• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

BadkarsPiraten

Vacheron
Dags att göra första stora fönstret!
Tyvärr så blev det en av de bättre först eftersom jag använde det för att måtta täckskivan och tydligen är våra stora fönster 2 olika storlekar :D Något som jag är för lat för att kolla upp i förhand... :D
IMG_20190817_103430.jpg
IMG_20190817_103424.jpg
 

P-A

Sir Spamalot
Kostar det att ansöka om bygglov, hörde av någon att det kostar typ 3000kr?

Hos oss, där jag jobbar med bygglov, så har vi en kostnad beroende på husets storlek, om det är fritidshus eller ej och placering (detaljplan, avvikelse från detaljplan, utanför detaljplanerat område osv)

Men låt säga en normalvilla (150-180kvm) inom detalplanerat område och den inte avviker från planen kostar ungefär 20 000kr för bygglov (inkl alla samråd osv)
Sen tillkommer nybyggnadskarta ca 4500kr (har jag för mig) och utstakning, om man väljer att vi ska göra det, ca 4500kr inkl moms (de andra delarna är momspliktiga med inte utstakning).
Så totalt ca 30 000kr för ett bygglov med tillhörande delar.

Ett tips är att kolla med er kommun hur mycket der kan tänkas kosta.
Taxan ska väl finnas tillgänglig på hemsidan.
 

Gabriel90

Panerai
Hos oss, där jag jobbar med bygglov, så har vi en kostnad beroende på husets storlek, om det är fritidshus eller ej och placering (detaljplan, avvikelse från detaljplan, utanför detaljplanerat område osv)

Men låt säga en normalvilla (150-180kvm) inom detalplanerat område och den inte avviker från planen kostar ungefär 20 000kr för bygglov (inkl alla samråd osv)
Sen tillkommer nybyggnadskarta ca 4500kr (har jag för mig) och utstakning, om man väljer att vi ska göra det, ca 4500kr inkl moms (de andra delarna är momspliktiga med inte utstakning).
Så totalt ca 30 000kr för ett bygglov med tillhörande delar.

Ett tips är att kolla med er kommun hur mycket der kan tänkas kosta.
Taxan ska väl finnas tillgänglig på hemsidan.
Bygglovstaxa finns väl i kommunens hemsida.
Lämnade in min bygglovsansökan idag.
32.000kr för bygglov och 8.125kr för nybyggnadskarta.... inte billigt:wtf:
 

P-A

Sir Spamalot
Bygglovstaxa finns väl i kommunens hemsida.
Lämnade in min bygglovsansökan idag.
32.000kr för bygglov och 8.125kr för nybyggnadskarta.... inte billigt:wtf:

Ja, den ska finnas på hemsidan.

Ja, det är tråkiga pengar!
Men tanken är att du ska få ditt drömhus som du vill ha det med hjälp och stöd av kommunen :)
 
Senast ändrad:

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av furuparkett? Frugan vill ha det i nya huset men jag är skeptisk, snickaren vill inte lägga massivt golv på betong med golvvärme så det är parkett som gäller.

Jag gissar att det kommer bli otroligt slitet mycket fortare än tex. Ek eller ask. Vi har ju även två småbarn som sätter sin prägel på golvet.
 

Sjobedan

Rolex
Någon som har erfarenhet av furuparkett? Frugan vill ha det i nya huset men jag är skeptisk, snickaren vill inte lägga massivt golv på betong med golvvärme så det är parkett som gäller.

Jag gissar att det kommer bli otroligt slitet mycket fortare än tex. Ek eller ask. Vi har ju även två småbarn som sätter sin prägel på golvet.
Verkligen inget jag hade rekommenderat. Vårt furugolv i sovrummet i gamla lägenheten blev väldigt slitet snabbt. (Original massivt som blev laserat)

Om det är det gula hon gillar så hade jag rekommenderat Björk. Alternativt nattmackad ask som också gulnar med tid.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av furuparkett? Frugan vill ha det i nya huset men jag är skeptisk, snickaren vill inte lägga massivt golv på betong med golvvärme så det är parkett som gäller.

