• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Läskigt bra Rolex-kopior

Hehe, finns väl forum för allt numera :)
Lät bara kul och motsägelsefullt. Men det är väl som du säger.

OnT så har jag sjukt svårt att förstå folk som lägger ner rätt stora pengar på att köpa en "bra" kopia eller fler. Då har man inte riktigt alla hästar hemma, hjulet snurrar men hamstern är död, lyset tänt men ingen hemma osv.

Däremot tycker jag väldigt synd om folk som tror de köper något äkta som efter något år (om ingen påpekar innan) ska lämna den fina dyra klockan på service får riktigt lång näsa.

Denna kom upp i Instagram-feeden nyss, jag kan inte AP men kommentarerna var iallafall helt spridda på vilken som var äkta/fejk.
Verkar vara en big deal även hos andra stora märken tyvärr :(
74B59C80-ACAA-4584-A2D3-CB2159C08A94.png

Lät bara kul och motsägelsefullt. Men det är väl som du säger.

OnT så har jag sjukt svårt att förstå folk som lägger ner rätt stora pengar på att köpa en "bra" kopia eller fler. Då har man inte riktigt alla hästar hemma, hjulet snurrar men hamstern är död, lyset tänt men ingen hemma osv.

Däremot tycker jag väldigt synd om folk som tror de köper något äkta som efter något år (om ingen påpekar innan) ska lämna den fina dyra klockan på service får riktigt lång näsa.

Finns ju säkert urmakare som fixar de klockorna med.
Men man missar gamet lite om man håller på med fake :)
Lite skämtsamt/kaxigt sagt: ”Vadå, du har en Royal Oak men äger bara en Golf Gti” ;)

Denna kom upp i Instagram-feeden nyss, jag kan inte AP men kommentarerna var iallafall helt spridda på vilken som var äkta/fejk.
Verkar vara en big deal även hos andra stora märken tyvärr :(
74B59C80-ACAA-4584-A2D3-CB2159C08A94.png
Nu kan jag inte AP men rätt säker på att höger är riktig. OT och jag kan ha fel men men!

Skulle säga samma sak. Höger skulle jag gå för. Tycker datumfönstret såg ut att ligga fel på den vänstra.

Jag tycker det är jättebra med denna tråd och andra där man får lära sig att skilja äkta klockor från fake. Det blir viktigare och viktigare att lära sig skillnaden då kopiorna blir bättre och bättre då tekniken utvecklas hela tiden. Speciellt om man inte alltid köper ny över disk direkt av auktoriserad AD.

Rolex, AP och PP är ju indirekt ansvariga för delar av piratindustrin.
Ju svårare en klocka blir att få tag på och ju mer den kostar, ju större är sannolikheten att "bra" kopior hamnar i omlopp hos hederligt folk som tror att de köper äkta varor begagnat.

En gissning är att exempelvis Rolex hittills inte drabbats nämnvärt ekonomiskt då fake-köparen och den riktige köparen inte är i samma målgrupp. Själv ser jag bekanta på facebook dela reklam för billiga Ray-Ban. Kan tänka mig att Ray-Ban lider ekonomisk förlust då köparen möjligen har råd att köpa både äkta och fejk.

Men om nu fejksen börkar nå helt andra nivåer så känns det som tillverkare av lyxprodukter får ta ett steg till för att hänga med lite... Är exempelvis Hublot kanske på väg i rätt riktning med sin USB-mojäng som ska säkerställa äkthet?

Rolex, AP och PP är ju indirekt ansvariga för delar av piratindustrin.
Ju svårare en klocka blir att få tag på och ju mer den kostar, ju större är sannolikheten att "bra" kopior hamnar i omlopp hos hederligt folk som tror att de köper äkta varor begagnat.
Njaa men jag skulle gärna se en Rolex portal som man kan slå på serienumret på klockan och fram info på något sätt.
Fattar att för fake industrin så skulle de testa att slå sig fram på denna om den fanns, tills de kommer över "äkta" SN men Rolex måste på något sätt göra det möjligt för en AD / pantbank att slå. Kronofogden, Sefina, Bukowskis har åkt dit på fakes som de sålt vidare till personer som oss. Kan en pantbank bli lurad så kan jag tveklöst att bli lurad.
Än så länge personligen så är mitt säkraste kort att ha med en UV lampa och lysa på certet men det lär ju snart kopieras detta med!

Njaa men jag skulle gärna se en Rolex portal som man kan slå på serienumret på klockan och fram info på något sätt.
Fattar att för fake industrin så skulle de testa att slå sig fram på denna om den fanns, tills de kommer över "äkta" SN men Rolex måste på något sätt göra det möjligt för en AD / pantbank att slå. Kronofogden, Sefina, Bukowskis har åkt dit på fakes som de sålt vidare till personer som oss. Kan en pantbank bli lurad så kan jag tveklöst att bli lurad.
Än så länge personligen så är mitt säkraste kort att ha med en UV lampa och lysa på certet men det lär ju snart kopieras detta med!

