• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Richie

Audemars
2-Faktor
Ok gott folk. Dimmers.
Kan jag installera dimmers själv eller kommer kåken brinna ner?

I köket har vi i dag dessa knappar. Den nere till höger är fjädrad och dimrad. Vill att även den stora ska vara det. Är medveten om att jag behöver byta hela armaturen men hur gör jag? Kan jag göra det själv? Hittar inte ens någon liten springa för att pilla loss ramen, för visst är det väl så man gör? Kan någon se vad det är för fabrikat på knapparna? Så att de nya knapparna matchar resterande knappar i lägenheten.

9ED62A7D-C04B-40E7-AF77-FEA190411F8D.jpeg
Du får inte, så ring en elektriker.

Schneider Exxakt heter den serien av strömbrytare och vägguttag
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Ok gott folk. Dimmers.
Kan jag installera dimmers själv eller kommer kåken brinna ner?

I köket har vi i dag dessa knappar. Den nere till höger är fjädrad och dimrad. Vill att även den stora ska vara det. Är medveten om att jag behöver byta hela armaturen men hur gör jag? Kan jag göra det själv? Hittar inte ens någon liten springa för att pilla loss ramen, för visst är det väl så man gör? Kan någon se vad det är för fabrikat på knapparna? Så att de nya knapparna matchar resterande knappar i lägenheten.

9ED62A7D-C04B-40E7-AF77-FEA190411F8D.jpeg

Som sagt är det Schneider så kan du sätta en liten fjäder så du kan ha kvar samma brytare så monterar bara elektrikern en dimmer och sätter bakom strömställaren.
 

par

Patek
2-Faktor
Kör du det? Funkar bra? Kostnad?
Japp, funkar kanon. Använder det främst till att ha timer så vissa lampor tänds hemma när det blir mörkt. Rätt trevligt när man kommer hem en mörk vinterdag och det redan är tänt hemma etc.
En plejd kostar 600kr ish:)
Har även Vadsbros lösning som är dyrare men inte direkt bättre.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Behöver en avfuktare till källaren.
Fått hem två stycken trasiga Woods avfuktare nu så min tillförlitlighet till den skiten är lågt.
Finns det något annat bra som är billigt? Liten källare så behöver inte vara något monster precis.
IMG_20190804_144101.jpg
 

Ebbot

Cartier
Behöver en avfuktare till källaren.
Fått hem två stycken trasiga Woods avfuktare nu så min tillförlitlighet till den skiten är lågt.
Finns det något annat bra som är billigt? Liten källare så behöver inte vara något monster precis.
IMG_20190804_144101.jpg

Märkligt. Jag har en ds28 i källaren och funkat hur bra som helst i 3år.
Brorsan använder Woods på byggen och är också grymt där.
Fast kanske skillnad på större och mindre modeller i deras sortiment..
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Märkligt. Jag har en ds28 i källaren och funkat hur bra som helst i 3år.
Brorsan använder Woods på byggen och är också grymt där.
Fast kanske skillnad på större och mindre modeller i deras sortiment..

Precis så alla på nätet säger. Det var därför jag köpte Woods.
Men ändå får jag hem två stycken med exakt samma defekter.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Behöver en avfuktare till källaren.
Fått hem två stycken trasiga Woods avfuktare nu så min tillförlitlighet till den skiten är lågt.
Finns det något annat bra som är billigt? Liten källare så behöver inte vara något monster precis.
IMG_20190804_144101.jpg
Vad jag har förstått så är det inget bra att ha avfuktare i källaren.. anledningen är att avfuktaren drar åt sig fukt och håller kvar det i källaren, man tror att avfuktaren tar all fukt, men icke..
De som bodde i vårt hus innan oss hade haft avfuktare ett tag och det var en lite unken "källarlukt"...

Istället bytte jag fönster med bättre ventileringsmöjligheter, borrade två ordentliga hål och satte pax-fläktar, satte in element i varje rum och sen satte jag in en luft-luft värmepump... det är som dag och natt.
 
Senast ändrad:

Ebbot

Cartier
Vad jag har förstått så är det inget bra att ha avfuktare i källaren.. anledningen är att avfuktaren drar åt sig fukt och håller kvar det i källaren, man tror att avfuktaren tar all fukt, men icke..
De som bodde i vårt hus innan oss hade haft avfuktare ett tag och det var en lite unken "källarlukt"...

Istället bytte jag fönster med bättre ventileringsmöjligheter, borrade två ordentliga hål och satte pax-fläktar och sen satte jag in en luft-luft värmepump... det är som dag och natt.


Hmm jag har inte den erfarenheten. Jag flyttade in i ett hus med källare, byggt 54, som luktade ganska mycket ”fuktkällare”. Efter bara några veckor med avfuktare var det tydlig skillnad. Nu går den på ca 60% luftfuktighet och märker stor skillnad
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Hmm jag har inte den erfarenheten. Jag flyttade in i ett hus med källare, byggt 54, som luktade ganska mycket ”fuktkällare”. Efter bara några veckor med avfuktare var det tydlig skillnad. Nu går den på ca 60% luftfuktighet och märker stor skillnad
Vår hus är från 70-talet och vi har bott här i 5 år...efter bytet av saker så är det som sagt som dag och natt, kanske var det så att det vi hade inte var en vettig avfuktare, dock skulle detta göras ändå då vi har planer att göra några av rummen i källare mer beboliga.
 

Belmondo

Rolex
2-Faktor
Behöver en avfuktare till källaren.
Fått hem två stycken trasiga Woods avfuktare nu så min tillförlitlighet till den skiten är lågt.
Finns det något annat bra som är billigt? Liten källare så behöver inte vara något monster precis.
IMG_20190804_144101.jpg
Har en Mitsubishi MJ någonting sedan 10 år. Tyst, ’snygg’ och snål. Den räcker inte riktigt till i vår odränerade 30-tals källare under högsommaren så brukar köra 2st av samma modell då (har en på kallvinden på vintern).
Testade med en Woods i somras, ur den nya serien, sw38. Bra kapacitet men blev galen på ljudet, hördes i våningen ovanför. Lät som man körde en torktumlare dygnet runt. Lämnade tbx och nu kör jag mina Mitsubishis igen med ett leende på läpparna. Rekommenderas varmt om du vill vistas i rummet där den står
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Vad jag har förstått så är det inget bra att ha avfuktare i källaren.. anledningen är att avfuktaren drar åt sig fukt och håller kvar det i källaren, man tror att avfuktaren tar all fukt, men icke..
De som bodde i vårt hus innan oss hade haft avfuktare ett tag och det var en lite unken "källarlukt"...

Istället bytte jag fönster med bättre ventileringsmöjligheter, borrade två ordentliga hål och satte pax-fläktar, satte in element i varje rum och sen satte jag in en luft-luft värmepump... det är som dag och natt.

Fast den dränerar ju ur fukten i avloppet. Då bör den inte hålla kvar något?

Fukten i källaren har aldrig varit ett problem om vi inte hade kört tvättmaskinen så mycket. Men med en liten bebis så går den jäkeln konstant.

Pax fläktar skall in. Ventilationen är obefintlig. Men tänker först avfuktare för att göra det lite bättre innan jag får bukt på ventilationen i huset.
 
Topp