BadkarsPiraten
Guld
Hängsle och livrem känns fanemig lika bra att ha!
Idag blir det storhandling!
Tack boys!
Tack boys!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tjäna @Belmondo!
Och tack för att du gillade inlägget!
Hm...på fråga 1 är jag inte riktigt med, vi har kopplade fönster på fasaden här! Ser dina fönster ut så här något?! Ta en bild så kan jag nog hjälpa dig bättre,
På detta fönster kommer jag få klippa till ett fönsterbleck .
Fråga 2. Här kan jag säga på en gång att jag inte har några erfarenheter av detta. Men att det är ett problem vet jag. Eftersom trät är ett levande material och rör sig under putsen så uppkommer problemen! Men du är nog på rätt väg när du skriver kalkbruk. Vet inte om jag kan rekommendera dig och använda kitt, även om oljekitt är bra grejer! Här skulle nog jag prata med några som håller
på med fasader etc.
Fråga 3.
Skulle säga att det är lättast att ta bort några millimeter från fönsterbågen. Har du en sänksåg och tillhörande skena så är det mycket lätt fixat! Ska alltid vara lite mera luft där understycket möter karmen. På sidostyckena och överstycket räcker det om det löper helt fritt!
He he. Jag slängde ut en lös tråd som jag just tänkte googla för att dubbelkolla men nu har jag fått bekräftelse från @Affe Ärligt talat så har det här med att få en snygg och proffsig ytfinish på slutprodukten varit nästan den största utmaningen med att bygga hus. Tyvärr har jag varit inne och vänt i plasfärgsträsket till stort förtret.Hehe...lyssna på @Sonnyboy @BadkarsPiraten , han är ett fullblodsproffs när det kommer till det här! Känns som att han aldrig gjort något annat, glädjer mig att se att folk har kunskapen om detta...
Fantastiskt att @Affe har lyckats övertala dig! Ett par inlägg upp ville du bara ha en snabblösning på problemet och nu tar du dig an utmaningen med entusiasm. Det tar lite längre tid men vetskapen att det blir bra från början och dofterna av linoljefärg gör det helt klart värt det!Hängsle och livrem känns fanemig lika bra att ha!
Tack boys!
Det är aldrig bra med stående vatten och du borde definitivt få till en lutning. Jämför t ex med en tröskel till en ytterdörr, de har alltid en lutning från huset.Hej och tack för alla svaren! Tack för att du delar med dig av din kunskap.
Är på jobbet så har ingen bild nu, men det är klassiska kopplade 3-luft.
Angående första frågan så menar jag att vatten blir stående i karmens understycke. Dvs, om man öppnar fönstret så är det en pöl där. Kan löser det sig om man ökar glipan som du skrev. Tänkte att om man slipar till lite lutning utåt så borde avrinningen bli bättre, men det kanske inte behövs.
Har försökt markera (lånad bild )
Mvh Belmondo
Tack, ja, tack för bekräftelsen, får gå på det med slipmaskinen. Det blir lätt så när det regnar på snedden och man saknar överbleck.Det är aldrig bra med stående vatten och du borde definitivt få till en lutning. Jämför t ex med en tröskel till en ytterdörr, de har alltid en lutning från huset.
He he. Jag slängde ut en lös tråd som jag just tänkte googla för att dubbelkolla men nu har jag fått bekräftelse från @Affe Ärligt talat så har det här med att få en snygg och proffsig ytfinish på slutprodukten varit nästan den största utmaningen med att bygga hus. Tyvärr har jag varit inne och vänt i plasfärgsträsket till stort förtret.
Fantastiskt att @Affe har lyckats övertala dig! Ett par inlägg upp ville du bara ha en snabblösning på problemet och nu tar du dig an utmaningen med entusiasm. Det tar lite längre tid men vetskapen att det blir bra från början och dofterna av linoljefärg gör det helt klart värt det!
Hej och tack för alla svaren! Tack för att du delar med dig av din kunskap.
Är på jobbet så har ingen bild nu, men det är klassiska kopplade 3-luft.
Angående första frågan så menar jag att vatten blir stående i karmens understycke. Dvs, om man öppnar fönstret så är det en pöl där. Kan löser det sig om man ökar glipan som du skrev. Tänkte att om man slipar till lite lutning utåt så borde avrinningen bli bättre, men det kanske inte behövs.
Har försökt markera (lånad bild )
Mvh Belmondo
Det kanske kan vara att det är tjockt med färg i ytterkant och lite uppsvällt i virket, behöver åtgärdas iaf. Man behöver bara få en knuff eller två i rätt riktning.Hm...märkligt på min ära, kan det vara så att det är bakfall?! Då rinner ju vattnet inåt i och för sig! Om det är det, så är ända vägen att göra fräsa sen rak alternativt med några graders lutning!
