• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

alfgren

Rolex
2-Faktor
Fast den dränerar ju ur fukten i avloppet. Då bör den inte hålla kvar något?
I teorin skulle väl fukten kunna vandra in genom väggarna (om dåligt isolerade) för att det torrare på insidan än utsidan? Men det känns långsökt. Precis som dig så låter jag min avfuktare skicka ner vattnet i avloppet och även jag märker stor förbättring. Har en Woods (svenne-banan edition, den som alla köper tydligen) för typ 100kvm.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
I teorin skulle väl fukten kunna vandra in genom väggarna (om dåligt isolerade) för att det torrare på insidan än utsidan? Men det känns långsökt. Precis som dig så låter jag min avfuktare skicka ner vattnet i avloppet och även jag märker stor förbättring. Har en Woods (svenne-banan edition, den som alla köper tydligen) för typ 100kvm.

Dräneringen är OK.
Problemet är att ventilation är obefintlig och det kombinerat med att tvättmaskin körs minst 1 gång per dag och att duschen är i källaren med så blir det fukt som aldrig tar sig ut.
Lösningen är givetvis ventilation men måste göra hål för fläkt osv så tanken var ju att bara få in en luftavfuktare snabbt som löser detta tills jag får in en fläkt. Och givetvis även efter fix av ventilation så gör ju avfuktaren ett bättre klimat inomhus.
Men det gick ju som det gick.

Åkte till Elgiganten nu för att köpa en. Som var slut...
Så nu är den beställd och kommer nästa vecka.
(detta med snabb fix har nu snart tagit 3 veckor...). Billig var den, bättre modell av woods för billigare peng med personalrabatt eftersom frugans syster jobbar på Elgiganten :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag kör med en Woods i garaget som är så tätt det kan bli minus garageporten som inte är helt tät.

Kör jag in en blöt bil så blir det kaoz invändigt. Med woodsen igång där jag dränerar ner i brunnen så är skillnaden som dag och natt. Har även en paxfläkt men kör den ej. Känns som att den drar in mer fukt utifrån.
 
Senast ändrad:
A4FB8377-D171-4138-9FAF-543C6A0F22B8.jpeg
96B66701-048F-475F-9601-3D3D2A9F5333.jpeg
9BE0DA12-FBB4-40C3-AF7B-A82C87C3EF87.jpeg
C0C8AF17-1945-464A-B4E3-E6F304DAFBF0.jpeg
C7BFDABA-C3DB-4F02-8670-5E36017E8A28.jpeg
6CC7D73B-BB2E-41FE-83E0-F611B5098E75.jpeg


Har fyllt 600 ton fyllnadsmassor tidigare i veckan.
Det tog 3 dagar att harpa det, två dagar att köra dit det och en dag att planera ut det grovt.

Imorgon ska jag väga av det seriöst och finplanera och padda överfarter rent nå jävulskt
 
Känns dock som lite av en naturbegåvning

Nej jag är rätt kass egentligen, det ser ofta bra ut på bild efteråt men det är halvtaffligt nästan vart man än kollar.
Men jag är bara en glad amatör, tänk Korpen-fotboll. Jag gör det mest bara för att det är roligt som ett intresse, det är inget allvar inblandat i mina projekt.
Man googlar/kollar Youtube, testar lite, gör om det som blev tokigt eller nöjer sig som det blev osv.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
[QUOTE="Norrlänningen, post: 2967876, member: 594"

Har fyllt 600 ton fyllnadsmassor tidigare i veckan.
Det tog 3 dagar att harpa det, två dagar att köra dit det och en dag att planera ut det grovt.

