• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kvarts eller mekaniskt urverk? POLL

Kvart eller mekaniskt urverk?

  • Kvarts

    Röster: 70 14.7%
  • Mekaniskt (manuellt eller automatiskt)

    Röster: 407 85.3%

  • Totala väljare
    477

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_8921.PNG
 

Olaola

Panerai
Jag har väldigt svårt för sekundvisaren i ett Quartz som "tickar". Men gillar även tanken med hantverket som ligger bakom ett finare mekaniskt ur.
 

HasseW

Panerai
2-Faktor
Jag har svårt, för att inte säga omöjligt, att tänka mig att man skulle kunna finna den hantverksskicklighet och -stolthet som finns ikring ett handbyggt mekaniskt urverk i ett kvartsverk. Ta till exempel Pateks mest komplicerade verk - det tar en urmakare 6 månaders heltidsarbete att montera ihop alla delar tills det är en färdig klocka. Till det kommer tillverkningen av alla delar...
Att jämföra det med kvarts går liksom inte för mig.
 

wox

Omega
en urmakare som jobbar långsamt behöver minst 12 månader, efter det vill man inte gärna gå tillbaka till urmakaren som gör det på ynka 6 månader.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jag vet faktiskt inte vad jag skulle välja... Har ännu inte röstat och tycker det fan inte är lätt, åtminstone om det gäller HAQ. Tycker det finns något charmigt i ett termokompenserande verk, och att man vet att de tickar på och endast kommer diffa inom +- 15 sekunderish per ÅR. Det är kul att känna att man har något så exakt på handleden, samtidigt som det har så många fördelar mot mekaniskt - stöttålighet mm. Å andra sidan är mekaniska verk långt mycket charmigare, de känns mer levande. Men inte fan kan det finnas några tekniska/praktiska fördelar... Måste nog ändå välja mekaniskt, men det är inte lätt.

Edit: VILL HA BÅDA
 

wox

Omega
frågeställningen känner jag igen från andra forum jag besöker men då gällde det t ex vinyl vs cd, vedugn vs spis och segelbåt vs motorbåt.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Solklart mekanisk. Hela grejen med att man blev intresserad (om man räknar bort Casio-hypen i mellanstadiet) var ju det mekaniska, "flytande" visare osv.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
När jag läste trådinledningen blev jag provocerad. Vad är det här för fråga? Klart som fan att det skall vara mekaniskt, detta är ju ett klockentusiastforum osv.
Men det visar sig till min förvåning att det är fler än vad jag trodde som föredrar kvarts före mekanisk.
Detta sätter även lite perspektiv på vad det egentligen är för pengar vi lägger ner på "själrika klockor"..

Mitt svar om vad jag föredrar och betalar för är självklart: Mekaniskt. Men jag tycker att det är sinnessjukt vad man egentligen betalar för: uråldrig teknik men en precision som aldrig kan mäta sig med en 200-kronorsklocka.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Röstade efter mycket eftertanke på kvarts. Har mer och mer börjat föredra quartzare, då de känns mer tåliga med mindre strul, samt att vissa kan erbjuda alla möjliga mer eller mindre nödvändiga funktioner i ett och samma ur. Det är något praktiskt med "allt i ett" som tilltalar mig, samt att man inte behöver tänka på det där med om den går rätt eller inte. Och visst finns det quartzare med själ, men kanske inte ett hjärta på samma sätt som ett mekaniskt ur.

20170621_103431.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Komiskt, jag satte på EP36 av podden the grey nato och avsnittets huvudämne var kvartsklockor.
IMG_6151.JPG
IMG_6399.JPG

Jag har inte lyssnat klart än men de gick igenom två klockmodeller jag äger och ytterligare några andra kvartsare jag ägt, exempelvis SBCM023 och Breitling Aerospace. Dags att lätta lite på skygglapparna. ;)
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Det handlar om ingenjörskonst och mänskliga framsteg. Att få hundratals mekaniska komponenter att arbeta perfekt tillsammans, ofta med ofattbart små toleranser (exempelvis urverk med co-axial gång), i ett så begränsat utrymme är en enastående bedrift. There are movements so perfect, you'd hardly think they were made by humans...

Quartz borde väl vara mänskliga framsteg om man tänker så? Mekaniskt är gammal teknik. Ingenjörskonst och framsteg handlar ju om att ständigt göra något bättre. Resultatet blev quartz.

Sitter själv med enbart mekaniska, vill annat men den jävla sekundvisaren hoppar ju.
 

