• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Samarbete KS x Tradera

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kvitto och alla papper på service är med klockan men såklart jag kan ordna allt detta . Problemet är att det är ingen kontakt med köparen . Först hem vill ha pengar tillbaka och citerar : nä jag vill inte ha klockan köpte nu klocka för 15k och den hade åtminstone ställt tiden rätt.
Jag har bett på video vad är för fel med klockan och det är tyst just nu ….
Jag vet att det kan hända mycket under transporten och därför alltid tar försäkrad paket men det verkligen känns att hen vill inte låsa det . Helst vill ha klocka och inte betala hela summan
Om det är Breitlingen du har på annons hör så bör du dra tillbaka annonsen. Hoppas det löser sig.
 

T.T

Breitling
Nej, det är en rabattkod som vem som helst kan använda, alltså inte på något sätt kopplat till medlemsskap här.
Tack för svar.
Dock ska jag nog jobba upp dom där 50 inläggen, och skapa en annons här, känns bättre att sälja till någon som man vet är insatt, för önskar förstås en smidig affär för båda parter.
 

Bergets

Panerai
vet inte ifall det bara är jag (jag har inte gått igenom tråden) - men är inte lite fördelen med k&s på ks att det drar trafik till sidan? - jag kan ju bara tala för mig själv men ofta när det kommer till klockaffärer så är kan de bli rätt spontana och skulle jag behöva vänta på en auktion som slutar om 7 dagar så försvinner intresset helt.
 
Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor
vet inte ifall det bara är jag (jag har inte gått igenom tråden) - men är inte lite fördelen med k&s på ks att det drar trafik till sidan? - jag kan ju bara tala för mig själv men ofta när det kommer till klockaffärer så är kan de bli rätt spontana och skulle jag behöva vänta på en auktion som slutar om 7 dagar så försvinner intresset helt.
Din plånbok tycker med andra ord att det här med Tradera är en ganska bra grej.. ;)
 

Ekestrom

Breitling
Jag la ut en klocka till försäljning via Tradera och har fått en del förfrågningar där folk vill sköta affären via Mail utanför Tradera. Utgår från att det är något fuffens..
 

Ekestrom

Breitling
Det framgår inte i FAQ om man bara behöver vara medlem på KS, eller om man även måste uppfylla kravet på 50 poster för att få annonsera? Det tycker iaf jag känns tryggt, att man inte kan bli medlem och annonsera direkt. Hur kommer det funka på tradera-sidan?

Jag har väldigt få inlägg här men kunde lägga upp en annons via detta samarbete så där har du svaret :)
 

Pekkaa

Breitling
La upp en annons förra veckan och sålde till köp nu-pris. Fick bättre betalt än jag kunnat tro. Första gången med Tradera-betalning men tog hjälp av kundservice för att säkerställa att jag gjorde rätt när jag lämnade ifrån mig klockan. Filmade och fotade en bekräftelse på att klockan var överlämnad i skick enligt annons och postade det i chatttråden. Det accepterades av Tradera för att släppa betalningen.
 

Dan1jel

Panerai
2-Faktor
Vänta själv nu på att köparen ska hämta ut paketet ifrån PostNord, efter de är gjort tar det ungefär 72h tills ja för pengarna....
 

Dan1jel

Panerai
2-Faktor
Verkar vara lite olika det där med tiden för utbetalning.. Ställde mig in på det värsta, men fick pengarna på mindre än 24h.
Förstår att det är säkerheten i förstahand men suger lite att behöva vänta ish 7 dagar +/- tills man får betalt. Ska bli intressant också å se om tradera tar något betalt för annonsen (stod att de skulle vara gratis till årsskiftet).
 

Pekkaa

Breitling
Förstår att det är säkerheten i förstahand men suger lite att behöva vänta ish 7 dagar +/- tills man får betalt. Ska bli intressant också å se om tradera tar något betalt för annonsen (stod att de skulle vara gratis till årsskiftet).
Håller med om säkerheten och det skulle kunna vara tydligare hur man ska gå tillväga. Särskilt vid överlämning f2f.

