• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kvarts eller mekaniskt urverk? POLL

Kvart eller mekaniskt urverk?

  • Kvarts

    Röster: 70 14.7%
  • Mekaniskt (manuellt eller automatiskt)

    Röster: 407 85.3%

  • Totala väljare
    477

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Mekaniskt.
Brukar poetiskt tänka på att urverket tickar och att kuggarna går varv runt varandra efter tiden likt jorden runt solen samt sin egen axel... :)
Behöver egentligen ingen klocka (den har jag på mobilen), en kvartsare ger mig därför inte det jag i första hand finner som njutning i en klocka.
Gillar även att ett mekaniskt ur inte går perfekt, blir helt enkelt mer levande.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@MånsT måste varit denna du menade!? Såg den precis riktigt trevlig på länk :)
IMG_9725.JPG
IMG_9732.JPG

Den är så jääääkla tunn dock att den sitter väldigt konstigt på handleden.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Beror på modell. Dykare får gärna vara quartz, men en dress (än mer kronograf) hellre automat/manuell.
 
Det handlar om ingenjörskonst och mänskliga framsteg. Att få hundratals mekaniska komponenter att arbeta perfekt tillsammans, ofta med ofattbart små toleranser (exempelvis urverk med co-axial gång), i ett så begränsat utrymme är en enastående bedrift. There are movements so perfect, you'd hardly think they were made by humans...

 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag ser att den är mekanisk din tok, men jag tror inte du äger några klockor med urverk som har sådan finish. :)
Nu var detta ett EXEMPEL på ett MEKANISKT urverk. Du måste kunna tolka det som sägs i förhållande till tidigare info och övrig kontext, och efter det läsa av vad som åsyftas...
 

evki

Audemars
2-Faktor
Det här är en väldigt poänglös diskussion - det yonsson utgår ifrån inte ens existerar. Kvarts kommer alltid vara billigare än ett mekaniskt urverk om allt annat är utfört på samma nivå. :confused:
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det här är en väldigt poänglös diskussion - det yonsson utgår ifrån inte ens existerar. Kvarts kommer aldrig vara billigare än ett mekaniskt urverk om allt annat är utfört på samma nivå. :confused:
Kvarts brukar väl vara billigare även om finishen i övrigt är densamma, exempelvis GS, CWC.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Kvarts brukar väl vara billigare även om finishen i övrigt är densamma, exempelvis GS, CWC.

Jag ville skriva att kvarts kommer ALLTID vara billigare... Har ändrat det nu.

Menade du inte att det skulle vara egentligen samma klocka dock med antingen ett kvarts eller ett mekaniskt urvek som man kan välja?
Det är som inte existerar. Därför blir det en tydlig tecken på att kvarts är lättare och billigare att tillverka, och det påverkar exklusivitet.
Man vill köpa det mest exklusiva klocka som man har råd med. Jag ser inga stora pengar som folk lägger på vintage kvarts.

En bättre fråga för dig är om du skulle tvingas bli en OWG och måste välja från dina befintliga klockor - skulle du välja en kvarts själv?
Att ha en kvarts och några mekaniska - det är en helt annan grej som heter diversity.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Menade du inte att det skulle vara egentligen samma klockan dock med antingen ett kvart eller ett mekaniskt urvek och kosta samma?
Det är som inte existerar. Därför blir det en tydlig tecken på att kvarts är lättare och billigare att tillverka, och det påverkar exklusivitet.
Man vill köpa det mest exklusiva klocka som man har råd med. Jag ser inga stora pengar som folk lägger på vintage kvarts.

