i Al Majmua som är riktigt bra. Tycker hans senaste releaser är sådär ärligt talat.

Bortnikoff: Har lyckats med konststrycket att bli en bättre parfymör parallellt som han gör sämre parfymer. Nästan alla hans "hits" i min bok är de tidigare alstren. Dock med reservation för att jag inte testat de absolut senast i form av oud hindi mfl. Oud maximus är hans bästa alster tätt följt av triad i min bok.

Jinx: Amerikansk snubbe från NY som hängde i oud-grupperna på fejjan och visade sig vara rätt vass på att göra parfymer. En av flera ska tilläggas, Lost Tribe är en annan som gjorde samma grej. En av de (för mig) bättre husen rent smakmässigt. Sobra, rätt mogna dofter av de jag träffat. Kanske bäst blandade tsm med prin av det jag testat. Favorit: KADA. Prisnivå: för hög.

Losttribes: Mer lekfulla dofter (av de jag testat). Inte fullt lika vasst blandade som Prin och Jinx men ändå bra grejer. Kanske inget du har på dig för att imponera på andra men däremot rätt roliga doftresor. Personlig favorit: Sambac sultry.

Prin: Jag kan faktiskt för lite om det här huset för att uttala mig. Det jag testat (har inget, bara samples) har däremot varit väldigt bra! Ber att någon med bättre koll fyller i.

Angelos: Grek som gör dofter som jag verkligen (!) tycker om. Allt är kantigt, rough men riktigt fint. Irida är en grym fougere men knappast finstämd. Angeliki är en hyllning till hans mormor och en chypre men även den är rätt rå i kanterna. @Notorious Niklas tycker den luktar askfat. Jag tycker den är grym!

Folkwinds: Väldigt annorlunda dofter, men vill jag påstå rätt coola! Har usla betyg online, helt obegripligt nog. Visst har de en egen stil och kanske inte påminner om allt annat där ute men knappast dåligt gjorda. Riktigt kul!

Slumberhouse: Det jag testat, vilket är väldigt lite, är väldigt sött och fruktigt. För mkt gourmand för mig så någon som gillar det får fylla i.

Sherwood: Det kanske mest underskattade huset i min bok. Grymt bra blandade och fina dofter!

Om vi nu ändå måste stanna på indie-träsket av parfymer så kan vi väl börja lista lite hus/näsor.

Ensar: kan få till bra toppar men alltsomoftast upplever jag hans kreationer som en soppa av väldigt bra ingredienser. Stör mig dessutom på alla releaser och begränsade upplagor på allt. Prisnivån är horribel.

Areej Le Doré: Lite samma fenomen som ovan även om han gjort fler dofter som tilltalar mig personligen. Russian musk, Siberian musk och agar de noir är personliga favoriter. Visar även att han klarar av klassiska kompositioner i Al Majmua som är riktigt bra. Tycker hans senaste releaser är sådär ärligt talat.

Bortnikoff: Har lyckats med konststrycket att bli en bättre parfymör parallellt som han gör sämre parfymer. Nästan alla hans "hits" i min bok är de tidigare alstren. Dock med reservation för att jag inte testat de absolut senast i form av oud hindi mfl. Oud maximus är hans bästa alster tätt följt av triad i min bok.

Jinx: Amerikansk snubbe från NY som hängde i oud-grupperna på fejjan och visade sig vara rätt vass på att göra parfymer. En av flera ska tilläggas, Lost Tribe är en annan som gjorde samma grej. En av de (för mig) bättre husen rent smakmässigt. Sobra, rätt mogna dofter av de jag träffat. Kanske bäst blandade tsm med prin av det jag testat. Favorit: KADA. Prisnivå: för hög.

Losttribes: Mer lekfulla dofter (av de jag testat). Inte fullt lika vasst blandade som Prin och Jinx men ändå bra grejer. Kanske inget du har på dig för att imponera på andra men däremot rätt roliga doftresor. Personlig favorit: Sambac sultry.

Prin: Jag kan faktiskt för lite om det här huset för att uttala mig. Det jag testat (har inget, bara samples) har däremot varit väldigt bra! Ber att någon med bättre koll fyller i.

Angelos: Grek som gör dofter som jag verkligen (!) tycker om. Allt är kantigt, rough men riktigt fint. Irida är en grym fougere men knappast finstämd. Angeliki är en hyllning till hans mormor och en chypre men även den är rätt rå i kanterna. @Notorious Niklas tycker den luktar askfat. Jag tycker den är grym!

