Varför vill inte snickaren göra det? Lagt flera tusentals kvadrat massiva golv limmat på betong med värmegolv.
Lite oklart faktiskt, kanske det är mycket jobb att limma och de vill inte skruva? Nej jag vet faktiskt inte.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Varför vill inte snickaren göra det? Lagt flera tusentals kvadrat massiva golv limmat på betong med värmegolv.
Kanske en lat snickareLite oklart faktiskt, kanske det är mycket jobb att limma och de vill inte skruva? Nej jag vet faktiskt inte.
Antagligen för det går alldeles utmärkt.Kanske en lat snickare
Samma härAntagligen för det går alldeles utmärkt.
Här 16mm massiv ekparkett nerlimmad.
Hej! Jag håller på och letar radhus/ villa i Sthlms området, vilket innebär att man plöjer en hel del besiktningsprotokoll. Ni som har koll här, är det något speciellt som man borde backa ifrån? Vanligast förekommande är att det är påväxt på bjälkar/ undertak. Hur allvarligt är det egentligen, tänker att det oftast är torrt dvs inte tillskjutande fukt, borde man ändå passa sig för ovanstående?
Har precis köpt ny kåk jag håller på att blåsa ur. Ska kolla hur porslinet ser ut på muggen en trappa ned?! Det är 70-tals stuk där men blir ärligt osäker på vad porslinet har för färg?! Kollar och återkommerSlänger in en till fråga, letar efter tvättställ och toalett i färgat porslin(tänk 60-70 tals badrum). Iom att det är en del husägare här tänkte jag kolla om nån sitter på något liknande som ni vill bli av med?
Låter grymt! Drar ett PM till dig.Har precis köpt ny kåk jag håller på att blåsa ur. Ska kolla hur porslinet ser ut på muggen en trappa ned?! Det är 70-tals stuk där men blir ärligt osäker på vad porslinet har för färg?! Kollar och återkommer
Samma här. Följande iakttagelser är vanligt förekommande i besiktningsprotokoll. Är det något att bry sig om? Räknar med att ha en buffert på x antal hundra tkr beroende på vilket hus vi köper och där ingår att dränera, avfukta källare osv. Frågan är: kan det vara så illa att huset håller på att falla ihop eller kan man räkna med att det oftast går att lösa? Förstår att det är väldigt individuellt men jag har då iaf aldrig hört talas om att en villa rasat ihop pga fukt i källaren. Och ni som säger ”skippa det och leta vidare” måste förstå att husmarknaden i Sthlm är rätt het och att allt säljs oavsett skick.Hej! Jag håller på och letar radhus/ villa i Sthlms området, vilket innebär att man plöjer en hel del besiktningsprotokoll. Ni som har koll här, är det något speciellt som man borde backa ifrån? Vanligast förekommande är att det är påväxt på bjälkar/ undertak. Hur allvarligt är det egentligen, tänker att det oftast är torrt dvs inte tillskjutande fukt, borde man ändå passa sig för ovanstående?
Uppreglade innerväggar och golv av trä i en fuktig källare (vilket 90% av alla källare är) är ett otyg. Mögel etc. är nästan garanterat. Räkna med att ni ska riva ut alla påbyggda golv och väggar. Sedan är frågan hur ni vill använda källaren och hur ni återställer. Man kan lägga luftade golv. Putsa upp väggar. Att göra om dräneringen och tilläggsisolera utvändigt drar ner fuktnivån rejält.Samma här. Följande iakttagelser är vanligt förekommande i besiktningsprotokoll. Är det något att bry sig om? Räknar med att ha en buffert på x antal hundra tkr beroende på vilket hus vi köper och där ingår att dränera, avfukta källare osv. Frågan är: kan det vara så illa att huset håller på att falla ihop eller kan man räkna med att det oftast går att lösa? Förstår att det är väldigt individuellt men jag har då iaf aldrig hört talas om att en villa rasat ihop pga fukt i källaren. Och ni som säger ”skippa det och leta vidare” måste förstå att husmarknaden i Sthlm är rätt het och att allt säljs oavsett skick.
Vår besiktningsman från försäkringsbolaget sade att 85% av de underlagstak han kollar på har svartmögel/mikrobiell påväxt och att det bara är att lösa till/frånluft, ofta på ett enkelt och billigt sätt. Jag vet inte men valde att lita på honom.Samma här. Följande iakttagelser är vanligt förekommande i besiktningsprotokoll. Är det något att bry sig om? Räknar med att ha en buffert på x antal hundra tkr beroende på vilket hus vi köper och där ingår att dränera, avfukta källare osv. Frågan är: kan det vara så illa att huset håller på att falla ihop eller kan man räkna med att det oftast går att lösa? Förstår att det är väldigt individuellt men jag har då iaf aldrig hört talas om att en villa rasat ihop pga fukt i källaren. Och ni som säger ”skippa det och leta vidare” måste förstå att husmarknaden i Sthlm är rätt het och att allt säljs oavsett skick.
