• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Samarbete KS x Tradera

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Är folk så snåla? Vi pratar om ofta dyra objekt som handlas med.
Fine, 100:- på en seiko á 1500:- är ju ”mycket” mer än 100:- på en nautilus för 800k. MEN, det är hundra spänn. 100.
Jag tror ingen på KS skulle ha något emot att betala 100kr för att sälja en dyrare klocka, tex Rolex eller Patek. Man tappar ju eventeullt det billigare segmentet isf vilket skulle påverka forumet negativt tror jag.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Jag förstår inte alla negativa kommentarer gällande detta. Om man nu tycker att det inte blir någon skillnad mot hur det är idag så är det väl bara att fortsätta som man gör idag? Faktum kvarstår; vi får gratis tillgång till ett fantastiskt forum, där vi även har möjlighet att köpa och sälja klockor (och parfymprover) till/av andra medlemmar. Även denna funktion är gratis, något den kanske egentligen inte borde vara imho.

Nu vill forumledningen bredda detta och samarbetar därför med Tradera. Mig veterligen finns inget tvång att ta del av denna breddning och därför förstår jag inte heller de negativa kommentarer som läggs.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Jag tror ingen på KS skulle ha något emot att betala 100kr för att sälja en dyrare klocka, tex Rolex eller Patek. Man tappar ju eventeullt det billigare segmentet isf vilket skulle påverka forumet negativt tror jag.
Möjligtvis. Men fortfarande schnålt imo.
Men isåfall finns ju Ks-tradera.
 
  • Like
Reactions: Per
D

Deemfo

Guest
Känns spontant som att Tradera kommer hantera mer affordabels och left overs som inte blir sålt på KS och att det kan bli skiljelinjen 🤷‍♂️
Jag förstår inte alla negativa kommentarer gällande detta. Om man nu tycker att det inte blir någon skillnad mot hur det är idag så är det väl bara att fortsätta som man gör idag? Faktum kvarstår; vi får gratis tillgång till ett fantastiskt forum, där vi även har möjlighet att köpa och sälja klockor (och parfymprover) till/av andra medlemmar. Även denna funktion är gratis, något den kanske egentligen inte borde vara imho.

Nu vill forumledningen bredda detta och samarbetar därför med Tradera. Mig veterligen finns inget tvång att ta del av denna breddning och därför förstår jag inte heller de negativa kommentarer som läggs.
Grunden i det negativa tror jag bottnar i att man tycker att KS sålt ut sig och att man känner sig som en del av en exklusiv klubb som nu öppnats lite mer för ”vanligt folk”. Man vill också att klockorna ska stanna inom ”gruppen”.
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Bredden på köp och sälj här på KS är ju väldigt bra, men köp och sälj kommer väl fungera precis som tidigare men med tradera som ett komplement? Eller har jag missat något?
 

Dan1jel

Panerai
2-Faktor
När man lagt upp en annons så står det fortfarande 10% eller max 200kr, borde det inte stå "gratis" eller 0kr?
 

Maxer

Audemars
2-Faktor

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Känns som de flesta kommer fortsätta med vanliga K&S. Många vettiga frågor och funderingar helt klart. Lite för otydligt vad fördelarna faktiskt är. Kanske kan utvecklas till någon vettigt med tiden! T. ex. transparens i hur mycket av avgiften som går till KS så kanske folk slänger upp lite billigare ur på KS x Tradera för att hjälpa forumet och samtidigt få sålt sånt som samlar damm.
 

MrIronMike

Panerai
Känns som de flesta kommer fortsätta med vanliga K&S. Många vettiga frågor och funderingar helt klart. Lite för otydligt vad fördelarna faktiskt är. Kanske kan utvecklas till någon vettigt med tiden! T. ex. transparens i hur mycket av avgiften som går till KS så kanske folk slänger upp lite billigare ur på KS x Tradera för att hjälpa forumet och samtidigt få sålt sånt som samlar damm.

+1
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Känns som de flesta kommer fortsätta med vanliga K&S. Många vettiga frågor och funderingar helt klart. Lite för otydligt vad fördelarna faktiskt är. Kanske kan utvecklas till någon vettigt med tiden! T. ex. transparens i hur mycket av avgiften som går till KS så kanske folk slänger upp lite billigare ur på KS x Tradera för att hjälpa forumet och samtidigt få sålt sånt som samlar damm.
Vad skulle kännas rimligt för att det ska kännas värt att lägga upp saker för att hjälpa forumet? 0%? 10%? 50%? 100%? Spelar det någon roll?
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Vad skulle kännas rimligt för att det ska kännas värt att lägga upp saker för att hjälpa forumet? 0%? 10%? 50%? 100%? Spelar det någon roll?
Hur många procent av avgiften på 10% som skulle behöva gå till KS? Vet inte om det har någon relevans att spåna kring exakta procentsatser men jag kan konstatera för egen del att jag hade känt mig mer benägen att slänga upp en klocka på Tradera om jag visste att det gick en slant till KS.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Hur många procent av avgiften på 10% som skulle behöva gå till KS? Vet inte om det har någon relevans att spåna kring exakta procentsatser men jag kan konstatera för egen del att jag hade känt mig mer benägen att slänga upp en klocka på Tradera om jag visste att det gick en slant till KS.
Du kan utgå ifrån att de får något för det. Om det sedan är lite eller mycket kan väl inte spela någon jätteroll? Eller vill man enbart sponsra om det ger minst/max x kr? Huvudsaken är väl att det är uppskattat och gör nytta?
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Du kan utgå ifrån att de får något för det. Om det sedan är lite eller mycket kan väl inte spela någon jätteroll? Eller vill man enbart sponsra om det ger minst/max x kr? Huvudsaken är väl att det är uppskattat och gör nytta?
Håller med men jag har inte läst någonting om att något faktiskt går till KS. Jag är nog lagd sådan att jag inte tar något för givet tills jag ser det svart på vitt 😄
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Håller med men jag har inte läst någonting om att något faktiskt går till KS. Jag är nog lagd sådan att jag inte tar något för givet tills jag ser det svart på vitt 😄
Återigen. Spelar det någon roll? KS premieras garanterat inte om du inte väljer att posta på KS-tradera.