Det kanske kan vara att det är tjockt med färg i ytterkant och lite uppsvällt i virket, behöver åtgärdas iaf. Man behöver bara få en knuff eller två i rätt riktning.
Vågar nog inte fräsa så satsar på slipmus.
Smart tänkt med kittet, kan absolut vara ett alternativ! Har en klassisk bulkig och billig överhandsfräs, men är sugen på en mindre man kan köra med en hand. Borde vara perfekt till denna typ av enklare justeringsjobbDu får bygga ett anhåll så det går och fräsa, eller så provar du att spackla med linoljekitt!
Köp, bara köp!!!!!Smart tänkt med kittet, kan absolut vara ett alternativ! Har en klassisk bulkig och billig överhandsfräs, men är sugen på en mindre man kan köra med en hand. Borde vara perfekt till denna typ av enklare justeringsjobb
Det finns alltid behov av nya verktyg, om inte annat får man se till att skapa dem.Köp, bara köp!!!!!
Grannen hade ett företag här som tvättade seras tak, så jag frågade vad de skulle ha för att köra ena sidan på mitt tak när de ändå var på plats. (Har bara mossa på skuggsidan....)Är det ngn som har tvättat sitt tak från mossa och annat skräp? Har ni gjort det själva eller anlitat något företag?
Vågade väl knappast ge dig ett lägre pris än vad grannen fick då de var rädda för vad detta ev skulle leda till...Grannen hade ett företag här som tvättade seras tak, så jag frågade vad de skulle ha för att köra ena sidan på mitt tak när de ändå var på plats. (Har bara mossa på skuggsidan....)
Ca 75-80 m2 och 45 graders lutning.
10 000 kr skulle de ha, så det blev ingen affär! Hade väntat mig kring 3-4000 kr när de ändå var på plats......
10000 för en sida då blir det att göra det själv.Grannen hade ett företag här som tvättade seras tak, så jag frågade vad de skulle ha för att köra ena sidan på mitt tak när de ändå var på plats. (Har bara mossa på skuggsidan....)
Ca 75-80 m2 och 45 graders lutning.
10 000 kr skulle de ha, så det blev ingen affär! Hade väntat mig kring 3-4000 kr när de ändå var på plats......
Hade dom haf lite feeling hade dom ju sagt att ni kunde få ett.bättre pris tillsammans. Win winVågade väl knappast ge dig ett lägre pris än vad grannen fick då de var rädda för vad detta ev skulle leda till...
Jo så kan man tänka men det där med att få ett bättre pris när de ändå är på plats fungerar sällan i praktiken av just skälet att entreprenören tänker att det snackas i området. Kan så klart fungera om man från början går ihop men att komma tvåa på bollen leder sällan till framgång relaterat till ovanstående.Hade dom haf lite feeling hade dom ju sagt att ni kunde få ett.bättre pris tillsammans. Win win
Kan du inte dra ett drag (eller två) med bandslipen över fönsterbågen då du får bort det värsta??Full fart med fönstren. Snart dags för första omgången olja.
Det blev i princip att skrapa de rena.
Men frågan är, på bilden ser ni trät i dess värsta form. Väldigt grått och trist med mycket sprickor.
Skall jag olja in trät för att sedan spackla igen dessa sprickor med kitt? Går det bra att göra det?
Då borde jag ju skydda mot framtida vatteninträngning men ändock låta det luftas.
Full fart med fönstren. Snart dags för första omgången olja.
Det blev i princip att skrapa de rena.
Men frågan är, på bilden ser ni trät i dess värsta form. Väldigt grått och trist med mycket sprickor.
Skall jag olja in trät för att sedan spackla igen dessa sprickor med kitt? Går det bra att göra det?
Då borde jag ju skydda mot framtida vatteninträngning men ändock låta det luftas.
Kan du inte dra ett drag (eller två) med bandslipen över fönsterbågen då du får bort det värsta??
Va????Alla har inte bandslip...
Självplågare????Den här semestern ska bara det sista småfixet bli klart. Altanen färdigställde jag till 98% förra sommaren med utekök under papptaket. Totalt ca 220kvm trädäck med en inglasning längst bort under papptaket. Sedan blir det försäljning i augusti/september. Jag och frugan köpte ett nytt hus förra veckan vi ska börja om i. 315kvm originalskick från 50-talet som vi ska totalrenovera
Hehe. Nää men man kan lätt tro det. ”Problemet” med vårt nuvarande hus är att jag skaffade det innan vi träffades som ett långsiktigt renoveringsobjekt då priset var bra. Då var jag ensam med en hund. Idag är vi två vuxna med två barn och två hundar. Räcker inte till längre. Sen ligger detta i ”stan” och vi vill ut på landet Hade plånboken varit oändlig hade jag lätt byggt nytt. Men man får mätta munnen efter matsäcken och det nya stället har grym potential att bli ett riktigt drömboendeSjälvplågare????