• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Molgan

Cartier
Jag tog fram lite saker jag hade liggandes för ett tag seden, det har blivit snett vridet osv, har du några tips på hur det ska förvaras?

Det går att förvara, men det handlar om att torka det sakta, visst spill kommer du nog aldrig ifrån, kvalitén på virket är också rätt avgörande, små privata sågar brukar som regel vara bättre än typ Byggmax.
Få in det direkt, -> Mörkt, svalt, plant, t.ex ett uthus som ligger i skuggan under den varma delen av dagen.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det går att förvara, men det handlar om att torka det sakta, visst spill kommer du nog aldrig ifrån, kvalitén på virket är också rätt avgörande, små privata sågar brukar som regel vara bättre än typ Byggmax.
Få in det direkt, -> Mörkt, svalt, plant, t.ex ett uthus som ligger i skuggan under den varma delen av dagen.
Jag är tveksam. Hade virke i mitt garage under vintern som håller 15-20 grader konstant. Det blev snett ändå :(
 

Molgan

Cartier
Jag är tveksam. Hade virke i mitt garage under vintern som håller 15-20 grader konstant. Det blev snett ändå :(

Propellrar gör ingen glad :(

Jag har under de senaste 10 åren förvarat nånstans runt 500 meter (i snitt) 2x4 (45x95), detta har blivit använt efter som och nytt har köpts in, men som regel legat ca 6 månader, detta i ett väl ventilerat uthus på skuggsidan ej uppvärmt, uthuset står på torpargrund med gles golvplank, så en stadig ström av luft, året runt.
Så det går, men om det beror främst på virket i sig eller miljön törs jag inte svara på.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Det går att förvara, men det handlar om att torka det sakta, visst spill kommer du nog aldrig ifrån, kvalitén på virket är också rätt avgörande, små privata sågar brukar som regel vara bättre än typ Byggmax.
Få in det direkt, -> Mörkt, svalt, plant, t.ex ett uthus som ligger i skuggan under den varma delen av dagen.
Problemet är ju att man köper lite saker man behöver för ett projekt, det blir lite över eller man får ett två barn och har lite mindre tid att bygga :) sen ligger det, frun ville ja skulle göra mig av med skiten så blev som sagt en takhängd ställning i garaget som blev kompromissen.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Tar gärna tips på dörrbroms. Ska hålla för att småungar smäller upp dörren i hård vind och tillåta öppning 90 grader.

Modulmått 10x21

B813765D-D4D6-480B-8352-9DD5354FCA6C.jpeg
 
Senast ändrad:

Molgan

Cartier
Tog ut resten av veckan i semester också pga bra väder och ändå inget att göra på jobbet.
Så det betyder..... ;)
IMG_20190724_130832.jpg

När man tillslut lyckas ta ut någon ledighet bör den spenderas på avkoppling som jag ser det, det finns andra som inte gör annat än renovera fönster, for a living :)
Greppa en bok, kura ner dig i soffan, laga god mat, korka upp ett bra vin och njut av ledigheten, är det bra väder byt ut soffan mot lounge-möbel på altan, det är mitt tips i all välmening :)
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
När man tillslut lyckas ta ut någon ledighet bör den spenderas på avkoppling som jag ser det, det finns andra som inte gör annat än renovera fönster, for a living :)
Greppa en bok, kura ner dig i soffan, laga god mat, korka upp ett bra vin och njut av ledigheten, är det bra väder byt ut soffan mot lounge-möbel på altan, det är mitt tips i all välmening :)
Han jobbar med linoljefärg, därav avsaknad av stress och obehag!
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Ett försök att piffa upp vår carport blev ändå bra!
Lite grönt på det bara :)

Blev ju ett lyft, liksom finare utåt och slippa se bil/släp/cyklar/ved och istället få se grönt som är skönt.
Dessutom för en rimlig kostnad, nästa projekt är att tvätta taket ser jag ;)
När man ser hur ni sliter här i tråden så är det skönt att bo i lägenhet på ett sett, men hade ju gärna haft ett rött litet hus med veranda för öldrickning/grillning/banjospelande. Och ett garage så man kan köpa flakmoped :)
 
  • Like
Reactions: P-A

BadkarsPiraten

Vacheron
När man tillslut lyckas ta ut någon ledighet bör den spenderas på avkoppling som jag ser det, det finns andra som inte gör annat än renovera fönster, for a living :)
Greppa en bok, kura ner dig i soffan, laga god mat, korka upp ett bra vin och njut av ledigheten, är det bra väder byt ut soffan mot lounge-möbel på altan, det är mitt tips i all välmening :)

Det där är absolut inte min grej.
Jag kan inte sitta still under en hel dag, jag måste göra någonting... Annars känns det bara helt meningslöst och slöseri med tid.

Jag har helt enkelt lite för mycket damp. Därav har jag dragit igång åtminstånde 3 projekt nu :D
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Angående fabrikör av linoljefärg så kom jag idag i samspråk med en granne som har målat mycket med denna färg. Han rekommenderade varmt Allbäcks produkter som torkar på 1-2 dygn. Allbäcks linolja är tydligen avslemmad vilket gör den snabbtorkande och djupträngande, allt enligt recept från 1700-talet. Det är kanske något att prova på @BadkarsPiraten om det tar en vecka för dina fönster att torka :)
image.jpg
 
När man tillslut lyckas ta ut någon ledighet bör den spenderas på avkoppling som jag ser det, det finns andra som inte gör annat än renovera fönster, for a living :)
Greppa en bok, kura ner dig i soffan, laga god mat, korka upp ett bra vin och njut av ledigheten, är det bra väder byt ut soffan mot lounge-möbel på altan, det är mitt tips i all välmening :)

Det låter som skärselden för mig. :eek:
Ledighet bör spenderas på projekt från tidig morgon till sen kväll och inte rekreation och ändlöst tidsfördriv.

