• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

KS stora Parfymtråd

Richard1987

Panerai
Provar Creed Santal idag och vet inte om jag verkligen gillar den eller om jag inte alls är förtjust i den haha luktar den sexigt eller som en äldre dam..kan inte bestämma mig? Haha lutar mot att jag faktiskt gillar den. Kanske egentligen en kvällsdoft eller en doft som passar sig bäst på höst/vinter?

Lite kryddig med tydliga inslag av kanel, samtidigt lite söt och "mintig"...lite orientalisk. Könns som att den har god projection, doften sticker ut.

Fler som provat? Vad tycker ni om Creed Santal?
 

Sambuccashake

Omega
2-Faktor
Provar Creed Santal idag och vet inte om jag verkligen gillar den eller om jag inte alls är förtjust i den haha luktar den sexigt eller som en äldre dam..kan inte bestämma mig? Haha lutar mot att jag faktiskt gillar den. Kanske egentligen en kvällsdoft eller en doft som passar sig bäst på höst/vinter?

Lite kryddig med tydliga inslag av kanel, samtidigt lite söt och "mintig"...lite orientalisk. Könns som att den har god projection, doften sticker ut.

Fler som provat? Vad tycker ni om Creed Santal?
Den får mig att minnas "Joop!" alldeles för mycket så jag kan inte riktigt njuta av den på sina egna meriter.

Vill du köpa en billigare variant av denna doft så prova Mont Blanc "Individuel".
 

Isac85

Cartier
Tjena!

Behöver tips på trevlig allround doft som passar för de mörkare årstiderna som kommer krypande.
Är ingen parfym konnässör och kör uteslutande AdP Colonia Essenza på vår och sommar så gärna något i den prisklassen
 

Isac85

Cartier
Det är där min blygsamma erfarenhet kommer in... Har i ärlighetens namn inte haft så mycket dofter utöver nämnda AdP (om man inte räknar suspekta Modeparfymer som armani code, CK, TH etc....)

Om mig
34, jobbar på kontor och klär mig väldigt basic jeans/ chinos och skjorta. Söker en parfym som inte luktar äldre herre utan är fräsch och trevlig

Har tyvärr inte så mycket mer att komma med så rekomendera gärna en doft som många gillar och är gångbar såväl på kontoret som vid en trevlig middag med sambon
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Det är där min blygsamma erfarenhet kommer in... Har i ärlighetens namn inte haft så mycket dofter utöver nämnda AdP (om man inte räknar suspekta Modeparfymer som armani code, CK, TH etc....)

Om mig
34, jobbar på kontor och klär mig väldigt basic jeans/ chinos och skjorta. Söker en parfym som inte luktar äldre herre utan är fräsch och trevlig

Har tyvärr inte så mycket mer att komma med så rekomendera gärna en doft som många gillar och är gångbar såväl på kontoret som vid en trevlig middag med sambon
Jag gillar Maison Francis Kurkdijans Aqua Vitae samt Aqua Vitae Forte. Aqua Vitae funkar toppenbra som dagsparfym och Forte är liiite kryddigare så den passar bättre som kväll, men skulle tro att båda funkar som all-round. Finns på NK i Stockholm, bland annat.
 

Sambuccashake

Omega
2-Faktor
Det är där min blygsamma erfarenhet kommer in... Har i ärlighetens namn inte haft så mycket dofter utöver nämnda AdP (om man inte räknar suspekta Modeparfymer som armani code, CK, TH etc....)

Om mig
34, jobbar på kontor och klär mig väldigt basic jeans/ chinos och skjorta. Söker en parfym som inte luktar äldre herre utan är fräsch och trevlig

Har tyvärr inte så mycket mer att komma med så rekomendera gärna en doft som många gillar och är gångbar såväl på kontoret som vid en trevlig middag med sambon
Någon form av Vetiver tycker jag stämmer in på det du beskriver så testa Tom Ford Grey Vetiver och Guerlain Vetiver
Och du skulle heller aldrig göra bort dig med Creed "Green Irish Tweed".