Imorgon ska jag väga av det seriöst och finplanera och padda överfarter rent nå jävulskt[/QUOTE]
@Norrlänningen
Jag vet inte hur du packat den där ytan, men ett råd i all välmening ; Paddan på bild (400kg?) slår inte effektivt djupare är 30 cm så har du högre fyllnadshöjd än så förblir materialet under opackat. Det spelar sedan ingen roll hur hur många överfarter som görs. Resultatet blir det samma. Antalet är överfarter är utan betydelse; Fyllnadshöjden mellan packningarna avgör. 6 överfarter är tillräckligt vid rätt fyllnadshöjd.
Om du vet med dig att fyllnadshöjden varit högre än vad redskapet slår så finns det bot; vattna ordentligt, gärna med spjut så att materialet är rejält fuktigt rätt igenom och vibrera på nytt.
Det är riktigt trist med sättningar....så är jag fel ute så är jag hellre det. ;)
 
[QUOTE="Norrlänningen, post: 2967876, member: 594"

Har fyllt 600 ton fyllnadsmassor tidigare i veckan.
Det tog 3 dagar att harpa det, två dagar att köra dit det och en dag att planera ut det grovt.

Imorgon ska jag väga av det seriöst och finplanera och padda överfarter rent nå jävulskt
@Norrlänningen
Jag vet inte hur du packat den där ytan, men ett råd i all välmening ; Paddan på bild (400kg?) slår inte effektivt djupare är 30 cm så har du högre fyllnadshöjd än så förblir materialet under opackat. Det spelar sedan ingen roll hur hur många överfarter som görs. Resultatet blir det samma. Antalet är överfarter är utan betydelse; Fyllnadshöjden mellan packningarna avgör. 6 överfarter är tillräckligt vid rätt fyllnadshöjd.
Om du vet med dig att fyllnadshöjden varit högre än vad redskapet slår så finns det bot; vattna ordentligt, gärna med spjut så att materialet är rejält fuktigt rätt igenom och vibrera på nytt.
Det är riktigt trist med sättningar....så är jag fel ute så är jag hellre det. ;)[/QUOTE]

Thanx

Det är en LG500 (500kg) och materialet är fyllt i omgångar med 40cm, sen paddat 6 överfarter.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
@Norrlänningen
Jag vet inte hur du packat den där ytan, men ett råd i all välmening ; Paddan på bild (400kg?) slår inte effektivt djupare är 30 cm så har du högre fyllnadshöjd än så förblir materialet under opackat. Det spelar sedan ingen roll hur hur många överfarter som görs. Resultatet blir det samma. Antalet är överfarter är utan betydelse; Fyllnadshöjden mellan packningarna avgör. 6 överfarter är tillräckligt vid rätt fyllnadshöjd.
Om du vet med dig att fyllnadshöjden varit högre än vad redskapet slår så finns det bot; vattna ordentligt, gärna med spjut så att materialet är rejält fuktigt rätt igenom och vibrera på nytt.
Det är riktigt trist med sättningar....så är jag fel ute så är jag hellre det. ;)

Thanx

Det är en LG500 (500kg) och materialet är fyllt i omgångar med 40cm, sen paddat 6 överfarter.[/QUOTE]

Ok det är nog gott nog.... Ursäkta besserwissrandet.. ;)
 

Galaxy

Rolex
Hej renoveringsexperter! Bott i första egna lägenheten i drygt ett halvår nu, och börjat fundera på ett mindre projekt. Jag skulle vilja dela upp vardagsrummet så att det blir mer avskilt mellan sovdel och soffa/TV-del.

Nu ser själva "vardagsrummet" ut såhär:
3e1030c0-1508-404b-93b9-57724d236bb4-jpeg.999941

811cf8f3-a5d8-4414-ab0a-1e4d4b75dbe9-jpeg.999943


Funderar istället på att göra något sånt här, där halva rummet används för säng/skrivbord och halva för TV/soffa:
upload_2019-8-14_11-14-38.png


Har mätt och det ska inte vara några problem. Tanken är att sätta upp en gipsvägg intill sängen, antingen ända upp till taket eller upp till hälften, jag tänker något i stil med detta:
8350403.jpg

27b133ed746702e40c19c05403b4d82c.jpg


Är det möjligt att fixa själv? Jag är väldig novis när det kommer till renovering men har en desto händigare pappa som kan vara behjälplig. Vad ska jag i så fall beställa, och har någon tips på hur man enklast går tillväga? Hur får man bäst stabilitet i hela väggen?
 