Är detta hus nr 2 eller 3? Vad går du på egentligen?Maybe sooner than later, var och rekade nytt i helgen
Träden framför kommer försvinna
Maybe sooner than later, var och rekade nytt i helgen
Träden framför kommer försvinna
Lönar det sig att bygga nytt? Om man ska ha ett "fint" hus på ca 200 kvm, hur dyr får tomten då vara? Där jag bor kostar bra tomter ca 3-3,5 miljoner. Bygga hus på det kostar väl 5 milj? Tror inte det huset är värt 8-8,5 milj efter färdigställande. Men det kanske är billigare än jag tror att bygga kataloghus med bra standard? Vad kostar det egentligen?
Lönar det sig att bygga nytt? Om man ska ha ett "fint" hus på ca 200 kvm, hur dyr får tomten då vara? Där jag bor kostar bra tomter ca 3-3,5 miljoner. Bygga hus på det kostar väl 5 milj? Tror inte det huset är värt 8-8,5 milj efter färdigställande. Men det kanske är billigare än jag tror att bygga kataloghus med bra standard? Vad kostar det egentligen?
hahaha det skulle bli nummer två. Vissa säger att det 3e bygger man tills sig själv men jag kommer överträffa målet på det andra . Första stod klart mars 16.Är detta hus nr 2 eller 3? Vad går du på egentligen?
Smart med hjälp! Det är så fantastiskt trevligt att ha hjälp när man jobbar på, ännu bättre att titta på när andra jobbar!hahaha det skulle bli nummer två. Vissa säger att det 3e bygger man tills sig själv men jag kommer överträffa målet på det andra . Första stod klart mars 16.
Det första har tagit sin lilla tid då vi gjort en del själva efteråt, den här gången not so much (är ett villkor).
Blir det av så får någon annan bygga altan, förråd, garage.....
Själva huset ja. Men sen tillkommer, tomt, bygglov, markarbeten, vattensanslutning, elanslutning, avloppsanslutning mm mm. I stockholm innebär det lika mycket till - minst.När vi kollade för ett par år sen så fick du ett hus på 200 kvm samt stort garage nyckelfärdigt för cirka 3-3,5. Trivselhus, 2-plan.
Om det är på södra sidan så använde vi Abeloc i Södertälje. De var kompetenta och höll en mycket trevligare prisbild. Men huruvida de tar uppdrag idag vet jag ej, detta är ett par år sedan. Kenny hette han som vi använde.Någon som har tips på bra besiktningen i Stockholm som både kan bedöma hus samt tomt?
Om det är på södra sidan så använde vi Abeloc i Södertälje. De var kompetenta och höll en mycket trevligare prisbild. Men huruvida de tar uppdrag idag vet jag ej, detta är ett par år sedan. Kenny hette han som vi använde.
Själva huset ja. Men sen tillkommer, tomt, bygglov, markarbeten, vattensanslutning, elanslutning, avloppsanslutning mm mm. I stockholm innebär det lika mycket till - minst.
"Allmänt pill, altaner, asfalt, lite färg" = 700.000kr är jag uppe i. SATAN vad det drar iväg.Agree!
I ett relativt attraktivt områden så ligger tomter på 3-3.5 och uppåt..blir lätt det dubbla mot vad ett "vanligt" "kataloghus" ligger på.
Leja någon för målning av fasad 100k
Gräsmatta
Häck
Shit mår illa när jag tänker på det hahaha
Smart med hjälp! Det är så fantastiskt trevligt att ha hjälp när man jobbar på, ännu bättre att titta på när andra jobbar!
Själv ligger jag och jämnar av bärlager till garageuppfarten och jag börjar bli JÄVLIGT trött på att förbereda för plattläggning. Jag slutade tidigt idag eftersom jag bestämt mig för att hyra en minigrävare och avsluta skiten imorgon istället.
"Allmänt pill, altaner, asfalt, lite färg" = 700.000kr är jag uppe i. SATAN vad det drar iväg.
Men på't igen nu så du får till ett ordentligt garage! Om tomten sluttar är det bara att lägga det i grunden så kommer du runt detaljplanens begränsningar...
60 kvm och så tänker du till så du kan lägga ett attefallshus precis i anslutning så är du hemma. 85kvm då börjar det likna något. Fast helt ärligt, 60kvm räcker långt, blir det större samlar man bara på sig en massa dynga man aldrig använder. Där jag byggde var begränsningen 40kvm för sidobyggnad och det blir lite trångt.Haha ja, det är helt sjukt vad det rinner iväg.
Jag kommer ihåg att jag räknade på hur mycket jag lagt på spikar/skruvar. Började nästa gråta
Får bygga 60kvm garage i byggarea samt huvudbyggnad i 160kvm byggarea. Nämnde för bestämmande makter att jag skall ha en mancave omndet blir av...
60 kvm och så tänker du till så du kan lägga ett attefallshus precis i anslutning så är du hemma. 85kvm då börjar det likna något. Fast helt ärligt, 60kvm räcker långt, blir det större samlar man bara på sig en massa dynga man aldrig använder. Där jag byggde var begränsningen 40kvm för sidobyggnad och det blir lite trångt.