Vad ser du på certet med en uv-lampa?

Hänger som bekant rätt ofta i HK. Där finns normalt 3 nivåer av kopior.
(Pratar specifikt om Rolex här för att förtydliga)

Aldrig köpt men eftersom man är klockintresserad har jag tagit dialog med dessa säljare och även följt med upp i diverse märkliga lägenheret etc där både det ena och det andra plockats fram. Här är min erfarenhet:

Nivå 1: Uppenbart kinaproducerade som redan när man tar i dem uppenbart att det är en kopia. Storleksförhållanden, finish på framförallt bezel och även tavla är undermålig, Kan fås från ca 100kr och uppåt. De brukar starta på typ 2000 SEK för att lura turister.

Nivå 2: ibland nämnt AA eller t o m AAA. Hyffsade automatiska verk, de har fått till ceramisk bezel. Tyngd och finsih på länk är helt ok. Finns rehaut och har alla feutures som moderna äkta Rolex har.

Nivå 3: Svårta att hitta. Ryktas om att dessa görs i HK, aldrig fått det bekräftat.
Plockas fram en och en, ofta ur vadderade silverfärgade portföljer.
Ofta med bättre japanska eller t o m ibland schweiska verk (Seiko?).
Mycket välgjorda och solida. Mycket svåra att skilja från äkta om man inte öppnar boetten och kikar inuti.
Finns diverse klipp på bl a youtube som beskriver hur man kan identifiera att det är kopior, men tillverkarna tar hela tiden höjd för detta och åtgärdar på nya upplagor.
Tror man fortfarande kan kolla noga på:
- lume på visare
- datum(hjulet)
- acid etching (engraving på äkta) på serials
- tavelmarkeringar för timmar och inpassning av tavla
- Och har man tillgång till en UV-lampa kan man såklart leta efter diamanten längst ned i glaset som de flesta moderna Rolex har. OBS att alla nya dykare inte har diamant.

Dock mkt svårt om man inte är expert på modellen eller har en äkta att jämföra mot.
Kostar från ca 3000 SEK och uppåt. De brukar börja med ca 7-9 Ksek.

Men om nu fejksen börkar nå helt andra nivåer så känns det som tillverkare av lyxprodukter får ta ett steg till för att hänga med lite... Är exempelvis Hublot kanske på väg i rätt riktning med sin USB-mojäng som ska säkerställa äkthet?
Minns att Rob Engström hade en speciell läsare när jag hämtade ut min Hublot.

Blockkedjan, som jag nämnt i en annan tråd, borde vara en utmärkt lösning för klocktillverkarna. I princip omöjligt att förfalska.

sorry, dåligt ordval av mig, jag brukar kalla den för det, den glimmande kronan som visas i glaset i visst läge när du lyser med lampa.
Jag som inte kan rolex lärde mig just något nytt. Hade ingen aning om denna, oavsett om man kallar den diamant eller inte.

En gissning är att exempelvis Rolex hittills inte drabbats nämnvärt ekonomiskt då fake-köparen och den riktige köparen inte är i samma målgrupp. Själv ser jag bekanta på facebook dela reklam för billiga Ray-Ban. Kan tänka mig att Ray-Ban lider ekonomisk förlust då köparen möjligen har råd att köpa både äkta och fejk.

USB läsaren är numera avskaffad på nya Hublot, de kör istället med ett NFC Wisekey Digital Certificate, d v s endast kort (som aktiveras när klockan säljs i butik) utan läsare

Rolex milgauss, åtminstone den med gröna glaset, har inte den lasergraverade kronan. Läste nånstans att rolex skippade den eftersom de var rätt säkra på att den gröna safiren i sig var så svår att återskapa att det räckte som kopieringsskydd. Tittade runt och försökte hitta en kopia på milgauss med grönt glas och det verkar som deras "bästa" kopior bara har färgat kanterna på glaset grönt vilket ser jättefejk ut om man sett den riktiga. Så rolex verkade ha rätt i sin kaxighet i det fallet!

Väldigt dyrt, långsamt och med dålig finish. Men det kommer bara blir bättre och bättre så vi kommer säkert kunna ha kul med tekniken framöver.

Tänkte i ett vidare perspektiv och tillämpningar inom andra områden. Skulle kunna reducera lagerhållning och transporter. Förra veckan tex var jag på jakt efter en plastkåpa till backspegeln på bilen. Hade ju varit perfekt (troligen både fortare och billigare) att kunna skriva ut en direkt på plats, istf att beställa från centrallager.

Tillbaka
Topp