Bilagor

  • upload_2019-8-14_11-14-31.png
    upload_2019-8-14_11-14-31.png
    28.8 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hej renoveringsexperter! Bott i första egna lägenheten i drygt ett halvår nu, och börjat fundera på ett mindre projekt. Jag skulle vilja dela upp vardagsrummet så att det blir mer avskilt mellan sovdel och soffa/TV-del.

Nu ser själva "vardagsrummet" ut såhär:
3e1030c0-1508-404b-93b9-57724d236bb4-jpeg.999941

811cf8f3-a5d8-4414-ab0a-1e4d4b75dbe9-jpeg.999943


Funderar istället på att göra något sånt här, där halva rummet används för säng/skrivbord och halva för TV/soffa:
upload_2019-8-14_11-14-38.png


Har mätt och det ska inte vara några problem. Tanken är att sätta upp en gipsvägg intill sängen, antingen ända upp till taket eller upp till hälften, jag tänker något i stil med detta:
8350403.jpg

27b133ed746702e40c19c05403b4d82c.jpg


Är det möjligt att fixa själv? Jag är väldig novis när det kommer till renovering men har en desto händigare pappa som kan vara behjälplig. Vad ska jag i så fall beställa, och har någon tips på hur man enklast går tillväga? Hur får man bäst stabilitet i hela väggen?
https://www.byggmax.se/bygga-innervägg-med-träreglar
Det är helt klart möjligt att göra själv
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Hej renoveringsexperter! Bott i första egna lägenheten i drygt ett halvår nu, och börjat fundera på ett mindre projekt. Jag skulle vilja dela upp vardagsrummet så att det blir mer avskilt mellan sovdel och soffa/TV-del.

Nu ser själva "vardagsrummet" ut såhär:


Funderar istället på att göra något sånt här, där halva rummet används för säng/skrivbord och halva för TV/soffa:
upload_2019-8-14_11-14-38.png


Har mätt och det ska inte vara några problem. Tanken är att sätta upp en gipsvägg intill sängen, antingen ända upp till taket eller upp till hälften, jag tänker något i stil med detta:


Är det möjligt att fixa själv? Jag är väldig novis när det kommer till renovering men har en desto händigare pappa som kan vara behjälplig. Vad ska jag i så fall beställa, och har någon tips på hur man enklast går tillväga? Hur får man bäst stabilitet i hela väggen?
Undvik ha sängen mot fönstret bara.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Hej renoveringsexperter! Bott i första egna lägenheten i drygt ett halvår nu, och börjat fundera på ett mindre projekt. Jag skulle vilja dela upp vardagsrummet så att det blir mer avskilt mellan sovdel och soffa/TV-del.

Nu ser själva "vardagsrummet" ut såhär:
3e1030c0-1508-404b-93b9-57724d236bb4-jpeg.999941

811cf8f3-a5d8-4414-ab0a-1e4d4b75dbe9-jpeg.999943


Funderar istället på att göra något sånt här, där halva rummet används för säng/skrivbord och halva för TV/soffa:
upload_2019-8-14_11-14-38.png


Har mätt och det ska inte vara några problem. Tanken är att sätta upp en gipsvägg intill sängen, antingen ända upp till taket eller upp till hälften, jag tänker något i stil med detta:
8350403.jpg

27b133ed746702e40c19c05403b4d82c.jpg


Är det möjligt att fixa själv? Jag är väldig novis när det kommer till renovering men har en desto händigare pappa som kan vara behjälplig. Vad ska jag i så fall beställa, och har någon tips på hur man enklast går tillväga? Hur får man bäst stabilitet i hela väggen?
jag kommenderar TM innervägg, en vägg som man sätter upp med spänn, så inga skruvar behövs, sjukt smidigt.
Du gör ingen åverkan på golv eller tak, vilket kan vara en fördel när du ska sälja, att det går att ta ner utan åverkan som sagt.
Dom sågar till exakt till dina mått, monterar gör man smidig, jag har gjort detta i 2 lägenheter, grymt bra.
http://www.tibromobelindustri.com/kategori/13/innervaggar.html

här kollar du vad det kostar exakt.

http://www.tibromobelindustri.com/innervagg.php

sen behöver du bara spackla o måla, alt gips på typ renoverings, eller sätta sådan cover up tapet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej renoveringsexperter! Bott i första egna lägenheten i drygt ett halvår nu, och börjat fundera på ett mindre projekt. Jag skulle vilja dela upp vardagsrummet så att det blir mer avskilt mellan sovdel och soffa/TV-del.

