• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

Sjobedan

Rolex
Vad har ni för erfarenheter av robotdammsugare? Har små barn och katt och blir GALEN av allt krasande under fötterna, framförallt i köket. Springer säkert och dammsuger 3ggr om dagen. Men klarar de av stolsben, mattor och trösklar? Eller ska man skaffa en vanlig sladdlös istället?
Tänker mig nåt i prisklassen 4-6k typ https://www.mediamarkt.se/sv/product/_xiaomi-roborock-s50-smart-robotdammsugare-med-våtmoppningsfunktion-1313980.html?rbtc=prj|pf|1313980|XIAOMI+RoboRock+S50+Smart+robotdammsugare+med+våtmoppningsfunktion|p|Hem+&+Hushåll+-+Dammsugare|

eller https://www.mediamarkt.se/sv/product/_dyson-v10-cyclone-absolute-skaftdammsugare-1310205.html

Älskar dock idén på att den ska åka runt nattetid och göra jobbet på samma sätt som robotklipparen

Det bästa köpet till huset till dags dato, kan varmt rekommendera Xiaomi S50! Smidig app och dammsugaren är riktigt bra! (Du kommer att bli överraskad när du tömmer behållaren första gången)
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Det går framåt.
555987BC-9A2D-4269-BD7B-92C22B8D5CDB.jpeg
2B0F6805-1515-422C-BAB4-BC8D71F4B8A7.jpeg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ni verkar alla belåtna så det var lika bra att slå till! I veckan väntas en Xiaomi Mi Roborock S5 Max inkomma. Återkommer med feedback efter första testerna. Tack alla som svarat!
Har nu kört ett par veckor med S5 Max och noterar att:
- ljudnivån är helt ok att sova på övervåningen när den åker där nere om man stänger dörren. Kan leva med ljudet no probs. :)
- MEN - kattjäveln HATAR dammsugaren och utmanar den hela tiden genom att ställa sig i vägen och vägra flytta på sig :mad:
- SÅ vi måste ändå vara hemma eller vakna hela tiden när den kör för att flytta på katten :banghead:

- Det måste vara helt rent på sladdar och liknande, den trasslar in sig rätt lätt
- Klarar överraskande fluffiga mattor - men det hörs att det suger batteri
- Våra 97kvm undervåning klarar den på cirka 40% batteriförbrukning - gott om marginal således
- Vissa av våra trösklar som är höga nog att den inte kommer över, men låga nog att den inte ser, blir problem. Man måste lägga till dem på kartan annars står den bara och nöter tills det blir felmeddelande
- Stolar och liknande är bra att flytta undan eller ställa på bordet - den städar inte lika bra när det är grejer i vägen
- OJ så mycket päls och damm den plockar upp hela tiden trots att det ser rent ut, det är verkligen så att den åker dit man inte orkade dammsuga förr. Plockar ut en halv katt ur dammuppsamlaren varje gång känns det som.

Hittils väldigt nöjda, den löser vardagsstädningen absolut, men man kan inte pensionera sin vanliga dammsugare riktigt än bara och det beror främst på att man inte orkar hålla tillräckligt städat på grejer hela tiden.
 

demondave

Rolex
Har nu kört ett par veckor med S5 Max och noterar att:
- ljudnivån är helt ok att sova på övervåningen när den åker där nere om man stänger dörren. Kan leva med ljudet no probs. :)
- MEN - kattjäveln HATAR dammsugaren och utmanar den hela tiden genom att ställa sig i vägen och vägra flytta på sig :mad:
- SÅ vi måste ändå vara hemma eller vakna hela tiden när den kör för att flytta på katten :banghead:

- Det måste vara helt rent på sladdar och liknande, den trasslar in sig rätt lätt
- Klarar överraskande fluffiga mattor - men det hörs att det suger batteri
- Våra 97kvm undervåning klarar den på cirka 40% batteriförbrukning - gott om marginal således
- Vissa av våra trösklar som är höga nog att den inte kommer över, men låga nog att den inte ser, blir problem. Man måste lägga till dem på kartan annars står den bara och nöter tills det blir felmeddelande
- Stolar och liknande är bra att flytta undan eller ställa på bordet - den städar inte lika bra när det är grejer i vägen
- OJ så mycket päls och damm den plockar upp hela tiden trots att det ser rent ut, det är verkligen så att den åker dit man inte orkade dammsuga förr. Plockar ut en halv katt ur dammuppsamlaren varje gång känns det som.