Under den kallare och mörkare delen av året gillar jag själv dofter som Tom Ford "Oud Wood" och Xerjoff "Naxos" och i synnerhet den sistnämnda
bör du ge dig chansen att prova. Fantastisk tobakstolkning.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Någon form av Vetiver tycker jag stämmer in på det du beskriver så testa Tom Ford Grey Vetiver och Guerlain Vetiver
Och du skulle heller aldrig göra bort dig med Creed "Green Irish Tweed".

Under den kallare och mörkare delen av året gillar jag själv dofter som Tom Ford "Oud Wood" och Xerjoff "Naxos" och i synnerhet den sistnämnda
bör du ge dig chansen att prova. Fantastisk tobakstolkning.

Hur är Xerjoff? Tobaksdofter blir lätt söta, även denna?
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Tänkte beställa några samples från Gents för att kunna testa några olika dofter. Helt grön på dofter > 500 ish. Använder för stunden Mont Blanc individuel. Xerjoff Naxos ska jag prova. Andra tips? Tänkte ta två dofter från Creed också, Green Irish Tweed var slut, andra tips? @Tjabo @Sambuccashake
 
  • Like
Reactions: JLC

Sambuccashake

Omega
2-Faktor
Hur är Xerjoff? Tobaksdofter blir lätt söta, även denna?
Ja den är söt men inte kvalmig på något vis. Elegant och belevad snarare.

@bernoulli
Välj Geo F Trumpers "Sandalwood" som ditt gratisprov.
Där får du i mitt tycke en bättre variant av Chanel Égoïste.

Creed Samples
Original Santal är oerhört lik Montblanc Individuel så ifall du vill fördyra ditt parfymkonto utan att göra alltför radikala förändringar ska du testa den! ;)
Och man kan inte bortse från Aventus när man talar Creed. Alla med lite parfymintresse bör testa den.
 
Senast ändrad:

JLC

Panerai
2-Faktor
Tänkte beställa några samples från Gents för att kunna testa några olika dofter. Helt grön på dofter > 500 ish. Använder för stunden Mont Blanc individuel. Xerjoff Naxos ska jag prova. Andra tips? Tänkte ta två dofter från Creed också, Green Irish Tweed var slut, andra tips? @Tjabo @Sambuccashake
Har du testat Jardin de perfumes - suger flower, eller Amorage Journey

https://www.fragrantica.com/perfume/Jardin-De-Parfums/15-Sugar-Flower-49637.html

https://www.fragrantica.com/news/Amouage-Journey-Man-Amouage-Journey-Woman-Gift-of-Kings--5463.html
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Ja den är söt men inte kvalmig på något vis. Elegant och belevad snarare.

@bernoulli
Välj Geo F Trumpers "Sandalwood" som ditt gratisprov.
Där får du i mitt tycke en bättre variant av Chanel Égoïste.

Creed Samples
Original Santal är oerhört lik Montblanc Individuel så ifall du vill fördyra ditt parfymkonto utan att göra alltför radikala förändringar ska du testa den! ;)
Och man kan inte bortse från Aventus när man talar Creed. Alla med lite parfymintresse bör testa den.

Jag har Margielas Jazzclub och jag tror det är vaniljen som ofta kompletterar tobak som gör den "söt". Men jag kan ha fel. Noterar att Xerjoff Naxos också har vanilj som kompletterande bas.

naxos hade jag under en period, grymt trevlig som är svår att beskriva men otroligt stark och sinnessjukt lång lasting, kunde känna doften i kläderna, typ kavajslag en vecka senare...

Kul! Föredrar verkligen dofter som sitter...
 