Nu ser själva "vardagsrummet" ut såhär:
3e1030c0-1508-404b-93b9-57724d236bb4-jpeg.999941

811cf8f3-a5d8-4414-ab0a-1e4d4b75dbe9-jpeg.999943


Funderar istället på att göra något sånt här, där halva rummet används för säng/skrivbord och halva för TV/soffa:
upload_2019-8-14_11-14-38.png


Har mätt och det ska inte vara några problem. Tanken är att sätta upp en gipsvägg intill sängen, antingen ända upp till taket eller upp till hälften, jag tänker något i stil med detta:
8350403.jpg

27b133ed746702e40c19c05403b4d82c.jpg


Är det möjligt att fixa själv? Jag är väldig novis när det kommer till renovering men har en desto händigare pappa som kan vara behjälplig. Vad ska jag i så fall beställa, och har någon tips på hur man enklast går tillväga? Hur får man bäst stabilitet i hela väggen?
Hade inte satt sängen vid fönstret. Du kan inte sätta upp något mjukare/mindre stelt än en vägg som döljer sängen något? Hamnar tvn för nära soffan om du sätter den mellan säng och soffa? Bäst hade en murphy bed varit men de är ju som de är.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
jag kommenderar TM innervägg, en vägg som man sätter upp med spänn, så inga skruvar behövs, sjukt smidigt.
Du gör ingen åverkan på golv eller tak, vilket kan vara en fördel när du ska sälja, att det går att ta ner utan åverkan som sagt.
Dom sågar till exakt till dina mått, monterar gör man smidig, jag har gjort detta i 2 lägenheter, grymt bra.
http://www.tibromobelindustri.com/kategori/13/innervaggar.html

här kollar du vad det kostar exakt.

http://www.tibromobelindustri.com/innervagg.php

sen behöver du bara spackla o måla, alt gips på typ renoverings, eller sätta sådan cover up tapet.
Smart grej men dyrt som ***** jämfört med 45x70 och 4 gipsskivor ;)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Smart grej men dyrt som ***** jämfört med 45x70 och 4 gipsskivor ;)
ja visst, men tidsmässigt är det inte så dyrt, du får det bra ljudisolerat, väggarna är stabila, du kan spika i det direkt, slipper sätta extra träskivor som man gör med OSB eller liknande.
Gips är det jobbigaste att hantera in i en lägenhet speciellt, här får du en färdig lösning, slippa såga osv.
Inte så dyrt tycker jag om man ser till helheten, du sätter upp en vägg på några timmar, utan någon speciell tidigare erfarenhet.
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Hade inte satt sängen vid fönstret. Du kan inte sätta upp något mjukare/mindre stelt än en vägg som döljer sängen något? Hamnar tvn för nära soffan om du sätter den mellan säng och soffa? Bäst hade en murphy bed varit men de är ju som de är.
En ide jag själv har är att sätta upp garderober längst ner vid sängen och sätta upp en gardinstång, likt nedan film
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
ja visst, men tidsmässigt är det inte så dyrt, du får det bra ljudisolerat, väggarna är stabila, du kan spika i det direkt, slipper sätta extra träskivor som man gör med OSB eller liknande.
Gips är det jobbigaste att hantera in i en lägenhet speciellt, här får du en färdig lösning, slippa såga osv.
Inte så dyrt tycker jag om man ser till helheten, du sätter upp en vägg på några timmar, utan någon speciell tidigare erfarenhet.
Smidighet har ett pris absolut
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Någon som har koll på en någorlunda lättinstallerad dörrstängare som är låsbar i öppet läge? Helst inte svindyr. Har stora problem med korsdrag och ungar som glömmer att stänga dörrar, alternativt dörrarna slår igen när jag vill vädra.
 
Topp