• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Edin

Panerai
Hehe ja sedan bor vi ca 33mil från Stockholm (har för mig att du är däromkring), men tack för att du erbjöd dig :)
Vi kommer ha frånluftsvärmepump i huset, garaget blir något enklare. Vi siktar inte på att ha 20c året om utan kanske 5-10c på vintern.
Vet inte om det blir en luftvärmepump av enklare slag eller stora element än, vatten, nätverk och el + laddare för elbil är planerat.

ja det är inte enkelt alla gånger.. :)
Jo vist bor jag i sthlm men tänkte om det var aktuellt kan kanske det var värt det då jag har för mig kulverten kostar en sådär 10-20.000. VI har den bara liggandes då den vart över... :)
 

Gabriel90

Panerai
Någon som är kunnig inom mark och dess lager ?
Har köpt en 1-plans villa med källare.
Skall börja bygga ut huset och undrar om jag behöver dränera innan jag utför detta för att inte åka på problem senare.

Det har aldrig varit fuktproblem osv med källaren, verkar bara vara sand i tomten (dränerande material enl. markgubbe) därav har det aldrig behövt dräneras senaste 50-60 åren.
Någon som varit med om liknande eller vet hur detta fungerar?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag hade i min enfald trott jag skulle slutat 14 idag och vara på landet innan det blev mörkt men icke, är fortfarande på kontoret. Ska kolla imorgon hur lång den är och återkommer. Tror dock den bör vara mellan 10-20 meter. ;)
Jag har exakt noll koll, vilken typ av fordon behöver jag för att frakta den? Ska ned till Stockholm om två veckor, och kan lika gärna ta bil (lastbil?:bag:) som tåg.
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Jag har exakt noll koll, vilken typ av fordon behöver jag för att frakta den? Ska ned till Stockholm om två veckor, och kan lika gärna ta bil (lastbil?:bag:) som tåg.

Om den är 20 meter får du nog ta stora bilen :)

B349C542-B334-4282-B574-F6901ED70954.jpeg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Återkommer :)

Det blir 8,5m x 4m så enkelgarage med förrådsdel. Garaget har vi egentligen bara bestämt oss för en design och skickat in bygglov på det, jag har inte hunnit planera så mycket på det, så input tas gärna emot :)
garaget.png


Det jag har planerat är att lägga någon slags epoxy eller lack på golvet, det ska vara någon slags värme så att det inte fryser på vintern och en smart brandvarnare som kan larma med notis i telefonen om tempen understiger en viss temperatur (eller om det brinner såklart) :) Men man kommer säker på mer saker.
 
Vi gjorde en check , dom knorrade , men det gick igenom ...

Ja lagen ger ju varje innehavare rätt mycket frihet, förutom när man går på rören osv. Men det är inte en olägenhet, för det skulle de ju vara vid varje kök/badrumsrenovering?

@tjock_röker
Föreningen har väldigt små möjligheter att sätta sig på tvären såvida det inte medför avsevärd olägenhet. Kraven för det är rätt högt ställda. Reglerna är sådana att det krävs godkännande från föreningen, men de måste ge dig det så länge det inte innebär avsevärd olägenhet (eller liknande formulering, minns ej 100).

Jag hjälpte polare att projektera just en sådan här köksflytt. Föreningen satte sig på tvären. Vi körde över dem juridiskt.

Ev behöver du göra VA anmälan för ändring i avlopp och vatten, kolla med rörmokaren.

Körde ni över föreningen rättsligt med ombud, eller bara påtryckningar?

Vad tror ni om att flytta köket till andra sidan väggen, då går det att använda ventilationen, rören behöver endast dras upp på andra sidan/genom väggen? Känns mindre omständigt än flytta till en helt ny vägg, och bör inte bli så dyrt?
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Ja lagen ger ju varje innehavare rätt mycket frihet, förutom när man går på rören osv. Men det är inte en olägenhet, för det skulle de ju vara vid varje kök/badrumsrenovering?



Körde ni över föreningen rättsligt med ombud, eller bara påtryckningar?

Vad tror ni om att flytta köket till andra sidan väggen, då går det att använda ventilationen, rören behöver endast dras upp på andra sidan/genom väggen? Känns mindre omständigt än flytta till en helt ny vägg, och bör inte bli så dyrt?
I vårt fall var det ovk besiktningen som ”knorrade”
Men vi har inte hört något sedan dess....
 

oystercase

Cartier
Ja lagen ger ju varje innehavare rätt mycket frihet, förutom när man går på rören osv. Men det är inte en olägenhet, för det skulle de ju vara vid varje kök/badrumsrenovering?



Körde ni över föreningen rättsligt med ombud, eller bara påtryckningar?