differo

Cartier
Om man vill titta och kolla vad tiden är så spelar det kanske inte så stor roll. Som många idag, duger telefonen lika bra. Har jag klockan på mig inte tänker jag 'ja! nu vet jag alltid vad klockan är!' utan mer att jag känner mig mindre naken. Sen är det något vackert med mekaniskt urverk lite som leksak för vuxna (kom ut lite fel detta hehhe). Har inte heller röstat än, har både mekaniska och quartzare - alla har sin 'purpose'.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Samma klocka med valfritt urverk? Om valet fanns?
Tudor Pelagos med ett HAQ verk är definitivt en klocka jag skulle köpa. PP Nutilus och slippa servicekostnad? Ja tack! Listan kan göras lång, bara ta valfri klocka som är för hög som automat. En Speedmaster 8mm hög, tackar!
Nu är det ju ett fåtal kvartsur som håller samma höga finish over all som mekaniska av samma märke så frågan är förstås hypotetisk. Men om om fanns, visst väger fördelarna med kvarts över. Jag gillar mina mekaniska klockor, men inte för att dom just är mekaniska. Många klockor har ett affektionsvärde, men själ? Många gamla bilar man haft har besuttit egenheter, både av godo och ondo, men själ har inte dom heller haft. För 25-30 år sedan ville jag ha en automat just för att jag var så less på att lämna in klockan för batteribyte och trycktest (brukade ofta sluta med att en ny billig kvartsare inköptes). Då var det ingen som berättade att servicen på en automat skulle kosta som en ny klocka var femte år om man ville hålla den i gott skick. Vill man ta tid är ju en tickande sekund det bästa, men visst är det snyggt när den tickar på i High Beat :rolleyes: Nu har man lite av varje i klocklådan, men om valet fanns, kvarts ftw :D
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Mekaniskt, om jag ändå skulle köra en quartz med elektroniska kretsar och batteri på grund av t.ex precision så hade jag mycket hellre kört en smart watch. Det är mekaniken i urverket som tilltalar mig, den svepande sekundvisaren (finns förvisso även i vissa quartz-drivna klockor), ingenjörskonsten, något som är byggt för att hålla i generationer (givetvis med regelbundna service:ar) och avsaknaden av elektroniska komponenter. Ser personligen inte meningen i att köpa en dyrare klocka i quartz-utförande då jag får den precision som kommer med elektroniska komponenter samt ytterligare funktionalitet i en smart watch eller till och med i telefonen.
Men även med en smartwatch är ju batteritid ett konstant problem då du inte kommer längre än 2dagar på en full laddning (på smartklockorna jag kollade på för ett år sedan har inte koll längre) och det var en av anledningarna jag letade ett nytt ur just på grund av att jag inte orkar ladda klockan varje dag
 

Hawk100

Rolex
Automat! Ända tills det är dags för service.... Lite trist att pynta 5-6000 istället för 350 kr!!!
Tur att man hinner glömma hur trist det är innan nästa klocka ska servas.....
 

Spenniz

Omega
Som någon skrev i den här tråden eller en liknande, så tycker jag det är skönt att ha en quartz som jag kan plocka fram efter 6 månader och datum och tid stämmer fortfarande.
På en quartz kan jag kolla på klockan och se den "exakta" tiden, behöver inte fippla upp mobilen för kontrollera.
Quartz:en känns bättre lämpad för dagens tidspressade samhälle.
Men visst, mekaniska klockor är helt klart roligare, sexigare (?) Och exklusivare.
Jag har en av varje och just idag är det quartz som gäller :)

Trevlig helg!
 

TFK

Omega
För mig står mekaniska urverk klart högre än Quartz. Mest pga "känsla" och "själ" i de mekaniska. Det är något speciellt med gammal ingenjörskonst som står i kontrast till alla moderna högteknologiska manicker. Lite av en påminnelse om en tid som förflutit...

Vill jag veta exakt vad klockan är drar jag fram mobilen..
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Jag spontanköpte en Certina DS Action, kvarts-varianten som är COSC. Den har snabbt blivit min vardagsklocka. Varje gång jag öppnar en forumtråd om något i mellansegmentet såsom Sinn 556, så slutar det med att jag efter en stund blickar jag mot min handled med ett leende. +/-10 spd är fullkomligt oacceptabelt när denna är max 25 sekunder per år.... Och under 5 lax.
 

Hillarn

Omega
2-Faktor
Efter att ha haft min SBGX117 på handleden i ca 1 månad så är jag helt såld på kvarts. När jag tittar tillbaka så är det kvartsklockor som jag har uppskattat mest som vardagsklockor, saknar min CWC SBS.. Finns många GS automatare som jag gärna hade sett med kvarts verk i och hade valt batteri över automat alla dagar i veckan om möjligheten att välja fanns. Inte lika intresserad av de mekaniska längre. Är väl lite skadad för tillfället för att jag är så nöjd med min 117.
 

tokful

Omega
Gillar både mekaniskt och kvarts. Trevligt och veva igång en gammal Omega på morgonen och ställa tiden, men vissa dagar är det skönt att bara slänga på sig OQ och sticka ut.
 

Larsmustasch

Cartier
På jobbet är jag rätt hårdhänt och likaså vid träning osv, så kvarts känns naturligt där. Hemma är det en 1,5åring och om nån vecka en nyföding - blir en del lek och stötar osv.
Rätt lite handledstid kvar då... Älskar att se hur saker fungerar så om vi pratar mekaniskt så tycker jag glasbaksida är viktig. Men i en värld som är så digitalt uppäten älskar jag begränsningarna med en mekanisk klocka. Bakåtsträvare? Nja, snarare ett ställningstagande och ett sätt att påminna sig om en svunnen tid.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Som frågan är ställd: Kvarts!

Rent generellt föredrar jag också kvarts, på en hedervärd andra plats kommer enkla manuella tvåhandsklockor. Jag fattar grejen med mekaniska klockor, men i ett dagligt liv tycker jag att kvarts är att föredra. Jag är dessutom lätt allergisk mot höga klockor vilket gör att en automatare blir svprt att trivas med. Sen tycker jag inte heller att kvarts är speciellt själlöst om man köper en "riktig" kvartsklocka. Jag blir glad över nästan alla mina kvartsare när man öppnar upp dem och ser urverket. Om man är som jag och har alldeles för många klockor så är det även mycket mer praktiskt med kvartsare än automatare som antingen måste ligga i winder eller ställas om varje gång man använder dem. Skulle jag dessutom ha winders till alla mina klockor om de vore automatiska skulle jag inte få plats själv hemma tillslut :)
 
Topp