Jag gissar att det kommer bli otroligt slitet mycket fortare än tex. Ek eller ask. Vi har ju även två småbarn som sätter sin prägel på golvet.
Avråder direkt om det finns barn eller husdjur. Vår slöa och feta huskatt lämnade repor efter sig om han så tog 2-3 snabba steg. VIlket var sällan, men nån gång hände det trots allt. Efter 6 månader var golvet randigt av repor, syntes oerhört tydligt när solen stod lågt.

edit: Detta var alltså nånting som hette "Siljan Furugolv" eller nåt. Exakt om det var parkett eller inte vet jag ej, det var ett hyrt hus.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Fönstret jag började med den 17 augusti har jag nu suttit upp.
I tre veckor har färgen fått torkai garaget där det är 20+ grader.
Och det är fortfarande blött.
TRE VECKOR!!!!

Jävla idioti. Jag skiter I detta för I år och nästa år kör jag plastfärg.
Jag vill bygga bil och umgås med familjen, inte titta på när världens sämsta jävla färg torkar! VILKET DEN ALDRIG GÖR!

Jag är så otroligt förbannad nu så det inte är klokt!
Linolja kan dra fullkomligt åt helvete. Tack å hej...
IMG_20190921_144939.jpg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Fönstret jag började med den 17 augusti har jag nu suttit upp.
I tre veckor har färgen fått torkai garaget där det är 20+ grader.
Och det är fortfarande blött.
TRE VECKOR!!!!

Jävla idioti. Jag skiter I detta för I år och nästa år kör jag plastfärg.
Jag vill bygga bil och umgås med familjen, inte titta på när världens sämsta jävla färg torkar! VILKET DEN ALDRIG GÖR!

Jag är så otroligt förbannad nu så det inte är klokt!
Linolja kan dra fullkomligt åt helvete. Tack å hej...
IMG_20190921_144939.jpg
Det finns ju en anledning till att färger ersätts och att man sällan använder gamla färger numera. För att de är ****jobbiga att använda...
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Fönstret jag började med den 17 augusti har jag nu suttit upp.
I tre veckor har färgen fått torkai garaget där det är 20+ grader.
Och det är fortfarande blött.
TRE VECKOR!!!!

Jävla idioti. Jag skiter I detta för I år och nästa år kör jag plastfärg.
Jag vill bygga bil och umgås med familjen, inte titta på när världens sämsta jävla färg torkar! VILKET DEN ALDRIG GÖR!

Jag är så otroligt förbannad nu så det inte är klokt!
Linolja kan dra fullkomligt åt helvete. Tack å hej...
IMG_20190921_144939.jpg
Tråkigt att höra, jag har själv varit där. Men kanske ska du prova avslammad linolja som jag tipsade om tidigare i tråden. Plastfärg är populärt för det är ett billigare alternativ som tillverkas på skitprodukter från oljebranchen. Jag har byggt hus länge nu och jag har många år kvar att bygga och något av det svåraste att få till är snygga målerier. Prova avslammat istället!
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Hjälper svärföräldrarna välja ny ugn/induktionshäll. Nu varande spis har denna ellösning. Visst är det enbart 3-fas som jag ska ersätta med?

F54E8D09-37DF-4743-AE1C-32DA5607714D.jpeg
12A6F403-25DA-481F-A811-19C01F655407.jpeg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hjälper svärföräldrarna välja ny ugn/induktionshäll. Nu varande spis har denna ellösning. Visst är det enbart 3-fas som jag ska ersätta med?