Folkwinds: Väldigt annorlunda dofter, men vill jag påstå rätt coola! Har usla betyg online, helt obegripligt nog. Visst har de en egen stil och kanske inte påminner om allt annat där ute men knappast dåligt gjorda. Riktigt kul!

Slumberhouse: Det jag testat, vilket är väldigt lite, är väldigt sött och fruktigt. För mkt gourmand för mig så någon som gillar det får fylla i.

Sherwood: Det kanske mest underskattade huset i min bok. Grymt bra blandade och fina dofter!
Darren Alan kan också nämnas, ung amerikansk parfymör. Vet inte hans bakgrund men är ju helt såld på Dorians Fougere som jag har flaska av (snart två) och Songes a Fleur som jag testat sample av och som står väldigt högt på min inköpslista för 2025.

Darren Alan kan också nämnas, ung amerikansk parfymör. Vet inte hans bakgrund men är ju helt såld på Dorians Fougere som jag har flaska av (snart två) och Songes a Fleur som jag testat sample av och som står väldigt högt på min inköpslista för 2025.

Glömde också TRNP: en av mina favorit-hus! Halvtokig australienska som knåpar ihop parfymer i alla möjliga (och omöjliga) stilar! Favoriter just nu:

Garden of pleasures: körsbärs-oud utan körsbär! 🍒 fantastisk!

La nuit, Arjuna och Maimiti är superfina också!

Jag fyller på med några till, utöver de du nämnt som jag testat en del av på senare tid:

Miyaz - Fransos med inriktning på hindi oud. Har några riktigt fina dofter. Favoriten är Fleur Tabac. Gillar man skitiga ouds med bra tryck i, se hit (hint @Stevo)

Jinkoh - Polack som jobbar med riktigt fina ingredienser. Många väldigt högkvalitativa oudoljor. Testat igenom en hel del men favoriterna är Sunset in Maroc (galet bra ros/oud) & Vintage Affair (Old school, floral, fruktig chypre).

Agar Aura - Oudoljor av högsta kvalitet. Prissatt därefter också men finns några riktiga guldkorn. Favoriterna är Kelantan & Malinau.

Elixir Attar - En salig blandning av dofttyper och ingredienser men som genomgående håller hög kvalitet. Cohiban Coffee Oud Extreme är otroligt fin men även Agar Fougere och Mythique är riktigt fina dofter. Phantom of The Opera, en av absolut bästa chypres jag äger.

Har även precis fått hem ett sample set från Hunayn som jag ska testa mig igenom.

Maison Crivelli hyllas (hypas) mycket på sociala medier men jag kan inte hitta någon info i tråden öht.

Har någon testat något ifrån huset?

Verkar finnas på COW i Sthlm.

IMG_7798.jpeg

Jadå, testat den överhajpade oud maracuja tex. Jag drar ju öronen åt mig när något blir för hajpat. Men den är inte dålig. Väldigt i tiden med galen prestanda. Hyfsade råvaror vill jag minnas. Minns faktiskt inte om den ”oud” de har var typiskt accord eller riktig vara. Sannolikt kanske en kombination. (Inte ovanligt att de har 2% riktig oud och 98% syntet för att kunna bygga storytelling kring ”den mytomspunna ingrediensen).

Minns den som väldigt linjär och att den är precis som den låter - oud och passionsfrukt.

Jag blindköper som sagt en hel del till hustrun ibland när andan faller på, trots en del uppmaningar om att sluta upp med det under det senaste halvåret eller så…Denna anlände i mellandagarna och jeflar i min låda vad fin den var, både hustrun och jag föll pladask för den.

IMG_7129.jpeg

Chypre helt klart men spontant lite svår att kategorisera därefter, blommig? (ja, den har vita/gula/röda blommor i härlig balans men känns inte distinkt blommig för det) fruktig? kryddig? Drar lite grönt helt klart, påtaglig bitter mossa i basen. Den liknar inte riktigt vare sig PR La Nuit eller Gucci No 3 men kanske skulle resultatet om man blandade de två bli typ nåt sånt här, med lite slagsida åt det gröna Gucci No 3 hållet? Denna flaska har en del år på nacken, ingen aning om nuvarande version är mycket förändrad eller inte, givet typ av doft så är kanske risken påtaglig för att den förändrats något sedan den lanserades 1978.

Summasummarum:
IMG_2902.gif

Tillbaka
Topp