• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Da!

6EF66C8A-BC6C-4E2F-96B2-6BF288D3BF56.jpeg

Fick tag på tre stycken till ett överkomligt pris.

Serge Lutens över lag har jag liksom förbisett. Hade det till och med på agendan när jag var i Paris för nåt år sen att besöka dem och testa igenom. Sheldrake är ju grym (en av näsorna).

För övrigt är Shangri-La grym! 😅🫶
Ja, jag har inte testat så många av dem själv. Jag har Ambre Sultan, Écrin de fumée samt L'orpheline. Ambre Sultan är riktigt bra men favoriten är nog ändå Écrin, om jag måste välja. Ska prova några till - först på listan är onekligen Chergui. Alla gjorda av Sheldrake.

Är där några andra måsten från Serge Lutens? Eller jag kanske ska fråga någon som har lite mindre tant-fetisch? 😁
(Tror bestämt min Shangri-La, som jag ägde en gång, slutligen hittade hem till Danmark och @S.L).

Ja, jag har inte testat så många av dem själv. Jag har Ambre Sultan, Écrin de fumée samt L'orpheline. Ambre Sultan är riktigt bra men favoriten är nog ändå Écrin, om jag måste välja. Ska prova några till - först på listan är onekligen Chergui. Alla gjorda av Sheldrake.

Är där några andra måsten från Serge Lutens? Eller jag kanske ska fråga någon som har lite mindre tant-fetisch? 😁
(Tror bestämt min Shangri-La, som jag ägde en gång, slutligen hittade hem till Danmark och @S.L).
Det är ett kretslopp här, du kan ju gissa var den är nu? 😁

Har Ambre Sultan, Chergui, Un Bois Vanille, Fille En Aiguilles, Santal Majuscule, La Vouche Du Diable & Écrin De Fumée från SL.
Allihopa är hur trevliga som helst, men av dessa så är det en som verkligen tar priset och det är La Couche Du Diable.
Helt otroligt fin doft som platsar på min top 5 favoritdofter.
Tyvärr så säljs den numera enbart i SL bel jars 🤨

Har Ambre Sultan, Chergui, Un Bois Vanille, Fille En Aiguilles, Santal Majuscule, La Vouche Du Diable & Écrin De Fumée från SL.
Allihopa är hur trevliga som helst, men av dessa så är det en som verkligen tar priset och det är La Couche Du Diable.
Bel jars?

Den hittade hem helt klart.
Men inte till Danmark! 😅

Chergui är cool. Hade den tidigt i min resa. Vändigt hö-ig minns jag. 😆 I övrigt är jag rätt lost på SL. Ska utforska ordentligt när jag är klar med Henry Jacques.

Ja, jag såg det angående La Couche du Diable. Typiskt nog är det också den jag direkt fastnade för när jag scrollade runt på SL på fraggan. Verkar väldigt intressant. Fattar inte varför dessa "förståsigpåare" på bolagen ständigt måste in och röra om i grytorna på saker som säljer bra (om man får anta det). Min misstanke är att sen den bytte flaska och därmed prislapp så har den säkert genererat hälften av vad den gjorde innan.

Den kommer finnas kvar på radarn dock men inte för 255€. En flarra SL ska kosta runt tusenlappen och därmed basta.

Andra jag spanar på, förutom Chergui, är Santal Majuscule (som du hade) och Five O'Clock Au Gingembre.

Även Borneo 1834 hade kunnat vara intressant om den inte gått in i "finlinjen" och även den fått en ful flaska med en ännu fulare prislapp.

Till tanten kanske Feminité du Bois eller Bois et Fruits skulle kunna vara något. Om de nu är alldeles för feminina för mig själv.

Jag gjorde en djupdykning...

Bell Jars, eller "Flacons de table" som de egentligen heter, är deras mittemellan-linje(?). En "elegant" glasflaska med plugg på toppen. Finns ingen som helst sprayfunktion. Man får istället en pipett man ska köra ner, enligt dem själva då som "back in the days", och sedermera applicera på kroppen. Många dofter har hamnat där som tidigare fanns i den gamla vanliga linjen - "Collection Noir". Bell Jars säljs inte varsomhelst utan bara från utvalda butiker. 255€ för en flarra (75ml). La Couche du Diable har tyvärr hamnat där.
1000093911.png
Finlinjen heter "Gratte-ciel" och flaskan ska påminna om New Yorks skyskrapor på 20-talet. De säljs inte varsomhelst de heller och ligger på 305€ flaskan (100ml). Mer nischade dofter hamnar där - bland annat Cuir Mauresque som enligt en artikel var den enda parfymen Serge själv använde. Superintressant doft som jag ska lägga vantarna på vid tillfälle. Ryktet säger att den linjen ska läggas ner helt och hållet i början av 2025. Dofterna i sig ryktas hamna i deras andra linjer, förmodligen deras Bell jars men ingen vet med säkerhet.
1000093910.png

Bell Jars, eller "Flacons de table" som de egentligen heter, är deras mittemellan-linje(?). En "elegant" glasflaska med plugg på toppen. Finns ingen som helst sprayfunktion. Man får istället en pipett man ska köra ner, enligt dem själva då som "back in the days", och sedermera applicera på kroppen. Många dofter har hamnat där som tidigare fanns i den gamla vanliga linjen - "Collection Noir". Bell Jars säljs inte varsomhelst utan bara från utvalda butiker. 255€ för en flarra (75ml). La Couche du Diable har tyvärr hamnat där.
1000093911.png
Finlinjen heter "Gratte-ciel" och flaskan ska påminna om New Yorks skyskrapor på 20-talet. De säljs inte varsomhelst de heller och ligger på 305€ flaskan (100ml). Mer nischade dofter hamnar där - bland annat Cuir Mauresque som enligt en artikel var den enda parfymen Serge själv använde. Superintressant doft som jag ska lägga vantarna på vid tillfälle. Ryktet säger att den linjen ska läggas ner helt och hållet i början av 2025. Dofterna i sig ryktas hamna i deras andra linjer, förmodligen deras Bell jars men ingen vet med säkerhet.
1000093910.png

Tack för info!!