Det skulle ju inte driva något framåt ö.h.t ??
När man arbetar hinner man ju inte med några projekt, det är ju endast på sin lediga tid som dessa projekt kan fortgå?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Angående fabrikör av linoljefärg så kom jag idag i samspråk med en granne som har målat mycket med denna färg. Han rekommenderade varmt Allbäcks produkter som torkar på 1-2 dygn. Allbäcks linolja är tydligen avslemmad vilket gör den snabbtorkande och djupträngande, allt enligt recept från 1700-talet. Det är kanske något att prova på @BadkarsPiraten om det tar en vecka för dina fönster att torka :)
image.jpg

Intressant! Dessa fönster skall jag prova lägga flera lager med utspädd färg samt så sist väntade jag inte tillräckligt länge mellan lagren, det kanske var problemet med torkningen.

Det låter som skärselden för mig. :eek:
Ledighet bör spenderas på projekt från tidig morgon till sen kväll och inte rekreation och ändlöst tidsfördriv.

Det skulle ju inte driva något framåt ö.h.t ??
När man arbetar hinner man ju inte med några projekt, det är ju endast på sin lediga tid som dessa projekt kan fortgå?

Jag håller med dig!
Ens lediga tid ska man göra det man mår bra av och jag mår bra av projekt.
Jag avskyr att bara sitta och inte göra någonting alls. Jag behöver få tillfredsställelse och det får jag genom att vara kreativ och produktiv. Att bara sitta i en stol en hel dag är ingenting för mig.

Jag chillar på morgonen med kaffe.
Jobbar på hela dagen.
Chillar på kvällen med några bärs. Kanske fortsätter med lite slö projekt som knappt tar energi.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Intressant! Dessa fönster skall jag prova lägga flera lager med utspädd färg samt så sist väntade jag inte tillräckligt länge mellan lagren, det kanske var problemet med torkningen.



Jag håller med dig!
Ens lediga tid ska man göra det man mår bra av och jag mår bra av projekt.
Jag avskyr att bara sitta och inte göra någonting alls. Jag behöver få tillfredsställelse och det får jag genom att vara kreativ och produktiv. Att bara sitta i en stol en hel dag är ingenting för mig.

Jag chillar på morgonen med kaffe.
Jobbar på hela dagen.
Chillar på kvällen med några bärs. Kanske fortsätter med lite slö projekt som knappt tar energi.
Ja det kan nog leda till problem att måla på ytor som inte har torkat klart. Men tydligen så skall man inte använda lösningsmedel i Allbäcks färg eftersom den är avslemmad, den torkar fint ändå. Även om balsamterpentin luktar gott så är den farlig att inandas och det är ju fint att slippa. Jag har en del Ottossons färg hemma men när den är slut ska jag testa Allbäcks. Kanske kan jag måla snickerier som kök och garderober med denna färg. Det hade varit toppen!
 
Intressant! Dessa fönster skall jag prova lägga flera lager med utspädd färg samt så sist väntade jag inte tillräckligt länge mellan lagren, det kanske var problemet med torkningen.



Jag håller med dig!
Ens lediga tid ska man göra det man mår bra av och jag mår bra av projekt.
Jag avskyr att bara sitta och inte göra någonting alls. Jag behöver få tillfredsställelse och det får jag genom att vara kreativ och produktiv. Att bara sitta i en stol en hel dag är ingenting för mig.

Jag chillar på morgonen med kaffe.
Jobbar på hela dagen.
Chillar på kvällen med några bärs. Kanske fortsätter med lite slö projekt som knappt tar energi.

Låter exakt som mina dagar bortsett från ölen på kvällen. Jag är inte nykterist, men det är en vana jag inte lagt till typ.

Kaffe och morgontidningen tidigt på morgonen, sen ut och jobba med olika projekt till middagen. Sen käka och efter det småsaker, typ montera lister eller göra research på något man behöver senare i projektet.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Låter exakt som mina dagar bortsett från ölen på kvällen. Jag är inte nykterist, men det är en vana jag inte lagt till typ.

Kaffe och morgontidningen tidigt på morgonen, sen ut och jobba med olika projekt till middagen. Sen käka och efter det småsaker, typ montera lister eller göra research på något man behöver senare i projektet.
Jag har varit där tidigare men får väl erkänna att jag har blivit lite utbränd av vårt husprojekt som har pågått under lång tid. Jag kan känna mig överväldigad av alla uppgifter som ligger framför mig. När familjen är ledig har jag svårt att rättfärdiga stenhårt arbete på huset, plötsligt har barnen vuxit upp och man har då missat otroligt mycket värdefull tid med dem. Men när skolan börjar ska jag dra igång igen och försöka få huset klart inom ett år. Frugan är med på projektet och säger att jag ska få lov att koncentrera mig mer på huset och mindre på hushållet. Jag kommer givetvis inte vara helt klar men jag hoppas nå över krönet. Jag hoppas att detta ska gå bra :)
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Ok gott folk. Dimmers.
Kan jag installera dimmers själv eller kommer kåken brinna ner?

I köket har vi i dag dessa knappar. Den nere till höger är fjädrad och dimrad. Vill att även den stora ska vara det. Är medveten om att jag behöver byta hela armaturen men hur gör jag? Kan jag göra det själv? Hittar inte ens någon liten springa för att pilla loss ramen, för visst är det väl så man gör? Kan någon se vad det är för fabrikat på knapparna? Så att de nya knapparna matchar resterande knappar i lägenheten.

9ED62A7D-C04B-40E7-AF77-FEA190411F8D.jpeg
 
Topp