Isac85

Cartier
Någon form av Vetiver tycker jag stämmer in på det du beskriver så testa Tom Ford Grey Vetiver och Guerlain Vetiver
Och du skulle heller aldrig göra bort dig med Creed "Green Irish Tweed".

Under den kallare och mörkare delen av året gillar jag själv dofter som Tom Ford "Oud Wood" och Xerjoff "Naxos" och i synnerhet den sistnämnda
bör du ge dig chansen att prova. Fantastisk tobakstolkning.


Tack för svar, får in och lukta på TF oud wood. Hur står sig AdP’s oud mot denna i din mening?
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Gillar man Xerjoffs Naxos kan jag rekommendera att man testar Muglers Pure Havane om man inte redan gjort det. Betydligt billigare och den släpptes dessutom före Naxos.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Aporpå Oud-parfymer. Testade Wonderoud av Commes des Garcons. Brutalt fin doft! Det mesta jag testat från dem är faktiskt riktigt riktigt bra!
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Ja den är söt men inte kvalmig på något vis. Elegant och belevad snarare.

@bernoulli
Välj Geo F Trumpers "Sandalwood" som ditt gratisprov.
Där får du i mitt tycke en bättre variant av Chanel Égoïste.

Creed Samples
Original Santal är oerhört lik Montblanc Individuel så ifall du vill fördyra ditt parfymkonto utan att göra alltför radikala förändringar ska du testa den! ;)
Och man kan inte bortse från Aventus när man talar Creed. Alla med lite parfymintresse bör testa den.

Tack för tips!
 
  • Like
Reactions: JLC

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Så här fick det bli, ska bli kul och se om man fastnar för någon av dessa.
upload_2019-8-16_17-30-44.png
 
Hur mycket får man? Tycker det låter lite dyrt med 75 spänn för Creed i synnerhet. Generellt är nicheparfym (personlig åsikt givetvis) och i synnerhet Creed sällan värda prislappen. GIT och Royal Mayfair är dock bra dofter, men retailpriset är bisarrt. Lägg därtill löjeväckande marknadsföring så blir min skepsis ganska påtaglig. Finns förstås en del parfymer som är absolut sagolika även i nischgenren, dock.

Bästa doften med sandelträ är i mitt tycke MPGs Santal Noble. Dock ej testat den nya versionen från 2017..
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Hur mycket får man? Tycker det låter lite dyrt med 75 spänn för Creed i synnerhet. Generellt är nicheparfym (personlig åsikt givetvis) och i synnerhet Creed sällan värda prislappen. GIT och Royal Mayfair är dock bra dofter, men retailpriset är bisarrt. Lägg därtill löjeväckande marknadsföring så blir min skepsis ganska påtaglig. Finns förstås en del parfymer som är absolut sagolika även i nischgenren, dock.

Bästa doften med sandelträ är i mitt tycke MPGs Santal Noble. Dock ej testat den nya versionen från 2017..
2ml. Creed är väl dyr i allmänhet?
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Förvisso så, men på skins.nl får man 5x1.5ml för 20 euro och då ingår en rabattkod på 15€. Men förstås alltid lovvärt att stödja svensk verksamhet!
Ah lite billigare kanske men rabattkoden gällde bara om man beställa en fullstor flaska nästa gång, samt att frakten låg på 15 euro såvida jag inte handlar > 150 euro.
 

viwe

Panerai
2-Faktor
Finns det någon sida där man kan söka på flera doftnoter? Jag har tidigare använd Truefit and Hill Spanish Leather på vinterhalvåret, men skulle vilja testa något nytt med samma känsla.

Gents låter en söka på en efter en, men skulle vilja koppla ihop olika.
https://www.gents.se/truefitt-hill-spanish-leather-cologne-100-ml

Kolla upp Geo F Trumpers dofter. Riktigt fina, engelsk gentleman.

Här hittar du kollektionen och doftnoter:
https://www.fragrantica.com/designers/Geo-F-Trumper.html
 
Senast ändrad:
Topp