De drog inte något för annonsen när de betalade ut pengarna.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Testade att lägga ut en klocka där och fick bud men är helt omöjligt att få kontakt med köparen inga svar på mail eller telefon.

Skall i framtiden hålla mig till KS ”köp & sälj” så man handlar med seriösa och vettiga personer… För de som gillar Tradera och använder det flitigt är det här säkert ett bra samarbete, men inget för mig…
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Testade att lägga ut en klocka där och fick bud men är helt omöjligt att få kontakt med köparen inga svar på mail eller telefon.
Har också varit med om det när jag sålt på Tradera. Verkar inte vara alldeles ovanligt. Riktigt störigt beteende, särskilt när det är auktion och inte köp nu - då kunde ju någon annan köpt den. Istället får man lägga upp annonsen igen, vänta ett par veckor på att budgivningen stängs, samt kontakta Tradera så att de inte drar 200 kr för en klocka man inte fått betalt för. Nä, KS är så mycket smidigare.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Ett tips för alla medlemmar med goda referenser här på KS, är att byta/skapa ett Traderakonto med samma nick som här på KS, så ingen bedragare på Tradera försöker hänvisa till ens referenstråd här.
Det där beror helt på.

Är det någon här som har hunnit köpa en "KS-klocka" via Tradera än, och kan bekräfta att köparen inte automatiskt får alla säljarens personuppgifter och adress vid "vinst" innan betalning, något som alltid varit Traderas största säkerhetsbrist tidigare? Om så fortfarande sker så öppnar man sig för mindre trevliga hembesök av skurkar som kan kartlägga en ordentligt med vad man annonserar för klocka, ens klockor man lägger upp på KS osv...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Det där beror helt på.

Är det någon här som har hunnit köpa en "KS-klocka" via Tradera än, och kan bekräfta att köparen inte automatiskt får alla säljarens personuppgifter och adress vid "vinst" innan betalning, något som alltid varit Traderas största säkerhetsbrist tidigare? Om så fortfarande sker så öppnar man sig för mindre trevliga hembesök av skurkar som kan kartlägga en ordentligt med vad man annonserar för klocka, ens klockor man lägger upp på KS osv...
Man får adress efter genomförd betalning.
 

arantius

Breitling
Håller med ovanstående. Även om jag fick min klocka såld är det inte en säljupplevelse jag väljer igen.
Kan bara hålla med. Jag lade ut en klocka med endast frakt. Efter vunnen auktion gick jag dock med på att lämna klockan f2f. Traderas kundservice var extremt omständig och nästan omöjligt för mig att visa "inytg" på att jag överlämnat klockan. Dom tycke att jag skulle filma hela överlåtelsen inna jag kunde få pengarna. Nä tack, ingen bra säljupplevelse även om det slutade väl till slut.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Kan bara hålla med. Jag lade ut en klocka med endast frakt. Efter vunnen auktion gick jag dock med på att lämna klockan f2f. Traderas kundservice var extremt omständig och nästan omöjligt för mig att visa "inytg" på att jag överlämnat klockan. Dom tycke att jag skulle filma hela överlåtelsen inna jag kunde få pengarna. Nä tack, ingen bra säljupplevelse även om det slutade väl till slut.
Usch... Nä, F2F går fetbort på Tradera. Alldeles för många tokstollar där. Det är ju en gigantisk fördel med KS - här säljer man till vem man vill, hur man vill, och det är ingen tredje part som agerar förmyndare och talar om hur man ska göra. Ja, så länge man följer KS regler då, men de är ju hur rimliga som helst. Överlag är det betydligt trevligare att köpa och sälja här på forumet.
 
Gick ju relativt bra ska jag säga :) tack KS! Dock kommer jag säkert inte använda efter nyår då det oftast är 10% avgift (dock upp till typ två 300a va)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hur var det nu med utländska köpare, kan de köpa/bjuda även om de inte har bank id? Finns det något alternativ för dem att bjuda?
 
Topp