Vad tror ni om att flytta köket till andra sidan väggen, då går det att använda ventilationen, rören behöver endast dras upp på andra sidan/genom väggen? Känns mindre omständigt än flytta till en helt ny vägg, och bör inte bli så dyrt?
Jag är rätt vass på svänga ihop juridiska skrivelser trots att jag bara är amatör. Föreningen sade nej vid första frågan. Vi skrev ett brev som pekade på att deras nej ej hade stöd i lagen och meddelade att vi kommer bygga ändå samt stämma dem om de stoppade oss. De visste inte vad de skulle göra, fråga väl om råd hos typ hsb och fick reda på att vi hade rätt. Vi byggde, de protesterade inte.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Jag är rätt vass på svänga ihop juridiska skrivelser trots att jag bara är amatör. Föreningen sade nej vid första frågan. Vi skrev ett brev som pekade på att deras nej ej hade stöd i lagen och meddelade att vi kommer bygga ändå samt stämma dem om de stoppade oss. De visste inte vad de skulle göra, fråga väl om råd hos typ hsb och fick reda på att vi hade rätt. Vi byggde, de protesterade inte.

Vad var det ni hade rätt att göra?
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Jag och frugan ska också sätta in en fönstervägg. Jag är även lite ”inom” branschen. Jag kan säga såhär: Schüco skulle vara mitt första alternativ om ekonomin var obegränsad. Riktigt fina produkter! Men nu är dessvärre inte ekonomin obegränsad. Därför har jag sonderat marknaden hårt och tagit in en hel del offerter/förslag. Och vi kommer köra med något från nordiska fönster. Kolla runt lite där och se om du hittar något som faller dig i smaken. Länkar till mycket prisvärt alternativ vi överväger https://www.nordiskafonster.se/skjutdorr/pvc/fjord/skjutdorr-4-delad-pvc-3-glas

Fasadändring typ alltid bygglov. Undantag byta fönster till samma typ och dörrar bland annat.
En lite update..
Efter att ha ringt kommunen och frågat så sa det ett det inte behövdes bygglov för att sätta in vikdörrarna vi tänkt.
Jag fick även en bekräftelse på detta via mail så jag har mitt på det torra om någon skulle knorra om det i framtiden..
De ville dock ha konstruktionsritningar och en bygganmälan behöver göras.

Vi bestämde även oss för att kör Schucos vikdörrar :)
Smakar det, så kostar det... får lägga befintliga klockköp på vänt ett tag :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
En lite update..
Efter att ha ringt kommunen och frågat så sa det ett det inte behövdes bygglov för att sätta in vikdörrarna vi tänkt.
Jag fick även en bekräftelse på detta via mail så jag har mitt på det torra om någon skulle knorra om det i framtiden..
De ville dock ha konstruktionsritningar och en bygganmälan behöver göras.

Vi bestämde även oss för att kör Schucos vikdörrar :)
Smakar det, så kostar det... får lägga befintliga klockköp på vänt ett tag :)
Har genom renoverings-åren insett att det bästa ofta är att ta ett djupt andetag och köpa/åtgärda det man verkligen vill ha/fixa. Det gäller väl i och för sig mycket annat också, men just hemmet som man vistas i varje dag är väl värt att kosta på.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Har genom renoverings-åren insett att det bästa ofta är att ta ett djupt andetag och köpa/åtgärda det man verkligen vill ha/fixa. Det gäller väl i och för sig mycket annat också, men just hemmet som man vistas i varje dag är väl värt att kosta på.
Ja, precis så vi tänkte också, vi har inga planer på att flytta och bättre att saker håller så länge vi bor här och de andra alternativ vi tittade på så handlade det inte som så ruskigt mycket vi sparade..
Av de man lärt sig genom att köpa och sälja lite klockor så är det bättre att köpa det man vill direkt, man ångrar sig om man inte tar det man egentligen direkt...lättare att sälja en klocka..mindre lätt att sälja ett parti vikdörrar :)
 

oystercase

Cartier
Vad var det ni hade rätt att göra?
De får inte vägra utan tungt vägande skäl. Dvs ändringen ska orsaka påtaglig skada eller olägenhet. Se lagtext nedan.

7 § Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar
1. ingrepp i en bärande konstruktion,
2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
3. annan väsentlig förändring av lägenheten.