Så vill du hjälpa till så är det enklast att posta där.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Återigen. Spelar det någon roll? KS premieras garanterat inte om du inte väljer att posta på KS-tradera.

Så vill du hjälpa till så är det enklast att posta där.
Där tappar du mig. Jag kommer inte lägga klockor där om det inte finns fördelar för varken mig eller för forumet. Jag kommer inte lägga upp en klocka där och hoppas att pengar når KS utan att veta, om det nu är viktigt för mig. Igen, detta med avgiftstransparens är en av säkert ett dussin andra relevanta frågor och ingen kulle jag kommer dö på. Ville mest antyda att det finns nog något här som kan knådas fram till något trevligt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Där tappar du mig. Jag kommer inte lägga klockor där om det inte finns fördelar för varken mig eller för forumet. Jag kommer inte lägga upp en klocka där och hoppas att pengar når KS utan att veta, om det nu är viktigt för mig. Igen, detta med avgiftstransparens var en av säkert ett dussin andra relevanta frågor och ingen kulle jag kommer dö på. Ville mest antyda att det finns nog något här som kan knådas fram till något trevligt.
Du ska givetvis använda KS-tradera för att det är ett bra sätt att sälja din klocka.

Alla förstår att man inte bara ger bort pengar till Tradera så givetvis finns det någon typ av vinning för Klocksnack med setupen. Det borde räcka för att motivera de som vill hjälpa forumet.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Du ska givetvis använda KS-tradera för att det är ett bra sätt att sälja din klocka.

Alla förstår att man inte bara ger bort pengar till Tradera så givetvis finns det någon typ av vinning för Klocksnack med setupen. Det borde räcka för att motivera de som vill hjälpa forumet.
Det kanske är underförstått för de flesta eller kanske tom alla men jag hade gärna sett det i klartext. Kanske en yrkesskada.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det kanske är underförstått för de flesta eller kanske tom alla men jag hade gärna sett det i klartext. Kanske en yrkesskada.
Och det är troligtvis inget som kommer att yppas. Vissa vill höra för att hjälpa och andra kommer att vara missunsamma för att KS drar in pengar. Tråkigt om det nu ska vara ett hinder för de som vill hjälpa. Det värsta som händer är att KS inte profiterar samtidigt som den som säljer på Tradera får en prisvärd annons för sina pengar.
 
  • Like
Reactions: PJZ

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Är folk så snåla? Vi pratar om ofta dyra objekt som handlas med.
Fine, 100:- på en seiko á 1500:- är ju ”mycket” mer än 100:- på en nautilus för 800k. MEN, det är hundra spänn. 100.
Ja, jag tror verkligen det lägre segmentet skulle försvinna. Så fungerar marknaden oavsett vad man tycker om det. Jag själv är ingen flitig säljare utan köper betydligt mer än jag säljer, och jag skulle tycka det var synd om dessa objekt försvann.
 

albinh

Cartier
2-Faktor
Handlar inte på tradera och kommer inte börja nu heller, men det är väl kul för de som vill. I övrigt kan jag dela farhågorna om att en del billiga fynd kan hamna där istället, kanske som del av större lots osv. Framtiden får utvisa.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Handlar inte på tradera och kommer inte börja nu heller, men det är väl kul för de som vill. I övrigt kan jag dela farhågorna om att en del billiga fynd kan hamna där istället, kanske som del av större lots osv. Framtiden får utvisa.
Fast just billiga saker passar ju ypperligt på tradera?
Supersnabb upp-”tjongning” av annonser, enkelt att se relevanta fraktpriser.
 

albinh

Cartier
2-Faktor
Fast just billiga saker passar ju ypperligt på tradera?
Supersnabb upp-”tjongning” av annonser, enkelt att se relevanta fraktpriser.
Säkert, jag uppskattar dock hur enklare ur till billig peng kan byta händer på forumet lite fram och tillbaka utan att fokus blir på just sista priset. Personligen är jag mer för att fynda via först till kvarn och ett givet pris, men där finns väl skillnader i hur våra serotoninbanor är funtade. Auktionsförfarandet är mer stressigt och fomo-kopplat för mig vilket förtar lite av det roliga.
 
Topp