En bättre fråga för dig är om du skulle tvingas bli en OWG och måste välja från dina befintliga klockor - skulle du välja en kvarts själv?
Att ha en kvarts och några mekaniska - det är en helt annan grej som heter diversity.
Så ditt mån med dina klockinköp är att köpa den dyraste modellen? :D

Dyrt = lyxigt? Med det resonemanget hoppas jag du propsar på att betala fullpris när du köper ny klocka, det känns ju lixom mindre lyxigt annars. ;)
 

evki

Audemars
2-Faktor
Så ditt mån med dina klockinköp är att köpa den dyraste modellen? :D

Dyrt = lyxigt? Med det resonemanget hoppas jag du propsar på att betala fullpris när du köper ny klocka, det känns ju lixom mindre lyxigt annars. ;)

Jag pratade aldrig om pengar. Försök inte att förlöjliga mitt inlägg. Det är du väldigt duktig på. Lyxigt var inte ord jag använde heller. Exklusivt - yes. Det är därför folk gillar in-house verk - de är exklusiva och mer eller mindre unika. Skulle du nöja dig med en kvarts GS när du har råd att köpa en Lange som Airman hade föreslagit? Tror jag inte. Kan du tänka dig att vara en OWG med en kvarts GS när du har råd med en mekanisk? :)

Jag kan tänka mig att sälja alla mina befintliga klockor och köpa en som har ett fint avancerat urverk. Den kommer kosta lika mycket som hela samlingen. Du förstår väl att jag "köper" inte kvarts - det är för enkelt för mig :)
 

Seinfeld

Omega
Jag väljer kvarts. Kvarts känns tryggare då man ska börja plugga snart och en plötslig servicekostnad på ett mekaniskt urverk kan göra ont. Sen känns mekaniska urverk lite som en äldre företeelse men det är väl det som lockar med mekaniska urverk. Att det är ett arv från det förflutna som man hållit kvar vid, nu när det är så mycket innovationer som tar plats. =)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag gillar mekaniskt absolut bäst. Sekundvisaren som inte studsar fram tilltalar mig. Trodde dessutom i yngre år, i brist på bättre vetande, att mekaniska klockor automatiskt var snordyra. Men, så behöver det ju inte vara. Finns ju för bara lite drygt 10.000 :p
Men med det sagt så har jag ändå saknat en klocka som alltid visar rätt tid oavsett var den lämnats, i windern eller på nattygsbordet. Och som samtidigt inte är nåt skräp. Så vad blev det senaste inköpet? Jo, en Sinn UX. Utlovas vara High Precision Quartz, så den borde väl kunna hålla ordning på tiden. :)
Därmed lägger jag min röst på mekaniskt.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Har svårt att se "själ" eller "hantverk" som särskilt tunga skäl när det handlar om moderna massproducerade klockor. En kvarts-skx eller kvarts-sumo vore grymt. Och det gäller inte bara för enklare klockor tycker jag, en ny Oysterquartz skulle bli kunna bli rolex mest intressanta modell.
 

MånsT

Rolex
Jag pratade aldrig om pengar. Försök inte att förlöjliga mitt inlägg. Det är du väldigt duktig på. Lyxigt var inte ord jag använde heller. Exklusivt - yes. Det är därför folk gillar in-house verk - de är exklusiva och mer eller mindre unika. Skulle du nöja dig med en kvarts GS när du har råd att köpa en Lange som Airman hade föreslagit? Tror jag inte. Kan du tänka dig att vara en OWG med en kvarts GS när du har råd med en mekanisk? :)

Jag kan tänka mig att sälja alla mina befintliga klockor och köpa en som har ett fint avancerat urverk. Den kommer kosta lika mycket som hela samlingen. Du förstår väl att jag "köper" inte kvarts - det är för enkelt för mig :)
Hela "köpa det dyraste man har råd med"-idén känns jäkligt konstig. Det finns garanterat folk som mer än gärna köper GS-kvarts även om de har råd med klockor för många gånger pengarna. Inte alla strävar efter hyperexklusiva prylar.
 

mouqvist

Rolex
Ville rösta på quartz men valde mekanisk.
För ett litet tag sedan hade jag varit fast bestämd, en klocka ska hålla tiden väl och tåla lite stryk.
Då jag inte spöar skiten ur mina klockor föredrar jag känslan av att äga ett mekaniskt urverk. Bara klockan inte förlorar eller fortar sig med mer än 5 sek per dygn (så slipper man justera tiden mer än en gång per månad ung).
 
Topp