Hittils väldigt nöjda, den löser vardagsstädningen absolut, men man kan inte pensionera sin vanliga dammsugare riktigt än bara och det beror främst på att man inte orkar hålla tillräckligt städat på grejer hela tiden.

Trodde aldrig att jag skulle ge städtips, menen grym kombo är att springa över med en våt microfibermopp efter att roboten gjort sitt. Nystädad känsla till minimal arbetsinsats!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Inte sällsynt att det fastnar skit i lamellerna så pumpen stannar. Det är därför man kan skruva av pluggen i mitten (som på din motor). Då kan man vrida runt axeln med en skruvmejsel så ev smuts lossnar.

Ja han vägrade komma igång på hastighet 1 men 2 snurrar den på bra. Kanske för klent med 1 på ett 3 plans hus med vv växlare i källaren?
 
Funderar på att renovera hallen för att skapa mer förvaring. Hallen avgränsas från vardagsrummet med en vägg som är 200 cm bred och 350 cm hög. Det hade varit utmärkt att fylla den ytan med en förvaringsgarderob med spegelskjutdörrar.

Någon som vet vart ifrån man kan beställa garderob med såpass höga spegelskjutdörrar för en mänsklig summa pengar?

Kan annars ett alternativ vara att bygga garderoben med Elfa system och sedan spegelskjutdörrar annanstans ifrån och hur svårt är då det att göra?

Så här ser det ut i hallen för att förstå ytan som garderoben ska fylla.

7 - kopia.jpg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Funderar på att renovera hallen för att skapa mer förvaring. Hallen avgränsas från vardagsrummet med en vägg som är 200 cm bred och 350 cm hög. Det hade varit utmärkt att fylla den ytan med en förvaringsgarderob med spegelskjutdörrar.

Någon som vet vart ifrån man kan beställa garderob med såpass höga spegelskjutdörrar för en mänsklig summa pengar?

Kan annars ett alternativ vara att bygga garderoben med Elfa system och sedan spegelskjutdörrar annanstans ifrån och hur svårt är då det att göra?

Så här ser det ut i hallen för att förstå ytan som garderoben ska fylla.

7 - kopia.jpg
Det där är ju nästan fullständigt givet att du ska fylla igen med skjutdörrar där. Passar perfekt! Det är inte särskilt svårt med om du använder måttanpassade, det behövs egentligen bara att montera skenan i botten (behöver inte sitta hårt, den kan sättas med dubbelhäftande), och sen skruva fast skenan i taket. Pilla i dörrarna och Voila!

Jag byggde nedanstående vägg nyss men just pga SVINDYRA dörrar så hittade jag ett par begagnade som var 300cm höga när jag egentligen behövde 320cm. Så en del av projektet blev då att sänka höjden med 20cm och bygga ner en vägg som skenan fick sitta i. Fick också bygga väggen på höger sida eftersom det inte fanns någonting där men det slipper ju du.
upload_2020-2-17_0-30-35.png

(Det är en dallrig panoramabild som förklarar den sneda ovansidan nedan, jag har inte byggt snett ;) Lampan ser också konstigt placerad ut pga vinkeln, den är inte mitt framför spegelväggen)
upload_2020-2-17_0-28-33.png
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Funderar på att renovera hallen för att skapa mer förvaring. Hallen avgränsas från vardagsrummet med en vägg som är 200 cm bred och 350 cm hög. Det hade varit utmärkt att fylla den ytan med en förvaringsgarderob med spegelskjutdörrar.

Någon som vet vart ifrån man kan beställa garderob med såpass höga spegelskjutdörrar för en mänsklig summa pengar?

Kan annars ett alternativ vara att bygga garderoben med Elfa system och sedan spegelskjutdörrar annanstans ifrån och hur svårt är då det att göra?

Så här ser det ut i hallen för att förstå ytan som garderoben ska fylla.

7 - kopia.jpg
Kolla in Elfas topphängda garderobsdörrar. Slipp tröskel.

https://elfa.com/sv-se/topphängda-skjutdörrar
 
Det där är ju nästan fullständigt givet att du ska fylla igen med skjutdörrar där. Passar perfekt! Det är inte särskilt svårt med om du använder måttanpassade, det behövs egentligen bara att montera skenan i botten (behöver inte sitta hårt, den kan sättas med dubbelhäftande), och sen skruva fast skenan i taket. Pilla i dörrarna och Voila!

