• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Låt avundsjukan flöda...stora husrenoveringstråden

har du/ni mer eller mindre aldrig hållit i en borr är kanske inte badrummet bästa stället att börja på så kakel är både ”halt” att borra i samt om det vill sig illa och spricker går det inte bara spackla över.. samtidigt kommer ingen ihåg en fegis. ;)
Mät fem gånger, använd tejp att märka med på kaklet (tejpa på kaklet och markera på tejpen dvs) och glöm inte silikon i alla skruvhål och rostfri skruv (VVS skruv) att fästa med.

Och:
1) Köp högkvalitativa specialborr för kakel att förborra med och kör med en riktigt bra borrmaskin (inte batteridriven). Kör inte med slag/hammarfunktion på kaklet.
2) kolla vad det är för vägg bakom kaklet. Är det gips/reglar så tänk på att handfat måste fästas in i en regel.

Tack för tipsen Edin! Hållt i en borr har jag gjort ;) Men just badrum är något nytt. Men ska ta och ha dina råd i bakhuvudet!

Jag har tidigare köpt direkt från Italien.

Kör på helt genomskinligt glas eller genomskinligt på övre delen. Så får man in ljuset lika bra genom fönstret.

En variant är ju att man gör sin egen duschkabin, ett dushgolv från ex Duravit och sedan skräddarsytt (vägg till vägg) glasskjutdörr från inredningsglas.

Annars är ju något sådant här rätt snyggt:
https://www.stonefactory.se/badrums...mhFvPC8korGHo-lL9MAK-UFHYL2ZVE14aAgFPEALw_wcB

Tack igen för tipsen @oystercase , ska ta och kolla vad som finns!

Efter en riktigt lång och tuff vinter med besvärlig skruvis och tillslut bottenfrysta förhållanden så är det äntligen islossning i garaget. Det var tamigfan på tiden :) Nu torkar fogarna på klinkergolvet som blev helt klart idag.
A236D227-9FA9-48AA-9945-7E18816AB9F4.jpeg

63D00C60-68E0-436C-B576-C7C5D1D6C42F.jpeg

Stiligt värre!
MEN garagedörren är ju blockad?! :eek:
Stämmer men jag var tvungen att flytta allt till vänster i bild för att kunna lägga kakel till höger. Så småningom ska jag flytta in bordssågen till mitten och bygga skåp och en sågstation till vänster och ett arbetsbord i mitten. De vita skåpen som blockar ska bort så småningom! Till höger ska det stå en rikt- och planhyvel. När snickeriet är på plats börjar jag bygga dörrar :)
78A21316-1366-4215-8970-299B940AF3FC.jpeg

Skulle behöva lite tips. Jag och tjejen skulle vilja göra en miniuppfräschning av badrummet. Det vi vill främst är att byta ut badkaret mot en dusch. Som ni kan ana har vi en golvbrunn som är man skymtar vid toalettkanten så inte helt optimalt kanske.

Skulle behöva lite tips på hur man skulle kunna göra, ska tilläggas att vi båda inte kommer kunna lösa saken om det inte är väldigt enkelt (tummen mitt i handen etc).
Sen tar vi gärna andra tips på vad man kan fixa för få det mer fräscht. Det jag tänkt på själv är följande
- byta taklampa
- byta hyllan ovanför toaletten
- byta spegeln mot en spegel+hylla kombinerad
IMG_20200308_200555.jpg
Hur mycket yta har du mellan brunn och tvättmaskin? Finns det utrymme hade jag kört på följande, https://alternabadrum.se/produkter/duscharvaggar-och-kabiner/aria-nischdorr?v=1409 prisvärd, lättmonterad och snygg. Finns i 6 bredder. Måttanpassat blir ofta onödigt dyrt. Alterna har även prisvärda möbler och speglar, så det behöver inte springa iväg prismässigt. Lycka till. Behöver du fler tips, dra ett pm.

Stämmer men jag var tvungen att flytta allt till vänster i bild för att kunna lägga kakel till höger. Så småningom ska jag flytta in bordssågen till mitten och bygga skåp och en sågstation till vänster och ett arbetsbord i mitten. De vita skåpen som blockar ska bort så småningom! Till höger ska det stå en rikt- och planhyvel. När snickeriet är på plats börjar jag bygga dörrar :)

Härligt värre!
GIllade verkligen golvet men planhyvel kontra Porsche... Jag tror jag väljer Porsche (även om jag mest troligt kommer ha råd med det omvända...). :)

Jag vill också ha snickeri.... :)

Hur mycket yta har du mellan brunn och tvättmaskin? Finns det utrymme hade jag kört på följande, https://alternabadrum.se/produkter/duscharvaggar-och-kabiner/aria-nischdorr?v=1409 prisvärd, lättmonterad och snygg. Finns i 6 bredder. Måttanpassat blir ofta onödigt dyrt. Alterna har även prisvärda möbler och speglar, så det behöver inte springa iväg prismässigt. Lycka till. Behöver du fler tips, dra ett pm.
Hmm det är inte jättemycket, kanske 5 cm. Ja något sådant såg ju inte fel ut! Det jag tänker på är dock att jag kommer nog behöva någon typ av duschplatta för jag tror inte golvet kommer klara att jag duschar direkt på det.