F54E8D09-37DF-4743-AE1C-32DA5607714D.jpeg
12A6F403-25DA-481F-A811-19C01F655407.jpeg
Spisar leveras ofta utan kontakt så man kan köra dem som både 230v och 400v. Det är hyfsat krångligt, skulle inte rekommendera att du försöker dig koppla in dem själv. Finns rätt stora risker i det.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Jag har ett litet problem som jag hoppas någon händig kan ge mig tips om hur det löses bäst. Något geni (jag) har lyckats sabba en bit av köksgolvet, som är linoleumplattor med clickfunktion. Det har kommit fukt i en skarv, så fyra hörn har helt enkelt rest sig på ett fult och störigt sätt. Tänkte att jag skulle byta ut dem, men hur f*n får jag loss dem? Måste jag gå från en kant och plocka bort allt innan de skadade, eller kan man på något sätt börja mitt i golvet där problemet är?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Fönstret jag började med den 17 augusti har jag nu suttit upp.
I tre veckor har färgen fått torkai garaget där det är 20+ grader.
Och det är fortfarande blött.
TRE VECKOR!!!!

Jävla idioti. Jag skiter I detta för I år och nästa år kör jag plastfärg.
Jag vill bygga bil och umgås med familjen, inte titta på när världens sämsta jävla färg torkar! VILKET DEN ALDRIG GÖR!

Jag är så otroligt förbannad nu så det inte är klokt!
Linolja kan dra fullkomligt åt helvete. Tack å hej...
IMG_20190921_144939.jpg
Spännande det där :)
Där jag jobbade tidigare så målade vi endast med linoljefärg, inga problem :) finns ju lite enkla knep, men oftast målar man för tjockt :/
 
Jag har ett litet problem som jag hoppas någon händig kan ge mig tips om hur det löses bäst. Något geni (jag) har lyckats sabba en bit av köksgolvet, som är linoleumplattor med clickfunktion. Det har kommit fukt i en skarv, så fyra hörn har helt enkelt rest sig på ett fult och störigt sätt. Tänkte att jag skulle byta ut dem, men hur f*n får jag loss dem? Måste jag gå från en kant och plocka bort allt innan de skadade, eller kan man på något sätt börja mitt i golvet där problemet är?
Mycket tveksamt, risken är att du bara bryter sönder skarvarna och sabbar fler plattor. Men det kan vara möjligt att börja från två håll beroende på klicksystem och hur det är lagt. Kanske läge att kika in under bänkskåp etc, och göra en rockad med golvbitar som ändå inte syns?

Nödlösningen är ju att såga upp skiten lite försiktigt och limma ner de nya plattorna med det lär se slöddrigt ut.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Mycket tveksamt, risken är att du bara bryter sönder skarvarna och sabbar fler plattor. Men det kan vara möjligt att börja från två håll beroende på klicksystem och hur det är lagt. Kanske läge att kika in under bänkskåp etc, och göra en rockad med golvbitar som ändå inte syns?

Nödlösningen är ju att såga upp skiten lite försiktigt och limma ner de nya plattorna med det lär se slöddrigt ut.

Det låter inte alls lovande. Jag kan komma åt hela ytterkanten av golvet från ett håll om jag skruvar upp en list, och då är även den sista plattan i två hörn eller vad man ska säga fria, med lite luft kvar innan väggarna. Golvet är Forbo Marmoleum i alla fall, får väl googla och se om det är gjort för att kunna lyftas.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Spännande det där :)
Där jag jobbade tidigare så målade vi endast med linoljefärg, inga problem :) finns ju lite enkla knep, men oftast målar man för tjockt :/

Målade jag med 50/50 utspätt i terpentin så torkade det helt ok.
Men alla säger att sista lagret skall målas med ospädd färg. Och det är då det gick åt helvete om och om igen...
 

puffen

Cartier
Någon som har erfarenhet av furuparkett? Frugan vill ha det i nya huset men jag är skeptisk, snickaren vill inte lägga massivt golv på betong med golvvärme så det är parkett som gäller.

Jag gissar att det kommer bli otroligt slitet mycket fortare än tex. Ek eller ask. Vi har ju även två småbarn som sätter sin prägel på golvet.
Varför vill inte snickaren göra det? Lagt flera tusentals kvadrat massiva golv limmat på betong med värmegolv.
 
Topp