Styrelsen får inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen
 

MAGNETO

Omega
Hej
Första posten här i tråden även om jag har tittat rätt mycket genom åren. Har en fråga jag hoppas någon hade kunnat hjälpa mig med. Jag och tjejen var och tittade på en bostadsrätt idag. Vi hade velat göra om toalett/tvättrummet på källarplan men har absolut ingen aning om vad det hade kunnat gå på. Vi hade velat ta bort väggen vid toaletten och göra ett stort badrum. Inget lyxigt men nytt och fräscht. Det ser ut som att det är rätt mycket rör och skit som hade behövt flyttas. Fjärrvärmen sitter ju där med så man kanske inte kan/får göra så mycket heller?! Men som sagt. Jag har noll koll. Kommer inte kunna göra något själv. Talar vi om 100k eller 300k?
9FBED512-AE86-418B-A23D-A72BA1B187E8.jpeg E4E62C74-5A12-44C8-95D7-2DF7ABA22F6A.jpeg 7762FA72-CEEF-45EB-ABC2-A60499A9226E.jpeg 2F1E8447-27C6-478B-836F-B9E6CF43D27C.jpeg 16FFC01D-355B-4CF7-A26F-8990D2F70994.jpeg ADF4F235-119C-4971-BA39-337E220A8D24.png
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Hej
Första posten här i tråden även om jag har tittat rätt mycket genom åren. Har en fråga jag hoppas någon hade kunnat hjälpa mig med. Jag och tjejen var och tittade på en bostadsrätt idag. Vi hade velat göra om toalett/tvättrummet på källarplan men har absolut ingen aning om vad det hade kunnat gå på. Vi hade velat ta bort väggen vid toaletten och göra ett stort badrum. Inget lyxigt men nytt och fräscht. Det ser ut som att det är rätt mycket rör och skit som hade behövt flyttas. Fjärrvärmen sitter ju där med så man kanske inte kan/får göra så mycket heller?! Men som sagt. Jag har noll koll. Kommer inte kunna göra något själv. Talar vi om 100k eller 300k?
9FBED512-AE86-418B-A23D-A72BA1B187E8.jpeg E4E62C74-5A12-44C8-95D7-2DF7ABA22F6A.jpeg 7762FA72-CEEF-45EB-ABC2-A60499A9226E.jpeg 2F1E8447-27C6-478B-836F-B9E6CF43D27C.jpeg 16FFC01D-355B-4CF7-A26F-8990D2F70994.jpeg ADF4F235-119C-4971-BA39-337E220A8D24.png
Väldigt svårt att uppskatta. Beror ju på vad du väljer för material och hur mycket installationer som man måste flytta mm. Men jag tror nog att du hamnar betydligt närmare 300 (om inte över) än 100
 
Då skulle du se hur det såg ut förra veckan :) Och ja, de är min tjej som gör tummen upp med hammaren i högsta hugg.
hus.png

Vad är det för typ utav hus? Någon bild utvändig?
Jag gissar att det inte är i Sverige? Det ser ovanligt ut med våra mått mätt rent hur det är byggt, fönstrens placering och form samt allmäna konstruktionslösningar.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Hej
Första posten här i tråden även om jag har tittat rätt mycket genom åren. Har en fråga jag hoppas någon hade kunnat hjälpa mig med. Jag och tjejen var och tittade på en bostadsrätt idag. Vi hade velat göra om toalett/tvättrummet på källarplan men har absolut ingen aning om vad det hade kunnat gå på. Vi hade velat ta bort väggen vid toaletten och göra ett stort badrum. Inget lyxigt men nytt och fräscht. Det ser ut som att det är rätt mycket rör och skit som hade behövt flyttas. Fjärrvärmen sitter ju där med så man kanske inte kan/får göra så mycket heller?! Men som sagt. Jag har noll koll. Kommer inte kunna göra något själv. Talar vi om 100k eller 300k?
9FBED512-AE86-418B-A23D-A72BA1B187E8.jpeg E4E62C74-5A12-44C8-95D7-2DF7ABA22F6A.jpeg 7762FA72-CEEF-45EB-ABC2-A60499A9226E.jpeg 2F1E8447-27C6-478B-836F-B9E6CF43D27C.jpeg 16FFC01D-355B-4CF7-A26F-8990D2F70994.jpeg ADF4F235-119C-4971-BA39-337E220A8D24.png

Vart i landet är det? Priserna verkar vara lite högre runt Stockholm, men en gissning är runt 250k (beroende på hur dyra material ni kör med).
 

MAGNETO

Omega
Vart i landet är det? Priserna verkar vara lite högre runt Stockholm, men en gissning är runt 250k (beroende på hur dyra material ni kör med).
OK! Då var det som jag trodde. Vi valde att passa. Det var ytterligare en toalett som hade behövt renoveras och lite annat småfix också. Växjö. Tack för input!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vad har ni för erfarenheter av robotdammsugare? Har små barn och katt och blir GALEN av allt krasande under fötterna, framförallt i köket. Springer säkert och dammsuger 3ggr om dagen. Men klarar de av stolsben, mattor och trösklar? Eller ska man skaffa en vanlig sladdlös istället?
Tänker mig nåt i prisklassen 4-6k typ https://www.mediamarkt.se/sv/product/_xiaomi-roborock-s50-smart-robotdammsugare-med-våtmoppningsfunktion-1313980.html?rbtc=prj|pf|1313980|XIAOMI+RoboRock+S50+Smart+robotdammsugare+med+våtmoppningsfunktion|p|Hem+&+Hushåll+-+Dammsugare|

eller https://www.mediamarkt.se/sv/product/_dyson-v10-cyclone-absolute-skaftdammsugare-1310205.html