På rätt ställe säkert fantastiskt. Jag har mer ljust och lent som målbild. Tänk ett blekt insert :)

3FC4B14E-9E11-4C81-93FA-8DE35BCFF454.jpeg
Förstår, men blir väldigt lent och fint med bränd gran. Kan rekommendera att testa på en bit någon gång. Blev helt såld själv. Blir som en mörk väderbiten träyta. Det hårda i träet blir hårdare och ytan kommer inte attrahera alger och annat organisk som gillar att växa på just trä.

Förstår, men blir väldigt lent och fint med bränd gran. Kan rekommendera att testa på en bit någon gång. Blev helt såld själv. Blir som en mörk väderbiten träyta. Det hårda i träet blir hårdare och ytan kommer inte attrahera alger och annat organisk som gillar att växa på just trä.
Intressant. Kanske ska prova detta på en balkong som är lite mindre där jag precis lagt ny trall. Vet du om man kan fräsa på tryckimpregnerad klassisk furutrall? :)

Intressant. Kanske ska prova detta på en balkong som är lite mindre där jag precis lagt ny trall. Vet du om man kan fräsa på tryckimpregnerad klassisk furutrall? :)
Faktiskt bara testat på obehandlad furu men har en inoljad bänk jag är sugen på att bränna... Tror man helt enkelt får testa om man har möjligheten.

Ni som oljar och har er med trallen, har ni tryckimregnerad trall då med?
Vi har aldrig gjort något mer än tvätta trallen en-två gånger om året. Aldrig behandlat och de ha hållit bra ändå.

I dessa coronatider är det många som tvingas jobba hemifrån. I min firma har produktionen gått ner kraftigt vilket resulterat i att jag har mindre att göra. Det i kombination med att det knappt går att använda jobbdatorn hemma pga överbelastning pga alla distansaebetare gör att man gärna tar tag i grejer hemma istället. Så, vilka är era coronaprojekt? Börjar med att byta lite listverk runt fönster och altandörr men ska även påbörja en platsbyggd hallmöbel under veckan.
783C3D61-F76C-4EEB-BBE2-157DF8879599.jpeg
E4737249-AEF7-4A6C-8688-BE17754C1F93.jpeg
45456A07-BD38-4D56-A2B6-451F1DA8E00B.jpeg

Tips på råttbekämpning?

Såg en jävel springa framför mig när jag klev in i min oisolerade källare som är öppen till krypgrund.

Haft hantverkare jobbandes på huset senaste veckan och misstänker att råttan kommit in via källardörren som jag noterat att de haft på vid gavel ofta.

Känns prio att agera hårt och snabbt så inte fanskapen förökar sig. Ringt Anticimex och de kommer nästa vecka.

3 slagfällor utställda. Får jag inte slag under natten så kommer jag köra på en vippbräda. Så jävla moraliskt kluven men lutar åt att köra utan vatten på en hink med lock som jag sedan öppnar i en skog. Så jävla vidrigt bara. Får panik av de små asen. En ond tanke är vatten och glykol och bara kasta skiten i havet.

Låt avundsjukan flöda hette tråden ja...trevlig kväll!

Tips på råttbekämpning?

Såg en jävel springa framför mig när jag klev in i min oisolerade källare som är öppen till krypgrund.

Haft hantverkare jobbandes på huset senaste veckan och misstänker att råttan kommit in via källardörren som jag noterat att de haft på vid gavel ofta.

Känns prio att agera hårt och snabbt så inte fanskapen förökar sig. Ringt Anticimex och de kommer nästa vecka.

3 slagfällor utställda. Får jag inte slag under natten så kommer jag köra på en vippbräda. Så jävla moraliskt kluven men lutar åt att köra utan vatten på en hink med lock som jag sedan öppnar i en skog. Så jävla vidrigt bara. Får panik av de små asen. En ond tanke är vatten och glykol och bara kasta skiten i havet.

Låt avundsjukan flöda hette tråden ja...trevlig kväll!
Börja leta efter spår efter var den kan bo. Kan vara sjukt svårt att fånga en råtta om man inte kan lyckas stänga in dem. Listiga rackare.

Tillbaka
Topp