Jag byggde nedanstående vägg nyss men just pga SVINDYRA dörrar så hittade jag ett par begagnade som var 300cm höga när jag egentligen behövde 320cm. Så en del av projektet blev då att sänka höjden med 20cm och bygga ner en vägg som skenan fick sitta i. Fick också bygga väggen på höger sida eftersom det inte fanns någonting där men det slipper ju du.
upload_2020-2-17_0-30-35.png

(Det är en dallrig panoramabild som förklarar den sneda ovansidan nedan, jag har inte byggt snett ;) Lampan ser också konstigt placerad ut pga vinkeln, den är inte mitt framför spegelväggen)
upload_2020-2-17_0-28-33.png

Bra jobbat! :) Vad gick allting på? Fixar man det där själv om man aldrig snickrat något än i slöjden?
 

Sambuccashake

Omega
2-Faktor
Någon som renoverat äldre hustyp och satt in nyproducerade flaggfönster och kan råda om tillverkare?
Av de tillverkare som har tydligt jämförbara produkter och priser konstaterar jag att det skiljer väsentligt mellan billigt och dyrt.

"Allmogestil/kulturfönster" i gammal profil, utåtgående öppningsbara 4-luft är den fönstertyp jag använder som jämförelse. U-värde får ej överstiga 1,3 men jag söker ej heller monstervärden under 1.

Sidoha%CC%88ngt-uta%CC%8Atga%CC%8Aende-4-luft-flaggfo%CC%88nster-Sekel.png

Exempel 1000 (B) x 1300 (H)
Sparfönster - 5.600
Kronfönster - 11.350

Finns det någon uppenbar kandidat jag bör söka upp?

Tack!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Bra jobbat! :) Vad gick allting på? Fixar man det där själv om man aldrig snickrat något än i slöjden?
Själva dörrarna kostade några tusenlappar och i övrigt är det bara lite OSB, färg och reglar för nån tusenlapp eller två till. Den stora besparingen var ju att hitta dörrarna prisvärt. Tror vi betalade 1/3 av nypris.'

Kunskapmässigt är det svårt att säga. Jag är kontorsråtta och är inte på nåt sätt "händig" i jämförelse med proffs men lite byggande har jag ju gjort senare åren. Det är egentligen bara att bygga ramar av reglar som du sen bygger igen med osb/gips. Det finns gott om instruktioner att bygga innerväggar på nätet som man kan följa.
 
Senast ändrad:

Strindberg

Patek
2-Faktor
Någon som renoverat äldre hustyp och satt in nyproducerade flaggfönster och kan råda om tillverkare?
Av de tillverkare som har tydligt jämförbara produkter och priser konstaterar jag att det skiljer väsentligt mellan billigt och dyrt.

"Allmogestil/kulturfönster" i gammal profil, utåtgående öppningsbara 4-luft är den fönstertyp jag använder som jämförelse. U-värde får ej överstiga 1,3 men jag söker ej heller monstervärden under 1.

Sidoha%CC%88ngt-uta%CC%8Atga%CC%8Aende-4-luft-flaggfo%CC%88nster-Sekel.png

Exempel 1000 (B) x 1300 (H)
Sparfönster - 5.600
Kronfönster - 11.350

Finns det någon uppenbar kandidat jag bör söka upp?

Tack!
Har inga rekommendationer, eftersom jag inte bor där nere där alla andra KS-are bor, men du kan få en prisjämförelse. Köpte dessa i november (?), har ingen koll på värden och skit, men det är gaskasett plus ett UV/ljuddämpande glas. Måtten är special, och jag och leverantören har ingen relation sedan tidigare.
FC4EE184-AA39-4228-B683-3DC04BEC8A84.jpeg
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Hittade inte på hemsidan, jag är ute efter garderobsdörrar och måste vara 3-delade med en totalbredd på 1.8m.
När jag valde dörrar kunde jag bara välja 2 dörrar. Vet du om detta är möjligt? :)
Lite kruxigt med 3 dörrar på den ytan tror jag. Vad är motivet att inte köra på 2 om du vill ha topphängda?

Saxar lite:

"Måttanpassat – alla skjutdörrar är måttanpassade, så även det topphängda alternativet.

Topphängda skjutdörrar finns i två modeller: Artic och Estetic, där båda modellerna erbjuds i dörrbredd 700-1600 mm och en dörrhöjd på 1800-2700 mm. Artic finns i fyra ramfärger och Estetic i 8 ramfärger. Båda modellerna finns i samtliga Elfas dörrfyllningar: melamin, trämelamin, träfanér, glas, spegel, pärlspont samt valfri NCS-kulör."