Älskar dock idén på att den ska åka runt nattetid och göra jobbet på samma sätt som robotklipparen
 

demondave

Rolex
Vad har ni för erfarenheter av robotdammsugare? Har små barn och katt och blir GALEN av allt krasande under fötterna, framförallt i köket. Springer säkert och dammsuger 3ggr om dagen. Men klarar de av stolsben, mattor och trösklar? Eller ska man skaffa en vanlig sladdlös istället?
Tänker mig nåt i prisklassen 4-6k typ https://www.mediamarkt.se/sv/product/_xiaomi-roborock-s50-smart-robotdammsugare-med-våtmoppningsfunktion-1313980.html?rbtc=prj|pf|1313980|XIAOMI+RoboRock+S50+Smart+robotdammsugare+med+våtmoppningsfunktion|p|Hem+&+Hushåll+-+Dammsugare|

eller https://www.mediamarkt.se/sv/product/_dyson-v10-cyclone-absolute-skaftdammsugare-1310205.html

Älskar dock idén på att den ska åka runt nattetid och göra jobbet på samma sätt som robotklipparen

Älskar min robotdammsugare. Gär vardagsdammsugningen, städa får man fortfarande göra själv. Men glöm idén att den ska köra på natten om du ska sova i samma byggnad :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Älskar min robotdammsugare. Gär vardagsdammsugningen, städa får man fortfarande göra själv. Men glöm idén att den ska köra på natten om du ska sova i samma byggnad :)
Vad har du för dammsugare? Kanske får den gå när vi är på jobbet istället. Helst ska den dock inte vara för högljudd, katten är en fegis...
 

Npl

Omega
2-Faktor
Vad har ni för erfarenheter av robotdammsugare? Har små barn och katt och blir GALEN av allt krasande under fötterna, framförallt i köket. Springer säkert och dammsuger 3ggr om dagen. Men klarar de av stolsben, mattor och trösklar? Eller ska man skaffa en vanlig sladdlös istället?
Tänker mig nåt i prisklassen 4-6k typ https://www.mediamarkt.se/sv/product/_xiaomi-roborock-s50-smart-robotdammsugare-med-våtmoppningsfunktion-1313980.html?rbtc=prj|pf|1313980|XIAOMI+RoboRock+S50+Smart+robotdammsugare+med+våtmoppningsfunktion|p|Hem+&+Hushåll+-+Dammsugare|

eller https://www.mediamarkt.se/sv/product/_dyson-v10-cyclone-absolute-skaftdammsugare-1310205.html

Älskar dock idén på att den ska åka runt nattetid och göra jobbet på samma sätt som robotklipparen

Har en Neato D4 som jag köpte på vinst och förlust i halv panik när vår vanliga dammsugare gick sönder.

Är riktigt nöjd med den förutom att jag har haft problem att koppla upp den mot nätverket och det slutade med att jag fick hämta ut en ny robot för två veckor sedan. Nu fungerar den felfritt. Jäkla bra klös, klarar alla mattor och trösklar vi har i hemmet med bravur. Rengör mattorna mycket bättre än en vanlig dammsugare men visst, lite låter den ;)
 

Norp

Rolex
2-Faktor
Vad har ni för erfarenheter av robotdammsugare? Har små barn och katt och blir GALEN av allt krasande under fötterna, framförallt i köket. Springer säkert och dammsuger 3ggr om dagen. Men klarar de av stolsben, mattor och trösklar? Eller ska man skaffa en vanlig sladdlös istället?
Tänker mig nåt i prisklassen 4-6k typ https://www.mediamarkt.se/sv/product/_xiaomi-roborock-s50-smart-robotdammsugare-med-våtmoppningsfunktion-1313980.html?rbtc=prj|pf|1313980|XIAOMI+RoboRock+S50+Smart+robotdammsugare+med+våtmoppningsfunktion|p|Hem+&+Hushåll+-+Dammsugare|

eller https://www.mediamarkt.se/sv/product/_dyson-v10-cyclone-absolute-skaftdammsugare-1310205.html

Älskar dock idén på att den ska åka runt nattetid och göra jobbet på samma sätt som robotklipparen

Har en Neato D7 som vi är nöjda med. Finns ett ECO-läge som är lite tystare men städningen tar då längre tid. Men på natten blir det nog jobbigt oavsett tyvärr. Vi kör vår när vi inte är hemma :)

Blir ju en del rengörning samt tömning av maskinen, hår osv som fastnar men det är det värt.
Den klarar hinder, normala trösklar och mattor som inte kanterna viker upp sig på utan problem. :)
 
Topp