1000093911.png
1000093910.png

Skyskrapeflaskor är underskattade!

IMG_7220.jpeg

Vi har snackat om det många gånger, om priserna på de olika alstren. Det är ju vad det är - högst subjektivt, ja.
Kan man känna på en doft hur dyra ingredienserna är? Eller är det ren och skär inbillning pga effektiv marknadsföring? Därom tvista de lärde. Fransesca Bianchi hymlar ju inte med att hon lika gärna använder naturliga som syntetiska ingredienser eftersom båda, enligt henne, är lika bra.
Duschade med en duschcrème igår från Dove som luktade jäkligt fint faktiskt, vilket föranledde att jag kom att tänka på ämnet. Vad får Dove betala för denna parfymingrediens per liter? Man har ju hört att för en vanlig flaska parfym, typ designer, så står själva juicen för ungefär 3% av slutpriset. 😄

Därför jag skrev ”tycker du?” 😉

Härligt! Klart du ska unna dig 🥳
Tiden får utvisa vad min dom blir, har lärt mig att jag gör klokast att inte döma för snabbt. Men hur bra jag nu än ev. tycker att den är så är det väl rätt tveksamt att det blir så värst många fler flaskor från huset mtp prisbilden.

Spontanklippte en Bogue - MAAI igår. Epona från Papillon och 2-3 flaskor från Darren Alan är sedan huvudspåret för 2025.

Provade drygt två dussin samples från Prin igår (som jag för övrigt tycker ligger på en kostnadsmässigt skälig nivå i sammanhanget).

De som stod ut och var:
Krissana (Rikigt jäkla fin. Är nån limited edition tydligen och kostar därefter).
Akhetaten (Väldigt lik ovanstående. Hade stundtals svårt att känna skillnad).
Ma Nishtana (Också ganska lik de ovanstående men lite mjukare, fylligare, mer "blommig" och "askig rök" i starten. Fantastisk drydown).

Summa summarum så kan man nog säga att alla tre hade varit överflödiga att äga men en-två st kan det nog bli. Akhetaten eller Ma Nishtana kan rekommenderas.

Jag sniffade på Saringkarn också Niklas men den nådde inte upp till övriga, även om den definitivt kniper 4:e platsen. Provade dock inte på hud.
Mriga som du nämnde också fick jag inget sample på. Däremot på Mandodari men den var lite för blommig. Fin komposition dock.
Han håller en hög klass måsta jag säga, Prin.

Tiden får utvisa vad min dom blir, har lärt mig att jag gör klokast att inte döma för snabbt. Men hur bra jag nu än ev. tycker att den är så är det väl rätt tveksamt att det blir så värst många fler flaskor från huset mtp prisbilden.

Spontanklippte en Bogue - MAAI igår. Epona från Papillon och 2-3 flaskor från Darren Alan är sedan huvudspåret för 2025.

Finns tyvärr ett gäng från HJ som jag tror du skulle falla pladask för...

bara för att nämna några...

Provade drygt två dussin samples från Prin igår (som jag för övrigt tycker ligger på en kostnadsmässigt skälig nivå i sammanhanget).

De som stod ut och var:
Krissana (Rikigt jäkla fin. Är nån limited edition tydligen och kostar därefter).
Akhetaten (Väldigt lik ovanstående. Hade stundtals svårt att känna skillnad).
Ma Nishtana (Också ganska lik de ovanstående men lite mjukare, fylligare, mer "blommig" och "askig rök" i starten. Fantastisk drydown).

Summa summarum så kan man nog säga att alla tre hade varit överflödiga att äga men en-två st kan det nog bli. Akhetaten eller Ma Nishtana kan rekommenderas.

Jag sniffade på Saringkarn också Niklas men den nådde inte upp till övriga, även om den definitivt kniper 4:e platsen. Provade dock inte på hud.
Mriga som du nämnde också fick jag inget sample på. Däremot på Mandodari men den var lite för blommig. Fin komposition dock.
Han håller en hög klass måsta jag säga, Prin.
Kör Saringkarn på hud och vänta minst 1h, öppningen är ganska meh men drydownen på hud är något alldeles extra, speciell om man gillar ros!

Mandodari tog lite tid att vänja sig vid, så skitig men så clean, påtagliga aldehyder och civet. Men växer och växer för varje gång jag bär den!

IMG_2161.jpeg

Idag fick jag hem DHP ”original”, som numera är helt slutsåld överallt 😢
Men nu har jag fyra flaskor totalt, så det borde räcka ett tag 😃
Imorgon så borde även ”nya” DHP anlända, så det ska verkligen bli intressant att a/b testa den med originalet.
Här sitter man med 0 och svär 😂
Ångrar bittert att jag inte köpte alla på en flygplats för typ 1 år sen. Hade ngn bra kampanj sen fick jag brådis till min gate 🙈

Dior lär nog inse sitt misstag snart och kommer nog släppa en "DHP - Original" inom kort.
Precis som dom gjorde med Dior Homme 2020 släppet.

Tillbaka
Topp