Med tanke på att du har 1800 mm så tolkar jag ovan som att du får köra på två dörrar á 900 mm. Men sväng förbi någon återförsäljare. Jag satt skamlöst tillsammans med en och ritade upp en lösning förut. Vilken jag sedan tog med mig hem och klickade hem grejerna för 25% off list...

https://elfa.com/sv-se/butiker
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Lite kruxigt med 3 dörrar på den ytan tror jag. Vad är motivet att inte köra på 2 om du vill ha topphängda?

Saxar lite:

"Måttanpassat – alla skjutdörrar är måttanpassade, så även det topphängda alternativet.

Topphängda skjutdörrar finns i två modeller: Artic och Estetic, där båda modellerna erbjuds i dörrbredd 700-1600 mm och en dörrhöjd på 1800-2700 mm. Artic finns i fyra ramfärger och Estetic i 8 ramfärger. Båda modellerna finns i samtliga Elfas dörrfyllningar: melamin, trämelamin, träfanér, glas, spegel, pärlspont samt valfri NCS-kulör."


Med tanke på att du har 1800 mm så tolkar jag ovan som att du får köra på två dörrar á 900 mm. Men sväng förbi någon återförsäljare. Jag satt skamlöst tillsammans med en och ritade upp en lösning förut. Vilken jag sedan tog med mig hem och klickade hem grejerna för 25% off list...

https://elfa.com/sv-se/butiker
Behöver kunna flytta alla 3 dörrar individuellt för att komma åt all förvaring bakom dörrarna, blir för tight med 2 dörrar då jag inte kommer åt mitten delen. Stort tack för hjälpen, ska gå till en återförsäljare och be om hjälp att rita! :)
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Behöver kunna flytta alla 3 dörrar individuellt för att komma åt all förvaring bakom dörrarna, blir för tight med 2 dörrar då jag inte kommer åt mitten delen. Stort tack för hjälpen, ska gå till en återförsäljare och be om hjälp att rita! :)
Ok förstår. Tänkte att du byggde en ny förvaringslösning och kunde splitta den i två 900 delar.
 

Gnomon

Cartier
Funderar på att renovera hallen för att skapa mer förvaring. Hallen avgränsas från vardagsrummet med en vägg som är 200 cm bred och 350 cm hög. Det hade varit utmärkt att fylla den ytan med en förvaringsgarderob med spegelskjutdörrar.

Någon som vet vart ifrån man kan beställa garderob med såpass höga spegelskjutdörrar för en mänsklig summa pengar?

Kan annars ett alternativ vara att bygga garderoben med Elfa system och sedan spegelskjutdörrar annanstans ifrån och hur svårt är då det att göra?

Så här ser det ut i hallen för att förstå ytan som garderoben ska fylla.

7 - kopia.jpg
Problemet med skjutdörrar är att du vill ha 700mm djup i nischen för att dörrarna skall gå fritt från galgar med stora ytterkläder speciellt om du ska ha 3 dörrar så bygger dörrar/skenor en del i djup. Det blir även fult att titta upp/ner på ca 10cm aluminiumskenor.

En enklare lösning är att du sätter upp ett draperi, det blir lite mjukare, svårt att spegla sig i dock..
Snygga tyg med bra fall är inte direkt billigt dock... fast Ikea kanske har något..
 

Gnomon

Cartier
Någon som renoverat äldre hustyp och satt in nyproducerade flaggfönster och kan råda om tillverkare?
Av de tillverkare som har tydligt jämförbara produkter och priser konstaterar jag att det skiljer väsentligt mellan billigt och dyrt.

"Allmogestil/kulturfönster" i gammal profil, utåtgående öppningsbara 4-luft är den fönstertyp jag använder som jämförelse. U-värde får ej överstiga 1,3 men jag söker ej heller monstervärden under 1.

Sidoha%CC%88ngt-uta%CC%8Atga%CC%8Aende-4-luft-flaggfo%CC%88nster-Sekel.png

Exempel 1000 (B) x 1300 (H)
Sparfönster - 5.600
Kronfönster - 11.350

Finns det någon uppenbar kandidat jag bör söka upp?

Tack!
RM snickeri har jag fått rekommenderat.
 
Är det någon som kan rekommendera en vettig byggare/hantverkare som jobbar med våtrum i Stockholms området, gärna söder om stan. Har köpt hus och ska renovera badrummet i källaren. Tänker att jag helst tar in nån på rekommendation.
 
Senast ändrad:
Topp